Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ulkomaankuljetuksen luvat?  (Luettu 4032 kertaa)

realisti

  • Vieras
ulkomaankuljetuksen luvat?
ei kyllä kuulu varsinaisesti agron aihealueeseen mutta kysytään kumminkin kun täällä kerran on kaikkien alojen asiantuntijoita.

Eli millaisia lupia tarvitsen jos hankin rekanveturin ja puoliperävaunun tarkoituksena noutaa ostamiani koneita Virosta. Olen jopa saanut alalle koulutuksen, mutta kun ei jaksa muistaa. Ei googlekaan oikein suoraa vastausta antanut. Alkaa siinämäärin ottaan päähän tuo kuljetusten leväperäisyys ja hintojen vaihtelu että on käynyt mielessä ostaa oma kuljetusväline. Samalla kun koneita kerran joutuu käydä kattomassa voisi ne nostaa kyytiin ja tuoda pois.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2448
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Ns yhteisölupa taitaaa olla se mitä etsit.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060693

Google löytää tuolla lisää aiheeseen liittyvää.

Omien tavaroiden kuljetuksiin ei lupia tarvita.

Viimeksi muokattu: 28.03.10 - klo:19:58 kirjoittanut aurajokilaivuri

Verku

Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Samalla kun koneita kerran joutuu käydä kattomassa voisi ne nostaa kyytiin ja tuoda pois.

On pakko todeta tähän sen verran että kuten varmasti Baltian kulkijana tiedät ne poijat joskus (osa, ei kaikki jottei tuu yleistettyä) vähän erikoisia, tyhjä lavettipaikka ja uhkaus siirtyä seuraavaan revalin pihaan auttais varmaan melko rajusti hinnoittelupolitiikkaan!!  8)

Eiköhän tällä hetkellä ole isommillla liikkeillä veturia ja periä liisata, miksi laittaa omaksi kun lopullista tarvetta ei välttämättä tiedä, jää sullekkin enemmän pääomaa "joppaamiseen" ja se taas päätyy kaikkien ostajien eduksi vai mitä ajattelet?
Kypsä tapaus

realisti

  • Vieras
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Samalla kun koneita kerran joutuu käydä kattomassa voisi ne nostaa kyytiin ja tuoda pois.

On pakko todeta tähän sen verran että kuten varmasti Baltian kulkijana tiedät ne poijat joskus (osa, ei kaikki jottei tuu yleistettyä) vähän erikoisia, tyhjä lavettipaikka ja uhkaus siirtyä seuraavaan revalin pihaan auttais varmaan melko rajusti hinnoittelupolitiikkaan!!  8)

Eiköhän tällä hetkellä ole isommillla liikkeillä veturia ja periä liisata, miksi laittaa omaksi kun lopullista tarvetta ei välttämättä tiedä, jää sullekkin enemmän pääomaa "joppaamiseen" ja se taas päätyy kaikkien ostajien eduksi vai mitä ajattelet?

Kyllä monella firmalla on ajatettu ja monelta tarjousta kysytty, mutta mikään ei oikein tuohon pelleilyyn näytä auttavan. Jos rahti (joskus harvoin) sattuu lähtemään oikeaan aikaan, ei hinta ainakaan ole mitä on so*****.

Olen itse opiskellut kuljetusalalle ja ollut siinä hommassa kuskinakin jonkinverran mukana joten tiedän kyllä alan problematiikan. Ainoat oman ostoa puoltavat asiat on:pidemmän leasingin hinnalla saa kohtuullisen oman, ja auto nykyisen tiedon mukaan olisi vuokrattavissa eräälle lähipiirissä toimivalle yrittäjälle joutoaikoina.

Uskoisin että omasta autosta olisi iloa eniten nimenomaan asiakkaille, sillä hinta olisi sitä mitä so***** ja tuote tulisi pääsääntöisesti perille kuten so*****. Ei se ainakaan hintaa nostava tekijä olisi, ja hyöty olisi sekin että samalla kun muutenkin käyn tuolla suunnalla koneet tulisi samalla pois
 

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1414
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Mitä suomalaisilta kuljetusyrittäjiltä kuullut, viron pojat
kuljettaa rahtia niin halvalla, ettei mitään jakoa suomipojilla
siis jos viron puolelle tarttis rahdata, tai hakea.
eikä kannata, jos suomalaisella yrittäjällä virolaisia kuskeja.

virolaisilla kuljetusyrityksillä kai? edullisemmat lauttamaksut
(sopimukset?)
taitaa se viron kuljetusyrittäjä olla halvin, jos puoliperällä liikkuu.

aika paljon täytys olla ajoa että kulut kuriin.
liikennevak, katsastus, vetokytk,vero,huollot, ym..

yks vaihtoehto, tavallinen kuorkki, 2 tai 3 akselinen, paljon tälläkin
kulkee, kulut pienet.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2448
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Tällä hetkellä kalusto on kai vielä halpaa, hyvällä tuurilla voi saada lähes omansa pois pari vuotta myöhemmin jos ajat paranevat.

Uhkarohkea ostaa viron kilvissä olevan yhdistelmän, kai siellä ajoneuvovero on jonkun verran edullisempi.

muumipeikko

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 162
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Ostat vaan pelkän veturin nostotelillä tai niinkun eräällä mullikuskilla k-p:lla (4x4) ja paskapytty siihen jolla rikastut  :o sitten joutoaikoina. Virosta hankit niitä puoliperiä ja siirtokilvillä kotiin edelleen kaupattavaksi ;)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Kaikenlaista lupaa pitää olla jos kuljetat rahtia. Sen sijaan jos et tee kuljetuksia muille eli kukaan ei ole sinulta tilannut kuljetusta ja maksa siitä niin et tarvinne muita lupia kun voimassa olevan ajokortin. Jos sinulle sattuu riittää pieni kuormuri niin ehkä voi olla edullisempaa sillä ajella kun rekalla.

Verku

Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Kaikenlaista lupaa pitää olla jos kuljetat rahtia. Sen sijaan jos et tee kuljetuksia muille eli kukaan ei ole sinulta tilannut kuljetusta ja maksa siitä niin et tarvinne muita lupia kun voimassa olevan ajokortin. Jos sinulle sattuu riittää pieni kuormuri niin ehkä voi olla edullisempaa sillä ajella kun rekalla.

Eli omaan "myyntivarastoon" voi siis kuskata tavaraa.

Mutta mites jos on tilattu kone ja jos paperilla ei oo mitään muuta kuin esim FCA Loppuasiakas, niin saako Jobbari ajaa sen oman tuotteensa omalla nupilla asiakkaan pihaan saakka "laillisesti" koska varsinaista tilausta kyydistä ei ole tehty, kyseessähän on vain toimitusehto jonka Jobbari omissa rajoissaan päättää täyttää. Se että jos se vaikuttaa koneen hintaan +500€ on oma juttunsa.... ???

On vähän erikoinen kysymys mutta tavallaan hyvinkin merkityksellinen.

Toisaalta täysin merkityksetön koska "pelitilanteessa" kaikki koneet on varmaan tulossa omaan käyttöön. :D
Kypsä tapaus

realisti

  • Vieras
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Kaikenlaista lupaa pitää olla jos kuljetat rahtia. Sen sijaan jos et tee kuljetuksia muille eli kukaan ei ole sinulta tilannut kuljetusta ja maksa siitä niin et tarvinne muita lupia kun voimassa olevan ajokortin. Jos sinulle sattuu riittää pieni kuormuri niin ehkä voi olla edullisempaa sillä ajella kun rekalla.

Eli omaan "myyntivarastoon" voi siis kuskata tavaraa.

Mutta mites jos on tilattu kone ja jos paperilla ei oo mitään muuta kuin esim FCA Loppuasiakas, niin saako Jobbari ajaa sen oman tuotteensa omalla nupilla asiakkaan pihaan saakka "laillisesti" koska varsinaista tilausta kyydistä ei ole tehty, kyseessähän on vain toimitusehto jonka Jobbari omissa rajoissaan päättää täyttää. Se että jos se vaikuttaa koneen hintaan +500€ on oma juttunsa.... ???

On vähän erikoinen kysymys mutta tavallaan hyvinkin merkityksellinen.

Toisaalta täysin merkityksetön koska "pelitilanteessa" kaikki koneet on varmaan tulossa omaan käyttöön. :D

saahan se paikallinen sorakeisarikin myydä sen murskeen toimitettuna ilman liikennelupia.

elvis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 147
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Et tarvi mitään lupia jos ajat omaa tavaraa eli sinulla pitää olla näyttää et esim koneet ovat sinun omistuksessa. Jos auton ostat niin ei mene kuin vuosi ja hommaat liikenneluvan ;)

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: ulkomaankuljetuksen luvat?
Juu tulihan näitä valtion vihreiden  bece-kurssilla opiskeltua. Mieleen vaan jäi hyvin vähän...

Liikenne lupaa ei tarvitse kuten yllämainitussa todeten. Firmaan omiin ajoihin mutta jos esim murske keisaarilla menee kuiten yli 25% (% arvio) urakasta kuletuksiin silloin sen liikenneluvan taas tarvitsee.

Ja eikös tuo liikennelupa kata koko eu-alueen muistelisin?