Maatalous on vain osa elintarvikeklusteria, kun elintarvikkeiden markkinointi muuttuu joksikin muuksi, kuin hintamielikuvalla myyminen, niin kotimaiset tuotteet parantavat asemiaan, niiden kyky pärjätä kilpailussa on huono, niin kauan kun myynti perustuu hintaan.
Itse uskon tilanteen paranevan, kun nykyinen maanviljelijä sukupolvi poistuu eläkkeelle ja järkevämmät miehet nousee tilalle.
Eemelin kaltaiset ääliöt, pitäisi saada eläkkeelle, mikäli halutaan kotimainen maatalous säilyttää.
Taitaa olla paree, jotta jäät odottamaan sellaista kuluttajasukupolvea, joka hintaan katsomatta ostaa sen kotomaisen.Ja laman syvetessä ja valtion talouden kurjistuessa, entistä enemmän peruskuluttaja katsoo hintaa.
Ja aika heikko mainosarvo on väittämällä kuluttajan selviävän hengissä syömällä vain kotomaista ja muut unionin kansalaiset tulevat kuolemaan myrkkyruokaan.
Unionihan jarruttelee kovin kotiinpäin vetoa näissä asioissa ja tulee varmasti tulevaisuudessa entistä kriittisemmäksi.
Vaikka kuinka kuluttaja gallupeissa liputtaa kotomaisen elintarvikkeen puolesta, kuitenkin kaupan tiskillä ostokäyttäytyminen aina toisenlaista kuin juhlapuheissa.
Siinä sitä kepulainen sitten vain odottaa joulupukkia.
Ja kaupan omilla merkeillä myyminen häivyttää sitä klusteria.