Olen ollut silloisen Rautaruukin eräällä putkitehtaalla sähkökunnossapidossa töissä sähköasentajana ja työnjohdossa. Siellä oli verstaan ulkopuolella tavallinen sähköliesi/uuni, jossa kostuneet moottorit kuivattiin. Roottori irti staattorista. Tavallisella yleismittarin vastusmittauksella ei kosteutta voi mitata, vaan eristysvastusmittarilla joita on sähköurakoitsijoilla.
Lainaus kirjasta: Sähkökoneet ja tehoelektroniikan perusteet (Aura, Tonteri)
Epätahtikoneiden huolto
Kuivaus
Kuivaus on suoritettava, jos käämitys on jostain syystä kostunut, esimerkiksi käämityksen pesun, tarkastuksen tai huollon aikana. Kuivauksen perustekijät ovat lämpö ja tuuletus. Kuivauslämpötila n.100C haihduttaa vettä ja tuuletus kuljettaa sen pois. Kuivaus voidaan suorittaa kolmella eri tavalla, nimittäin uuni-, lämminilmapuhallus- tai sähkövirtakuivauksena. Kaikissa tapauksissa on huolehdittava tehokkaasta tuuletuksesta.
Koneen eristysresistanssi muuttuu kuivauksen aikana. Aluksi eristysresistanssi pienenee, koska käämityksen lämpötila nousee, mutta rupeaa suurenemaan, kun kosteuden poistuminen vaikuttaa enemmän kuin lämpötilan nousu. Eristys on kuiva, jos käämityksen eristysresistanssi on tietyn suuruinen (Mohm). Se on riippuvainen moottorin nimellisjännitteestä ja levypaketin läpimitasta/pituudesta.
SURVIVAL - When you are in deep trouble, say nothing, and try to look like you know what you're doing.