Virkamiesarvioiden mukaan bensiinin hinta nousisi vuoteen 2030 mennessä arviolta 16 senttiä litralta ja dieselin 11 senttiä litralta. Pohjana laskelmassa käytetty päästöoikeuden hinta olisi 50 euroa hiilidioksiditonnilta.
"Virkamiehet" ovat ympäristöministeriön viheriöitä, kun Suomessa ei hallituksen vaihtuessa vaihdeta ministeriöitä, niin kuin jossakin briteissä. Päästöoikeuksien markkinoissa tulee huomattavia kiristyksiä EU:n päätösten takia. Yksistään liikenteen tullessa päästökaupan piiriin, jakaa entistä suurempi osa fossiilista polttoainetta käyttävästä toiminnasta edelleen kiintiöityjä päästöoikeuksia.
Tänä vuonna päästöoikeuden hinta kävi tuossa viidessäkympissä hetkellisesti, mutta hinnan lasku johtui tukitavoitteella etukäteen huutokaupattavista REPowerEU - päästöoikeuksista, auttamaan Keski-Eurooppaa irtautumaan Venäjän energiasta. 2027-2030 ei sitten enää olekaan myytävää. Ja päästötavoite Fit for 55 - ohjelmassa kiristyi: Päästökaupan alaisten päästöjen uusi vähennystavoite on 62 % verrattuna vuoden 2005 toteutuneisiin päästöihin, kun aiempi päästövähennystavoite oli 43 %. Tämä merkitsee sitä, että päästöoikeuksia ei enää myönnetä niin paljon kuin ennen.
Jos 2021 lopusta vuoden 2024 alkuun päästöoikeuksien hinnat olivat 80 - 100 €, eikä 50 €, voidaanko päätellä virkamiesten tahallaan piilottelevan sitä kuumaa perunaa, että eipä 16 senttiä riitä oikeasti mihinkään.
-SS-