Mielestäni valmistajien etu olisi ollut tukea pienempiä kauppaketjuja kohtuullisella hinnoittelulla. Enemmän markkinointikanavia ja turvatumpi selusta kuin olla kahden (yhden?) ison renkinä.
Se on juuri näin. Mutta kun puuttuu sellainen pitkän tähtäimen strateginen ajattelu. Olisi kannattanut ne pienemmät erät myydä vaikka halvemmalla kuin suuremmat erät jos sillä edistetään kilpailua. Sitä kautta saadaan niiden suurempien erien hinta pidettyä kohtuu lukemissa. Mutta kun ei niin ei.
Sama pätee toisin päin että jos valmistaja on liian suuri ja liian isolla osuudella niin kauppa ei tykkää kyykyttämisestä jos sanelulla väännetään ruuvia hiukan liikaa. Parempi tyytyä sellaisiin katteisiin jotka toinenkin osapuoli voi hyväksyä sekä kuunnella muutenkin rahti yms asioissa. Mutta yksipuolisesta sanelusta seuraa se että ruvetaan aktiivisesti etsimään vaihtoehtoja, vaikka tuonnilla tai millä vaan. Onhan tämä nähty?
Mutta valitettavasti kilpailukykyinen pitää aina olla, kyllä kaikki seuraavat markkinoiden kehittymistä tarkasti. Lidlilläkin on suomalaisia tavarantoimittajia ja monestakin syystä mutta varmasti täytyy olla kilpailukyky ja hinnat sellaisella tasolla että molemmat kokevat hyötyvänsä. Mutta jos liikaa sanellaan niin voi käydä että kaikki tuotteet poistuvat valikoimista, eikös tässä juuri taannoin käynyt niin?