Älkääs ny tikahtuko nauruun, kun sanon että ihan kätevä kampe.
Tuli nääs hankittua tuollainen, kun lapioiminen alkoi käymään työstä. Kevyenä laitteena sillä pääsee esim aikaisin keväällä kaivelemaan ojia peltolutakoiden veden poistamiseksi. Eikä tallo paikkoja. Ja etenemiskykykin on, varsinkin pelto-olosuhteihin riittävä. Kerran olen joutunut nostamaan sen etukuormaimella valtaojan pohjalta pois. Ja silloinkin oltiin jo niin ääri maastossa, kun kantavaa maata ei löytynyt enää riittävästi. Kaivuu yksikkö upposi mahaansa myöden mutaan. Eikä tukevaa maata löytynyt kauhalla haukattavaksikaan.
Toinen ongelma iski ojan ylityksessä. Silloin nousukulma ojan pohjalta oli liian suuri. Moottorin öljyvahti sammutti moottorin kriittisellä hetkellä. Mutta tästäkin vielä ylös tultii omin voimin, kun ensin tuo anturi deaktivotiin irroittamalla sihen menevä sytytyksen maadoittava johdin. Kone käyntiin ja taas mentiin.
Voimaa härvelissä riittää ihan tarpeeksi, jopa yllättävän paljon. Niin iso kivi nousee, kuin vain kaivurin oma massa riittää pitämään pyörät maassa. Negatiivisin piirre liittyy, tuohon keskustelussakin mainittuun, liikkumiseen. Vauhti on noin 3 metriä minuutissa... Eli esim 60 metrin matkaan saa kulumaan 20 minuuttia. Hieman jo puuduttavaa nilkuttamista. Mönkkärillä sitä olis näppärä hinata. Itse olen liikutellut joko ajettavalla ruohonleikkurilla, tai sitten vaan traktorilla, hinaten. Penkki ei myöskään saa kiitosta hanurilta. Jousten kohdat tuntuvat "pehmusteen" läpi.
Dieselmoottori olis tietty plussaa. Ei tarttis bensaa ostella. Toisaalta melu varmaan kasvaisi epämiellyttävästi. Tuo bensamylly ainakin käynnistyy kiitettävästi.
Tunnustautuihan täällä viimein joku "kohtalotoveriksi", voimaa tuossa tosiaan on "ulkonäköään" enemmän, melkoisen isoja kiviä olen upottanut maahan ja nostanutkin.
Liikkuminen "työmaiden" välillä hidasta mutta juurikin noin traktorilla tai leikkurilla hinannut, mökkimatkoilla auton perässä josta plussaa koska nopea siirtää tiellä.
Penkin vois helposti vaihtaa, moottori "nöyrä" luonteeltaan, talvellakin vaikka seisoi niin ei montaa vetäisyä tarvinnut ja lähti käyntiin, tuo onkin kai Kiinalaisten Hondan lisenssikone.
Muistaakseni Alibaban verkkosivuilla oli maininta että tämän sais myös dieselkoneella, sais kyllä pitkän päivän kaivaa jerrykannulla dieseliä, no ei tuo bensaakaan niin hirveästi vie, ajoleikkurin verran vrt. käyttötuntiin.