saattaa näyttömoduulien ja piirilevyn välillä olla sellaiset ohuehkot kumilistat, joiden sisällä on johtimet jotkat välittävät tarvittavat sähköt näyttömoduulille. Nämä kumilistat saattavat oksidoitua tai kerätä kosteutta kontaktikohdilta ja pikseleitä häviää sitten. Saa puhdistettua kontaktispraylla tai ihan CRC:llä. Voi olla että ei ole tätä tekniikkaa käytössä mutta yksi mahdollisuus on tuon ikäluokan koneessa tämä.
Todennäköisesti juuri tästä on kyse. Noiden kanssa räplääminen on vihonviimeistä puuhaa, joskus korjaus onnistuu, usein ei. Sama systeemi on mm. Valtran pilarinäytöissä, joskus noita olen rassaillut mutta ei niistä aina priimaa saa. Kun puuttuneet juovat sai näkymään niin vastaavasti uusia jäi pimeäksi..
Myös Rapidin ohjainkapuloissa on samaa vaivaa, ja itselläni oli moton mittalaitteen (Epec) näytössä. Viimeksi mainittuun löysin onneksi AliBabasta suoraan Kiinasta halvalla kokonaan uuden näyttömodulin.
Kotimaasta ei tuota vanhaa mallia enää löytynyt varaosana, seuraavaksi olisi pitänyt uusia koko näyttölaatikko älyineen. €€€ :-(
Oli se inha vaihtaa kuitenkin, juotettu noin 16 pinniä yhdessä rivissä läpikuparoituun korttiin jossa on heti vieressä liuta SMD-piirejä ja hiluja. Lämmitä siinä sitten kuumailma-asemalla nuo pinnit yhtäaikaa irti ilman että kaikki muutkin hilut siitä vierestä tippuvat syliin....