Pidemmällä tähtäimellä kannattaa olla sen meijerin kelkassa, joka tuottaa eniten lisäarvoa. Ilman sitä ei auta kulukuurit. Valiolla on kustannusrakenteessa hemmetisti tekemistä. Liikevaihdon ja hankitun maitomäärän suhteesta voi laskea katepotentiaalia ja brändin arvoa....sitä voi muujussikin koittaa ynnäillä.
http://www.valio.fi/mediafiles/8286bcd5-260c-42e2-82a8-5dc44c16843d
Valion vuosikertomus. Sivu 14 on olennainen. Palkat näyttävät olevan 195 miljoonaa. Mielestäni aika kohtuullista. Ostot 1133 mijoonaa, eli kun vähentää reilu 900 miljoonaa joka maidosta on maksettu, jää reilu 200 miljoonaa. Sekin tuntuu ihan sidettävältä. Poistot 66 miljoonaa, investonnit 118 miljoonaa. Ihan ok.
Mutta kohta "liiketoiminnan muut kulut" 330 miljoonaa tuntuu aika isolta. Se kiinnostaisi kyllä tietää, mitä sen alta löytyy. Varsinkin kun ulkopuoliset palvelyt on erillisenä 19 miljoonan euron kohtana. Ja rahoituskulut kanssa.
Liiketoiminnan muut kulut on tällaisessa "ulkopuolisille" esitettävässä tuloslaskelmassa varsinainen kirjanpidon kaatopaikka. Se pitää sisällään kaiken muun, mitä ei edellisissä kohdissa ole esitetty, mm. erilaisia ylläpitokuluja, vuokrat, tietohallinnon ja -liikenteen, vakuutukset,
mainonta, henkilökunnan vapaa ajan ja koulutuksen, kirjanpito, tilintarkastus, perintä, luottotappiot, jne. Isoja tähän kohtaan kirjattavia kuluja saattavat olla jonkin liiketoiminta-alueen myynnistä aiheutuvat kertaluonteiset kulut tai tappiot. Taitaapa tähän kohtaan tulla, jos jotain toimintoja ajetaan alas tai jokin toimipaikka tai toiminto lopetetaan ja siitä aiheutuu kertaluonteisia kuluja. Kertaluonteiset kulut tässä kuluerässä aiheuttavat sen vuosittaista vaihtelua.