Jos joku ihmettelee miksi en osta kotimaista traktoria:
LF 30.5.2014
En åländsk jordbrukares traktorköp för två år sedan aktualiserar frågan om köparens rättigheter om varan inte anses uppfylla kraven. Mjölkbonden Jan Eriksson i Lumparland köpte våren 2012 en Valtra 142D från åländska återförsäljaren Mariehamns Parti. Men fram till februari i år då han lämnade in en detaljerad skriftlig reklamation för att häva köpet hade traktorn stått sammanlagt 53 dagar. Eriksson är en driftig mjölkbonde och hör till den utvalda skara som haft en ”100-tonnare” i sin ladugård, alltså en ko som under sin livstid producerat över 100.000 kilo mjölk. I sin besättning på 60 mjölkande kor har han nu också tre-fyra kor som inom ett par år har möjlighet att passera ”den magiska gränsen”, som han kallar det. Gårdens medelproduktion ligger i dag mellan 10.000 och 11.000 liter per ko och år. Jan Eriksson, som bor i Lumparby, odlar drygt 110 hektar på sin egen gård och sköter dessutom all växtodling på en drygt 30 hektars gård med mjölkfår i Hammarland cirka 50 kilometer västerut på fasta Åland. Många problem Just med tanke på vallskörden köpte han en ny traktor som skulle dra slåtterkrossen och automatiskt hålla exakt rätt fart på ca 15 kilometer i timmen. Men hans Valtra 142D visade sig bli en stor besvikelse. – Den byter automatiskt växelområden, vilket inte ska vara möjligt och klarar inte av att hålla den inprogrammerade farten. Ett annat problem är att traktorn efter bara några timmars körning började läcka olja mellan motorn och traktorhytten. – Återförsäljaren sa att det är normalt med lite oljeläckage. Men när traktorn lagom före jul 2012 läckte så mycket olja från en slang vid framväxeln att det bildades en sträng i snön vågade jag inte köra mera. Sedan dröjde det till slutet av januari innan återförsäljaren fick fram en ny oljeslang så att jag fick den utbytt. Problematiskt är också att differentialspärren ”kan slå i precis när som helst utan att något inkopplingsförsök har gjorts”. Det medför så stor belastning att det kan leda till haveri på transmissionen, vilket enligt Eriksson kan vara orsaken till att mellanaxeln till framaxeln gått av två gånger. – Beträffande problemet med differentialspärren har Valtra ingen förklaring. Valtra känner också till att fyrhjulsdriften kan gå i under körning på väg, men man kan inte rätta till felet. Ett annat fel är att hydraularmarna ibland inte sänker sig tillräckligt lågt vilket gör det svårare att byta redskap.s – Traktorn har dessutom otroligt hög bränsleförbrukning. Vid exempelvis slåtter räcker inte bränsletanken mer än 7,5 timmar. Det kan nog till stor del bero på transmissionen, som hela tiden ligger och byter drivpaket, tror Jan Eriksson. Larmar om fel men felkoder saknas Dessa och flera andra fel har Jan Eriksson räknat upp i en lång reklamationslista som han i februari i år lämnade till återförsäljaren Mariehamns Parti. Företagets reparatör har många gånger besökt gården och kunnat rätta till vissa fel, men Erikssons lista på allt som inte fungerar klanderfritt är fortfarande lång. Traktorn har också den egenheten att det automatiska larmet om att något är fel flera gånger har slagit på, men när servicemontörerna testar med dator finns det ingen felkod. En gång när ”larmet gått” lät Erikssons traktorn gå i tre timmar tills montören hann fram till gården. – Men inte fanns det några felkoder då heller. Blev lovad annan traktor Under våren i fjol drabbades traktorn av ”black out” och blev stående på verkstad i 13 dagar. Eriksson fick dock ingen ersättande traktor, vilket garantin utlovade. Jan Eriksson säger att flera andra personer som provkört hans Valtra har noterat problem med traktorn. Efter kontakt med en Valtra-återförsäljare utanför Åland kom Jarkko Hyyrönmäki, företagets försäljningschef i Finland, för att testa traktorn. – Han sa genast att traktorn inte fungerar och att den ska tillbaka till fabriken. Han lovade också att jag skulle få en annan traktor och vi kom överens om att jag skulle få prova en demotraktor för höstens vallskörd och plöjning, berättar Eriksson. Men Jarkko Hyyrönmäki, som fått ta del av Erikssons kritik, skriver i ett mejl att han inte upptäckte några fel med traktorn när han tittade på den i samband med slåtter. – Traktorn fungerade så bra som den bara kan fungera, förklarar Hyyrönmäki via e-post. – Ibland säger han si och ibland säger han så, kommenterar Jan Eriksson. ”Provtraktorn var mycket bättre” Som försäljningschefen Hyyrönmäki lovat fick Jan Eriksson senare under fyra dagar prova en demotraktor som fanns på Åland. – Det var stora skillnader. Bland annat var den traktorn mycket snabbare i acceleration. Men en vecka senare ringer den åländska återförsäljarens chef Niklas Johansson och säger att Eriksson inte får byta till sig demotraktorn: – Den ska tillbaka till Finland. Efter flera andra problem under hösten i fjol får Jan Eriksson på nytt kontakt med Valtras Jarkko Hyyrönmäki, som lovade en ny traktor mot att Eriksson betalar en mellanskillnad. – Vi gav en mycket förmånlig offert till en ny modell, men anbudet dög inte åt kunden, beskriver Hyyrönmäki. Jan Eriksson betecknar däremot den bytesoffert som han fick av den åländska återförsäljaren som ”ett stort skämt”. – För bytesaffären begärde Mariehamns Parti nästan dubbelt mera i mellanskillnad än företag som säljer konkurrerande märken. Då lovade företaget en ny offert, men inte har det kommit någon än fast det gått snart fem månader. ”Följt vägledning från fabriken” MP:s Niklas Johansson förklarar att företaget och dess servicman har försökt åtgärda traktorproblemen ”enligt den vägledning som vi fått från fabriken”. – Vi jobbar med fallet och nu har det kopplats en dator till traktorn så att man på fabriken kan fjärravläsa vad som händer med den, säger Johansson. Jan Eriksson påpekar att fabriken visserligen får felkoderna ”men ändå inte vet vad som händer med traktorn”. – Så det är lika långt som brett! Eriksson tycker att hans traktor ”jävlas” mer och mer sedan tidningen första gången var i kontakt med honom för mer än en månad sedan. Täcker inte garantifels På knappt två år hade traktorn gått cirka 800 timmar och det borde enligt Eriksson ha varit dubbelt mera om den inte skulle ha krånglat så mycket. Nu vill han häva köpet och få en ny motsvarande traktor med full garanti, eftersom försäkringsbolaget Pohjola anser att problemen med hans traktor beror på garantifel som försäkringen inte täcker. – Det är helt klart att jag vill häva köpet och nu har jag också anlitat en jurist. Det är direkt farligt att använda en traktor som rullar när den inte ska rul�- la. Nu väntar jag på att MP och Valtra helt enkelt ska tröttna! TEXT & FOTO Rolf-Lennart Witting witting@alan
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.