Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pekkarisen välikysymykset  (Luettu 1702 kertaa)

Veeti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13633
Pekkarisen välikysymykset


VK 3/2000 vp - Juha Korkeaoja /kesk ym.
 VÄLIKYSYMYS 3/2000 vp
 Polttonesteiden hintojen alentaminen

 Eduskunnalle

 Polttonesteiden hinnat ovat nousseet ennätyksellisen korkealle. Viime keväänä, kun välikysymyksellä vaadimme hallitukselta tekoja polttoaineiden hintojen alentamiseksi, hallitus valtiovarainministerin johdolla lupasi palata syksyllä asiaan.

 Eduskunnan kyselytunnilla 7.9.2000 valtiovarainministeri Sauli Niinistö lupasi kertoa eduskunnalle budjettikeskustelussa 12.9.2000, mitä hallitus polttoaineiden hintojen alentamiseksi tekee ja milloin. Keskustelun aluksi ministeri ilmoitti, ettei hallitus tule millään tavoin alentamaan polttonesteiden hintoja.

 Nykyisillä hinnoilla polttonesteiden hinnat kuuluvat Suomessa koko Euroopan korkeimpiin. Keskivertoautoilijan bensalasku on vuodessa kasvanut lähes 3 500 markkaa. Suomessa bensan hinnassa veron määrä on noin 80 penniä korkeampi kuin keskimäärin EU-maissa. EMU-maista hintataso on Suomessa korkein. Suomessa liikenteen polttonesteiden verotus on ollut perinteisesti ankaraa. Muuhun energiaan verrattuna sitä on veroratkaisuilla entisestään kiristetty.

 Polttonesteiden hintojen nousu on kiihdyttänyt entisestään inflaatiota. Viime kuukausien inflaatiovauhdista polttonesteiden hintojen nousun osuus on ollut 40 prosentin luokkaa. Polttonesteiden hintojen alentaminen on välttämätöntä kansantaloutta vaurioittavan inflaatiokierteen hillitsemiseksi.

 Korkeat liikennepolttoaineiden hinnat ovat merkittävä kustannustekijä niin kaupunkiseutujen työmatka- ja asiointiliikenteessä kuin maaseudullakin, jossa autoa tarvitaan välttämättä työmatkaliikenteessä. Liikennetottumuksia on varmasti syytä pohtia, mutta monilla ei ole kuitenkaan polttoainetta vähemmän kuluttavaa liikkumisen vaihtoehtoa.

 Aivan viime aikojen polttonesteiden hintojen nousun kielteisimmät vaikutukset ovat kohdistuneet ankarimmin elinkeinonharjoittajiin ammattiliikenteessä, koneurakoinnissa ja maataloudessa. Pitkät kuljetussopimukset ovat estäneet kustannusten siirtämisen hintoihin. Tästä on seurannut kuljetusyrittäjien lisääntyneitä konkursseja. Linja-autoliikenteen lippujen hintoja on jo korotettu ja taksiliikenteen korotetut taksat on vahvistettu.

 Öljyllä lämmitettävän omakotitalon vuotuinen öljylasku on kohonnut hintojen nousun vuoksi jopa 4 000 markalla. Maatalousyrittäjille kohonneet polttoaineiden hinnat ovat tuoneet vuositasolla erittäin huomattavan lisälaskun.

 Kansalaiset, maanrakennus- ja koneyrittäjät sekä eri ammattijärjestöjen edustajat ovat viime päivinä monin tavoin vedonneet päättäjiin polttonesteiden hintojen alentamiseksi. Myös eduskunnassa on laajalla poliittisella kirjolla vaadittu hallitukselta toimenpiteitä.

 Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

 Mitä hallitus aikoo tehdä polttonesteiden hintojen pikaiseksi alentamiseksi?

 Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 2000

 Juha Korkeaoja /kesk
 Mauri Pekkarinen /kesk
 Mirja Ryynänen /kesk
 Hannu Aho /kesk
 Olavi Ala-Nissilä /kesk
 Sirkka-Liisa Anttila /kesk
 Maria Kaisa Aula /kesk
 Jorma Huuhtanen /kesk
 Liisa Hyssälä /kesk
 Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
 Anneli Jäätteenmäki /kesk
 Timo Kalli /kesk
 Kyösti Karjula /kesk
 Tanja Karpela /kesk
 Inkeri Kerola /kesk
 Niilo Keränen /kesk
 Mari Kiviniemi /kesk
 Katri Komi /kesk
 Seppo Kääriäinen /kesk
 Seppo Lahtela /kesk
 Markku Laukkanen /kesk
 Johannes Leppänen /kesk
 Jari Leppä /kesk
 Mika Lintilä /kesk
 Eero Lämsä /kesk
 Hannes Manninen /kesk
 Kari Myllyniemi /kesk
 Tero Mölsä /kesk
 Lauri Oinonen /kesk
 Osmo Puhakka /kesk
 Aulis Ranta-Muotio /kesk
 Antti Rantakangas /kesk
 Juha Rehula /kesk
 Pauli Saapunki /kesk
 Mauri Salo /kesk
 Hannu Takkula /kesk
 Matti Vanhanen /kesk
 Anu Vehviläinen /kesk
 Jukka Vihriälä /kesk
 Pekka Vilkuna /kesk
 Matti Väistö /kesk
 Jaana Ylä-Mononen /kesk
 Risto Kuisma /rem
 Raimo Vistbacka /ps
 Jouko Jääskeläinen /skl
 Päivi Räsänen /skl
 Sakari Smeds /skl
 Bjarne Kallis /skl
 Marja-Leena Kemppainen /skl
 Toimi Kankaanniemi /skl
 Ismo Seivästö /skl
 Kari Kärkkäinen /skl
 Sulo Aittoniemi /alk




















Välikysymys 2/2000 vp

Tarkistettu versio 2.0 VK 2/2000 vp - Mauri Pekkarinen /kesk ym.

Polttonesteiden hintojen alentaminen

Eduskunnalle
Polttonesteiden hinnat ovat nousseet Suomessa viimeisten kuukausien aikana ennätyksellisen korkealle.

Vuoden 1999 alusta 95-oktaanisen bensiinin hinta on noussut yli kahdella markalla ja tavaraliikenteen käyttämän dieselin hinta runsaalla markalla litralta.

Kuluvan vuoden alusta lukien 95-oktaanisen bensiinin hinta on noussut noin markalla litralta. Tällä hetkellä Helsingissä bensiinilitra maksaa noin 7,50 mk. Se on kaikkien aikojen ennätys.

Näillä lukemilla liikenteen polttonesteiden hinnat kuuluvat Suomessa koko Euroopan korkeimpiin. Yhteisvaluuttaan kuuluvista EU-maista hintataso on kaikkein korkein.

Polttonesteiden hintojen nousun taustalla on monia eri syitä. Öljyn maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet ja neljänneksellä devalvoitunut yhteisvaluutta nostaa raakaöljyn tuontihintaa. Nousun taustalla on myös joukko kotimaisia syitä.

Suomessa liikenteen polttonesteiden verotus on ollut perinteisesti poikkeuksellisen ankaraa. Suhteessa muuhun energiaan sitä on viimeisissä energiaveroratkaisuissa entisestään kiristetty. Bensiinilitran hinnassa on veroa noin 70 prosenttia.

Polttonesteisiin kohdistuva arvonlisävero kasvattaa liikenteen verotaakkaa sitä mukaa kuin raakaöljyn maailmanmarkkinahinta nousee.

Eräissä muissa Euroopan unionin jäsenmaissa öljyn hinnannousua on pehmennetty eri tavoin. Näin olisi tehtävä myös Suomessa.

Bensiinin ja dieselöljyn hintojen nousu tuntuu sekä alan elinkeinonharjoittajien että tavallisten paljon liikkumaan joutuvien kansalaisten kukkarossa.

Korkeat liikenteen polttonesteiden hinnat ovat merkittävä kustannustekijä yhtä lailla kaupunkiseuduilla, joissa työmatkat ovat pitkät, kuin harvaan asutulla maaseudulla, jossa autoa tarvitaan asiointi- ja työmatkoihin. Toteutuneet bensan hintojen korotukset ovat jo syöneet monelta kansalaiselta palkankorotukset ja verotarkistusten annin.

Liikenteen polttonesteiden hintojen korotukset näkyvät myös ammattimaisessa liikenteessä. Linja-autoliikenteen taksoja ollaan korottamassa. Suoranaisiin taloudellisiin vaikeuksiin ovat joutuneet monet tavaraliikenteen yrittäjät, kun he eivät ole pystyneet siirtämään nousevia polttoainekuluja kuljetusten hintoihin.

Hintojen nousu on jo vaikuttanut inflaation kiihtymiseen. Tilastokeskuksen arvion mukaan Suomen viime kuukausien inflaatiovauhdista polttoaineiden hintojen nousun suorat vaikutukset ovat jopa noin 30 prosenttia.

Kansalaiset, yritykset ja liikenteen ammattijärjestöt ovat toistuvasti vaatineet hallitukselta toimenpiteitä liikennepolttonesteiden verotuksen alentamiseksi. Myös Keskustan ja Kristillisen Liiton eduskuntaryhmät ovat eri kannanotoin, kysymyksin ja aloittein vaatineet samaa. Hallituksen edustajat ovat kuitenkin toistuvasti torjuneet toimenpide-ehdotukset polttonesteiden hintojen nousun hillitsemiseksi.

Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

Mitä hallitus aikoo tehdä polttonesteiden hintojen pikaiseksi alentamiseksi?

Helsingissä 30 päivänä toukokuuta 2000
Mauri Pekkarinen /kesk
 Anneli Jäätteenmäki /kesk
 Sirkka-Liisa Anttila /kesk
 Kyösti Karjula /kesk
 Niilo Keränen /kesk
 Juha Korkeaoja /kesk
 Seppo Lahtela /kesk
 Eero Lämsä /kesk
 Tero Mölsä /kesk
 Lauri Oinonen /kesk
 Aulis Ranta-Muotio /kesk
 Pauli Saapunki /kesk
 Anu Vehviläinen /kesk
 Matti Väistö /kesk
 Hannu Aho /kesk
 Maria Kaisa Aula /kesk
 Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk
 Tanja Karpela /kesk
 Ossi Korteniemi /kesk
 Jari Leppä /kesk
 Hannes Manninen /kesk
 Petri Neittaanmäki /kesk
 Osmo Puhakka /kesk
 Juha Rehula /kesk
 Mauri Salo /kesk
 Jukka Vihriälä /kesk
 Jaana Ylä-Mononen /kesk
 Olavi Ala-Nissilä /kesk
 Jorma Huuhtanen /kesk
 Timo Kalli /kesk
 Inkeri Kerola /kesk
 Katri Komi /kesk
 Seppo Kääriäinen /kesk
 Paula Lehtomäki /kesk
 Mika Lintilä /kesk
 Kari Myllyniemi /kesk
 Pekka Nousiainen /kesk
 Antti Rantakangas /kesk
 Mirja Ryynänen /kesk
 Hannu Takkula /kesk
 Pekka Vilkuna /kesk
 Jouko Jääskeläinen /skl
 Ismo Seivästö /skl
 Leea Hiltunen /skl
 Bjarne Kallis /skl
 Sakari Smeds /skl
 Toimi Kankaanniemi /skl
 Leena Rauhala /skl
 Marja-Leena Kemppainen /skl
 Päivi Räsänen /skl
 Kari Kärkkäinen /skl


Veeti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13633
Vs: Pekkarisen välikysymykset
Asiaan kuului. että kun Pekkarisesta itsestään tuli kauppa- ja teollisuusministeri v. 2003, eivät nämä samat hinnat olleetkaan enää korkeat.

Pelle mikä pelle koko Pekkarinen.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Pekkarisen välikysymykset
  Olisko sunkin jo syytä siirtyä ajankohtaisempiin asioihin.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Pekkarisen välikysymykset
  Olisko sunkin jo syytä siirtyä ajankohtaisempiin asioihin.

Noin vanhana , ehei onnistu  ;D ;D ;D

Veeti laittaa tallin ovet molemmin puolin auki koska ei tiedä mihin päin auto lähtee  ;D ;D ;D ;D
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Minä Vaan

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 906
  • irti holhousyhteiskunnasta. Kokoomus
Vs: Pekkarisen välikysymykset
läpiajettava talli

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Pekkarisen välikysymykset
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Opelmies

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15580
Vs: Pekkarisen välikysymykset
Olexää oikeesti noin kyllästyny elämääs, kun tarttee jotain vanhoja kepujuttuja kaivellà?

Alkasit harrastaa jotain pitsinnypläystä tjsp. vanhoille kääville sopivaa!
It ain't over till the fat lady sings

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Pekkarisen välikysymykset
Olexää oikeesti noin kyllästyny elämääs, kun tarttee jotain vanhoja kepujuttuja kaivellà?

Alkasit harrastaa jotain pitsinnypläystä tjsp. vanhoille kääville sopivaa!
Skparin korjaamisessa aika kuluu kanssa hienosti – pitää vaan ostaa varaosa auto.   
   cría cuervos y te sacarán los ojos

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 66096
Vs: Pekkarisen välikysymykset
hei ettikääpä muutama tuoreempi juttu kokoomuksen päätöksistä ja tuokaas julki, ite etin mutta en löytäny mitään.    onko kyse siitä että edes sote tahi kuntauudistusjuttuja ei ole vieläkään ja lähtölaskenta on sentäs jo alkanut.