Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä  (Luettu 4711 kertaa)

hamaatta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Kahvan käyttöohjeissa http://www.rotecengineering.fi/k-ytt-ohjeet/ on kytkentäkaavio lisätoimintojen ohjaamiseksi releen avulla, tuo diodi homma hämmentää pikkuisen. Eli jos laitan releeksi tämän http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=48-1965 ja kytken ohjauskaapelin johdot releen napoihin 1 ja 2, akulta sulakkeen kautta napaan 5 ja lisätoiminnon 3 napaan, niin onko kytkentä oikein. Diodi on tässä releessä kahvalta tulevien johtojen välissä ja käyttöohjeen kytkentäkaaviossa se on lisälaitteelle menevän johdon välissä. Onko tuolla diodin paikalla merkitystä, ihan vaan enempiä asennussavuja välttääkseni kyselen?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
Kahvan käyttöohjeissa http://www.rotecengineering.fi/k-ytt-ohjeet/ on kytkentäkaavio lisätoimintojen ohjaamiseksi releen avulla, tuo diodi homma hämmentää pikkuisen. Eli jos laitan releeksi tämän http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=48-1965 ja kytken ohjauskaapelin johdot releen napoihin 1 ja 2, akulta sulakkeen kautta napaan 5 ja lisätoiminnon 3 napaan, niin onko kytkentä oikein. Diodi on tässä releessä kahvalta tulevien johtojen välissä ja käyttöohjeen kytkentäkaaviossa se on lisälaitteelle menevän johdon välissä. Onko tuolla diodin paikalla merkitystä, ihan vaan enempiä asennussavuja välttääkseni kyselen?
On sillä merkitystä.

Tuossa alkuperäisessä ohjeessa on lisätoimintona hydrauliikan vaihtoventtiili, jossa on suht iso kela. Ilmeisesti ERGO-Digistickki on tästä kelasta koko järjestelmälle aiheutuvalle heilahdukselle altis. kun kerran ohjeeseen on tuo vaatimus laitettu. Tuo diodi kun ei EDS:n ohjeen mukaisessa kytkennässä ole missään virtapiirissä EDS:n kanssa.

Mullakin tuommoinen vaihtoventtiili on traktorissa kaksikin, mutta ei EDS:a. Tiedä sitten mitä häiriöitä on aiheuttanut.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

hamaatta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
Kytken siihen sitten tavallisen releen, vaikka tämän http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=48-1873. Minkälainen tuon diodin pitää tuossa olla, tuommonen pieni juotettava pötkylä, joka motonetin valikoimista tuli haulla ensimmäiseksi vai mikä?

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
Muistakaa otta syöttö suoraan akulta niin kuin johansson neuvoo !

hamaatta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
nosteltiinhan tuolla hetken aikaa paaleja ennen ko alko ongelmat. Vaihtoventtiiliä käyttäessä tulee ilmeisesti jostakin niin iso kuorma, että heittää kahvan jumiin. Jumitus poistuu kun nyppää lisätoiminnon piuhat irti, kaikki liikkeet toimii ok ilman tuota lisätoimintoa. Tuo diodi on kytketty vaihtoventtiililtä tulevan maajohdon väliin päästösuuntaan eli viivapuoli miinusta kohti, onkohan tuo oikeassa paikassa ja oikein päin? käyttöohjeen kytkentäkaaviossa tuo diodi on piirretty viivapuoli plussaa päin, niin eikös se ole silloin estosuuntaan kytketty, eikä virta kulje tuossa kytkennässä. Ainakin tuossa minun kytkennässäni tuo vaihtoventtiili ei toiminut kun diodia kääntelin. Johansson sanoi, että tuo on niin helppo kytkentä, että ei oikein pieleen voi kytkeä, mutta ei se nyt kuitenkaan näköjään aivan niin vain onnistunut  :) 

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
Ohjeen mukaan diodi kuuluii vaihtoventtiilin kelan napojen väliin?
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4420
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
Ohjeen mukaan diodi kuuluii vaihtoventtiilin kelan napojen väliin?

Luultavasti näin.
Yleensä näissä mg-venttiileissä, releissä jne sen diodin tarkoitus on niellä sähkön katkaisuhetkellä sen kelan synnyttämä jännitepiikki. Muuten se jännite joko kipinöi kytkimen kärkien yli tai sitten se voi tuhota jotain elektroniikkapuolelta (jos ohjaus on elektroniikalla jota ei jostain käsittämättömästä syystä ole suojattu tuota vastaan). Turha kipinöinti voi aiheuttaa myös radio- ja muita häiriöitä.

Diodin paikka on tällöin kelan napojen välissä, ja suunta on vastakarvaan, eli niin että normaalisti se ei johda kun kelalle sähköa annetaan, eli viivapuoli kohti plussaa.

Tuon jännitepiikin syntyä voisi yksinkertaistaen kuvata sillä, että kun sähkö kelasta katkeaa, kelan ympärillä oleva mg-kenttä jää kodittomaksi, ja nopea muutos kentässä indusoi käänteisen jännitteen siihen kelaan. Jännite nousee niin korkealle että jostakin löytyy purkautumisreitti, yleensä sellainen reitti löytyy sähkön katkaiseesta kytkimestä ellei tuollaista diodia ole sitä nielemässä.

Joissakin monien nappuloiden ja mielenkiintoisten kytkentöjen systeemeissä ohjauspuolella voi olla muitakin diodeja, mutta ne eivät ole enää suojaustarkoituksessa vaan toiminnan logiikan vuoksi.

Joskus nämä piikintappodiodit on valmiiksi sisäänrakennettu releeseen tai mg-venttiilin pistokkeeseen. Tällöin on tärkeää että jännitteet tulkevat niinpäin kuin on tarkoituskin, muuten menee sulake ja/tai se diodi...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8486
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
Ohjeen mukaan diodi kuuluii vaihtoventtiilin kelan napojen väliin?

Luultavasti näin.
Yleensä näissä mg-venttiileissä, releissä jne sen diodin tarkoitus on niellä sähkön katkaisuhetkellä sen kelan synnyttämä jännitepiikki. Muuten se jännite joko kipinöi kytkimen kärkien yli tai sitten se voi tuhota jotain elektroniikkapuolelta (jos ohjaus on elektroniikalla jota ei jostain käsittämättömästä syystä ole suojattu tuota vastaan). Turha kipinöinti voi aiheuttaa myös radio- ja muita häiriöitä.

Diodin paikka on tällöin kelan napojen välissä, ja suunta on vastakarvaan, eli niin että normaalisti se ei johda kun kelalle sähköa annetaan, eli viivapuoli kohti plussaa.

Tuon jännitepiikin syntyä voisi yksinkertaistaen kuvata sillä, että kun sähkö kelasta katkeaa, kelan ympärillä oleva mg-kenttä jää kodittomaksi, ja nopea muutos kentässä indusoi käänteisen jännitteen siihen kelaan. Jännite nousee niin korkealle että jostakin löytyy purkautumisreitti, yleensä sellainen reitti löytyy sähkön katkaiseesta kytkimestä ellei tuollaista diodia ole sitä nielemässä.

Joissakin monien nappuloiden ja mielenkiintoisten kytkentöjen systeemeissä ohjauspuolella voi olla muitakin diodeja, mutta ne eivät ole enää suojaustarkoituksessa vaan toiminnan logiikan vuoksi.

Joskus nämä piikintappodiodit on valmiiksi sisäänrakennettu releeseen tai mg-venttiilin pistokkeeseen. Tällöin on tärkeää että jännitteet tulkevat niinpäin kuin on tarkoituskin, muuten menee sulake ja/tai se diodi...

Noinhan se sillain karkeesti toimii joo.

Rautakangesta kun tuota hommaa vääntää, niin ajatellaanpa vaikka rumpuhakkuria tai murskaa, joka pyörii vimmatusti. Yleensä nuo vempeleet ovat raskaita, jotta ne eivät pienistä oksanpätkistä heti nykisivät. Nuohan ovat käytännössä vauhtipyöriä.

No, ajatellaanpa, että hakkuria pyörittävä iso polle katkaisee voimanulosoton, niin hakkuri jää pyörimään pitkäksi aikaa. Kuvitellaanpa, että jos hakkurin nivelakseli olisi suoraan moottorin kampiakselin päässä kiinni ilman mitään kytkintä. Tällöin moottori toimisi vähän niinkuin moottorijarrutuksessa. No ok, kyllähän se mylly kestää tuon.

Mutta, jos moottorin ja hakkurin välissä on jonkinlainen voimanulosoton kytkin, joka ei kestä ns. moottorijarrutusta, niin silloin voimanlinjaan pitää lisätä sitä kestävä vehe. Tässä tapauksessa vapaakytkin. Nyt se rumpu saa riehua voimansa pois ja maailma pelastuu.

Eli tuo hakkuri on se kela, johon varastoituu energiaa ja vapaakytkin on se diodi, joka suojaa voiman kytkentäkomponentteja. Karkeesti noin. Elektroniikan ja mekaniikan väliset yhtäläisyydet voidaan mielikuvitusta käyttämällä selventää. Toki vaikka sähkövirran ja virtaavan veden avulla se on vähän helpompaa.

 
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4420
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
Näissä mekaniikka-analogioissa tahtoo jäädä pieniä puutteita. Esim sen vauhtipyörän voi useinkin jättää rauhassa pyörimään kunnes laakerikitka ja muut vastukset sen hiljalleen pysäyttävät.

Kelan mg-kenttään varastoitunutta energiaa ei sen sijaan voi jättää leijumaan ja hiljalleen vain katoamaan jonnekin, vaan yht'äkkinen kentän muutos tuottaa kelan napoihin sen väkisin purkautuvan energian samalla millisekunnilla kun syöttö katkeaa. Ainoa tapa on purkaa se joko hallitusti tai sitten se keksii itse itselleen helpoimman kulkureitin. Tai sitten katkaisemisen sijaan laskea jännite hitaasti nollaan, jolloin energia kulkeutuu sinne syötön puolelle ilman kipinöitä jne. Rinnan olevaan kondensaattoriinkin sen energian voi hetkeksi jemmata, josta se  sitten pian kuluu kelan resistanssiin. Näin esim perinteisten kärjellisten sytytysjärjestelmien tapauksessa joissa kondensaattori syö katkojan kipinöinnit.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8486
Vs: Ergo-kahvan lisätoimintojen kytkentä
Näissä mekaniikka-analogioissa tahtoo jäädä pieniä puutteita. Esim sen vauhtipyörän voi useinkin jättää rauhassa pyörimään kunnes laakerikitka ja muut vastukset sen hiljalleen pysäyttävät.

Kelan mg-kenttään varastoitunutta energiaa ei sen sijaan voi jättää leijumaan ja hiljalleen vain katoamaan jonnekin, vaan yht'äkkinen kentän muutos tuottaa kelan napoihin sen väkisin purkautuvan energian samalla millisekunnilla kun syöttö katkeaa. Ainoa tapa on purkaa se joko hallitusti tai sitten se keksii itse itselleen helpoimman kulkureitin. Tai sitten katkaisemisen sijaan laskea jännite hitaasti nollaan, jolloin energia kulkeutuu sinne syötön puolelle ilman kipinöitä jne. Rinnan olevaan kondensaattoriinkin sen energian voi hetkeksi jemmata, josta se  sitten pian kuluu kelan resistanssiin. Näin esim perinteisten kärjellisten sytytysjärjestelmien tapauksessa joissa kondensaattori syö katkojan kipinöinnit.

Kyllähän se mielikuvitusta vaatii, että analogiat saatais mekaniikan ja elektroniikan suhteen kuvailtua aukottomasti. Mutta toisaalta, ei elektroniikan kytkennöissäkään oteta aina huomioon passiivikomponettien rakenteesta johtuvia resistansseja, induktansseja ja kapasitansseja, vaikka niitä kuitenkin jokaisessa pömpelissä esiintyy. Eli vähän samanlainen merkitys kuin hiirten fosforipäästöt itämeressä. Tai no ei nyt ehkä noin pientä merkitystä.

Mutta tärkeintä on se, että pystyy ymmärtämään komponenttien toimintaa karkeasti. Näin pystyy syventymään itse komponentin syövereihin.

Esim. jos moottorin ja hakkurin välissä oleva kytkentä toteutetaan booriakselilla, jonka poorit menee paskakas heti kun voiman suunta muuttuu hakkurilta moottoriin päin. Jollain sitä toimintaa pitää rautaruukista vääntää, koska tuo sähkövirran kulku kun tuppaa olemaan vähän liian nopeeta ihmissilmälle.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.