--onkohan lidlissä huonommat palkat,kun työntekijät vaihtuu alinomaa?
Työilmapiiri ja palkaton lisätyö.Joutuvat siivoamaan työpäivän päätteeksi ym. Natsimeininkiä.
On sulla kurjaa. Eikä sitä kauppaa siivota työpäivän päätteeksi, vaan ihan työpäivän aikana joka ei sattumoisin kaupassakaan lopu siihen kun viimeiset asiakkaat on saatu työnnettyä ovesta ulos.
Muissa kaupoissa myyjät selvittää kassat ja lähtee sitten kotiin, menee 10-20 minuuttiaja, on työaikaa. Siivooja lähtee 1-2 tuntia sen jälkeen, ei ole kaupan henkilökuntaa. Lidlistä lähtevät vasta tunnin kuluttua kun ovat siivonneet. Kyllä muissakin kaupoissa on tiukkaa tauotukset ym varsinkin K-kaupoissa koska kauppias saa pitää itse kaiken joka jää viivan alle. S-kaupoissa palkkatyöntekijät. Isoissa kaupoissa kuten Prismat työskennellään ympäri vuorokauden koska hyllyjen täyttäjät tekevät työtä öisin. Ihan ok kunhan siitä maksetaan.
Suomen kilpailukyky rapautuu, koska liikaa suojatyöpaikkoja.
Kyllä -70 luvulla kun olin puuteollisuudessa töissä, niin oma työpaikka piti siivota.
Kilpailukyky mittarilla suomi kohta häntäpäässä. Elämän laadun mittarilla kärjessä. Sekin tippuu kun kun luottoluokistus tippuu.
Kaupan myyjälle maksetaan enemmän kuin siivoojalle joten siivoamista ei kannata teettää sillä jollei sitä saa teetettyä myyjän omalla ajalla! Tämän päivän hesarissa oli juttu veturinkuljettajien "talliajan"lyhentämisestä 15 minuutista 8 minuuttiin. Osoitus siitä miten työnantaja kaikessa pyrkii hiostamaan duunaria jopa laadun ja rurvallisuuden kustannuksella. En usko että tuo 7minuuttia suhteutettuna VR:n muihin kuluihin on kovin iso erä mutta jollekin keskijohdon kaverille tietysti bonuksina merkittävä. Näin sitä työtyytyväisyyttä ylläpidetään.
http://www.hs.fi/paivanlehti/05062013/kotimaa/Printteri+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4%C3%A4+junan+kulun/a1370319081218"Ensin Tuomola kirjautui Turun varikolla tietokoneelle ja printtasi työpäivänsä tarkat aikataulut. Sen jälkeen hän kirjautui toiselle koneelle, jonka ennakkotietojärjestelmästä löytyivät matkan hiljennykset ja erikoistilanteet – ja printtasi ne. Sitten oli vuorossa ilmoitustaulu, jossa ovat viimeiset varoitukset.
Tähän hänellä on vielä tällä viikolla aikaa 15 minuuttia, mutta ensi maanantaista lähtien työnantaja on määrännyt, että 8 minuuttia tätä niin sanottua talliaikaa saa riittää.
PALATAAN PASILAAN. Tuomola näyttää, mitä talliaikana tehdään. Kone toimii, printteri toimii, mutta sitten ruudulle tuleekin yllättäen näkyviin "error".
Ongelma ratkeaa pian, mutta jos Tuomolalla olisi nyt kiire omalle vuorolleen saattoraideputkeen, tänä iltana Helsingissä saattaisi odottaa satoja ärtyisiä matkaajia.
"Tämä talliaika on aivan liian lyhyt. Ei tarvitse olla koneissa kuin pieni häiriö, siinä se sitten on", sanoo Tuomola. "Hommat tehdään, mutta tämä on turvallisuuskysymys", hän sanoo.
"Jos talliaika ei riitä, merkitsee se vääjäämättömästi junien myöhästymisiä", vahvistaa vierestä vetopalveluasiantuntija Timo Ahlroth.
Kesäkuun 10. päivä voimaan tulevat uudet työajat risovat veturinkuljettajia, etenkin junan lähtöä edeltävä talliaika printtauksineen.
Monia muitakin lähtöä edeltäviä työaikoja kuten kävelyaikaa junalle on lyhennetty, mutta niistä ei ole noussut samanlaista kritiikkiä."