Itse olen miettinyt samaa systeemiä. Tuntuu hullulta rullata vaunun kanssa pitkin peltoa. Liittymien kohdat tallaantuu kivikoviksi. Tavara loppuu keskelle peltoa jne.
Toki tässäkin systeemissä on omat ongelmansa varmasti, tiedä sitten kummassa niitä on enemmän.
Meillä pellot ovat muutamassa kokonaisuudessa jolloin sopivasti sijoitetusta etäsäiliöstä pitäisi pystyä pumppaamaan tavara letkuja pitkin kaikille pelloille.
Mitä itse olen asiaa tutkinut niin näitä systeemejähän on kahdenlaisia. Sellaisia missä tuota "paloletkua" vedellään perässä ees taas pellolla esim. agromiljo on tälläinen tai sitten tuollaista kovempaa tavaraa olevaa letkua purataan kelalta ja kelataan takaisin kelalle. Kelaa liikkuu joko pellolla tai on pellon päässä. Tälläisiä ovat esim. Cadman ja Veenhuis Rotomax.
Systeemi missä tuota "paloletkua" vedellään pitkin peltoa vaikutta todella yksinkertaiselta, mutta niin kuin yllä luki niin letkun kanssa on määrätynlaisia ongelmia. Olisikin mielenkiintoista kuulla enemmän näistä ongelmista? Ongelmina mainitaan ainakin liitosten aukeaminen "vauhdissa". Eikö löytynyt parempia liitoksia? Ainakin nykyään agromiljon sivuilla on tuollaisia pantaliittimiä? Ilmeisesti on myös siirrytty käyttämään pidempiä pätkiä letkua. Sitten tuo letkun hajoaminen. Onko oikeasti kuinka herkkä hajoamaan? Entä paineen katoaminen letkusta, mistä syystä se paine katoaa sieltä, jos letku ja liitokset pysyvät ehjinä?
Jos olen oikein ymmärtänyt niin aikoinaan, kun noita agromiljon systeemejä myytiin suomeen muutamia kappaleita niin niissä käytettiin levityksessä letkulevittimiä? Näissä tapauksissa levitys oli ilmeisesti päällä koko ajan eikä tavaran tuloa pysäytetty päisteessä? Youtubista löytyy videoita missä käytetään multaimia niin onko tietoa miten hetkellinen tavaran tulon pysäytys on toteutettu (päisteessä)? Onko multaimessa vain venttiili joka suljetaan ja pumppu työntää tavaraa "seinään" päisteessä käännön aikana?
Jokainen este pellolla aiheuttaa tietenkin ongelmia, mutta olisiko tässäkin ketjussa videonmuodossa olleesta kapistuksesta (hose humper) hyötyä, jolla tuota letkua siirrellään. Jos aina päisteessä, kun on tarvetta saisi letkun "kierrätettyä" päisteen kautta. Toki vaatii yhden traktorin ja kuskin. Muutenkin kiinnostaisi nähdä videoita tai piirroksia tai vastaavia ajotekniikasta. Yleensä kai ajetaan peltoa ees taas, mutta miten päisteet käsitellään?
Sitten on se toinen systeemi. Onko näistä kelasysteemeistä mitään tietoa. Onko tuo Heikkilän Ruskolla oleva laite ainut suomessa? Tuollaisella luulisi ainakin pääsevän niistä paineen katoamisista ja letkusotkuista. Ja esteiden kiertäminen luulisi onnistuvan helpommin. Toki laite on paljon monimutkaisempi ja sitä myöden taatusti kalliimpi. Myös ketteryys kärsii, jos ei ole tuollainen itsekulkeva.
Heitelkäähän ajatuksia ja kommentteja asiaan liittyen. Kyseisen tyyppiset systeemit kiinnostavat, koska vaunuralli pellolla täytyisi saada loppumaan, siitä ei pelto tykkää. Liete on kuitenkin johonkin laitettava.