Tässä lisää ämteekoolaista Правдаa, "jostain syystä" listasta on "unohtunut" se tärkein ja oleellisin: viljelijäväestön tulotason nosto. Nuo maasTullin tuossa luettelemat ovat toisarvoisia, johtuisiko vaikeneminen siitä, että nykyinen maatalousministeri on MTK:ta herkällä korvalla kuunnellut kepu:
************************
Maaseutulupauksista
iso osa jäänyt toteutumatta
MT kysyi puolueilta neljä vuotta sitten,
mitä ne lupaavat maaseudulle.
Moni luvattu asia
on mennyt huonoon suuntaan.
Puolueet olivat maaliskuussa 2007 yksimielisiä, kun MT kysyi niiltä näkemyksiä maaseudun asioista. Palvelut on turvattava, ja niiden on oltava lähellä. Maaseudun tiestöstä ja joukkoliikenteestä on pidettävä huolta.
Pääosa lupauksista on jäänyt toteutumatta, ja useat luvatut asiat ovat neljän vuoden aikana menneet päinvastoin huonompaan suuntaan.
Yksityistiet saivat
apua metsärahasta
Puolueet halusivat keväällä 2007 katkaista perustienpidon jatkuvan rahapulan. Ongelma ei kuitenkaan ole ratkennut, vaan erilaisia korjaushankkeita on jouduttu siirtämään samaan aikaan, kun tekeillä on isoja tiehankkeita.
Yksityisteiden valtionapujen korotus luki tuoreeltaan sinivihreän hallituksen kehyksessä, joka päätettiin toukokuussa 2007. Puuhuollon kriisi oli onneksi yksityisteille: ne saivat lisärahaa, kun hallitus päätti 2008 metsätalouden tukipaketista.
Osa lupauksien kehnosta kohtalosta johtuu talouden tilan kääntymisestä. Kun edellisvaalien alla väiteltiin siitä, montako miljardia valtiolla on ylimääräistä, nyt mietitään, mistä voisi leikata ja miten paisunut valtionvelka hoidetaan.
Kulkuyhteydet
huononivat rajusti
Maaseudun joukkoliikenteeseen puolueet halusivat keväällä 2007 riittävän rahoituksen, osa jopa korotusta.
Todellisuus on ollut täysin päinvastainen: kesällä 2010 loppui suuri määrä tukea saaneita linja-autovuoroja kaikkialla Suomessa, ja lisää lopetuksia tapahtui tämän vuoden puolella. Myös pieni osa ostojunaliikenteestä keskeytyi joulukuuksi 2010 rahanpuutteen takia. Radanpidon rahoitus on yhä riittämätön.
Vihreät halusivat vaalien alla maaseudulle kimppatakseja, ja keskustalainen liikenneministeri Anu Vehviläinen esitti vaalikauden aikana taksikyytejä bussitaksalla. Kyytitakuu on toteutunut toistaiseksi kokeilujen muodossa.
Lähipalvelut karanneet
yhä kauemmas
Keskusta toivoi asiakkaiden olevan valmiita maksamaan lähikaupan ruuasta enemmän, jotta kaupat säilyvät. Valtio on antanut pientä investointitukea sitä hakeville, mutta kyläkaupat ovat vaalikauden aikana huvenneet yli 560:sta alle 500:aan.
Myös valtionhallinnon useat palvelut ovat karanneet aluehallintouudistuksessa entistä kauemmaksi. Tuoreen tutkimuksen mukaan maaseutu on menettänyt elinvoimaisuuttaan myös kuntaliitoksissa.
Kuntatalouden parantamisen mainitsivat tavoitteekseen lähes kaikki puolueet, erityisesti SDP. Varsinkin maaseutumaiset kunnat ovat kuitenkin joutuneet korottamaan verojaan.
MT kysyi neljä vuotta sitten myös puolueiden kantaa susien määrään. Kaikki kahdeksan puoluetta halusivat paikallisen päätösvallan kasvattamista kaatolupien myöntämisessä. Näin ei ole tapahtunut.
Useita lupauksia
myös toteutunut
Muutamat tavoitteet on myös onnistuneet. Keskusta halusi nopeat tietoliikenneyhteydet koko maahan. Hallitus päätti 2008 sadan megan laajakaistasta vuoteen 2015 mennessä. Seuduille merkittäviä väylähankkeita on pantu eteenpäin, kuten kokoomus vaati.
Vihreät halusivat vastauksessaan lisätä metsä- ja peltoenergian käyttöä. Tavoite löysi tiensä hallituksen energiapakettiin.
PETRI P. PENTIKÄINEN
Kesällä 2010 loppui suuri määrä
tukea
saaneita linja-auto-
vuoroja kaikkialla Suomessa.
Radanpidon rahoitus on yhä riittämätön.
Varsinkin maaseutumaiset
kunnat ovat
kuitenkin joutuneet korottamaan
verojaan.
Kuvat
RAISA KYLLIKKI KARJALAINEN, JAANA KANKAANPÄÄ, MARKKU VUORIKARI Metsätaloudelle myönnetty hätäapu oli onnenpotku yksityisteille. Maaseudulta on loppunut vaalikauden aikana useita kymmeniä kauppoja. Linja-autovuorojen tukemista vähennettiin rajusti vuonna 2010.
Viimeksi muokattu: 31.01.11 - klo:09:31 kirjoittanut minä-itte