Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Moottorikelkkaan isompi akku  (Luettu 8222 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Moottorikelkkaan isompi akku
Lynx 5900 sähköstartilla. Alkuperäinen akku on joku 20 Ah:n pikkuakku, mutta eipä tuollainen kestä käytössä kuin muutaman viikon. Lataus toimii ehkä liiankin hyvin, akku pakkaa kiehumaan tyhjäksi. Ei huvita uuden ostaminen ollenkaan.

Vaan. Konepeiton alla olisi tilaa vaikka vanhalle Opelin akulle. Ihan helposti. Vähän eilen jo mallailin sitä paikoilleen.

Mutta: Nyt seuraa se kysymys!

Hajoaako tuollaisen pienen koneen laturi jos sille annetaan tehtäväksi 3 kertaa suuremman akun ylläpito? Tai miksi se hajoaisi... Luulisi että isomman akun kevyt täyttäminen olisi kevyempää kuin pienen akun keittäminen. Jos laturi ei jaksa ylläpitää akkua niin sen ei ole oikeastaan väliä. Kelkka on kuitenkin vapaa-aikansa lämpimässä tallissa ja tarvittaessa automaattilaturin saa kiinni milloin vain.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Moottorikelkkaan isompi akku
Latausjännite kannattaa tarkastaa ensin. Minulla on puutarhatraktori apuvirtakoneena, alkuperäisen akun sijaan on exide rullakennoakku josta lähtee potkua 900A ja toimii hyvin. Näin talvella kyllä niin vähän käyttöä ettei tuolla monta kertaa apuvirtaa anneta.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Moottorikelkkaan isompi akku
Latausjännite kannattaa tarkastaa ensin. Minulla on puutarhatraktori apuvirtakoneena, alkuperäisen akun sijaan on exide rullakennoakku josta lähtee potkua 900A ja toimii hyvin. Näin talvella kyllä niin vähän käyttöä ettei tuolla monta kertaa apuvirtaa anneta.

Korjasin tuon jännitteensäätimen pari vuotta sitten, täytyy mitata mitä sieltä nykyään löytyy. Mulla on tuossa lisävarusteena jännitemittari ja jännitteet ovat olleet ihan kohdillaan, käydessä 13,5 V oli valot päällä tai ei. Luulen että jännitteet ovat kohdillaan.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Moottorikelkkaan isompi akku
Kyllä sitä ensi kannattaa tosiaan pistää latauslaitteet kuntoon, kyllä pikkuakkukin kunnossa pysyy. Omassa kaksipyöräsessä tuotakin pienempi akku, mutta  on se vuodesta 2007 pelannut ilman ongelmia.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Moottorikelkkaan isompi akku
Kyllä sitä ensi kannattaa tosiaan pistää latauslaitteet kuntoon, kyllä pikkuakkukin kunnossa pysyy. Omassa kaksipyöräsessä tuotakin pienempi akku, mutta  on se vuodesta 2007 pelannut ilman ongelmia.
Se latausjäänite olisi ehkä paikallaan mitata oikein erikseen mittarilla suoraan akusta kierroksilla, voi olla konstikasta. Ei tuo tosiaan pieni akku olekaan, emännän mopossakin on vain 12ah ja kestää sahata hyvän tovin vaikka kone on starletin kokoluokkaa.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Moottorikelkkaan isompi akku
Kyllä sitä ensi kannattaa tosiaan pistää latauslaitteet kuntoon, kyllä pikkuakkukin kunnossa pysyy. Omassa kaksipyöräsessä tuotakin pienempi akku, mutta  on se vuodesta 2007 pelannut ilman ongelmia.

Mutta jos latausjännite on 13,5 niin luulisi sen olevan kunnossa. Mutta täytyy mittailla. En viitsi ruveta vaihtamaan kauheasti osia, esim. tuo jännitteensäädin (se parempi) maksaa 200€. Hyvä akku 80€.

Verrokkina: Vanha Opelin akku 0€ ja töitä 30 min kiinnostaa enemmän. JOS laturi ei hajoa.