http://www.uusisuomi.fi/raha/104626-k-ryhma-teki-hirmuisen-tuloksen-syy-ruoka?cmp=suosituimmat
Joo... tekee rahaa tuottajien kustannuksella..!!
Kommenttien joukossa on paljon maaviljelijöitä kannustavia juttuja.. lukekaa.
Haluaisivat ostaa suoraan tuottajilta..
Se vähä maito mitä meillä menee, niin aina ostan Pirkka maitua. Ei viitsi lukia niitä psykoloogisia Valion ohjeita
http://www.iltalehti.fi/perhe/2010102712593957_pr.shtml
Pitää sit muistaa joka hörpyllä, ettei kaikilla oo varaa siihen kepulaaseen nautintoaineeseen
Sepe on tehnyt havainnon, mutta johtopäätökset tahtoisin kuitenkin kiistää:
Kauppa on lanseerannut "Luomu-lisän" rinnalle "kotimaisuus-lisän".
Tämä tarkoittaa sitä, että tunnetut kotimaiset laatutuotteet hinnoitellaan kattoon, samalla kun kaupan omat merkit ja tuontitavara myydään halvemmalla. Katetarkasteluna tämä tarkoittaa sitä, että parempi katteisilla tuotteilla kompensoidaan näiden halpisbrändien alempaa katetta.
Ja mitäkö pahaa tässä on?
Oligopolistisessa kahden ostajan mallissa kaupalla on käytännössä mahdollisuus sanella hinta ja tuotepaletti, kunhan vain eivät tapa lypsävää lehmää jotta on mitä myydä. Ja jos vaikka jauhelihan toimittajia on tarpeen näpäyttää, voidaan tuoda vaikkapa Puolasta teurastamon leikepilkejätettä ja myydä hetken nollakatteella vaikkapa "maistuva"-nimellä. Seuraavalla neuvottelukierroksella kotimainen toimija tulee pöytään nöyränä. Hinta saadaan kohdalleen, ja viestiä viedään alas siten, että toimituskatkon nautaruuhkan maksumiehenä toimivan viljelijän tuottajahintaa viilataan edelleen.
Aikaa myöden näillä operaatioilla alkuperän merkitys haalistuu. Ja tässä saumassa näillä kaupan brändeillä on myyrän rooli: esimerkiksi tunnetuin kotimainen-ei kotimainen kaupan brändi on Pirkka: mielikuvissa ostetaan kotimaista mutta todellisuudessa alkuperä voi olla mikä vaan. Aikaa myöden tämä turruttaa kuluttajan. Vähän saman suuntaisesti toimii Arla, jonka Ingman- ja Arla-brändien purkkien ulkoasun ilmettä on pian vaikea erottaa toisistaan.
JA mitä vähemmän alkuperällä on väliä, sitä ahtaammalle joutuu pienessä kansantaloudessa pienen kotimarkkinan omaava jalostava teollisuus, ja sitä tietä jalostajille raaka-ainetta toimittava kotimainen viljelijä.