Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra 8050 Turbo kappaleiksi  (Luettu 21032 kertaa)

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Tosiaan tuo alkulämmitys sekä ennen lopetusta tehtävä "tasauskäyttö" on tärkeää turbollisen koneen kanssa. Jos traktori pääsee sammumaan esim. jyrsittäessä on erityisen tärkeää saada traktori takaisin käyntiin jotta öljynpaine nousee taas eikä turbo pyöri ilman painetta.  Voi olla, että tuossa turbossa on sattunut olemaan joku vika jo ennestään ja nyt sitten antoi periksi.

Tuossa mahtaisi olla sopiva ahdin tommoseen valtraan, mutta nuo (4 kpl) tulee 2 kpl 460 ja 10/60 nuffiin (kaverille) ja 1 kpl 500 valmettiin (ittelle), yksi jää ittelle odottelemaan sopivaa konetta jossa se todella toimii  ;D   

Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

turos_88

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Paljon on käyttäjästä kiinni turbon kestävyys, tietty
mahdollinen valmistevikakin aina mahdollinen.

paljonko tunteja koneessa?

turbon saa äkkiä vanhaksi on/off tyylisellä käytöllä,
eli laakista käyntiin,talla pohjaan, samaten sammutus urku pohjasta
äkkiseltään,  pieni lämmityskäyttö ja tasauskäyttö paikallaan.
samaten ilmansuodattimen kunto ratkasee, kannattaa vaihtaa
tiuhempaan kun ohjekirjan mukaan käytön mukaan.
ja vähän laadukkaammat öljyt kun universaalit.

oliko lastuttaessa mitattu ahtopaineita? ei pitäis
kyllä tolla syötön lisäyksellä nousta liikaa.

8050:n mittariin tais ehtiä kertyä peräti 1500 tuntia. Aika kevyellä käytöllä ollu. Lähinnä 4,5m äkeen edessä, talvella lumikoneena ja nyt tänä kesänä sitten kvernen 470 noukkarin edessä. Ei huonolla käytöllä ole kyllä särjetty, mutta kaippa se sitten sattu se kuuluisa maanantai-kappale sitten tälle kohdalle ja se sano ittensä hommasta irti. Nyt vaan täytyy selvitellä se valkoisen savun syy...

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1343
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Paljon on käyttäjästä kiinni turbon kestävyys, tietty
mahdollinen valmistevikakin aina mahdollinen.

paljonko tunteja koneessa?

turbon saa äkkiä vanhaksi on/off tyylisellä käytöllä,
eli laakista käyntiin,talla pohjaan, samaten sammutus urku pohjasta
äkkiseltään,  pieni lämmityskäyttö ja tasauskäyttö paikallaan.
samaten ilmansuodattimen kunto ratkasee, kannattaa vaihtaa
tiuhempaan kun ohjekirjan mukaan käytön mukaan.
ja vähän laadukkaammat öljyt kun universaalit.

oliko lastuttaessa mitattu ahtopaineita? ei pitäis
kyllä tolla syötön lisäyksellä nousta liikaa.

8050:n mittariin tais ehtiä kertyä peräti 1500 tuntia. Aika kevyellä käytöllä ollu. Lähinnä 4,5m äkeen edessä, talvella lumikoneena ja nyt tänä kesänä sitten kvernen 470 noukkarin edessä. Ei huonolla käytöllä ole kyllä särjetty, mutta kaippa se sitten sattu se kuuluisa maanantai-kappale sitten tälle kohdalle ja se sano ittensä hommasta irti. Nyt vaan täytyy selvitellä se valkoisen savun syy...

Tää valkoinen savutus kylmssä(alle 5 C) on 8050 ominaisuus
ainaskin stanan pumpulla, oma savuttaa noin 1-2 min.
käyntiinlähdöstä, ei senpitempään kummiskaan.
lohkolämppäri vähän vähentää savutusta,
ja kesä/talvilaadun polttoaineella ero, kesälaadulla ei juuri
savutusta (parempi lämpöarvo) ,sikäli kun ei tuki suodattimia
pakkasessa.

tää 8050 moottori suht matalaviritteinen, 6-pata turbolla,
suht pienellä polttoainesyötöllä, eli "lämpökuormaa"
niukalti alkuunsa.
vähenikö savutus syötön lisäyksen (lastutuksen) jälkeen?

yks mahdollisuus on vuotava hehkutulppa, kannattaa tsekata.

Blueberry

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Paljon on käyttäjästä kiinni turbon kestävyys, tietty
mahdollinen valmistevikakin aina mahdollinen.

paljonko tunteja koneessa?

turbon saa äkkiä vanhaksi on/off tyylisellä käytöllä,
eli laakista käyntiin,talla pohjaan, samaten sammutus urku pohjasta
äkkiseltään,  pieni lämmityskäyttö ja tasauskäyttö paikallaan.
samaten ilmansuodattimen kunto ratkasee, kannattaa vaihtaa
tiuhempaan kun ohjekirjan mukaan käytön mukaan.
ja vähän laadukkaammat öljyt kun universaalit.

oliko lastuttaessa mitattu ahtopaineita? ei pitäis
kyllä tolla syötön lisäyksellä nousta liikaa.

8050:n mittariin tais ehtiä kertyä peräti 1500 tuntia. Aika kevyellä käytöllä ollu. Lähinnä 4,5m äkeen edessä, talvella lumikoneena ja nyt tänä kesänä sitten kvernen 470 noukkarin edessä. Ei huonolla käytöllä ole kyllä särjetty, mutta kaippa se sitten sattu se kuuluisa maanantai-kappale sitten tälle kohdalle ja se sano ittensä hommasta irti. Nyt vaan täytyy selvitellä se valkoisen savun syy...

Tää valkoinen savutus kylmssä(alle 5 C) on 8050 ominaisuus
ainaskin stanan pumpulla, oma savuttaa noin 1-2 min.
käyntiinlähdöstä, ei senpitempään kummiskaan.
lohkolämppäri vähän vähentää savutusta,
ja kesä/talvilaadun polttoaineella ero, kesälaadulla ei juuri
savutusta (parempi lämpöarvo) ,sikäli kun ei tuki suodattimia
pakkasessa.

tää 8050 moottori suht matalaviritteinen, 6-pata turbolla,
suht pienellä polttoainesyötöllä, eli "lämpökuormaa"
niukalti alkuunsa.
vähenikö savutus syötön lisäyksen (lastutuksen) jälkeen?

yks mahdollisuus on vuotava hehkutulppa, kannattaa tsekata.

Eipä ole hehkutulppia tuossa moottorissa, esilämmitys on hoidettu muilla keinoin;
--> toimiiko imusarjan esilämmitysvastus ?

Moottori on tosiaan melko matalaviritteinen, mutta enpä lähtisi suuria muutoksia ahtimeen
tekemään, voi joutua ojasta allikkoon...

Onko moottorin aivopurkissa viimeisin parametrisettiversio ( viimeisimmät kylmäkäynnistysparametrit )
--> kannattaa tsekata huollosta.

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
RETKU!!!
Kuinka oot toteuttanu 8950 holsetis ahto ja imuputket? Itellä työn alla hx40superin asennus 8400
Ideoita on kyllä valmiina pääs mutta jospa olis helpompiakin keinoja, esim sopiiko joku T-sarjalaisen imuputki heittämällä..

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
RETKU!!!
Kuinka oot toteuttanu 8950 holsetis ahto ja imuputket? Itellä työn alla hx40superin asennus 8400
Ideoita on kyllä valmiina pääs mutta jospa olis helpompiakin keinoja, esim sopiiko joku T-sarjalaisen imuputki heittämällä..

***ahtoputki sopivasta kohtaa poikki ja silikonimutka/suora tilalle. 8950:ssä vesicooleri, eli ahtoputki hiukka erilainen kun ilman cooleria olevissa. 8950:n tapauksessa turbolta lähtee 60mm halkaisijan siliconi 90 asteen kulmalla.

turbon imuhan on100mm ja alkuperänen ilmanputsarin putki ulkoa muistaakseni jotain 100mm? ilmanputsarin putkeen metalliholkki sisään (n.70mm)
näin saat 100mm sisähalkaisijalla olevan siliconiletkun turbonimuun ja vanhan ilmanputsarin putken päälle. :-) hiukka patentti mutta ihan hyvin se on toiminu.

kaverin t140 sai hx40 superin. tässäkin ilmanputsarin putki liian pieni. tähän löytyi suoraan varaosista 100mm kumiputki jota käytetään esim. t190:ssä. se saattas käydä myös 8950:iin. ei ollu kallis.
laitettiin myös 8950:n suuttimet. pumppuna hiukan ruuvattu vakio stanadyne.
käy nätimmin (suuttimet) vetää alhaalta ja ylhäältä paremmin. kaikinpuolin herkempi ja mäkikokeessa veti 10km/h kovempaa,ja siis ilman syötön lisäystä! aika paljo meni alkuperäsellä pikkuturbolla ja saastemallin suuttimilla harakoille! tästä voi päätellä paljonko löpönkulutus laskee/suoritettu työ.

---------------------

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Tämä 8400 -03vm eli myös vesikuulerilla, helpoiten näyttää menevän alkuperäisellä ahtoputkella kun laittaa silikoonisupistajan 60->50mm, ellei tuo 50mm putki ala käymään ahtaaksi, täytyy käyrä varaosista kyselemäs t-sarjalaisen imuputkia.

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
katkase se valettu ahtoputki. se viiminen turbolle tuleva mutka pois. turbon ja ahtoputken nysän väliin sitte 60mm silikonimutka. näin mä sen tein ja on hyvä, ei tehtaalaisesta erota.
-------

teekkarissa saattaa olla ilmanputsari lähempänä koppia eli se imuputki ei välttämättä käy. tietty jos esim.03 t140 ja 8950 putket samalla varaosanumerolla niin sitte.
mutta ihan hyvän saa tuolla munkin mainittemalla konstilla.
------

oontko muit parannuksia tehny? suuttimet/pumppu?

Ana

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: Valtra 8050 Turbo kappaleiksi
Pumpusta roplattu syöttöä, ennakkoa ja ahdonalainen syöttö pohjas, haaveena ollu 8950 suuttimet.. mitä lie kustantaa? Tällä hetkellä 1.8bar ahdoilla 240hv tapilta.. Voima kyllä riittää nykkin jo kohtuurella mutta savunmuorostus kohtalaasen runsasta sekä lämpöjä nostaa.