Niin... Alkuperäinen kysymys koski "Kokemuksia Elho 370 Niittomurskaimesta"... Ei niinkään: "Onkos sun tutuullas tai naapuriillas ollu Elho, jonka ne on ajanu taitamattomuuttaan paskaksi ja sen jälkeen kaikki Elhot on paskoja?"
Joillakin on ollu Elhoista vain huonoja kokemuksia, syynä taitamattomuus tai huono huolto tai sitten vaan yksinkertaasesti huono yksilö. Meilläkin on ollu yks huono Elho, mutta se olikin käytettynä ostettaessa jo ikivanha 240 nostolaitemurskain, tai ei sekään niittojäljeltään huono ollu, muttei ehkä ikäisekseen enää soveltunut silloistenkaan hehtaarien niittoon. 280 Hydroon vaihdettiin vain terälappuja, muutama sarja 9 kesän aikana. Tuon 370:n taival on vasta yhden kesän mittainen ja vain omia ajetaan. Muutama terälappu sai keväällä perustetulla nurmella sen verran siipeensä, että piti vaihtaa...
Niin sitten asiaa. Niittojälki keskimääräisesti ottaen hyvä, mitä ei aina voi sanoa kaikista nimekkäistäkään nykykoneista, vai liekö sekin säätökysymys. Uudempien mallisarjojen myötä niittojälki on parantunu vanhempiin verrattuna. Päätyjen reunimmaiset lautaset (2kpl) pyörivät samaan suuntaan. Ensimmäisissä sarjoissa jäi niittojälkeen karheen molemmin puolin pieni raita, mikä ongelma on osittain saatu ratkaistua eikä nykyisissä ilmene kuin heikossa kasvustossa. Ongelma johtunee murskainkelan tuottaman ilmavirtauksen puhalluksesta, joka mitä ilmeisimmin kaataa heikkoa kasvustoa edellään terän ulottumattomiin tjsp. Joku tommonen selitys tuolle ilmiölle oli, kun moinen ei aina esiinny. Tosin nuo raidat näkee vain niittäjä ja sekin vain hetken, kunnes traktorin pyörät polkee ne näkymättömiin. Siis oikeesti ei tuosta oo aiheutunu mitään haittaa seuraavalle sadollekaan. Karheen muoto parittomasta lautasmäärästä huolimatta hyvä niin paalaukseen kuin noukinvaunullekin... Pitää vaan osata säätää oikein. Kevennys toimii hyvin - oikein säädetyllä koneella. Mikä se "oikein" sitten onkin, riippuu vähän säätäjästä ja siitä, millaisen painatuksen palkin ja maan välille haluaa. Jotku moittii hidasta kääntöä, joka jo 320:s "vakiona". "Hitaahko", 8s laidasta laitaan, kääntö on tarkoituksellisesti "hidas". Ainakaan itse en ehtinyt tuota 8s:n kääntöä päisteessä moittia, kun ei sen tartte sen nopeammin kääntyäkään. Ei se muukaan osa yhdistelmästä sen nopeammin käänny. Eikä revi korvakkeita irti tai rasita sylintereitä, jolloin joku paikka saattais niitossa revittelyn jälkeen korkata vaikkapa kesken kotimatkan.
Saahan niitä hydrauliikkoja sitten omalla vastuulla viritellä nopeammiksi ja kestää ne senkin jälkeen, kun vaan kuski käyttää järkeään.
Huomasittako, kuinka hienon kirjoituksen sai aikaiseksi mollaamatta muita merkkejä? Hienoja koneita ne muutkin on - tuossa kokoluokassa... eikä se muiden merkkien mollaaminen tee omasta yhtään parempaa.
tethering holes to their concave windings