Koneet, laitteet ja tekniikka / Vs: New Holland 6080??
: 23.09.10 - klo:19:55No jos sulla kerran on omakohtaista vertailupohjaa TM:ään, niin laitetaan hiukan lisää asiaa.
TM:ään verrattuna otettu ainakin kaks askelta eteenpäin. Ohjaamo hyvä ja hiljainen. Vaihteistoöljyt selvästi viileämmät kuin TM:ssä (mainoksissa luvattiin -20%), voi pitää paikkaakin. Moottorin lämpöjä en oo vielä koskaan saanut nousemaan yli normaalin. Mulla on tossa masiinassa seitsämän sähkölohkoa, keskilohko vaihdettiin uutena takuuseen, sen jälkeen kaikki pelittänyt moitteettomasti, muita takuuremontteja ei ole tarvinnut tehdä.
Ilmastointi selvästi heikompi kuin TM:ssä (tosin mun TM:n ilmastointi remontoitiin takuuaikana, sen jälkeen siitä tuli Siperia, aivan saatanan kylmä).
CR moottori pelaa iloisesti (ja käy miehekkäästi), TSA:ssa myös sama CR kone (2200h, ei mitään häikkää), myös Tessukassa sähkölohkot toimineet aivan loistavasti.
Voimaa tuossa on mun mielestä peltokäytössä ihan mukavasti, 4200 Kronosta vetelin keväällä multamaalla, rupesin ihmettelemään kun tuntu pikavaihdetta vaihtaessa että kone hyytyy. Vilkaisu mittariin selvensi tilannetta, 21 km/h ja 1500 rpm moottorissa, ei ihme ettei enää "hyökännyt". Myös kulutus peltokäytössä ihan kohtuullinen.
Mut sitten se PC lootan akilleen kantapää, maantiellä yli 30km/h, meno jotenkin "hyytyy" ja löpöä menee vähintäänkin kiitettävästi.
Eli jos vertaat konetta TM:ään, samoja ominaispiirteitä jäljellä, mutta kokonaisuus ainakin pari pykälää fiksumpi, ei ole harmittanut ( vaihtoehtona oli Fendt 714, ois ollu 50000€ kalliimpi)
No joo, hyviä vahvistuksia omille uskomuksilleni..
Johtuukohan tuo nykykoneiden ilmastointien tehottomuus lisääntyneestä ikkunapinta-alasta vai siitä että koneiden voimansiirto käy kuumempana vai onko nuo ilmastointien komponentit jotenki huonompi tehoisia.. Taitaa johtua vähä kaikesta..
Pystyiskö jotenkin "parantamaan". Toisaalta kipeäksihän sitä ittensä saa jos ohjaamoon väkiste lykätään jääkylmää ilmaa.
Tuo voiman hukkaantuminen on tosiaan tämän nh.n nappivaihteiston ongelma, tienpäällä tuntuu että onko käsijarru päällä, ja mäet alkaa haisemaan jo aika kaukaa ja tosiaan sitä soppaa palaa..
Tiedä sitten onko osittain moottorin vääntöalueestakin johtuva ominaisuus..
Itelläni on kokemusta vain rc versiosta ja sitten tästä vanhasta m 135 dc mallista joka on vielä mielestäni tiekone, ei lavettia ja mäkiä kumartele.
Mukava olisi kuulla rc ja pc vaihteiston käyttöominaisuuksien vertailua, jos jollain on tietoa! Ja tämä 50km/h ylivaihde malli myös kiinnostaa!