Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - Puolivälinheikki

No jos sulla kerran on omakohtaista vertailupohjaa TM:ään, niin laitetaan hiukan lisää asiaa.

TM:ään verrattuna otettu ainakin kaks askelta eteenpäin. Ohjaamo hyvä ja hiljainen. Vaihteistoöljyt selvästi viileämmät kuin TM:ssä (mainoksissa luvattiin -20%), voi pitää paikkaakin. Moottorin lämpöjä en oo vielä koskaan saanut nousemaan yli normaalin. Mulla on tossa masiinassa seitsämän sähkölohkoa, keskilohko vaihdettiin uutena takuuseen, sen jälkeen kaikki pelittänyt moitteettomasti, muita takuuremontteja ei ole tarvinnut tehdä.
Ilmastointi selvästi heikompi kuin TM:ssä (tosin mun TM:n ilmastointi remontoitiin takuuaikana, sen jälkeen siitä tuli Siperia, aivan saatanan kylmä).
CR moottori pelaa iloisesti (ja käy miehekkäästi), TSA:ssa myös sama CR kone (2200h, ei mitään häikkää), myös Tessukassa sähkölohkot toimineet aivan loistavasti.
Voimaa tuossa on mun mielestä peltokäytössä ihan mukavasti, 4200 Kronosta vetelin keväällä multamaalla, rupesin ihmettelemään kun tuntu pikavaihdetta vaihtaessa että kone hyytyy. Vilkaisu mittariin selvensi tilannetta, 21 km/h ja 1500 rpm moottorissa, ei ihme ettei enää "hyökännyt". Myös kulutus peltokäytössä ihan kohtuullinen.
Mut sitten se PC lootan akilleen kantapää, maantiellä yli 30km/h, meno jotenkin "hyytyy" ja löpöä menee vähintäänkin kiitettävästi.

Eli jos vertaat konetta TM:ään, samoja ominaispiirteitä jäljellä, mutta kokonaisuus ainakin pari pykälää fiksumpi, ei ole harmittanut ( vaihtoehtona oli Fendt 714, ois ollu 50000€ kalliimpi)

No joo, hyviä vahvistuksia omille uskomuksilleni..

Johtuukohan tuo nykykoneiden ilmastointien tehottomuus lisääntyneestä ikkunapinta-alasta vai siitä että koneiden voimansiirto käy kuumempana vai onko nuo ilmastointien komponentit jotenki huonompi tehoisia.. Taitaa johtua vähä kaikesta..
 Pystyiskö jotenkin "parantamaan". Toisaalta kipeäksihän sitä ittensä saa jos ohjaamoon väkiste lykätään jääkylmää ilmaa.

Tuo voiman hukkaantuminen on tosiaan tämän nh.n nappivaihteiston ongelma, tienpäällä tuntuu että onko käsijarru päällä, ja mäet alkaa haisemaan jo aika kaukaa ja tosiaan sitä soppaa palaa..
Tiedä sitten onko osittain moottorin vääntöalueestakin johtuva ominaisuus..
 Itelläni on kokemusta vain rc versiosta ja sitten tästä vanhasta m 135 dc mallista joka on vielä mielestäni tiekone, ei lavettia ja mäkiä kumartele.

 Mukava olisi kuulla rc ja pc vaihteiston käyttöominaisuuksien vertailua, jos jollain on tietoa! Ja tämä 50km/h ylivaihde malli myös kiinnostaa!
Itellä 7030, joka on lastentautien jälkeen pelannu kun ajatus - vaikkakin alussa oli ongelmia enemmän kun tarpeeks. Joku mietti jotta miten lämmöt pysyy kurissa, kun tuunataan konetta. 6080:ssä taitaa tehot puhaltaa korkeemmalle samalla koneella kun tuo 7030, ainakin noin vakiona. Omasta 7030:stä otettu samanmallisen 7060:n potkut pellolle, eikä kesähelteillä lämmönnousun kanssa tarvinnu pelata. Moottoriin suositeltavat Ambran öljyt kannattaakii sitten jättää omaan arvoonsa. Liian notkeita litkuja kovaan ajoon. Donaxin vastaavat öljyt noin 250€ halvempia/tynnyri ja takuulla pelaa. ja 15w-40:t moottoriin, eikä todellakaan niitä suositeltuja 5w- litkuja.

Sen verran on kyllä sanottava NH:n haitaks, että se pakin nopeuden rajottaminen on ihan persiistä...

Itellä olis 140 TM vähän harkinnan alla laittaa vaihtoon, mutta en oo vielä sopivaa konetta löytäny.

Itellä vähän samantyylisiä kokemuksia näistä vanhemmista ko merkin edustajista, tm sarjassa aluksi vikoja senverta paljon että ajattelin etten enää kuunapäivänä kallistu kyseiseen merkkiin päin, takuu aikana ei viat tahtonu korjaantua, kai siinä meni hermot sekä iteltä että jälkimarkkinointi joukoilta..
No nyttemmin takuun loputtua on tullu konetta korjailtua omin ja hyvän huoltomiehen voimin ja se on pysynyt leikissä mukana ihan kiitettävästi.
 Tietynlainen kynnys vain on merkkiäkin vaihtaa, mutta en kyllä ihan heti maksaisi muutamaa-kymmentä tuhatta euroa siitä riemusta että alkaisin suorittamaan tehtaan loppukokoonpano hommia  omakustanteisesti, eli pakko se on koittaa täältä netistäkin jotain tiedonjyväsiä SUODATTAA.

Onko sähkö ohjatusta ulkopuolisesta hydrauliikasta mitään kokemuksia? Miten reagoi lämmön vaihteluihin, eli toimiiko kaikissa olosuhteissa moitteettomasti ja pysyykö öljyt sisällä?

Riittääkö ohjaamon ilmastoinnin teho kaikkein kuumimmillakin helteillä jos konetta kuormitetaan oikein kunnolla?

Ja tämä uusi moottori tietysti mietityttää, näistä nyky moottoreista on kyllä kuulunut ja näkynyt hiukan huonoja kujeita, tosin ei tästä merkistä..



Itseäni kiinnostaisi lähinnä verrata näitä uudempia koneita ja vanhempaa tm sarjaa keskenään, tm.stä ku on itellä hiukan kokemusta ja saanu sivusta seurailla muiden koneita.

Uusi koppi, moottori ja muutamia varusteita jota TM-sarjaan ei saanut. Kestää reilunkin tehon noston. Eiköhän tuon uskolla ostaa.
Onko vaihteiston käyntilämpötilasta mitään kokemuksia?
 Ja mielenkiintoinen asia on tuo moottorin viritys, pysyykö lämmöt kurissa , jos laitetaan tosi töihin.
 Sähkö hydrauliikka mietityttää, onko toimiva ratkaisu..
 Koneiden laatu on varmaanin samaa tasoa mihin ko.merkiltä on totuttu tähänkin asti.
 
Mielenkiintoinen juttu, ei taida nyykkäristä saada keskustelua aikaiseksi, mistä lie johtuu..
 Mahtaako olla niin ettei kyseisen merkin käyttäjät täälä notku, syystä tai toisesta johtuen..
 Vai onko niin ettei kyseistä 6080 mallia edes ole loppupeleissä oikein paljoa edes ajossa?
 Itseäni kiinnostaisi lähinnä verrata näitä uudempia koneita ja vanhempaa tm sarjaa keskenään, tm.stä ku on itellä hiukan kokemusta ja saanu sivusta seurailla muiden koneita.
Eli kiinnostaisi tietää onko kellään kokemuksia kyseisestä traktorin tekeleestä..?
 Tuttava piiristä ei löydy ko. koneita, joten jos jollakulla on kokemuksia ja näkemyksiä, niin kertokaapa ihmeessä, kehukaa ja haukkukaa. Myös muut 6000 sarjan koneet, lähinnä 6070 kiinnostaa ja myös 7000 sarjalaiset.
Joo laadukkaan näköinen oli tuo toisen videon haastattelia blondi, mukava olis ottaa vähä sitä huonoa itävaltalaista ponua ja tehdä lähempää tuttavuutta jossain alppimajalla..

 Niin koneista, kyllähän näitä mielenkiintoisia erikois koneita löytyy joka hommaan, on kunnollisia taaksepäin ajettavia, koneita raakaan voimanotto käyttöisten koneiden ajamiseen ym.
 Yksi mielenkiintoinen versio oli New holland tv140 Tai tv145..
Onko kenelläkään kokemusta koneesta jossa on 20mm korkea terä?

Se on tullut selväksi ja oli jo tiedossaki että 27mm pärjää varmasti.
 Mutta vielä kiinnostaa tuo pykälää pienempi versio, olis helppo päättää ku tulis perusteltuja mielipieitä näitten kahden väliltä..
 
 Tietysti ei se muutama satanen hinnan eroa varmasti tätä puulaakia kaada ja jos kaataa niin huudan perään että terve menoa..
 Eli maanantaina ostoksille ja hallin ovia tekemään.
Kiitos näkemyksistä!
Pellonraivaus hommissa on tullu analysoitua kaikenlaista mitä isännät on haudannu maahan pois silmistä: kaikkien mahdollisten tuotanto eläinten raatoja, maatalouden koneillistumisen eri vaiheet hevos äkeesttä traktorin vanhoihin puoliteloihin, piikkilangat ja sähköpaimenlagat ym aitaustarpeet, autonrenkaat (kuorma-auton rengas on aiva vtun lujas mericrusherin rummun ja rungon välis), mettäkoneen karikat, erittäin yleisiä hevosreen raudoitukset, poistettujen puhelin/sähköpaalujen harus vaijerit, poikien peltoauto "niin joo siihenhän mä sen poikien datsun finnin hautasin", samalla isännällä löytyi kuorma-auton jousipakat ,etuakseli ja lopuuksi ohjaamon räätteet" niin joo täshän se pekfoortti katkaistiin ja tehtiin ne ensimmäiset perävetokärryt" Jossain oli vesipiiri aikoinaan kaivanu kylälle vaijjerikaivinkoneella pääviemäri-ojia ja kone oli hukkunu, no sieltähän löytyy rajua vaijeria niin paljon ku jyrsimen rummun ympärille mahtuu ja joku helvetinmoinen taottu koukku kaupan päällisiksi.. Kivet tietysti kannetaan aina ojan yli mettän puolelle ja siihen kivi kasaan urakoitsia lykkää jyrsimellä hullunkiilto silmis, no kaikki nämä kuuluu asiaan tässä hommassa, mutta varmasti alkaa vtuttaa ku viljelyksessä olevilla pelloilla löytyy samat aarteet!
Uranus tuonnilta http://www.koneita.com/metallivannesahat/ostin nova 280 gv  soppelin oloinen saha hintaansa nähen ,vois vaikka suositella näin alakuun ,pitempää kokemusta ei oo vielä kestävyydestä
sahaus pöydät tekehillä vielä..
Juuriki jotain tuommosta oon suunnitellu.
 Näitä vaihtoehtoja tuntuu olevan markkinoilla useampia, lähes saman näköisiä ja hinta 500€ sisällä toisistaan, pieniä eroja on kun paperilla vertaa teknisiä tietoja..
Mutta mikä on se paikka mikä ratkaisee että saha on lelu tai toimiva? Terä? Moottori? Runko?
IKH:n kampe on halvin näistä mutta aina on tavannu petymykset kuulua samaan kauppahintaan ku on kysesisellä vapputorilla asioinu..



Tämmösellä on pari vuotta rautaa katkottu. Terä on jopa vielä alkuperäinen. lähes joka päivä sillä jotain katkotaan. Eli siis tässä on riittävän kokoinen terä, ettei oo heti poikki, niinkuin edellisessä siinä 160 mm asti yltävässä tuppas käymään.
Leikkuuneste on aika usein loppu, eli hiukan pieni säiliö on.
En kyllä ole katunut hankintaa, vaikka konehallin koneet on tunnettua laatua...



Mikä sen sun koneen tyyppi/malli on?

Tuo terän korkeus taitaa olla aika ratkaiseva juttu ja terän ohjurit..
Näyttää teriä olevan13,20ja27mm korkeita, alle 20mm en edes harkitte, mutta riittäiskö tuo 20 vai onko oltava toi suurempi?

Taitaa nämä sahat tulla chinasta samalta tehtaalta kaikki, on kaikki nuo rungot niin samalla muotilla valettuja..
Uranus tuonnilta http://www.koneita.com/metallivannesahat/ostin nova 280 gv  soppelin oloinen saha hintaansa nähen ,vois vaikka suositella näin alakuun ,pitempää kokemusta ei oo vielä kestävyydestä
sahaus pöydät tekehillä vielä..
Juuriki jotain tuommosta oon suunnitellu.
 Näitä vaihtoehtoja tuntuu olevan markkinoilla useampia, lähes saman näköisiä ja hinta 500€ sisällä toisistaan, pieniä eroja on kun paperilla vertaa teknisiä tietoja..
Mutta mikä on se paikka mikä ratkaisee että saha on lelu tai toimiva? Terä? Moottori? Runko?
IKH:n kampe on halvin näistä mutta aina on tavannu petymykset kuulua samaan kauppahintaan ku on kysesisellä vapputorilla asioinu..
 Olisi tarkotus hankkia vannesaha. Ei ihan pienin mahdollinen, automaatti syötöllä, omalla jalustalla ja leikkuuneste pumpulla varustettuna eli joku tämmönen puoliammattilais malli, jotain parin tontun hintaista oon ajatellu.

  Oletteko kokeillut/vertaillut eri vaihtoehtoja?
  Onko IKH myymillä ko.kamppeilla mitään virkaa vai ovatko jotain 
  sekunda p.skaa?
 


Toisten huono tuuri muuttaa omaa asemaa yhteiskunnassa keskimäärin paremmaksi. Maalla tämä totuus tiedetään ehkä jopa kaupunkiasukkaita paremmin.

Minä olen erimieltä ,kyllä yhteistyötä on helpompi ja kannattavampi tehdä heidän kanssaan jolla menee hyvin,yleensä kaikki vain toimii paremmin.
Kateelliset kitisijät on myös vaikeita yhteistyökumppaneita.
[/quote]

Jep, tähän pätee hiukan karrikoiden se vanha totuus että naimisiin ei saisi ikinä päästää kahta persaukista, jommalla kummalla on oltava pätäkkää..
 Ja kaikessa yhteistyössä sama homma, jos edes toisella on asiat kunnossa niin on pienet edellytykset saada jotain järkevää aikaan ja sitte jos molemmilla narut käsissä niin yleensä hommat toimii..
Niistä painoista.. Keruuvaunujen oma-painoja ja tilavuuksia: Vapon vankkuri=9000kg tilavuus 55m3, saman firman "normaali" kärrymalli=6000kg tilavuus 40m3 ja raiseliftin vastaavan paino 5800kg ja se tilavuus 40m3.
 Painot katoin konevalmistajien esitteistä joihin ite yleensä suhtaudun pienellä varauksella, mutta suuntaa antavia ovat varmasti.
Nuosta antamistani tilavuuksista pitää vähentää pari kuutiota eli 40m3 kärryn hyötykuorma ehkä täyteen umpattuna max 38m3.
Ja sitte se turpeen paino, tietysti vaikuttaa moni asia, kosteus, tuhkapitoisuus, maantuneisuus ja tiiveyskin, eli kuinka tiiviitä kuutiot kyydissä on.. Se turpeen kuutio paino oli muistaakseni jossain 200-400kg haarukassa
Onko kellään tietoa, mitä nuo harkko ja/tai verkkoterät ovat aineekseen. Varmaan jonkin sortin hardoxia, mutta mitä. Onko eri firmojen myymissä terissä suuria eroja kulutuskestävyydessä. Ajattelin polttaa tuossa muutamat harkkoterät kokeeksi laserilla "viissatasesta" ??? ::) ::)
  ..Aika vaikeahan sitä terän kovuutta on todeta koti konstein, ku siihen vaikuttaa aina nämä käyttö olosuhteet,hiekoitus sula asfaltti sorateiden/pihojen tasaisuus ym.
 Mutta jotenkin vain tekis mieli väittää että kyllä niissä erojakin on, ainakin ite suhtaudun jotensakkin varauksella tämän maanlaajuisen tarvike ja varaosa ketjun, jonka nimen lyhentees on kolme kirjaina tuoteisiin, välillä tuntuu että kuluu nopeammin ku joku muu vastaava..
 Tosin vaikea todeta niinku sanoin, olosuheet ku vaihtelee.
 Joskus on aura osunut kunnolla johonki kiveen tien reunassa ja terä on katkennu ja haljennu niinku lasi se on mun mielestä hyvä merkki, on kovaa rautaa. Joskus joku verkkoterä on taipunu kun kiinnitys pultti katkes ja se on huono merkki, patarauta taipuu kova katkeaa.
 Suosittelen omasta kokemuksesta kovametalli teriä ja tappiteriä, kalliimpia hankkia mutta helppoja ja vaivattomia käyttää, jos ajoa on vähäkään enempi, ei tartte niitä teriä käännellä ja vaihtaa ja pulttien kans äheltää, ei se työkään ilmaista ole ja aina terät loppu ku on kiirus ja olis jotain järkevämpääkin tekemistä.
 Eikä ne ole niin hirmu kalliita ku on oikeat kanavat mistä hankkii..
tommonen

http://www.ikavote.info/index.php?/airhot-lammitin.html
eikä kovinkaan kallis, tuo vois olla järkiratkaisu
Justiinsa tämmöinen on työkaverilla pajalla. Kovasti kehui. Palaa kaikki öljynsuodattimista alkaen...hups!
aika kätevän oloinen eikä ole hirveen hintanenkaan..
Joo just tommosta olen miettinyt. Että ilma menee pesään puhaltimella ja kaikki palaa. Varmaan voi tilkalla jäteööliä sytytellä :D Tuollainen 40 kw:n laite vaikuttaa aika hyvältä.
 Jos jollakulla kokemusta niin olisi mukava kuulla kuinka mahtaa kostea tavara palaa, ja varmaan voi palaa myös turve kaikessa muodossa? Ja kuinkahan kävisi ihan muovin kanssa ???


   ... Hommasin tämmösen Ikavoten kamiinan vuoden vaihtees, oon ollu tosi tyytyväinen, mun mielestä edullinen hankkia ja toimii, kestävyydestä ei vielä tietysti osaa sanoa... Kaikki palava materiaali käy polttoaineeksi, puuta eri muodoissa oon polttanu, mitä isompia pölkkyjä pesään kiilaa niin sen parempi, palaturve ja kaikki roska ym. rakennusjäte erittäin ok ja ei tosiaan taida öljynsuodatin jätettä enää meiltä tulla, vanhoja akkuja ja kumisaappaita en vielä oo koittanu mutta luultavasti toimii... Tietysti fysiikan lakeja ei pysty kumoamaan, kuivasta puusta tulee enemmän lämpöä ku märästä, mutta huonompikin matsku palaa. Suosittelen LÄMPIMÄSTI, tosi hyvä vaihtoehto nopeaan pajan lämmittämiseen, ainut huono puoli on ettei tietysti varaa lämpöä mitenkään mutta sekään ei haittaa jos on lämmön pitävä rakennus mitä lämmittää.
Kiitos tiedoista! Minkä kokoinen lämmitin sinulla on?
 Tosiaan aika halpa laite tuollainen, vaihtoehtona ostaa uusi öljypoltin ja siihen nähden kyllä edullinen.
  30kw ostin, lämmitettävää tilaa 600 kuutiota ja laattia neliöitä on 200, vanha rakennus jossa osittain hiukan huono lämmön eristys.
 Mutta pesällisellä romupuuta lämpiää parissa tunnissa 4-5 asteesta 15 asteeseen ja sittenhän on jo liika kuuma jos tosissaan pitäis jotain tehdä, eli tehokas ja tosi hyvä ominaisuus on tuo kun se kierrättää ilmaa luminen/jäinenkin kone sulaa ja kuivaa nopeasti ja ilmaa on helppo ohjailla putkilla rakennuksen eri osiin ja eri huoneisiin (itellä paja, varasto ja sostilat).
 Jos nyt ostaisin niin saattaisin ottaa sen 40kw kamiinan, lähinnä isomman pesän takia eli harvemmin täyttöjä ja sopii karkiempaa rommaa sisälle, ruokahalu kasvaa syödes..
 Yksinkertainen värkki, toiminta varma, vähä liikkuvia osia ja hienompaa teknitiikkaa on niukasti eli ei vttuile mikä on tärkeä ominaisuus akkojen lisäksi kaikissa koneissa!
Jos vain on poltettavaa/palavaa materiaalia niin suosittelen!
Sivuja: [1] 2