Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - machineman

kierteitä mietin minäkin ja helkutin voimalla ja lämmöllä avata yritin, molempiin suuntiin. Jälkiviisaana sitten mietin voimien suuntaa ja päädyin vasenkätisiin kierteisiin mutta ei aukea. Taitaapi olla niin että rälläkällä takaratas irti. Ei ihan huoltoystävällisimpiä laitteita.
Ei tarvi purkaa mitään ylimääräistä. Vain kaksi pulttia ja koko laakeripukki on käsissä. Poistamalla hammasrattaan takaa laakerin seegerirenkaan tulee koko akseli laakereineen ulos putkesta. Nyt on siis akseli jonka toisessa päässä on booritappi ja toisessa päässä hammasratas, välillä kaksi laakeria. MUTTA KUN EI TIEDÄ MITEN LAAKERIT VAIHDETAAN, MISTÄ AKSELI PURETAAN??????????
Ensinnäkään en tiedä ko vinssin merkkiä ja mallia, joten kuvailen hieman tuota rakkinetta;
Pystyrunko on55x100 palkkia, pituus 770mm. Tähän kiinnityvät vaijerirummun akseli, työntötangon korvakot, taittopyörä sekä n. 45 asteen kulmassa lähtevät jalat. Jalat ovat samaa 55x100 palkkia, pituudeltaan n 900mm. Jalat ovt säädettävät, sisäpalkki on 40x80 palkkia. Jalkojen välillä poikittainen ketjupankko jossa myös kiinni vetovarsien korvat.
Pystyrungon alapäässä on kiinni kahdella pultilla laakeripukki jossa on akseli. Toisessa päässä boorit nivelakselia varten toisessa päässä ketjua varten hammasratas. Laakeripukki on 90mm pitkä samoin halkaisija n. 90mm. Sisällä kaksi laakeria 6207 RS.

Millä ilveellä saan laakerit vaihdettua eli mistä kohden saa akselin poikki?
(mielellään ei vastauksena esim rälläkkää...)

Ja pystyykö kukaan kuvauksen perusteella kertomaan vinssin merkin ja mallin?
Kaikista ei tule kaivajaa, ei vaikka harjoittelisi 10 vuotta. Jos stereonäkö (syvyysnäkö) puuttuu, on kaivaminen lähes mahotonta. Aivan sama nosturikuskeilla ja vast.
Ite olen ollut koneen päällä jo yli 30 vuotta enkä vieläkään voi sanoa olevani "mestari", joka päivä oppii uutta.
Ja kun palkkaat ammattilaisen se tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi.
Toki sillä loppuunajetulla vanhalla koneella voi maajussi niitä pellonojiansa kuopsutella, vahingon vaara on pieni mikäli juoksut sattuvat likikään oikeaan suuntaan, mutta kun lähdemme esim rakennusten seinustoille, tai alueelle jossa on maan alla kaapeleita/putkia tai työmaalle jossa on "lapiomiehet" ojassa, on koneen oltava kunnossa, ts. ei välyksiä, eikä kuskilta kärsi tulla kertaakaan "- oho, eikun..."  ;)

Jep. Ja kaikkinainen tee-se-itse korjaustoiminta lailla kiellettävä!
Mm autojen hitsaustyö, vähäinenkin ; vain luokkahitsari saisi tehdä.
Samoin pyöräntuenta, akselisto, jarrut, ohjaus eli kaikki mikä vaikuttaa turvallisuuteen  - ei muuta kuin luvanvaraiseksi toiminnaksi.
Pesu ja vahaus jääköön jokamiehen oikeudeksi.  ;)
Voi ku sais vielä uutena volvon 240 sarjaa. (Tai 740 srj)
Itse oon ajanut 240 diiseliä (VW:n 6, 2,4 ltr) vuodesta 1988 vuoteen 2004.
Eli 16 vuotta. kilometrejä tuli 640 000.
Tuona aikana normaalihuoltojen lisäksi (öljyt, jakohihnan vaihdot, jarrupalat, suodattimet)
vikoina vain yksi pyöränlaakeri (V/E), suutinputki, hehkutulpat, kerran raidetangon molemmat päät V/O/S/U, iskarikierto, alapallot V/O, laturin hiilet.
Saatto olla yksilö, mutta kaipaamaan jäin. Nykyinen Renault Scenic, ajettu 250 000 vm -00, vikoja ollu jo moninkertainen määrä, samoin kun kaverin Volvo V70, on korjaamolla enemmän kun kotonaan vaikka autolla ajettu vasta 140 000.
Olet Jansku sitten ensimmäinen omilla aivoilla ajatteleva hevosihminen mitä olen tavannut, tosin näin keskustelufoorumin kautta.

Puolenkymmentä vuotta sitten oli poikani (silloin 13 v) kaverinsa kanssa polkupyörällä naapurin ja meidän yhteisellä peltotiellä pyöräilemässä. Paikalle tuli hurjaa ravia ravihevonen jolla ei ole mitään oikeutta kyseiselle tielle. Ravuri oli pysäyttänyt ajokkinsa ja uhkasi vetää poikia turpaan jos vielä tulevat hänen harjoittelualueellensa häiritsemään harjoittelua.
Kyseinen raviurheilija EI harjoittele enään meidän lähiympäristössä...

Kyseessähän on työkone. Varaosakirjassakin on kuvat ja varaosanumerot molemmille pumpputyypeille.
Ratsastajana olen tottunut kysymään aina lupaa saako jollain tiellä mennä.Muutenkin aina kun jollain tiellä mennään ja paskat tulee niin tulen alas kärryiltä tai ratsailta ja potkin kasan ojaan.Ymmärrän kyllä maanomistajia etteivät anna pelloillaan tai teillään ratsastaa.Vaikka se toisinaan rajoittaa omia maastolenkkejä.

Kysäsenpä tässä samalla kun ajat ja näet tiellä ratsukon tai valjakon hiljennätkö vauhtia vai ajatko talla pohjassa ohi?


Ajan aina varovasti hevosen kohdalla. Ensinnäkin se hevonen ei ole tehnyt mitään pahaa, se tekee vain sen mitä sen ohjastaja käskee. Hevosiahan kohtaan en tunne vihaa vaan niitä itsekkäitä ratsastajia. Aikoinaan meidän talossakin oli hevosia.
Lajitoverisi ovat sen aiheuttaneet ettet saa lupaa etkä tule saamaan lupaa.
Peltotielläni pystyin pari vuotta sitten ajamaan vielä henkilöautollakin, nyt en. Juuri ja juuri kumisaappailla ko tietä pystyy jalkaisin kulkemaan.
Asiasta kun huomautin niin ivallista naurua ja jokamiehenoikeuksiin vetoomuksia sain kuulla.
Samoin pihatielläni (päätieltä johtava n. 2km:n mittainen, vain kotitalooni tuleva tie on niin pinnoitettu hevosenpaskalla ettei tosikaan.
Vaimoni joutuu pitämään autoa tallissa 24 h lähtövalmiudessa. Arvaatte missä kunnossa on tallin lattia ja ilma, päivittäin kun ei jouda auton pyöriä pesemään, samoin on poikani hyvin kiukustunut kun juoksulenkin jälkeen alkaa lenkkaripyykki.
Ja ratsastajilta ei ensimmäistäkään lupapyyntiä (eihän sitä nyt jokamiehenoikeuksiin mitään lupia...), ei pienintäkään anteeksipyyntöä. Kas kun eivät pyydä minua laittamaan peltotietäni kuntoon jotta siellä olisi parempi ratsastaa.
Pitääkö tosiaan yksityisen ihmisen omalla rahalla ylläpitää joidenkin pilallehemmoteltujen tyttösten ratsastusreittejä.
Onko paha homma? Ja löytyykö tältä foorumilta kokemusta alla olevaan ongelmaan?
kaivurini moottori on perkins ja ruiskupumppuna CAV rivipumppu. Kaasunsäätöakselin juuresta vuotaa polttoainetta.
Jos irroitan akselilta sen metallilevyn joka vastaa ylä ja alakierrosten säätöruuveihin ja johon kaasuvipukin tulee, voiko akselin asento "kadota"?
akselihan on jotenkin jousikuormitteinen.
entä onko alla O-rengas vai jokin muu tiiviste ??? Vaihtotyössä huomioon otettavaa ???

Kysyy epätietoinen ennenkuin aloittaa.
Tuli ongelma. Mistä voi Ursuksen nostolaitteiden hallintavipu jäätyä pakkasella jumiin. Todennäköisesti hytin alta jostakin takapään sisältä.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa. Toiminut tähän päivään asti moitteetta, mutta nyt jäätyi, irtoaa kun hytin alle puhaltaa kuumaa ilmaa jonnin aikaa.  ???

Entä nostolaitteiden hallintavivun takana oleva järjestelmän 4-asentoinen valintavipu. Mitä tapahtuu ko valintavivun eri asennoissa ja milloin käytetään kutakin asentoa? ???
Sivuja: [1]