Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - sakkuli

Naapurin traktoria on tarvittaessa lainailtu, mutta sitä ei pidempään voi kärryn edessä seisottaa ja joutilaana olevalla MF 165:lla pyöris kyllä voimanotto, mutta kunnon kärryä sillä ei enää siirrellä.

Jos lyhyitä siirtoja ja massikassa on pumppu kunnossa, niin täyttövaunun veto on vanhukselle mukavaa eläkepäivä puuhaa. Itse vedän tuhdin M85 kotoa pellolle nuffield 460, painoa 2300kg ja tehoa 60hv. Kärryn perässä on jussiruuvvi mikä ottaa voimansa kylvökoneen veto traktorista. Vetotraktorista johtuen kärryyn on lisätty vain yksi lisävaruste, kippiletkun päähän hana, tuo vanha kone kun laskee kärryn hiljalleen alas. Poliisit tietty voi tykätä hyvää tommosesta yhistelmästä, mutta eipä sillä kovaa ajeta ja isoille teille ei lähetä ollenkaan.
Sähkökäyttöjen suurinpina etuina voidaan pitää säädettävyyttä sekä momentin riippuvuutta kierroslukuun.

Smoottorin momentti nousee kun kierrosluku laskee -> automaaginen takasin kytkentä

Säädettävyys on helppo toteuttaa, teollisuudessa ~kaikki käytöt on sähköisiä

Tulevaisuudessa traktoriin tulee varmasti sähkökäyttöjä, tällöin eduksi tulee myös hinta. Sähkön ulosotto säätöineen on paljon halvempi kuin mekaaninen vaihdelaatikko ja mekaaninen yhteys ulosotto tapille.

Ongelmana ko systeemissä on sähkön tuottaminen tai varastointi. Polttomoottori-generaattori yhdistelmä tulisi kalliiksi vain tuota käyttöä varten ja sähkön varastointi on aikasta alkutekijöissään.
Itellä on hkl2500, vanhempi sivupyörä kone. Sen perusteella voin sanoa että heikko kohta noissa tumeissa on kytkin. Tosin toi ongelma saattaa johtua iästä, koneen teini-ikä on nähty jo.
Sivuja: [1]