Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - Teukka

Teukka herätettiin oikein sähköpostin välityksellä!

Vaikka tuolla joku humu taas yritti oikein kunnolla provosoida, asialinja näyttää taas olevan voitolla. Tässä muutama kommentti aiheesta:

1. Telin kestävyys on monen asian summa. Ensinnäkin se teli on siellä vaunun alla varsin kovilla, Agronicilla voi ajaa kyntövakojen yli, rummun päistä jne. Joten kaiken aa ja oo on huolto. Tarkistetaan ja kiristetään ruuvit OIKEAAN momenttiin, rasvataan ne olkatapit ym. hyvälaatuisella rasvalla. Tarkistetaan ne pyöränmutterit ja norrapultit ja kiristetään ne OIKEAAN momenttiin. En usko, että BPW:n tai EB:n laatua kukaan kyseenalaistaa. Hyviä telejä. Eikä niitä olla kyllä koskaan kenekään tarvinnut uusia.
Vinoon kaivurilla repimällä kyllä heikot paikat löytyvät, Jos ei heti, niin myöhemmin.

2. Telillä on jo vuosia ollut painekytkin, vaunun etuosassa olevasta merkkivalosta näkee onko se oikeasti lukossa vaiko ei. Automaatissa tietokone valvoo tätä. Wanhaankin vaunuun painekytkimen voi lisätä.

3. Jakaja, juurikin noin, terävälyksen säätö mikäli alkaa tukkia. Hardoxista valmistetun vastaterän teroitus seuraavana. Sisuskalujen vaihto 50.000- 80.000 motin välein. Eikä maksa paljon.

4. Sisäpinta on vuodesta 2006 ensin fosfatoitu ja sitten käsitelty Tikkurilan tankkiepoksilla, samaa tavaraa, jota käytetään laivojen harmaavesi- ja painolastitankeissa. Jos pinnoitus on epäonnistunut, olemme sen mutisematta korjanneet. Tämä on kaksikomponentti tavaraa, jolla voi tehdä myös kuluneiden kohtien paikkauksia helposti. Vaunun sisäpinnan hiekkapuhallus kuulostaa hienolta, mutta umpinaista ei voi puhaltaa, ainakaan puhaltaja ei näe yhtään mitään eli pitää olla ainakin pääty auki. No sen päätylevyn saumat jäävät sitten kuitenkin puhaltamatta...

5. Eka Agronic vaunu valmistui vuonna 2001, sitä ei käsitelty mitenkään sisältä.  Vaunu on vieläkin hengissä, se on ollut useamman tilan yhteiskäytössä uudesta asti. Ylipäätään lietetankin sisällä on hapeton tila, jos vaunut syöpyvät, niin täyttöaukon liepeiltä ja yleensä ulkoapäin.

6. Kolmitieventtiili, sitä pitää rasvata, mutta päätynipoista ei saa painaa liikaa tavaraa. Kartion mallisessa sisuskalussa on O- rengas tiivisteenä ja kun päästä oikein rasvailee, voi se rasvan paine jumittaa venttiilin. Sisuskalun välystä voi säätää, löysää akselilla olevaa mutteria ja kiristää vastaavasti alhaalla olevaa ruuvia, -siirtyy ylöspäin ja välys kasvaa. Jos siirtyy liikaa, liete valuu kannen välistä.
Eipä sitä 3-napaista liitintäkään ole vanhemmissa vehkeissä ja noissa euroliittimissä luotettavuus on sitä perävaununpistokkeen luokkaa, eli toimii kun sopivasti liitintä vetkuttaa. Tosin niissäkin varmasti eroa valmistajasta riippuen.

Sähkövikoja ei toistaiseksi ole ollut, enkä ole yhtään anturia vaihtanut. Verkonvalvonnan otin silloin alkuaikoina pois päältä turhien virheilmoitusten takia ja hoidan valvonnan ihan optisesti takalasin läpi.

Sullojan vasemman laakerin olen vaihtanut pari kertaa ennakoivasti, kun kangilla sullojaa nostaessa alkaa välyksiä löytyä. Viimevuonna käytin sullojan huvikseni irti ja remonteerasin myös oikean päädyn. Ei välttämättä ollut tarpeen, mutta tulipahan tutkittua sekin pääty.

Suurin, ainut, viduduksen aiheuttaja on yli-ikäinen kuiva tawara, jota kone joskus syytää sullojan päällä olevien telojen välistä, alimmainen tela jumittaa ja ketju hyppii hammasrattaan yli. En tiedä auttaisko jos sullojan päällä olevan kumikaistaleen vaihtais ehjään, tai heittäis loputkin menemään. Ongelma poistuu kun laskee terät, tai poistaa jokatoisen lapun. Harvemmin tätä onneksi tapahtuu, vaatii spesiaalit olosuhteet. Mutta tiukilla tuo sullojan päällä oleva tela on ollut, kun sen halkeamia olen harjojen päältä hitsaillut.

Laitappa paalaimeen olkisarja, niin pyörii ylivuotinenkin tavara.

Uusissa koneissa vakiona oleva olkisarja on saatavilla myös vanhempiin Agronic paalainkäärimiin.

Olkisarja helpottaa kuivan materiaalin paalausta, siihen kuuluvat viiteen telaan hitsattavat lisäharjat sekä paalikammioon tuleva ruuvikiinnitteinen hankainlevy.

Olkisarja vähentää tehontarvetta tuorerehun paalauksessa, näin voit tehdä entistä tiiviimpiä paaleja tai vastaavasti säästää polttoainetta.

Sarja on edullinen, vain 390,- alv 0 % ja asennukseen voi varata pari tuntia.
Terveisiä Agronicin huoltoneuvonnasta!

Olen henkilökohtaisesti ollut yhtenä päivystäjänä vuodesta 1994. Ensin pelkillä automaattikäärijöillä ja sen jälkeen vuonna 2001 kuvaan astuivat myös Combit. Monenlaista on nähty ja kuultu, vanhimmat edelleen palveluksessa olevat automaattikäärijät ovat jo parikymppisiä, combitkin kohta rippikouluiässä.

Agronic koneiden mukana toimitetaan aina omat akkukaapelit, jotka pitää aina kytkeä suoraan akulle. Combin akkukaapelin poikkipinta-ala on 10 mm2. Liitin on järeä kaksinapainen.

Sähkövioisssakin toimii 20/80 sääntö; ohjainkaapelihäiriö, jokin anturihäiriö tms. vika on yleensä virransyötössä. Virransyöttövika johtuu usein jo vuosia paikallaan olleesta akkukaapelista ja hapettumista akun ja kaapelin välisessä kytkennässä.

Toinen potentiaalinen vikapaikka vanhoissa koneissa on hätä/seis painike, sitäkin kannattaa joskus painella. Kolmas hämminkiä aiheuttava asia ennen 2009 valmistetuissa koneissa on käärimen päätelaite, innokas höyrypesu ja siellä saattaa olla vesihelmiä.

Usein kone toimii käsiajolla OK ja anturitesti näyttää antureiden olevan OK. Mutta automaattitoiminnolla onkin toimintavaiheesta riippuen useita venttiilejä yhtä aikaa vetäneenä. Tällöin jännite saattaakin romahtaa hetkellisesti alle 10 voltin. Joten antureita alkaa tippua pelistä pois, jokin venttiili ei jaksakaan vetää jne. ja mikäli jännite laskee riittävän alas, turvatoimena toiminta pysähtyy virheilmoitukseen. Joita ovat esim. ohjainkaapelihäiriö tai jos romahdus on riittävän loiva, alijänniteilmoitukseen.

Osa vanhempien koneiden sähköisen verkonsyötön häiriöistä johtuu em. syistä.

Boksit eivät vahingoitu alijännitteestä, eivätkä vesihelmistä.

Rehuntekoterveisin

Erkki K.
Moro,

Luultavasti paalikammio auki- anturin liepeillä tuo ongelma on. Vaste on pitkä, säädä vaste niin että tunnistaa mahdollisimman myöhään. Voit myös lisätä asetuksista "paalikammio auki" aikaa. Kone ajaa paalikammio auki ajan verran kammiota auki vielä anturipulssin jälkeen.

Tuo täysin aukeaminen voi olla siinä hilkulla kylmemmillä öljyillä, mutta kun öljyt lämpenee, avaus toimiikin hieman hitaammin ja ongelma tulee esille.

On tosiaan tärkeä odottaa virheilmoitus, siitä pääsee aina jäljille, tässä tapauksessa paalain tosiaan luulee olevansa auki ja odottaa paalia nostimelle. Käyttöohjekirjassa on kuvattuna toimintavaiheet.


 
Ne terät toimivat 1302 koneessa traktorin yksitoimisesta lohkosta suoraan. 

Paineella pois päältä ja ilman painetta jousivoimalla päälle. Laita vaikka terien letkussa oleva kuulahana kiinni, tai jos se on kadonnut, irrota letku traktorista.
Kaikissa paalaimissa paalikammio avautuu, muuten siellä tulisi mahdoton kuormituspiikki rakenteille. 1302 koneessa on mekaaninen lukitus, jossa paalikammio avautuu säädettäviä jousia vasten. Koneita on rikottu sillä, että paali täynnä piippiin ei uskota, ja kiskotaan menemään kunnes liikevarat loppuu ja on rauta rautaa vasten. Kerrralla se ei rikkoudu, mutta jonkun tuhat kertaa kuin tuon tekee, niin paikat alkavat väsyä.

Pulse on suunniteltu  niin, että telat ja paalikammio kestävät ajaa normaalia reilummin auki. Eikä vauriota tule, vaikka siellä se toista tonnin paali pyöriikin. Paalikammion seinät ovat vahvempaa ainetta, kaksikerrosrakenne, kovimmille joutuvissa teloissa 60 mm akselit, laakeripesät isommat ja useammalla ruuvilla kiinni.

Pulse pudottaa paineet alas, jos VOA- nopeus laskee alle 690 1/min. (raja ja löysäysprosentti ovat traktorikohtaisesti säädettävät) Tämä säästää kaikkia rakenteita ja myös traktorin voimansiirtoa.
Pienempi pyörimisnopeus vie vähemmän voimaa, mutta paali on paljon löysempi ja sidonta myös hitaampi.

ACC:ssa on haettu suurta tehoa, nehän menevät urakointiin tai joka tapauksessa normaalia kovempaan käyttöön. Kaikilla on kiire, yleensä ainakin 10 metriä karhotetaan yhteen ja paaleja tulee parhaillaan jopa 50- 55 tunnissa, sisältäen muovirullien vaihdot. Joten paalin on hyvä pyöriä reippaasti, että kammio ehtii sen puristaa.

ACC on rakennettu niin, että silpputeräautomatiikkaa käyttämällä  terät laskevat alas joka paalilla. Ts. pintaan pitkää, tästä seuraa se, että vaikka kammio on 125 cm, niin paali voidaan ajaa lähelle 140 cm halkaisijaa. Ja paalilla on normaalia kauemmin aikaa puristua peräporttia vasten. Nurkkarullissa on 60 mm akselit, joten kone kestää tämän.

VOA:n käyttöalue on laaja, n. 750- 930 1/min joten pienemmällä traktorilla voi käyttää pienempää kierroslukua ja 750 1/min voimanottoa.

Niin ja mikään ei estä käyttämästä muovisidontamallissa verkkoa. Perinteistä verkkojarrua ei siellä edes ole. Verkkoa jarrutetaan kaksivaiheisesti, kiinteä 4% pyörimisero rullilla ja sitten tarvittaessa hydraulisesti lisää.

Ajonopeus määrää aika pitkälle tehontarpeen. Kyllä 80 kW riittää, lopussa vaan ajetaan hitaampaa.
Se saattaa pölyttää takaisin silloin, kun tavaraa menee kitusiin vähän.

Sullojaroottori ja paali nimittäin pyörivät huomattavasti nopeammin kuin monessa muussa.
Siinä paalataan olkea: http://www.youtube.com/watch?v=D6v6UN0uvOo
Siinä paalataan tuorerehua: http://www.youtube.com/watch?v=z_E_QamD2NE
Siinä paalataan sateella tuorerehua: http://www.youtube.com/watch?v=xZ6fd_avG0g
Siinä paalataan tuorerehua ja olkea, myös vanha kunnon 1302 esiintyy: http://www.youtube.com/watch?v=jY6PqJey4lc
Kysytäämpä tässä josko sais pikaisen avun...

Agronic 1302 vm. 2001.

Verkotusnappia painaessa näyttö sammuu ja käynnistyy heti uudelleen, eikä ala verkottamaan? Resetointi ei auta?

Tehtaan päivystysnumerosta 08 454 9600 voi kysyä neuvoa, päivystys on auki 24/7.

Mutta asiaan, vika on virransyötössä tai verkottimen moottorissa, koneessasi verkonsyötön käynnistyessä jännite romahtaa alle 10 volttiin ja käyttölaite resetoituu. Näissä vanhemmissa asia korostuu, koska sähköinen verkonsyötön käynnistys haukkaa virtaa.

Verkonsyöttömoottorille tulee virta releen kautta suoraan akulta, 10A sulakkeet suojaavat päätelaitetta, joka ohjaa magneettiventtiileitä, se ei liity tähän.

1. Virta pitää ottaa aina suoraan akulta. Sekä + että -, molemmat ovat yhtä tärkeitä.
2. Kaapelin pitää olla vähintään 8mm2.
3. Puhdista ensimmäisenä akun navat ja kaapelin liittimet, tarkista ja puhdista akkukaapelin sulakepesä, puhdista traktorin takana oleva akkukaapelin liitin.
4. Puhdista verkonsyöttömoottorin liittimet.
5. Jos näyttää olevan OK, mittaa jännite kuormitettuna, kaveri painaa verkotinnappia, mittaus suoraan moottorin liittimistä.
6. Jos virranstyöttö ja traktorin akku ovat OK, puhdista tarvittaessa moottorin hiilet ja kollektori.
7. Vaihda uusi moottori.
Pientä kommenttia Agronic 1302R paalainkäärimestä, sitä valmistettiin vuosina 2004-2008.  2001- 2003 malli oli peltikuorinen 1302 ja sitten  2009 tuli toinen ärrä perään. Ehkä olisi ollut selkeämpää esittää mallimuutokset selvemmin. Ulkonäköhän ei ole juuri muuttunut, mutta peltien sisällä on tapahtunut yhtä ja toista. Viimeisin malli kantaa vielä HiT- liitettä muovisidonnan merkiksi.
1.   Verkon huono levitys tulee monta kertaa huonosta verkon katkaisusta, jonka takia verkkojarrua kiristetään, jotta verkko katkeaisi paremmin. Mutta kun verkkoa kiristetään liikaa, alkaa se kapenemaan ja kierre on valmis.  Terän teroitus ja vasteen välyksen säätäminen tasaiseksi auttavat. Joskus vaste saattaa olla kiero, joten se tulee tarkistaa myös keskeltä. Jos verkko ei katkea keskeltä kunnolla, se vedetään väkivalloin poikki ja verkko on jo valmiiksi kapeana terällä.
2.   1302 koneet HiT- mallia lukuun ottamatta laskevat verkon määrää mekaanisesti, joten jos paali ei pyöri kunnolla, menee verkkoa vähemmän kuin ajateltu ja se ei ehkä ehdi levitä tarpeeksi. Hit Ja ACC- mallit laskevat todellista verkon menekkiä ja pitävät terää ylhäällä niin kauan, että tilattu määrä on mennyt.
3.   Tänä vuonna on koneissa vakiona olkisarjaan kuuluvat  korkeammat telojen harjat. Ne parantavat huomattavasti kuivan heinän, oljen ja läpimärän rehun paalausta. Korkeammat harjat ovat lisättävissä vanhempiinkin koneisiin.
4.   Mekaaninen paalikammion lukitus on hyvä, mutta se säädetään helposti väärin. Jos jouset ovat liian tiukalla, tulee koneesta vaikea ajaa, räikkä soi ja lukotkin antautuvat jossain vaiheessa. Toiseksi alimmaiseen reikään, esijännitystä sen verran, että kierteitten välistä näkyy läpi ja paalin tiukkuuden säätö olosuhteiden mukaan paali täynnä anturilla. Varmasti kestää, helppo ajaa ja tiukat paalit.. Stoppia on aina uskottava, jos ajetaan reilusti yli, loppuu lukoista liikevara ja ennen pitkää lukon saranatapit poikki. Kuivaa heinää ja olkea ei ajeta tuorerehusäädöillä.
5.   Mahdolliset ketjuongelmat 10.000 paalin kieppeillä johtuvat yleensä em. syystä. 2009 palattiin Tsubakin ketjuihin, RTK:n laatu ei ollut riittävän tasaista. Muu kuin Tsubaki, ei siellä pitkän päälle kestäkään.
6.   Karhotus, 2009 mm. noukin ja sullojan pohja uusiutuivat, sitä uudemmissa koneissa 10 metrin karhotin ei ole liioittelua, kunhan karhe mahtuu  traktorin mahan alta. Jos ja kun pyöröpaalaukseen halutaan tehoa, on karhotus oikea vaihtoehto. Testiemme mukaan helposti 150 kg lisää paaliin painoa karhotetusta, samalla myös silppu lyhenee.
7.   Norjassa on tuplat sademäärät suomeen verrattuna…, joten viime syksynä useassa paikassa Agronic oli ainoa, joka pystyi nielemään heinää ja vielä tekemään paalin läpimärästä ja lyhyestä tavarasta. Pinnalla pysyen.
Erkki K.
Nöyrä anteeksipyyntö. Olin tyhmä ja ajattelamaton, kun oikaisin asian ja käytin vielä nimeä.

Olemme keskustellet asian "Pekan" kanssa läpi. Kyse oli siitä, että välissämme oli suodatin, johon muutamat faktat pysähtyivät. Siinä suuttui Pekka ja sitten Erkki.

Kirjoitan nyt yleisellä tasolla. En siis " Pekasta".

Se miksi käytin nimeä, oli se sitten oikea tai väärä, johtui siitä että:

1. Oikeustajuuni ei mene se, että toinen yrittäjä saa nimettömänä kirjoittaa mitä tahansa jostain yrityksestä.
2. Joidenkin ihmisten mielestä tällä palstalla(kaan) syytetty ei saa puolustautua. Eikös oikeudessakin olla syyttömiä, kunnes syylliseksi todistetaan..
3. Käyttämällä nimeä, halusin vain jälleen kerran osoittaa, että näin pienissä ympyröissä henkilöllisyys selviää aikalailla helposti.
4. Kaikki keskustelut pitäisi käydä omalla nimellä, kaikissa foorumeissa, silloin pysyttäisiin asialinjalla.
5. Pitäisi muistaa se, että vaikka se kuinka hauskaa olisikin, ei toisen liiketoiminnan mustamaalaaminen ainakaan hyvien tapojen mukaista ole. Siis en kirjoita Pekasta, hän on fiksu ihminen.

Meillä on jälkimarkkinointia varten palkattuna ihmisiä, heille voi ja pitää soittaa suoraan. Silloin väärinkäsityksiä ei tule ja asiat rullaavat niin kuin niiden pitääkin. Eikä tarvitse selitellä. Valtaosa asiakkaistamme tietääkin tämän. Firma täyttää kohta 20 vuotta ja meillä on hyviä asiakassuhteita ihan alkupäivistä saakka.

Rakentavin terveisin
Erkki Kivelä
0400 684 957

Ne Agrilla myynnissä olevat ACC Pulset on vaihdettu uusiin samanlaisiin. Monet urakoitsijat ajavat koneella vuodesta kolmeen. Ajomäärät vaihtelevat 8000 paalista vajaaseen 30.000:een.

Koneellahan on 2+ 5 vuoden takuu, joten ylläpitokulut ovat ensimmäisien vuosien aikana käytännössä nolla egee.  Joillakin on vain yksinkertaisesti strategiana pitää koneet uusina.

Tehdashuollettu käytetty on huoleton vaihtoehto, niitä kannattaa kysyä esim Kuopion Agrista. Niihin saa takuutakin ajomäärästä riippumatta.

Muovisidonta yleistyy, se on tulevaisuutta kohta muutamalla muullakin merkillä, kunhan saavat sen toimimaan. Alvittoman euron säästö paalilla ei ole pikkujuttu, sen tietävät kaikki.
Hyvä Pekka,


Kyseinen 5" Pumppu on toimitettu 13.1.2011. Sillä oli  vuoden takuu.

Kauppias soitti eilen, kertoi tapahtuneesta ja kysyi onko takuu, vastasin, että moottori pitää saada tänne ja se lähetetään Danfossille takuukäsittelyyn. Jos kyseessä on raaka-ainevirhe, se on takuu.

Uskoisin jokaisen konemiehen tietävän siivikoista, potkureista ym, oli ne sitten lumilingossa, pumpussa, perämoottorissa... Jatkuvat iskut väsyttävät rakenteita  ja niin vain lopulta  jotakin saattaa mennä rikki.

Joten lähetä se moottori tänne, tai vie kauppiaalle hän lähettää, ota pumpusta valokuva, jotta näemme missä kunnossa se on. Me lähetämme uuden moottorin, laskutamme sen ja hyvitämme laskun takuutapauksessa.

Toimintamme on reilua ja rehellistä, asiat vaan aina rullaavat paremmin jos se on molemmin puolista.

Cosmic Cowboy se vaan entisenä kilpailijan mannekiinina jaksaa höpöttää ketjusta, jota ei viitsinyt voidella... Soiteltiinkin aikoinaan tästä. Maksetaanko sinulle vieläkin.


Sivuja: [1] 2