Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1] 2

Viestit - jarski

Kankeitahan ne on, mutta se lienee selvää kun katsoo traktorin mittasuhteita.
Joo, melekeen yhtä kankia ku t vallu. Kääntöympyrän halkaisija t vallu 11,2m vs. Jd 10,57m.
http://www.konedata.net/Traktorit/jd7720.htm
http://www.konedata.net/Traktorit/ValtraT130.htm
Ei tääl saa Valtraa parjata.  ;) ;D

Sen ihmeemmin jontikkaa parjaamatta jos katsotaan sarjaa isompia uusia koneita niin vallu kääntyy ihan mukavasti vaikka akseliväliä enemmän ku jontikassa. Vaan eipä noita 10 metrin sarkaojapelloille ole tarkoitettukaan  :)
http://konedata.net/traktorit/john-deere/john-deere-7210r-7310r/
http://konedata.net/traktorit/valmet-valtra/valtra-s274-s374/
Joo kyllähän tuossa puulämmityksessä puuhaa riittää mutta pysyypä mies ja mettä kunnossa  :)
Kirjoitetaan hieman omia kokemuksia ariterm 35+ kattilasta. Viime vuoden helmikuulla (tietysti talvella) -86 vuodesta lämmittänyt arimaxin 35 alkoi vuotaa ja verkoston paineet tietysti kadota ja ilmaa kertyä putkiin.
Parista paikallisesta LVI-liikkeestä tarjous ariterm 35+ kattilasta (naapurin hyvien kokemusten perusteella) ja arvio kuinka kauan vaihtoon menee. Vaihtotyö aloitettiin aamulla klo.8 ja uusi kattila oli paikallaan n. klo. 14, isoin homma oli savutken teko pannun ja piipun välille kun tuossa uudessa pannussa savunpoisto on korkeammalla kuin vanhassa arimaxissa.
Sähkäri kävi tekemässä kytkennät ja ensimmäistä pesällistä päästiin sytyttämään n. klo.17. Ensimmäinen lämmityskerta tuntui hankalalta kun se tehtiin ohjeiden mukaan niinkuin siinä videolla jonka joku tänne jo linkittikin.

Arina on puhdistettu mukana tulleella kolalla ja huolehdittu ettei tuhka ota arinaan kiinni alapuolelta, nämä asiat ovat oikeastaan ainoat jotka tehdään samalla tavalla puita sytyttäessä kuin videolla.

Samalla systeemillä on tuo aritermi sytytetty kuin vanha arimax eli ensin lyhyempää pientä puuta kattilan pituussuunnassa alle, arimaxissa riitti kaksi, tuossa uudessa täytyy olla neljä johtuen etuarinan viistoudesta. Puiden väli n. parikymmentä senttiä, muutama rypistetty sanomalehden sivu sytykkeeksi ja sen jälkeen ladotaan puuta varastopesän leveyden suuntaisesti niiden alla olevien puiden ja sytykkeiden päälle.

Aikaa tuohon arinan kolaukseen, tuhkien siirtämiseen ja varastopesän täyttöön menee n. 5 min. Sitten vaan savupelli auki, savukaasuimuri päälle, sytytys alakautta viiston arinan raoista. Ensiöilman (ylimmäiset) säätimet ovat asennossa 5 ja toisioilman (alimmaiset) säätimet asennossa 4, niitä ei ole pidelty tänä 11kk aikana kun kattila on nyt käytössä ollut.

Savukaasujen lämpötilan annetaan nousta 240-250 asteeseen ennen savupellin kiinnilaittoa, tehtaan suosittelema 150-160 astetta on liian alhainen lämpötila savupellin sulkemiselle. Varsinaisen palotapahtuman aikana savukaasujen lämmöt ovat 220 asteen molemmin puolin kymmenen asteen sisällä.

Latauspumppu käynnistyy kun kattilaveden lämpö on 70 astetta ja savukaasuimuri sammuu kun savukaasujen lämpötila laskee alle 90 asteen.

Yhdellä pesällisellä 2000 litran varaajan lämpötila nousee n. 40 astetta, kattila on nuohuttu kesällä 1,5kk ja talvella 3 viikon välein. Tuhkaa joutuu viemään pihalle n. kuuden lämmityskerran välein, vanhassa arimaxissa tuhkalaatikko oli huomattavasti tilavampi.

Ainakin me olemme olleet tuohon kattilaan tyytyväisiä, puuta on poltettu pientä ja isoa, yhden kerran on isoilla puilla holvannut, toki ne puut olivat sellaisia että halkasijaltaan 30 senttinen kerran halki, olisiko ollut laiska puunpilkkoja  :) Puiden kulutus on vähentynyt n. 30% vanhaan arimaxiin verrattuna, enpä sano sitten onko paljon vai vähän.

Aika näyttää kuinka se etureunan tiili tulee kestämään, jos joutuu lisäämään niin pikkuisen kannattaa varoa ettei siinä vaiheessa hajota sitä.
http://www.youtube.com/watch?v=-gaqc2x8Jdk Alkaa tuos 2680 massikas oleen pintapaineet kohdallaan  8)
Mersuja on suomen henkilöautokannasta n. 5%.
Nettiautoon kun laittaa minimikilometrirajaksi 500tkm niin kyseistä automerkkiä löytyi 338kpl, muita oli yhteensä 288kpl  ;)

Toki mersulla on ollut laatuongelmia, varsinkin w210 joka ennen 2000 (vai oliko jo 1999) esiteltyä faceliftausta sai erittäin huonon maineen kun ovet ruostuivat tiivisteiden alta, w211 2003-2004 sbc-jarrujen maadoitusvika (takaisinkutsu, tämän jälkeen sbc-keskusyksikön takuu pidennettiin 10 vuoteen) ja w212 ensimmäisissä dieselmalleissa piezosuuttimet olivat ihan susia (takainkutsu)  >:(

http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/mercedes-benz/m-sarja/1135236881048 tuolta voi joka haluaa klikata esiin ML-sarjan tyyppivikoja, en ala sen enempää mainostamaan mutta ei tuo kovin pahalta näytä. Vastineeksi saa kuitenkin turvallisen suht pienellä kulutuksella (dieselit) olevan kulkuneuvon.

PS. jokainenhan on vapaa valitsemaan auton käyttötarpeen mukaan, joku ajaa vuodessa 5000 ja toinen 50000, joku vetää 3000kg painavaa jarrullista kärryä ja toinen ei tarvitse edes vetokoukkua  8)
Mitä sitä suotta ylimitoittaa traktorikalustoa kun vähemmälläki pärjää  :D

http://www.youtube.com/watch?v=SnKMvuXY5LU
Ei ole kokemusta long life öljyistä,kummisetä sanoi kun näin pari kuukautta sitten että oli liisinki golffissa ruvennu toinen öljyvalo palamaan (se joka ilmaisee että öljyä on liian vähän) no tämä oli ajanut lähimmälle huoltamolle ja ostanu tietysti litran halvinta öljyä,edellisestä öljynvaihdosta oli tuolloin 18tkm.
Tarinan opetus on että vanhaa leasing autoa ei kannata ostaa,en ainakaan minä.
Itse ajelen vanhalla 124 koppasella 250 dieselillä vm -90,ajokilometrejä 208tkm,öljyinä mobilin 0w-40 ja vaihtoväli 12-14tkm,aikaisemmin kun auto oli vanhemmillani öljynä oli ralli formula 5w-50 ja vaihtoväli sama.
Edellisessä katsastuksessa mitattu savuarvo oli 0,61 eli ei paha pian 20 vuotiaalle
Käytössä walliuksen aw 50:nen millin langalla ja binzelin polttimella,suojakaasuna woikosken sk 20:nen.
Kone on toiminut todella hyvin vaikka säilytyspaikka on korjaamo jota lämmitetään vain kun on tarve,tietysti lankarulla täytyy ottaa pois koneen kitusista kun hitsaukset on tehty tai on pian entinen kela hitsausta ajatellen.
Mitenkäs peltopäivä meni ?

Oliko kuvia  ?

Pikku Fendt; issä lukee koneessa Sisu
 :( :o


http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2009/10/05/8143010478555487149orig.jpg
 8)


No niin,nythän se menee Ojala onnesta sekasin  ;D ::)
Tarkoitin luonnollisesti E sarjan diiseleitä ettei jää epäselvyyksiä
Osta Mondeo, saat saman auton kun tuo volga ja halavemmalla.

Jos on ylimäärästä sijoittaa AUTOON  ;) käy piruuttas ajamassa 5 sarjan bemaria, tätä nykystä mallia. Luulis tuommosten räyskyjen unohtuvan. Keväällä kun noita uusia autoja vertailtiin, niin ei muut (Audi, mersu, volga) päässeet edes lähelle. Se on hiljainen, mukava, jämäkkä eli ts. erittäin nautittava ajettava.

On kumma että yli 300tkm ajetut bemut on vieläkin harvinaisuuksia,suomimersuista n.50% 3-5v on saavuttanut tuon rajan,eiköhän ne kilometrit parhaiten kerro minkä auton ratin takana viihdytään  :)
joku kehuu led lenseriä,mitä teillä on kokemusta fenixistä
Kuola valuu suusta kun Ventistä puhutaan! ;D
Fentti on varmasti hyvä ja erittäin laadukas traktori mutta ei niin hyvä etteikö vähemmälläkin pärjäisi
kuinka niin täytyy olla 50-60 lypsävää ja isoooot tr:ät voi jessus kuka sua oon huijannuu siitä vaan 18 lystikkii navettaan ja hommat käyntiin tulo on takuulla yhtä kapiaa ku ennen vanhaan ja kertomustasi kun vertaa omiin tuon aikaisiin niin vaikuttaa rankalta ylikoneellistamiselta :o joten sinne ne rahat konekauppiaalle on ennenkin viety meill oli tohon aikoihin pari takapotkua ja porukan kelasilppuri ;)
[/quote]

Ei ollu tarkotettu että kukaa vetäis hernettä nenään mutta jokainen joka on laakasiiloihin peruutellu takapainoista yleisperävaunua niin tietää että takavedolla homma ei onnistu ku muutaman kuorman,meilläki ku 17m pitkässä siilossa oli 40 kuormaa rehua vaikkaki vaan tempon 7t:sia ja auma korkeus yli 3m niin eipä tahtonu 502:nen nousta enää edes yksinään ramppaamaan sinne saati jos jotain olis ollu perässä.Toiseks tämä ei ollu mikään vuosikymmeniä vanha tarina kuten jutusta ilmenee lehmät lähti neljä vuotta sitten ja kyllä ne alle 20:nen lehmän tilat täällä B alueen pohjoisosassa alkaa oleen todella harvinaisia varsinki jos kaksi ihmistä siitä leipänsä ottaa.Mutta enivei,tänään paalattiin toista heinäsatoa ja kuivaa oli,hevoset on maakunnas lisääntyny niinku vanhaan aikaan että markkinoita riittää                                                     
Sivuja: [1] 2