Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - Takametsien mies

Kiitoksia kaikille vastauksista!
Tilanne on nyt takakotelon kohdalla se, kuten täälläkin epäiltiin että uutta ei saa mistään. Mutta metallikoneistamon kaveri tarttui haasteeseen ja aikoi katsoa sen korjaamista. 
Toinen asia, johon tuli paljon ideoita oli kotelon huuhtelu. Siihen otin avuksi enisn sellaisen pienen (8 l) käsiruiskun, johon laitetaan pumpaten painetta ja sitten suuttimen kautta suihkutellaan vaikkapa kasvinsuojeluaineella rikkaruohoja jos ei ole vaihteiston huuhtelua juuri silloin tehtäväksi. No olihan se jonain, murua tuli laatikon pohjalle joka huuhtelun aikana ja sitä sitten takaluukusta sauvamagneetilla keräsin pois. Kunnes muistin että jossain on vanha (35 v.) porakoneella pyöritettävä öljypumppu, jota käytettiin siirrettäessä löpöä tynnyristä Valmetin säiliöön aikana ennen farmarisäiliön keksimistä. Pumppu löytyi parin metrin päästä hyllyltä, sopivat letkut kiinni ja kanisterista löpöä vaihteistoon. Sillä sain suunnattua huuhtelua rattaistoon saakka. Sitä en tiedä kuinka paljon hiukkasia tuli ulos löpön mukana, mutta sauvamagneetti ei kerännyt laatikon pohjalta enää kuin muutamia hiukkasia, joten uskon huuhtelun olevan nyt ok.  Se vain opetuksena että huuhtelussa volyymin eli litramäärän/aikayksikkö on hyvä olla suuri.
Lainasin jopa eräästä firmasta endoskooppia, jolla kuvittelin tutkivani laatikon sisältöä ja mahdollista metallijauhetta siellä, mutta laite ei toiminut tässä tarkoituksessa. Opiksi tästä se että sekä linssin optisen laadun, valovoiman ja kameran kennon erottelukyvyn (resoluution) tulee olla hyvät ja kameran ympärilllä olevien ledien tulee antaa riittävästi valoa että hommasta tulisi jotain. Tehtävä on tässä tapauksessa varsin haasteellinen koskapa etsittävä tavara (metallihiukkaset) ovat varsin saman värisiä kuin laatikon seinämät ja rattaisto, lähinnä pinnan rosoisuus erottaa hiukkaset valupinnoista. Kannattaa ottaa mikron USB-porttiin istutettava endoskooppi jolloin näytön koko on riittävä.
Nyt sitten jään odottelemaan yhteydenottoa metallikoneistamon suunnalta...
Nyt olisi hyvät neuvot taasen tarpeen. Valmet 405:sta hajosi ulosottoakselin laakeria tukeva valurautainen tukisysteemi ja siitä on palasia jauhautunut vo-kotelon hammasrattaiden välissä öljyn sekaan ennen kuin systeemi lopullisesti hajosi ja alkoi kuulua ääntelyä.  Metallijauhetta on siis vaihdelaatikon puolella ja kenties vetopyörästön koteloissakin (tosin öljyjen mukana ei tullut juurikaan metallihiukkasia ulos mistään). Kysymys on ensinnäkin että millaisen huuhteluoperaation tuon putsaaminen vaatii jatkohoitoineen (tihennetty öljyn ja suodattimen vaihto) ja toisaalta mistähän voisi saada tuon (mielellään takakotelo ja vo-vivusto täydellisenä) paketin? IKH:lle ja Pälkäneelle juuri lähetin kyselyt.
Niin, vo-akselin sisemmän laakerin kuulia on tallessa vain 5, niitä lienee tusinan verran. Mahtuvatkohan pyörimään laatikon pohjalla ilman ongelmia?
Sivuja: [1]