Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
En viittinyt lukea koko ketjua, mutta täytyy ihmetellä miten vähän ja miltä kantilta jotkut asioita ajattelee. Ei jumalauta sentään.
Se, että vasikka on kotitilalla kipeä on tottakai ongelma, mutta sen voi muka siirtää jatkokasvattajalle eteenpäin "tilaa viemästä". Pelätään, että se sairastuttaa oman tilan muut eläimet...
Mutta kun sillä vasikkakasvattajalla voi olla sitten about 30 eri tilan vasikat samassa loossissa, jossa kaikkien eri tilojen pöpöt jyllää ja yhdistyy. Vasikoilla luonnollisesti siirtostressi ja taudin leviäminen erittäin otollinen. Ei tartte kun yksi kipeä vasikka, joka tartuttaa loput(vaikka edes lievästi), aiheuttaa pirusti lisätyötä ja väistämättömiä tappioita. Saa niitä vasikoita sitten hoitaa ja lääkitä, prkl. Vaikka pahastikin taudin kurittama vasikka säilyisi hengissä, ei siitä tule enää kunnollista eläintä.
Se on ihan fakta että kokonaisvaltaisesti katsottuna helpoin ja halvin on laittaa puitteet ja toimintatavat kuntoon lähtötilalla ja hoitaa se vasikka kuntoon ennen kun sen "ongelman" dumppaa eteenpäin vasikkakasvattamoon...
kyllä loppuu mehut koneesta tienopeuksilla jos tuommosia alle laittaa, saattaa olla tiukassa kelata huippunopeus 
Varmasti vaikuttaa voiman tarpeeseen jo valmiiksi laiskassa vakiokoneessa.
Jonkun verranhan se vaikuttaa.
Jos 18.4r38 muutetaan 650/65r42. Rengas kasvaa n. 8% = 8% lisää välitystä. Mutta kyllä ännä ehkä nuppina ilman kuormaa jaksaa edelleen kelata täydet vauhdit

Tavallaan hieman isompi perävälitys, mutta tuskin käytännössä huomaa eroa.
Kysynpäs tässä saman jutun sisässä, että mihinkä luetaan yli 260cm oleva noukinvaunu. Olisiko tarvetta kenties laajentaa näitä levennyksiä muillekin kuin lietevaunulle pelkästään.
Onko jollain valmistajalla noukinvaunu jonka lavan leveys olisi yli 260?
Muutaman valmistajan mallistot kävin tarkistamassa enkä löytänyt yhtään.
Onhan noita, Pöttinger, strautmann, krone. En siis tarkoita mitään 20 kuution malleja vaan ylemmän keskiluokan. Samassa unionissa ollaan, mutta keski-euroopassa eikun vaan huoletta ajetaan ja täällä ollaan huolissaan siitä 260 sentistä.
Liekö siellä eri säädökset.
Edit: ja ei siis lavan vaan koko kärryn leveys. Siitähän se leveys mitataan eikä vain lavasta käsittääkseni.
Kysynpäs tässä saman jutun sisässä, että mihinkä luetaan yli 260cm oleva noukinvaunu ja kakkakärry, jotka molemmat kuljettavat tavaraa sisässään. Tuskin hinattavia työlaitteitakaan ovat? Tuo lietekärry nyt onkin siihen lakiin on kirjattu, ja ainoa sellainen, mutta miten on tuon noukkarin laita? Ei sovi 260cm. Olisiko tarvetta kenties laajentaa näitä levennyksiä muillekin kuin lietevaunulle pelkästään.
Ilmeisesti käsite "piha" saa monia erinlaisia merkityksiä, on aivan eri asia puhua teollisuushallin tai varastoalueen pihasta kuin rivitalon pihasta. Taajamiakin on erilaisia, 2000 asukkaan ja 100 000 asukkaan...
En oikein käsitä miksi se koko on niin suuri ongelma. Piha-alueiden puhdistamisessa lisäleveydestä ei koskaan ole haittaa. Jos vähänkään aikoo hyödyntää samaa traktorikantaa lumitöissä mitä kesällä varsinaisissa töissä, on tuollaiset isot lingot täysin omiaan sellaisten perään. Jos traktori jo yli 270 leveä(plus peilit) niin ei siitä oikein mitään iloa ole jos linko mahtuu tyyliin takarenkaiden väliin...
Pitää olla pienet senssit jos ei ko. koon traktorilla sovi edes kulkemaan ja peilit kolisee oksiin, sinne ei kyllä minkään suuremman liikennevälineen tarvitse kuvittelevan kulkea.
Tuntuu noille isoille lingoille vaan olevan kysyntää. Mutta pitäähän ne pikku mökkitiet ja kadut jonkun aurata, sillon kai vaan pitää tyytyä pienempään linkoon. ...jos siis sinnekään ei muuten mahdu.
Koneet työmaan mukaan...

Jos satuit yhtään lukemaan eteenpäin, lähes samoilla sanoilla:
Noilla lisäsiivillä voi siivota niitä kenttiä kohtuullisella työleveydellä ja lunta liikkuu jo mukavasti. Alueaura sopii mielestäni huonosti pihan puhdistamiseen, jos sellainen on koneen keulalla. Sillä voi kyllä lykkiä mutta siinä ei ole tilavuutta lumen siirtämiseen... Tämäkin riippuu aivan siitä mitä kohteiden kunnossa pitäminen varusteilta vaatii.
Mutta kaikilla ei ole sitä alle 220cm traktoria, jolla voisi puikkelehtia kätevästi kivien välistä. Monella on veturi mitoitettu esim. noukkarin eteen kesällä ja sama kone on talvella lumen aurauksissa. Jokaisella koneet ja siihen tarvittavat varusteet työkohteiden mukaan.
Sama traktorikanta on kesällä varsinaisissa töissä, kuin talvella lumitöissä. Leveyttä alle 220 cm.
Isolla traktorilla ja lingolla ei vain pääse jokapaikkaan, ja isoja kenttiä auratessa on parempiakin vaihtoehtoja kuin linko, yleensä kulkee ek:ssa tai etunostolaitteessa semmoset.
Osta 250 hydr lisäsiivellä.. tai vaikka molemminpuolisilla..

Noilla lisäsiivillä voi siivota niitä kenttiä kohtuullisella työleveydellä ja lunta liikkuu jo mukavasti. Alueaura sopii mielestäni huonosti pihan puhdistamiseen, jos sellainen on koneen keulalla. Sillä voi kyllä lykkiä mutta siinä ei ole tilavuutta lumen siirtämiseen... Tämäkin riippuu aivan siitä mitä kohteiden kunnossa pitäminen varusteilta vaatii.
Mutta kaikilla ei ole sitä alle 220cm traktoria, jolla voisi puikkelehtia kätevästi kivien välistä. Monella on veturi mitoitettu esim. noukkarin eteen kesällä ja sama kone on talvella lumen aurauksissa. Jokaisella koneet ja siihen tarvittavat varusteet työkohteiden mukaan.
En oikein käsitä miksi se koko on niin suuri ongelma. Piha-alueiden puhdistamisessa lisäleveydestä ei koskaan ole haittaa. Jos vähänkään aikoo hyödyntää samaa traktorikantaa lumitöissä mitä kesällä varsinaisissa töissä, on tuollaiset isot lingot täysin omiaan sellaisten perään. Jos traktori jo yli 270 leveä(plus peilit) niin ei siitä oikein mitään iloa ole jos linko mahtuu tyyliin takarenkaiden väliin...
Pitää olla pienet senssit jos ei ko. koon traktorilla sovi edes kulkemaan ja peilit kolisee oksiin, sinne ei kyllä minkään suuremman liikennevälineen tarvitse kuvittelevan kulkea.
Tuntuu noille isoille lingoille vaan olevan kysyntää. Mutta pitäähän ne pikku mökkitiet ja kadut jonkun aurata, sillon kai vaan pitää tyytyä pienempään linkoon. ...jos siis sinnekään ei muuten mahdu.
Oisko new holland tg - sarjasta sitten ehdokasta? Ois ainakin voimaa... Ulkomailta noita saa jo hyvään hintaan.
http://m.agriaffaires.co.uk/smd/used/farm-tractor/4006497/new-holland-tg-285.html
Tuo tg on ensinnäkin 40km laatikolla, toisekseen kooltaan melkonen köhmyrä.. Sitten tuohon 6920 peuraan verrattuna jo aivan eri kaliiberin vehje tuleviin työtehtäviin. Isoihin töihin on kuitenkin jo olemassa veturina 930.
Ulkomailta jos meinaa ostaa noita magnum ym. vastaavia traktoreita, on niissä yleensä jonkunlainen riski mitä saa. Informaatio ei välttämättä ole täydellistä ja ongelmatilanteiden selvittely on hitusen hankalampaa kuin kotimaassa.
Lopputulos voi olla vain yksi isokokoinen pommi. Niitäkin on nähty.
Kokonaan eri asia joillakin tehdaskunnostetuilla laitteilla, jotka on tarkastettu ja uusittu valmistajan itsensä toimesta kuten jotkin itsekulkevat lietevehkeet.
Täällä on korokelaidat paikallaan ja ohralla ollut reilun 12tn hyötykuormia kyydissä, vaa´attuna. Onhan se melko kiikkerä ja keikkuu melkoisesti mutta on tähän asti kestänyt jatkuvaa 50km/h nopeuksiakin. Kärryssä rasvattavat navat.
Jossakin olisi varmaan tutkittua tietoa tehokkuuden laskusta ajomatkan kasvaessa
Kotoperäistä tutkimusta kuljetusten osuuksista aikaan ja kustannuksiin tehdään parhaillaan. Vanhat käsitykset ja laskelmat asiasta perustuvat johonkin hämärään menneisyyteen. Mittailuja tiekuljetuksista on tehty ja tuloksia kerätty jo jonkin aikaa, uutta logistiikkaa ja eri kuljetusmuotoja tullaan myös testaamaan ensi kesänä. Ohessa seurannan alla on myös pellon rajojen sisäpuolinen liikenne ja materiaalin kuljetusmenetelmät ja niiden vaikutus kustannuksiin.