Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - rautalampi11

Pieni kaaos lähestyy kun Valmet 6400 takatyövalot menivät totaalisen pimeiksi. Viikon verran ovat hyvin harvakseen vilkutelleet - menneet noin 1 - 2 sekunniksi pimeiksi. Mutta nyt kun pitäisi ehdottomasti kuormata koneella kuitupuuta, valot eivät enää pala ollenkaan.

Sulakkeet on tarkistettu ja siis kaikki 6 työvaloa takana (kopin ylänurkissa) ovat pimeitä. Eli johdotuksessa on jossain katkos. Mistäköhän tuo johto kulkee tuonne päärasiaan? Ja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?
Olen hankkimassa Valtra 6400:aan etukuormaajaa.  Harkinnassa on Mp-lift ja Valtra (Ålö).  Tuon traktorin yksi pääkäyttö on olla metsäkärryn ja kuormaajan edessä.  Millaisia kokemuksia teillä on etukuormaajan sovitteista tuommoisessa käytössä.  Haittaavatko hommaa ja hajoaako esim. hydraulihärpäkkeet helposti koneen kyljestä pahassa risukossa.    Minusta nuo Valtran kuormaimen sovitteet näyttäisivät haittaavan vähemmän metsässä kuin Mp-liftin?

Ja en tarvitse ehdotuksia tyyliin :  "Osta Stoll..."  - vaikka varmaan hyvä kuormain onkin.
Paikallinen poliisi väitti jossain tiedotustilaisuudessa täällä, että polttoöljyn ns. päivämaksu on sallittu vain maatilatalouden harjoittajalle - siis henkilölle, joka täyttää 2-lomakkeen verotuksessa.   En ole lakimies mutta polttoainemaksulaki sanoo seuraavaa:

Polttoainemaksulaki



” Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla.”

Eli voisiko tätä tulkita niin, että pelkän metsätalouden harjoittaja on yhtä lailla oikeutettu esim. hankintakauppaan liittyvässä kuljetuksessa käyttämään polttoöljyä.  Itse ainakin ajattelisin näin?

11§

"Polttoainemaksun maksaminen etukäteen

Edellä 9 §:n 1 momentin 6 tai 7 kohdassa tarkoitetusta muusta kuin nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetusta traktorista voidaan polttoainemaksu suorittaa etukäteen ennen verollista polttoainetta edellyttävään kuljetukseen ryhtymistä, jolloin polttoainemaksun määrä päivältä on 5 euroa.
Etukäteen suoritettava polttoainemaksu maksetaan Liikenteen turvallisuusviraston pankkitilille. Suorituksen yhteydessä on ilmoitettava ajoneuvon rekisteritunnus sekä aika, jolta päivämaksu suoritetaan. Kuitti polttoainemaksun suorittamisesta on pidettävä ajon aikana ajoneuvossa mukana. (22.12.2009/1326) "

Tämä pykälä ei millään tavalla erottele traktorin omistajia ja siten ei tarvitse olla maatilatalouden (tai metsätalouden) harjoittaja käyttäessään tätä optiota.

Onko agronettiläisillä kokemusta asiasta tai vastakkaista tietoa?
Sivuja: [1]