Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - Automies

Nettiä surffaillessa törmäsin tähän aiheeseen ja oli aivan pakko rekisteröityä ja nostaa se ylös, voidakseni tuoda ulkopuolisen näkökannan maatalousajoneuvojen tiellä liikkumiseen ::)

Kuljetan itse  täysperävaunuyhdistelmää ja kuormana on pääsääntöisesti saha- ja paperiteollisuuden tuotteita kokonaispainon ollessa n. 60t.
Tällaisen yhdistelmän nopeuden- ja suunnanmuutokset ovat varsin hitaita.
Traktoreiden kanssa kohtaamisia tapahtuu päivittäin ja pääsääntöisesti ne sujuvat ongelmitta. Kuitenkin varsinkin näin pimeään talviaikaan ei sydämmentykytyksiltäkään ole voinut välttyä.
Valitettavan usein joutuu kohtaamaan kulkijoita joiden valaistus/vilkut on paskan peitossa, ei toimi tai puuttuu kokonaan. Tällaisen laitoksen kohtaaminen etenkin talvikelissä säikäyttää aikalailla, kun huomaat sen vasta siinä vaiheessa kun oma lähivalot tavoittavat kohteen. Ongelma on myös siinä, että kun näitä kulkineita on vanhasta fordsonista uusiin liikennetraktoreihin, niin on hiton hankalaa arvioida sen valaisemattoman laitteen nopeutta - ajaako se kahta- vai kuuttakymppiä. No varman päälle on pelattava ja vauhti pois.
Ruotsissa liikkuessani ole pannut merkille, että maatalousajoneuvojen liikkuessa tiellä ne käyttävät varoitusmajakkaa. Suomessa sellaisen olen nähnyt vain kaksi kertaa ja välitän kiitokseni näille kuskeille  ;D.
Toinen positiivinen kokemus sattui tuolla Porin seudulla - tyttö oli liikkeellä "mahottoman kokoisella" traktoriyhdistelmällä ruuhka-aikaan ja perässä junnattiin  kilometritolkulla. Hämmästyksekseni kuulin iloisen tervehdyksen LA-puhelimesta, kun tytsy valitteli ettei pääse heti antamaan tilaa, mutta eipä tarvinnut arvailla mitä hän seuraavaksi tekee, kun aikeet kuuli selvällä suomenkielellä suoraan radiosta.
Niin ja valotkin oli muuten kunnossa...
Sivuja: [1]