Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: metsajussi - 27.06.23 - klo:13:41

Otsikko: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: metsajussi - 27.06.23 - klo:13:41
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: icefarmer - 27.06.23 - klo:16:52
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(
jos on kyseessä kone jonka pitää oikeasti mennä ja sitä huoltaa ukko siinä satasen tuntihinnan paikkeilla niin liika luovuus on pahasta...itse tehden tietysti eri tilanne :-\

olettaisin että noita jäähdytykseen liittyviä remmejä ja pyöriä vaihdetaan esimerkiksi mettäpuolen kalustoon jo aikalailla ennakoiden eikä moniurahihna itsessään on kestävä jos pyörät ja pumput on kunnossa...ä

Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Paalimies - 27.06.23 - klo:21:17
Toki silloin kun se huolto jamppa vaihtaa ennakoiden osat uusiin ajattelematta taulukon mukaan niin isot kokonaisuudet on ok. Ja artistilla on halua maksaa ja kykyä.

Mutta sitten kun siirrytään koneiden loppukäyttäjien keskuuteen niin mieli muuttuu ja tekisi mieli vaihtaa se muutaman euron laakeri ennemmin kuin satasen pyörä….
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: metsajussi - 27.06.23 - klo:21:57
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(
jos on kyseessä kone jonka pitää oikeasti mennä ja sitä huoltaa ukko siinä satasen tuntihinnan paikkeilla niin liika luovuus on pahasta...itse tehden tietysti eri tilanne :-\

olettaisin että noita jäähdytykseen liittyviä remmejä ja pyöriä vaihdetaan esimerkiksi mettäpuolen kalustoon jo aikalailla ennakoiden eikä moniurahihna itsessään on kestävä jos pyörät ja pumput on kunnossa...ä

Hihna kesti siinä 6000 h. Tai ei se vieläkään poikki ole mutta alkaa urat rapisemaan irti selästä. Ajattelin ennakoida :-)
Tuo laakerijuttu on vähän sellainen periaatekysymys kun nyt on aikaa vaikka vähän harrastaa. Hihnan kanssakin kävi niin että huoltomiehen piti se tuoda kun tehtiin muuta remonttia mutta se unohtui häneltäkin siinä  suurempia murheita ratkoessa. Eikä siinä mitään, kone liikkuu taas ja kaikki hyvin. Toistaseksi...
En taida muussa puuhassa päästä samaan tuntipalkkaan kuin tuossa näpräämisessä.
En tosin kysynyt mitä se pyörä olisi kustantanut mutta oletus on että tuotteeseen nähden riittävästi.

Lähinnä mietin sitä että onko noissakin pakko käyttää juuri kolmanneksi heikoimpia laakereita? Ei sentään kiinalainen...
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 27.06.23 - klo:23:55
Vaihtelin tuossa traksaan ilmastoinnin moniurahihnaa. Huomasin sitten että kiristimen laakerikin on vähän kulahtaneen oloinen.
Eihän sitä laakeria ole tarkoitettu vaihdettavaksi kuin pyörineen kaikkineen mutta turasinpa sen laakerin kuitenkin sieltä esille.
Made in Turkey...

Ja taas saadaan myytyä hinnakas varaosa. Paitsi ehkä ei tällä kertaa   >:(
jos on kyseessä kone jonka pitää oikeasti mennä ja sitä huoltaa ukko siinä satasen tuntihinnan paikkeilla niin liika luovuus on pahasta...itse tehden tietysti eri tilanne :-\

olettaisin että noita jäähdytykseen liittyviä remmejä ja pyöriä vaihdetaan esimerkiksi mettäpuolen kalustoon jo aikalailla ennakoiden eikä moniurahihna itsessään on kestävä jos pyörät ja pumput on kunnossa...ä

Hihna kesti siinä 6000 h. Tai ei se vieläkään poikki ole mutta alkaa urat rapisemaan irti selästä. Ajattelin ennakoida :-)
Tuo laakerijuttu on vähän sellainen periaatekysymys kun nyt on aikaa vaikka vähän harrastaa. Hihnan kanssakin kävi niin että huoltomiehen piti se tuoda kun tehtiin muuta remonttia mutta se unohtui häneltäkin siinä  suurempia murheita ratkoessa. Eikä siinä mitään, kone liikkuu taas ja kaikki hyvin. Toistaseksi...
En taida muussa puuhassa päästä samaan tuntipalkkaan kuin tuossa näpräämisessä.
En tosin kysynyt mitä se pyörä olisi kustantanut mutta oletus on että tuotteeseen nähden riittävästi.

Lähinnä mietin sitä että onko noissakin pakko käyttää juuri kolmanneksi heikoimpia laakereita? Ei sentään kiinalainen...

Kuinkakohan paljon luonto ja ilmasto kiittäisi, jos kaikissa laitteissa käytettäisiin kestäviä komponentteja? Saattaa kyllä muutama työpaikkakin hävitä, kun ei olisi niin paljon pientä laittoa. Linkolakin halusi, että muutama miljardi ihmistä kuolisi pois, jotta luonto pärjäisi. Toisaalta, jos paskapaperia käytetään, niin mitä enemmän ihmisiä, sitä enemmän kuluu paskapaperia. Että siellä sitä työtä ainakin sitten riittäisi. Olisi ainakin suotavaa, että tuotteita olisi mahdollista korjata ilman suurempaa hajoittamista. Purkaminen sielun löytämiseksi johtaa nykyään usein lopulliseen tuhoutumiseen.
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Paalimies - 28.06.23 - klo:00:05
Linkola oli oikeassa määrän vähentämisessä, hyvät keinot on vaan vähissä miten se tehtäisiin
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Cutana - 28.06.23 - klo:06:06
Sehän on bisnestä eikä säästöä. Rahat pois mahollisimman suurella katteella.
Vaikkapa nyt traktorin mallisarjan tullessa tiettyyn ikään juuri noita hihnasarjan laakereita ja muita vastaavien hilppeiden laatua eli suomeksi ostohintaa otetaan alas. Myyntihintahan vaan nousee.
Tämä ihan omin kätösin hipelöiden huomioitu vierekkäin orkkis remelisatsi ja QTP/Kramp sarja. ja samat tunnit ajettuja tarvikkeita/orkkiksia verraten,vihtaasi on kustu.
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Oksa - 30.06.23 - klo:08:22
eiks just tuollanen korona tahi lintulenssu ole nuita hyiä menetelmiä?          poistaa hyin liikoja..
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: klapikasa - 01.07.23 - klo:08:45
Eikö nuo hihnan kiristäjät ollut jo aikaa että setissä in hihna ja se kiristäjä, varsineen.

Toinen, autojen pyörän laakerit. Nehän on pultattava komponentti, oliko ford ensimäisten joukossa että ei varsinaista laakeria edes, vaan urat työstetty suoraan noihin palikkoihin. Focus tossa, yks jäärä ei uskonnuta, kun korollass hän vaihtanut, no sen viis kuus kymppiä mikä maksaa koko komponennti, annoin sen ääntelevän hänelle, kyllä hän taistele prässillä sun muuta kuunnes jotain murtui. Eikä myönnä että se on kasattu ilman varsinaisia renkaita, vaan kuulat sinne ja pitimet stanssaa sitten
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Oksa - 01.07.23 - klo:09:21
viksuja nuo insinöörit.    mut tuloo välillä hiton kalliiks..
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: metsajussi - 01.07.23 - klo:09:28
Niinhän ne useimmiten on, ja ihan järkevä varmaan niin. Autopuolellahan se on ollut pakettina varmaan aina hammashihnojen tapauksessa. Niissä se vaihtotyökin on astetta työläämpi ja mahdollinen hihnarikko voi särkeä koko koneen.
Tuossahan ei mitään vartta edes ole vaan kiristimen pultti kulkee rungon hahlossa ja vaihdossa ei montaa minuuttia mene, paikka on hyvin helppo ja hyvin esillä.
Ei kuitenkaan poista sitä ajatusta että halvalla on systeemi pykätty. Varaosahinta sille paketille on kuitenkin varmaan 110 e.
Erikseen ostan hihna oli 12 e ja perus SKF-laakeri vajaan kympin.

Yhdellä kaverilla meinasi kone palaa kun joku apulaitesysteemin laakeri hirtti kiinni ja hihnathan siinä nopeasti kuumenee. Jonkin verran tavaraa sieltä edestä paloikin ennen kuin sai sammumaan. Moottorin käydessä aika tuulinen paikka siellä nokalla, syntyy melkoinen ahjo jos ei huomaa ajoissa :-(

Pitääkin jossain vaiheessa ottaa laturin hihnat irti ja kokeilla miltä sen laakerit mahtavat kuulostaa. Jos vaikka ennakoisi tulevan tilanteen.

Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: -SS- - 01.07.23 - klo:17:55
Sampossa tuulettajan hihnankiristin oli semmoinen kahdesta levystä niitattu, laakeri siellä sisällä. Jämähti kiinni, kyllähän siittä kamala sauhu tuli. Mietin, voisihan ne niitit hioa pois ja korvata pienillä ruuveilla kasauksessa. No, käytetty osa toimi, ja Puolan konejobbari miettiköön sitä tästä eteen päin.

-SS-
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Oksa - 01.07.23 - klo:18:40
vieläkö sanpo käyttää laakereina niitä rehupallosta puristettuja joita 30 sanpossa oli?    muistan et nuo oli seulaston tahi sielläpäin...   jo 1970 -luvulla..      sit kun vaihtu vaariin ni hävis laakerionkelmat.
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Oksa - 01.07.23 - klo:18:42
ai niin, vaarissakin on yks laakeri peltihihnapyörässä niiteillä kasattuna.   vaihoin jo vuosia sit pulttikiinnitteiseks tuon ..    porasin niitinpäät pois ja tuurnalla pois ja pultti tilalle..
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.07.23 - klo:19:59
vieläkö sanpo käyttää laakereina niitä rehupallosta puristettuja joita 30 sanpossa oli?    muistan et nuo oli seulaston tahi sielläpäin...   jo 1970 -luvulla..      sit kun vaihtu vaariin ni hävis laakerionkelmat.
Tässä taas vastuu siirtyy lukijalle ;D Mikä on rehupallolaakeri :o
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: metsajussi - 01.07.23 - klo:22:41
vieläkö sanpo käyttää laakereina niitä rehupallosta puristettuja joita 30 sanpossa oli?    muistan et nuo oli seulaston tahi sielläpäin...   jo 1970 -luvulla..      sit kun vaihtu vaariin ni hävis laakerionkelmat.
Tässä taas vastuu siirtyy lukijalle ;D Mikä on rehupallolaakeri :o

Lienee sellainen lähes pallomainen muovi- tai fiiberilaakeri. Akseli pyörii palluran reiässä, liukulaakerin tavoin.
Ei se hitaasti pyörivissä kohteissa kovin huono ollut.
Olihan noita ainakin vanhoissa MF-puimureissakin.

- kuluessaankaan ei mene jumiin eikä vioita akselia
- vaihdossa ei tarvita ulosvetäjiä ym ellei sitten hihnapyörään tms.
- halpa
- kunto (=välys) helppo nähdä ja todeta jopa vaan sivulta katsomalla.

Vieläkö uusissa ja isoissa puimureissa on kohlimissa puulaakereita?
Vanhaan NewHollandiin vaihdoin kohlimien vierintälaakerit eikä muuten ollut ollekaan kiva jobi,
erityisesti asennuspaikka on hiukan - sanoisinko jopa - epäergonominen.

Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Oksa - 02.07.23 - klo:08:19
laakeri on kuin kuitumaisesta massasta puristettu pallo jonka läpi reikä.    tuo nimitys oli aikoinaan sanpohuoltajan käyttämä.         vaarissa on kanssa kohlimen laakereina  ebenholzipalikat.     varalle ostin jo viime vuosituhannella yhtet jotka etelleen vaihtamatta.   välys vasta millin luokkaa..
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Toivo Tonta - 02.07.23 - klo:10:15
laakeri on kuin kuitumaisesta massasta puristettu pallo jonka läpi reikä.    tuo nimitys oli aikoinaan sanpohuoltajan käyttämä.         vaarissa on kanssa kohlimen laakereina  ebenholzipalikat.     varalle ostin jo viime vuosituhannella yhtet jotka etelleen vaihtamatta.   välys vasta millin luokkaa..
Eli varmaan fiiberiä? Ei tuollaisia ainakaan 500 Sampossa ollut. Nailonlaakeri on joskus virheetön mutta akseli kulunut.
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Oksa - 02.07.23 - klo:20:08
en tiijä mitä materiaa oli mut ei hirmu kestävää kun sanpo nuita söi...   
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: metsajussi - 06.07.23 - klo:11:29
Eli varmaan fiiberiä? Ei tuollaisia ainakaan 500 Sampossa ollut. Nailonlaakeri on joskus virheetön mutta akseli kulunut.

Näin taitaa käydä jos laakeriin pääsee pesiytymään jotain hiekan sukuista tai muuta kuluttavaa. Se uppoaa sopivasti siihen pehmeään laakeriin kuin teränpitimeen ja sitten sorvaus voi alkaa...
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.07.23 - klo:20:17
Eli varmaan fiiberiä? Ei tuollaisia ainakaan 500 Sampossa ollut. Nailonlaakeri on joskus virheetön mutta akseli kulunut.

Näin taitaa käydä jos laakeriin pääsee pesiytymään jotain hiekan sukuista tai muuta kuluttavaa. Se uppoaa sopivasti siihen pehmeään laakeriin kuin teränpitimeen ja sitten sorvaus voi alkaa...
Onhan muovi paikassaan ja oikeanlaisena terästä kestävämpää.
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: Oksa - 08.07.23 - klo:19:18
mut tietääkö net poooohjanmaalla moisesta?
Otsikko: Vs: Kaikessa pitää säästää
Kirjoitti: kärmeskytö - 08.07.23 - klo:20:57
mut tietääkö net poooohjanmaalla moisesta?

Tiiää siitä...näin siinä käy Vituiks Män (https://www.youtube.com/watch?v=on-Ng-eIS1c)  ;D .