Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: pig24 - 21.10.22 - klo:15:22
-
Minulla on kutina, että tässä kuviossa on jotain vanhanaikaista ajattelua mukana. Omasta autosta siirryttäisiin joukkoliikenteen käyttäjiksi jne. Kuitenkin tietokone ja internet ovat mahdollistaneet etätyönteon, jolloin työpaikalla käydään mahdollisesti kerran viikossa - jos silloinkaan. Entä montako henkilöä käyttäisi päivittäin luotijunayhteyttä ? 200 vai 400 ? Vaikka olisi 600, niin aika iso investointi näin pienelle joukolle ottaen huomioon myös sen, että Helsingin ja Tampereen välillä on jo kelvollinen junayhteys. Hanke ei kuulosta kovin älykkäältä. Tässä olisi investoitava sekä ratainfraan että junakalustoon. Eikö olisi järkevää sijoittaa riittävän rapsakka summa vanhan infran parantamiseen ?
https://yle.fi/uutiset/3-12661791
-
tuossa just yle1sellä kultturiykköselä tuosta kans puhuvat. ja kuka tietää mitä tehään 17 vuoten päästä. en kyllä aina tajua miks pitää joka asia tehä sekunnissa ja sit onkii 5 tuntia aikaa ...... somettaa!
-
Kulkisiko se sitten vain hesan ja Tampereen väliä? Ja kenen ehdoilla se kulkee. Tuskin se yhtä soittoa ajaa sitä väliä. Vai onko niitä useampia pötköjä, jotta aikataulut sopivat kaikille matkustajille.
Sitten herää kysymys siitä, että jos tarvitsee kauhealla tohinalla mennä tiettyyn aikaan hesaan tai Tampereelle, tarvitseeko sellaisen matkustaa ollenkaan. Usein nämä hössöttäjät ja riehujat tekevät sellaisia töitä, joita voidaan tehdä etänä.
Ennemmin pitäisi olla paikallisjunia, jotka pysähtyvät joka kylässä ja joka laiturilla. Ja näitä sopivin väliajoin.
Tässä haiskahtaa kansanedustajan työmatka.
-
monesti miettiny tuommoista aivan uutta ratalinjausta, eikö se olisi selvintä louhia maan alle, etuja on monia.
kaikki maankäyttökiistat voi unohtaa
viherkokoomuslaisten liito-oravat ja viitassammakot ei pesi tai pasko peruskalliossa
lumityöt voi unohta
rata ei roudi
myrsky ei kaada puita tai ravistele lehtiä radalle
ilkivaltaa ei juuri muut harrastane kuin putin
maalaisemmassa päässä isäntien traktorit ei hyydy tasoristeyksiin ensimmäisillä pakkasilla
peoroja, hirviä ja ihmisiä ei hypi veturin keulaan
jne jne jne
-
ja hyä kun laitetaan ratoja kuntoon ni niillä liikennöi sit juna pari per vrk... helevetin kovalla kyytillä. suurin aika menee uottaessa junaa jolla pääsis eteenpäin..
-
monesti miettiny tuommoista aivan uutta ratalinjausta, eikö se olisi selvintä louhia maan alle, etuja on monia.
Tuolla vedetään junille 60 km pätkä Alppien pääharjanteen ali. Kun ottaa lukuun huoltotunnelit, tiedustelutunnelit, murskeen ulosajotunnelit ja muut tunnelirakennelmat, niin reikää näyttäisi tulevan 230 km. https://www.bbt-se.com/
-
Kulkisiko se sitten vain hesan ja Tampereen väliä?
Siltä näyttää. Hämeenlinna ja Riksu sivuutetaan aika kaukaa. Hämppylinnaan pääsee sähköautolla.
PS. Ajoin viikko sitten pätkän E12-motaria (hki-tre). Ei ainuttakaan sähköautoa. :o
-
Jotain somekeskustelua luin tästä asiasta, ja monet kirjoittajat sanoivat, jotta eivät niinkään kaipaisi junaan lisää nopeutta, vaan sitä, että junamatkan ajaksi olisi kunnollinen koko ajan toimiva internet-yhteys, jolloin työt junassa istuessa sujuisi paremmin.
-
Tosiasiassa ei-suorittavaa työtä tekevien ei tarvitse päästä mihinkään. Jotta asianomaiset eivät jumittuisi omiin tupiinsa, niin nykyiset rautatieasemat voisi lisävarustaa junavaunuilla, jotka eivät vie minnekään. Niissä olisi kuitenkin hyvä olla mobiili- tms. internettuki, 1-luokan penkit ja tiskiltä voisi ostaa kaljaa.
-
Koronan myötä etätyö, etäasiointi ja etäpalaverit yleistyivät, tarve matkustaa periferiasta pääkaupunkiin on vähentynyt dramaattisesti. Omakohtaisestikin se on tullut havaittua, ennen piti reissata Helsinkiin työn puolesta palavereihin, nyt homma hoituu teams tai vastaavina palavereina. Pääradat ja tunnin junat alkaa olla menneen talven lumia.
-
Kyse ei ole siitä, että Helsinkiin pitäisi päästä nopeammin vaan siitä, että sieltä pitäisi päästä nopeammin pois.
-
monesti miettiny tuommoista aivan uutta ratalinjausta, eikö se olisi selvintä louhia maan alle, etuja on monia.
kaikki maankäyttökiistat voi unohtaa
viherkokoomuslaisten liito-oravat ja viitassammakot ei pesi tai pasko peruskalliossa
lumityöt voi unohta
rata ei roudi
myrsky ei kaada puita tai ravistele lehtiä radalle
ilkivaltaa ei juuri muut harrastane kuin putin
maalaisemmassa päässä isäntien traktorit ei hyydy tasoristeyksiin ensimmäisillä pakkasilla
peoroja, hirviä ja ihmisiä ei hypi veturin keulaan
jne jne jne
Ettei vaan ratalinja koukkaa Kylmiksenkin manttaalien kautta? Jos metsää jää radan alle, niin joutuu Kylmis ennallistamaan ja metsittämään pellot. Lienee parempi kun kaivaa maan alle. ;D
Ehkä vieläkin parempi olisi hylätä koko suunnitelma ja oikoa ja parantaa nykyistä väylää. Ruotsin uusi hallituskin jäädytti edellisen hallituksen suunnitelmat suurnopeusjunasta Tukholma - Göteborg, sekä Tukholma - Malmö välille.
-
Ruotsin uusi hallituskin jäädytti edellisen hallituksen suunnitelmat suurnopeusjunasta Tukholma - Göteborg, sekä Tukholma - Malmö välille.
Mitä jos noissa kaupungeissa kehittäisi länteen johtavia väyliä ? Malmö voisi tehdä länteen päin ajamisesta ilmaista. Itään päin lisähinta ?
-
Tuon radan lobbaajat haistavat rahan. Järjetön rata muuten tehdä uuteen paikkaan eikä pysähtyisi Tampereelta lähdön jälkeen kuin pääteasemalla.Tuntralta tulijat joutuisi vaihtamaan tavallisesta junasta tampesterissa toiseen junaan jos on kiire.Ja niin kiire ei ole kellään ettei nykyisillä junilla ehdi.Jotenkin hiipiin mieleen joku berneri joka kummittelee taustalla ja yrittää taas hassata rahaa.
-
Eikö siinä pääradalla voisi olla joku ohituskaista, jota käyttäisivät nämä "kiireiset" matkaajat. Tarvitseeko sitä uutta linjaa rakentaa korpeen? Ja vielä kuntoilijoille joku resiinarata vaikka ajolankojen yläpuolelle. Ennemmin Lahesta Jyväskylään joku kiskobussirata. Tai Rovaniemeltä Nuorgamiin ja Kilpisjärvelle sähkörata.
Jos työkseen pitäisi kulkea Tampereen ja hesan väliä, ehtii sillä tavallisellakin junalla kulkea. London vaterloostakin kun lähtee esikaupunkialueille, joka helvetin kläphäm tsanksoneissa ja vimpledoneissa juna pysähtyy. Tietokoneilla työtä tekevien ei tarvitse matkustaa mihinkään koskaan. Ja jos asumiskustannuksien vuoksi asuu hesan ulkopuolella, rataverkostojen varsiltakin löytyy varmasti puoli-ilmaista mummon mökkiä. Paikallisjunalla perille pääsee helpoiten. Tampereen pää saattaa olla hiukan kalliimpi paikka asua.
Joten mitään oikeaa perustetta kaahaamisjunalle ei ole. Eikä varsinkaan uudelle reitille. Suuruudenhullujen haaveilijoiden projekti.
-
Eikö siinä pääradalla voisi olla joku ohituskaista, jota käyttäisivät nämä "kiireiset" matkaajat. Tarvitseeko sitä uutta linjaa rakentaa korpeen? Ja vielä kuntoilijoille joku resiinarata vaikka ajolankojen yläpuolelle. Ennemmin Lahesta Jyväskylään joku kiskobussirata. Tai Rovaniemeltä Nuorgamiin ja Kilpisjärvelle sähkörata.
Jos työkseen pitäisi kulkea Tampereen ja hesan väliä, ehtii sillä tavallisellakin junalla kulkea. London vaterloostakin kun lähtee esikaupunkialueille, joka helvetin kläphäm tsanksoneissa ja vimpledoneissa juna pysähtyy. Tietokoneilla työtä tekevien ei tarvitse matkustaa mihinkään koskaan. Ja jos asumiskustannuksien vuoksi asuu hesan ulkopuolella, rataverkostojen varsiltakin löytyy varmasti puoli-ilmaista mummon mökkiä. Paikallisjunalla perille pääsee helpoiten. Tampereen pää saattaa olla hiukan kalliimpi paikka asua.
Joten mitään oikeaa perustetta kaahaamisjunalle ei ole. Eikä varsinkaan uudelle reitille. Suuruudenhullujen haaveilijoiden projekti.
niin, kyllähän siinä tulee säästetylle minuutille hintaa ja jos sitte vielä mitään tuottavaa ei pääkaupungissa tehdä vaan vaikkapa johkaiun kulttuurin tae taiteen alan hommiin ollaan menossa :-\ :-\ :-\ :-\
tampere-heksinki väli näyttäisi olevan noin 180 kilometriä, ihan menee kakssatasella eemeli-mersullaki pariin tuntiin niin siitä sitten kun alkaa miettimään kuinka ison osan matkasta tuommosella junalla pystys vetää urku auki kun asemallekkin varmaan pitäis vähän hitaammin körötellä ja siellä sitte liikenne seisoo kun lunta vaihteissa tae ohjainklaitevika :-\ :-\ :-\ :-\
kyllä tuommoselle junalle täytyy varmaan olla omat asemat tai tunneli tallinnaan :-\ :-\ :-\ :-\
-
ja kulkeeko niiiiiin kiireisiä immeisiä tuolla välillä että niiin halvalla hinnalla kantsii pykätä rataa? ja kohta siitä 20-30 % ennallistettava! pikkasen hupsua hommaa..
-
Kiireestä pääsee eroon, kun istuu alas ja antaa kiireen mennä ohi.
-
Tällainen kirjoitus oli eilen ruotsipersujen lehdessä. Jos ei ole kannatavaa, ennusteiden mukaan pian 12 mij. asukkaan maassa, niin kuinka se voisi olla 5,5 milj. asukkan maassa, keskellä metsää vain kahden pienen kaupungin välillä?
”Viisaat aluepoliitikot haastoivat valtiopäivien liikennekomiteaa useista rautatien laajennuksista tiistaina. Puolueiden välillä sovittiin, että nopeudet eivät kiinnosta, vaan ratakapasiteetti.
Rautatiepolitiikassa on ollut monta vuotta utopistista hulluutta. Ihan kuin Ruotsi olisi Japani tai Kiina, jossa jokaisella suurnopeusradan rautatieasemalla on 20 miljoonaisia kaupunkeja.
Ei, Ruotsissa ei ole sen kokoisia kaupunkeja ja väestöä, että suurnopeusjunat olisivat kannattavia. Siksi Ruotsin hallitus kutisti hankkeen peukalon kokoiseksi
Mutta Ruotsi tarvitsee lisää rautateitä. Paljon muita rautateitä sekä työmatka- että rahtiliikenteeseen.
Tätä tarkoitusta varten valtiopäivien liikennekomitea haastoi alue- ja paikallispoliitikot Etelä-Ruotsista. He haluavat nähdä nelipariset raiteet Hässleholmista Lundiin. Ja uusi rautatieyhteys Boråsista Göteborgiin, jotta matkaa voidaan lyhentää yli 1 tunnista ja 32 minuutista 37 minuuttiin.
Nämä ovat erittäin järkeviä vaatimuksia. Täällä matkustaminen on kokonaisvaltaista, Ruotsin suurten asutuskeskusten välillä.
Tässä hallituksen pitäisi nopeasti saada aikaan suuntaamispäätökset, suunnittelu ja rakentamisen aloitus.”