Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Timppa - 19.04.09 - klo:12:33

Otsikko: Tuontipaku.
Kirjoitti: Timppa - 19.04.09 - klo:12:33
http://www.bytbil.com/transportbilar/begagnade/isuzu/bvc254bg/?criterias=iWABEA4LseiAPbCocMA_!

Millais esim. tuollaisesta menee veroa?

Tai Nissani:

http://www.bytbil.com/transportbilar/begagnade/nissan/2vyj4pbg/?criterias=AWEBEA4NiAPYCocM!

16000€ olis hintaa.
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: agrobaatos - 19.04.09 - klo:14:47
http://www.bytbil.com/transportbilar/begagnade/isuzu/bvc254bg/?criterias=iWABEA4LseiAPbCocMA_!

Millais esim. tuollaisesta menee veroa?

Tai Nissani:

http://www.bytbil.com/transportbilar/begagnade/nissan/2vyj4pbg/?criterias=AWEBEA4NiAPYCocM!

16000€ olis hintaa.

laskes verot päälle...

http://automaagi.fi/index.php

kauravahdin mallinen ajokki...:

http://www.bytbil.com/transportbilar/begagnade/ford/hvzdg4bg/?criterias=MWEBEA4LYv6sOGjEXAAewFQ4YA__!

mullivahtimalli....

http://www.bytbil.com/transportbilar/begagnade/ford/5vax62zg/?criterias=MWEBEA4LYv6sOGjEXAAewFQ4YA__!
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: Paalari - 19.04.09 - klo:18:01
Molemmissa näyttää olevan takapenkit, joten henkilöauton vero menee, oliko jossain 70% korvilla.
Saattaa saada pakuksi rekistöröityä kunhan heitää takapenkin ja lavakatteen lepikkoon.
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: farmex - 19.04.09 - klo:18:13
Mitävarten pitää yrittää kikkailla esim.vanhojen autojen tuonnin kanssa? Kun ostaa kotimaisesta autoliikkeestä uuden,siihen saa halutut varusteet tiettyyn kokonaishintaan ja homma on sillä selvä.
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: Timppa - 19.04.09 - klo:18:16
Mitävarten pitää yrittää kikkailla esim.vanhojen autojen tuonnin kanssa? Kun ostaa kotimaisesta autoliikkeestä uuden,siihen saa halutut varusteet tiettyyn kokonaishintaan ja homma on sillä selvä.

Aamen.
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: dmem - 19.04.09 - klo:18:52
Tuo joku jenkki ja rekisteröi kuorma-autoksi. Saa pistää penkkejä ja lavakatteenkin. Eikä tarvitse maksaa autoveroa. Ja jaksaa vetää kärryssä muutakin kuin moottorikelkan. Tosin en tiedä onko Suomessa laillista. Vaatisi ainakin yhdistelmäkortin:

http://mcfadinhauling.com/enclosed.jpg
http://www.cckw.org/images/toyhauler_1.jpg
http://image.dieselpowermag.com/f/9363439/0704dp_02_z+2006_ford_f550_cummins+truck_towing_tractor.jpg
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: Strimari - 19.04.09 - klo:20:05
Tuo joku jenkki ja rekisteröi kuorma-autoksi. Saa pistää penkkejä ja lavakatteenkin. Eikä tarvitse maksaa autoveroa. Ja jaksaa vetää kärryssä muutakin kuin moottorikelkan. Tosin en tiedä onko Suomessa laillista. Vaatisi ainakin yhdistelmäkortin:

Toi korttijuttu onkin melko velho: Jos sinulla on C kortti, vaikka pikku E:kin, niin kuorma-autoksi rekisteröidyllä vikineellä saa ajaa, ja kärrykin saa olla perässä. mutta kärryssä ei saa olla kuormaa! Ei edes lattiaharjan tai taakkaliinan vertaa lastia ei saa olla siellä.
E- kurssille ei tarvitse vielä lähteä, jos ajaa ns. C1 - kortin niin saa kuorma-auton+kärryn+kuormien yhteismäärä olla 12 tonnia. C1:sen saa ajettua, kun hakee konttorilta mitat minkälainen veturi on oltava, ja minkä kokoinen kärry. Ensin kirjalliset; 10 kysymystä, joista 3 saa mennä väärin. Jos läpäisee, niin inssi on sellainen, että otetaan kärry pois koukusta, ja taas takaisin koukkuun ja peruutetaan yhdistelmä 90 asteen kulmaan.
Se on siinä sitten.
Tosin aikaa on tähän vähän, kesällä muistaakseni menee jo sellaiseksi että autokouluissa ei saa edes ajettua C korttia. Sekin on vastaisuudessa ajettava jossain kurssikeskuksessa.
Tämän kertoivat liikkuvan poliisin sedät serkkupojalle, jolla oli ison Ducaton perässä kärry ja siellä lautoja. oli rekisteröinyt Fiiunsa kuormuriksi.
Onneksi ei ollut sillä kertaa kyydissä Leguanin itseliikkuvaa henkilönostinta..
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: rt - 19.04.09 - klo:20:25
Toi korttijuttu onkin melko velho: Jos sinulla on C kortti, vaikka pikku E:kin, niin kuorma-autoksi rekisteröidyllä vikineellä saa ajaa, ja kärrykin saa olla perässä. mutta kärryssä ei saa olla kuormaa! Ei edes lattiaharjan tai taakkaliinan vertaa lastia ei saa olla siellä.
Tarkennetaan vähän: Jarrutonta kevytperävaunua saa vetää C-kortillakin, eli max 750 kiloa.
C1E;n kanssa kannattaa olla tarkkana: Perävaunun (papereihin merkitty) kokonaispaino ei saa olla suurempi kuin kuin vetoauton (papereihin merkitty) omapaino.
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: Farmari Arttu - 19.04.09 - klo:20:39
Todella kimurantti juttu. Olen kysynyt asiaa usealta poliisilta, katsastusmieheltä ja autokoulunopettajilta. Yhtään samanlaista vastausta en ole vielä saanut. Tuntuu omituiselta jos yli 30-vuotta olen ajanut kuorma-autoksi rekisteröityä pakua 3500 kg:n kärryllä laittomasti. Pysäytetty on muutamia kertoja, kortti tutkittu ja toivotettu hyvää matkaa. Tähän asti olen ajanut myös ABC+pikku e:llä myös rekkaa kärry tyhjänä. Eikä sakkoja ole tullut ratsioissa. Eikä minun 70-luvulla saadussa kortissa ole edes tämmöisiä c1 luokkia >:(
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: Strimari - 20.04.09 - klo:17:44
Samanlaisia kokemuksia, kysyin kahdesta autokoulusta,kahdesta katsastuskonttorista ja polliisiasemalta asiaa viime syksynä, kun oli Ducato 10:n seuraaja haussa. Ja joka instanssista sain vähän erilaisia vastauksia, mutta kun netin kautta löysin lakipykälät asiaan, niin noin se suurinpiirtein on, kuten yllä kirjoitin, ja kuten RT vielä tarkensi.
Pakettiautot on muuten todella nuivia koukkukuormistaan, ja liekö jenkitkään niin ihmeitä vetureita, tunnetaanhan amerikkalaiset tuotevastuut, siksi minunkin piti kuun alussa niellä ylpeyteni, perua kaikki puheeni, nöyrtyä ja ostaa Ford Transit. Se on suurinpiirtein ainoa yksiakselivetoinen pakettiauto jonka koukkuun saa laittaa 2000 kg. Ja jousitus on muutenkin tyky, tänään juuri vein 1200 kilon rypsiöljykontin asiakkaalle, ja kun poisoton takia piti jättää se ihan takaoville, ei perä roikkunut läheskään niin paljoa kuin ducatossa, jossa kontti oli sivuovesta laitettu ihan hytin taakse.
Masentavaa todeta, mutta olen pirun tyytyväinen Transittiin.
Mutta silti... :P :P :P
Muuten ne lentävät jotka serkkupojan ratsasivat, antoivat huomautuksen, ja sanoivat, että " Sun täytyy nyt jättää kuorma tähän tai soittaa paikalle joku jolla kortti riittää. Tee kuten parhaaksi näet, me lähdetään nyt Turkuun.." Ja lähtivät ramppia alas pikatielle. Eli että oota hetki niin me ei enää nähdä kun lähdet jatkamaan matkaa.. reilujakin nappisetiä vielä löytyy..
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 21.04.09 - klo:09:03
Toi korttijuttu onkin melko velho: Jos sinulla on C kortti, vaikka pikku E:kin, niin kuorma-autoksi rekisteröidyllä vikineellä saa ajaa, ja kärrykin saa olla perässä. mutta kärryssä ei saa olla kuormaa! Ei edes lattiaharjan tai taakkaliinan vertaa lastia ei saa olla siellä.
E- kurssille ei tarvitse vielä lähteä, jos ajaa ns. C1 - kortin niin saa kuorma-auton+kärryn+kuormien yhteismäärä olla 12 tonnia.

Jos on ennestään C-kortti, jolla saa ajaa rajoittamattoman kokoista kuorma-autoa ilman kärryä, ja ajaa C1-kortin jolla saa ajaa enintään 7.5 tonnin kuorma-autoa tai 12 tonnin yhdistelmää, niin säilyykö se entisen C-kortin ajo-oikeus edelleen ilman kärryä ajaessa?

Miten asia näkyy ajokortissa?

Tuleeko siitä ABEC C1E ?
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: rt - 21.04.09 - klo:11:30
Jos on ennestään C-kortti, jolla saa ajaa rajoittamattoman kokoista kuorma-autoa ilman kärryä, ja ajaa C1-kortin jolla saa ajaa enintään 7.5 tonnin kuorma-autoa tai 12 tonnin yhdistelmää, niin säilyykö se entisen C-kortin ajo-oikeus edelleen ilman kärryä ajaessa?

Miten asia näkyy ajokortissa?

Tuleeko siitä ABEC C1E ?

Joo, tulee ja nimenomaan C1E, eikä C1.
C;llä saa siis ajaa täysikokoista kuorma-autoa joka tapauksessa myös kevytperävaunun kanssa.
 Ei kannata peruuttaa skaaniaa linkkuun 750 kg kärryn kanssa :P 

Jostain pitäisikin lainata väkisinvaihdettava kevyt-ka inssiä varten, muuten tulee C1E;n osalle maininta, että saa ajaa vain automaatilla :(
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: Paalari - 21.04.09 - klo:16:54
Omassa plakaatissa on seuraava järjestys. A BE C1E C
Ajoin CIE.n letukalla, eikä kortissa lue että kovalla askilla ajo kielletty..
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: www.mortti.us - 22.04.09 - klo:09:28
Ja sellainen juttu sotkemaan tätä soppaa, ammattipätevyys eli nämä kirotutu jatkokurssit.

Eli jos saat edes sillä ducatolla tienattua pullakahvit kun viet jollekkin jotain kräsää, niin pitää olla käyny 2013 mennessä 5kpl 8h aken hyväksymiä kursseja. 2013 eteenpäin niitä pitää olla se 5päivää / 5vuoden sisään, muuten et osaa ajaa kuorma-autoa/rekkaa jos vähänkin haiskahtaa siltä että saisit siitä korvauksen.

Aivan h-l-vetin selkeetä.
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: dmem - 22.04.09 - klo:13:54
Jos joku korttiongelmista huolimatta päättää ostaa jenkkitruckin, seuraava kuva varmasti selventää, kannattaako ostaa letukka, Ford vai Dodge:

http://www.fordcummins.com/images/connecting%20rod.jpg
Otsikko: Vs: Tuontipaku.
Kirjoitti: www.mortti.us - 23.04.09 - klo:08:15
ai siks ku siin on pisin isku ;D