Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Niitti - 07.04.20 - klo:12:29
-
Nykyään ei uudessa traktorissa enää tarvitse olla hyttiä, vaan turvakaarikin riittää. Koskeeko tuo myös vanhempia koneita?
Mietiskelin, että joku 70- 80-luvun hytitön kone voisi olla kätevä aputraktorina, mutta siihen aikaan oli Suomessa hyttipakko. Hytittömiä koneita kyllä saa keski-Euroopasta, mutta tulisiko niiden kanssa sitten ongelmia täällä päässä?
-
Turvakaaria on vanhoissa jos on, siihenhän voi viritellä katon niin on sateensuojaa.Nuo vanhat ns "turvaohjaamot" 70 luvun alun koneissa ovat kyllä karmeita.
-
älänyt. toisaalta jos vain 2010 hytteihin tottunnu niin sit. kyl nuo monta pelastannu.
-
älänyt. toisaalta jos vain 2010 hytteihin tottunnu niin sit. kyl nuo monta pelastannu.
Ja vielä useamman kuurouttaneet nuo alkuaikojen räminäkammiot.
-
En sitä tarkoita etteikö niistä turvaa olisi.Aikoinaan oli 500 valmetti ja siinä joku palmun koppi, sit hankin 502 jonka koppi oli aikaisekseen kyllä hyvä.Eipä siinä muuta hyvää sitten ollutkaan.
-
no niin. muat kuulosuojainratio ei niiiin hirviästi maksa... itellä just 500 ja kyl tuo tarttee kuulinsuojaimet..
-
älänyt. toisaalta jos vain 2010 hytteihin tottunnu niin sit. kyl nuo monta pelastannu.
Ja vielä useamman kuurouttaneet nuo alkuaikojen räminäkammiot.
Valitettavasti vielä 80-luvun vehkeetkin on kuuloa vieneet.
-
Onko vielä voimassa sääntö, jonka mukaan avotraktorilla
saa ajaa vain omistaja? Muutoin vähintään kaari. Jotenkin
outoa kun mönkkäriin ei vaadita mitään suojaa. Kuljettajista
suuri osa kokemattomia mökkiläisiä.
-
Joku sääntö joskus ollut.Suojaa se omistajaakin turvakaari silti.Harrasteviljelijöillä nuo avomallit vissiin paljolti käytössä.Ja sitten paikalliskäytössä klpikoneita pyörittämässä ym.
-
no niin. muat kuulosuojainratio ei niiiin hirviästi maksa... itellä just 500 ja kyl tuo tarttee kuulinsuojaimet..
Onneksi on kuulosuojaimia joissa ei ole ratioo.
-
Onko vielä voimassa sääntö, jonka mukaan avotraktorilla
saa ajaa vain omistaja? Muutoin vähintään kaari. Jotenkin
outoa kun mönkkäriin ei vaadita mitään suojaa. Kuljettajista
suuri osa kokemattomia mökkiläisiä.
https://www.tyosuojelu.fi/-/sata-paivasakkoa-hytittomasta-traktorista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080403
Valtioneuvoston asetus työvälineiden turvallisesta käytöstä ja tarkastamisesta
16 § Kaatumisvaaralta ja putoavilta esineiltä suojaaminen
Työntekijää kuljettavan työvälineen kaatumisesta aiheutuva vaara on estettävä turvaohjaamolla, suojarakenteella tai muulla vastaavalla laitteella...
17 § Ohjaamovaatimukset
Päältä ajettavassa kaivurissa, kaivinkoneessa, traktorissa ja metsätyökoneessa tulee olla kuljettajaa säältä suojaava turvaohjaamo.
...
Mitä 1 momentissa säädetään, ei sovelleta traktoriin, jonka moottoriteho on enintään 30 kilowattia.
-
älänyt. toisaalta jos vain 2010 hytteihin tottunnu niin sit. kyl nuo monta pelastannu.
Ja vielä useamman kuurouttaneet nuo alkuaikojen räminäkammiot.
Valitettavasti vielä 80-luvun vehkeetkin on kuuloa vieneet.
Ja itse olen tullut jo niin mukavuudenhaluiseksi että kuulonsuojaimet 90-luvun koneissakin käytössä vaikka ei kuulovaurion riskiä enää olisikaan kun radio ja handsfree tulee siinä samalla, omista romuista vain -07 T-Valtra jo sen verran hiljainen että ei jaksa bluetooth-radio-Peltorit päässä siellä istua vaan mennään ihan perus Plantronicsin handsfreellä. Tuo puhelin kun nykyään tuppaa soimaan yhtenään.
-
On otettava huomioon, että 1980- ja 1990-luvun hiljaiset ohjaamot ovat ajan kuluessa saattaneet menettää huomattavasti lujuuttaan kaatumista ja muita kolhuja vastaan.
Briteissä tutkittiin 1960-1970-luvun neliöputkesta tehtyjä räminäkoppeja, ja havaitiin, että ne kestivät vielä hyvin kaatumisen. Sitten testiin otettiin mm. SG2, Ford Sekura, IH XL, MF 690 - ja alkoi tapahtua. Vanha 1970-luvun alun neliöputkihäkki Ford 5000:ssa oli verrokki, ja kaikkien yllätykseksi kesti testit hyvin.
Testi:
https://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr251.pdf
-SS-
-
On otettava huomioon, että 1980- ja 1990-luvun hiljaiset ohjaamot ovat ajan kuluessa saattaneet menettää huomattavasti lujuuttaan kaatumista ja muita kolhuja vastaan.
Briteissä tutkittiin 1960-1970-luvun neliöputkesta tehtyjä räminäkoppeja, ja havaitiin, että ne kestivät vielä hyvin kaatumisen. Sitten testiin otettiin mm. SG2, Ford Sekura, IH XL, MF 690 - ja alkoi tapahtua. Vanha 1970-luvun alun neliöputkihäkki Ford 5000:ssa oli verrokki, ja kaikkien yllätykseksi kesti testit hyvin.
Testi:
https://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr251.pdf
-SS-
Hmm.
Kaukaa haettu nuo kaatumiset ja kolhut. Itselläkin kohta 50 traktoriajovuotta takana, koskaan en ole traktoria kaatanut tai kolhinut niin, että se olisi vaikuttanut jotenkin hyttiin. En tiedä naapureillakaan noin käyneen. Vaikka metsäajoakin ollut.
Lähipiirissäkin eli naapurissa tiedossa vain yksi isompi damage, kun vanha isäntä ei jaksanut enää metässä kävellä vaan piti päästä traktorilla ihan kaadettavan puun viereen. Liian pieni kaatokolo, puu kaatui konepellille.
Kaadettuja ja /tai pahasti hytistään kolhittuja traktoreita on prosentuaalisesti niin vähän, että tuollaisilla testeillä voi vaikka pyyhkiä perseensä.
Nuo vanhemmat räminäkoppiset traktorit ovat sikäli käyttäjämukavuudeltaan niin perseestä, Saatanan keksintöjä, että moisten testien linkittämisen perustava syy lienee ainoastaan puolustella omaa käyttöään k. o helvetinkoneilla.
-
Liekö noissa alkuaikojen ns." turvaohjaamoissa" mitään laadunvalvontaa. Yhtä kolarissa olleen, ei siis kaatunut, palmu tai junkkari jompi kumpi ohjaamoa katseli. Hitsaus oli paristakin kohtaa ratkennut eikä sitä ollut kuin yhdeltä sivulta turautettu kiinni, ja sekään ei ollut osunut keskelle.Lienee hitsarilla ollut huono päivä tai paskan hätä.
-
On otettava huomioon, että 1980- ja 1990-luvun hiljaiset ohjaamot ovat ajan kuluessa saattaneet menettää huomattavasti lujuuttaan kaatumista ja muita kolhuja vastaan.
Briteissä tutkittiin 1960-1970-luvun neliöputkesta tehtyjä räminäkoppeja, ja havaitiin, että ne kestivät vielä hyvin kaatumisen. Sitten testiin otettiin mm. SG2, Ford Sekura, IH XL, MF 690 - ja alkoi tapahtua. Vanha 1970-luvun alun neliöputkihäkki Ford 5000:ssa oli verrokki, ja kaikkien yllätykseksi kesti testit hyvin.
Testi:
https://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr251.pdf
-SS-
Hmm.
Kaukaa haettu nuo kaatumiset ja kolhut. Itselläkin kohta 50 traktoriajovuotta takana, koskaan en ole traktoria kaatanut tai kolhinut niin, että se olisi vaikuttanut jotenkin hyttiin. En tiedä naapureillakaan noin käyneen. Vaikka metsäajoakin ollut.
Lähipiirissäkin eli naapurissa tiedossa vain yksi isompi damage, kun vanha isäntä ei jaksanut enää metässä kävellä vaan piti päästä traktorilla ihan kaadettavan puun viereen. Liian pieni kaatokolo, puu kaatui konepellille.
Kaadettuja ja /tai pahasti hytistään kolhittuja traktoreita on prosentuaalisesti niin vähän, että tuollaisilla testeillä voi vaikka pyyhkiä perseensä.
Niin. Tiedä häntä sitten.
Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.
Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.
Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.
-
Niin. Tiedä häntä sitten.
Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.
Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.
Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.
Ainakaan uusissa ei kattoluukkua useinkaan ole, siitä päättelisin että se ei enää ole pakollinen. Tuolla vaatimuksella joskus aikoinaan lähinnä piilotuettiin Valmettia?
Sama taisi olla joskus ohjaamojen ovivaatimuksissa.
Ihmeen hyvinhän nuo vanhatkin ruosteen raiskaamat 'kopit' tuossa testissä kestivät, yksikään ei tainnut mennä kuskia ajatellen liian littuun.
Eiköhän tuo turvaohjaamo ole vähän kuin talon palovakuutuskin - 99,9% ihmisistä maksaa sitä turhaan mutta harva silti luottaa pelkkään tuuriin.
Vakavista kaatumisonnettomuuksista suuri osa lienee näitä kun taitamattoman käsissä kaadetaan se papan vanha mökki-Taavetti kesälomalla johonkin ojaan tms.
Vähemmän taitaa ammattiviljelijöille näitä sattua, joskus kaatuu vauhdilla liikenteessä törmäillessä ja joskus etukuormaajan tms kanssa möhlittäessä.
Pari läheltä-piti suoritusta olen nähnyt pienehköllä ek-koneella suursäkin kanssa ilman peräpainoa... onneksi jäivät etuakselin kallistusvaran loppuessa siihen.
-
Niin. Tiedä häntä sitten.
Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.
Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.
Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.
Ainakaan uusissa ei kattoluukkua useinkaan ole, siitä päättelisin että se ei enää ole pakollinen. Tuolla vaatimuksella joskus aikoinaan lähinnä piilotuettiin Valmettia?
Sama taisi olla joskus ohjaamojen ovivaatimuksissa.
Ihmeen hyvinhän nuo vanhatkin ruosteen raiskaamat 'kopit' tuossa testissä kestivät, yksikään ei tainnut mennä kuskia ajatellen liian littuun.
Eiköhän tuo turvaohjaamo ole vähän kuin talon palovakuutuskin - 99,9% ihmisistä maksaa sitä turhaan mutta harva silti luottaa pelkkään tuuriin.
Vakavista kaatumisonnettomuuksista suuri osa lienee näitä kun taitamattoman käsissä kaadetaan se papan vanha mökki-Taavetti kesälomalla johonkin ojaan tms.
Vähemmän taitaa ammattiviljelijöille näitä sattua, joskus kaatuu vauhdilla liikenteessä törmäillessä ja joskus etukuormaajan tms kanssa möhlittäessä.
Pari läheltä-piti suoritusta olen nähnyt pienehköllä ek-koneella suursäkin kanssa ilman peräpainoa... onneksi jäivät etuakselin kallistusvaran loppuessa siihen.
Oli niistä sentään sateen ja lumen suojaa >:( Äänekkäitä juu , on nyky traktoreissa kyllä hyvät . Kattoluukku oli ennen ilmastointilaitteiden tuloa yks tapa jäähdyttää hyttiä .
-
Oli niistä sentään sateen ja lumen suojaa >:( Äänekkäitä juu , on nyky traktoreissa kyllä hyvät . Kattoluukku oli ennen ilmastointilaitteiden tuloa yks tapa jäähdyttää hyttiä .
Ja Deutzeissa sai etulasin heinähommissa auki.
-
Olisipa noihin ekohin tasalattiaisiin hytteihin
keksitty laittaa ohjaamojouset. Olisi monta
selkäsairautta jäänyt tulematta.
-
Oli niistä sentään sateen ja lumen suojaa >:( Äänekkäitä juu , on nyky traktoreissa kyllä hyvät . Kattoluukku oli ennen ilmastointilaitteiden tuloa yks tapa jäähdyttää hyttiä .
Ja Deutzeissa sai etulasin heinähommissa auki.
Joissakin massikoissa sen sai raolleen ja fiiat 780 oli kaasujouset et sen sai kokonaan aukia .
-
Turvakaarettomien traktorien aiheuttamia tapaturmia erilaisten puristumisten ja kaatumisten takia oli vielä 1960-luvulla 5-10 kpl vuodessa. Kyllä turvaohjaamolla riskiä on saatu vähennetyksi, varsinkin kun tilalle on tullut puutarhatraktorien ja mönkijöiden alle jäämisiä ja jopa hengen menetyksiä. Päältä katsellen kevyt kone kun tulee päälle jossakin muutenkin hankalassa paikassa, voi olla, että ei heti tapa, mutta puristaa vähitellen hengen pois.
Työterveyslaitoksen kirjastosta voi tutustua näihin vanhempiin tilastoihin, myös tapausselostuksia löytyy.
-SS-
-
Niin. Tiedä häntä sitten.
Onko mahtaa vielä olla voimassa se sääntö, että traktorin hytissä on oltava kattoluukku, jonka kautta pääsee ulos? Aikanaan oli ja perusteluna oli se, että jos traktorilla ajetaan jäällä ja jää pettää niin ovista ei välttämättä pääse ulos. Monellako traktorilla ylipäänsä ajetaan jäällä? Ja montako vuosittain uppoaa jäihin? Mutta kattoluukku oli silti oltava.
Ja turvavyöt on oltava, vaikka minäkin autolla ajanut sen 40+ vuotta eikä yhtään kolaria. Mutta turvavyötä on silti pidettävä.
Mutta sama idea turvahytissä. Sen idea on suojata hytissä olija sitten kun se turma joskus sattuu. Ja onhan se kuttumaista jos ajat kolarin autolla ja turvavyö napsahtaakin poikkin ja menet pää edellä tuulilasista läpi? Sama turvahytissä. Sitten kun se turma joskus sattuu, niin onhan se kuttumaista, jos se hytti sen sijasta että suojaisi niin painuukin kasaan? Noita muuten (vuosittain?) edelleen muutama sattuu, joissa hytitön traktori kaatuu ja joku siinä kuolee. Olisi se ihan kiva, jos se hytti ei pettäisi silloin kun se traktori kaatuu.
Ainakaan uusissa ei kattoluukkua useinkaan ole, siitä päättelisin että se ei enää ole pakollinen. Tuolla vaatimuksella joskus aikoinaan lähinnä piilotuettiin Valmettia?
Sama taisi olla joskus ohjaamojen ovivaatimuksissa.
Ihmeen hyvinhän nuo vanhatkin ruosteen raiskaamat 'kopit' tuossa testissä kestivät, yksikään ei tainnut mennä kuskia ajatellen liian littuun.
Eiköhän tuo turvaohjaamo ole vähän kuin talon palovakuutuskin - 99,9% ihmisistä maksaa sitä turhaan mutta harva silti luottaa pelkkään tuuriin.
Vakavista kaatumisonnettomuuksista suuri osa lienee näitä kun taitamattoman käsissä kaadetaan se papan vanha mökki-Taavetti kesälomalla johonkin ojaan tms.
Vähemmän taitaa ammattiviljelijöille näitä sattua, joskus kaatuu vauhdilla liikenteessä törmäillessä ja joskus etukuormaajan tms kanssa möhlittäessä.
Pari läheltä-piti suoritusta olen nähnyt pienehköllä ek-koneella suursäkin kanssa ilman peräpainoa... onneksi jäivät etuakselin kallistusvaran loppuessa siihen.
kyllähän joku 590 verkunki ovi voi olka raskaskin avattava jos kuski on ottanut osumaa ja kone on kylkysellään ja takalasiakin vasten on jotain... :-\ :-\ :-\ :-\
-
Nyt viidentoista aktiivivuoden aikana etukuormaimen kanssa kaksi kertaa kyljelleen kaataneena pidän turvaohjaamoa kyllä aika hienona juttuna. Vaikka avomalli kylällä cruisailussa kauniina kesäpäivänä onkin hienoa.
-
mutta se seläntakan oleva turvakaari on hyä paikka laittaa net ledit ja majakat ja ne kajarit. avomalli niiin alaston.