Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maidontuottaja - 21.10.18 - klo:11:56
-
Onnistuuko ns. vasaralinjaan kytkeä hydrauliikka? Olen ihan aloittelija kaivinkonehommissa.
-
Tähän voi vastata vaan että joo alkutietojen perusteella.
😂
-
Tähän voi vastata vaan että joo alkutietojen perusteella.
😂
Joo😂😂😂 ei jaksa alkaa kysyä hömlöjä huoltomiehiltä kun täällä voi tehdä sen kaikkien nähden😂
Laitan kuvaa liittimistä kun ehdin, ne on perin erikoisen näköiset🤔
-
Onnistuuko ns. vasaralinjaan kytkeä hydrauliikka? Olen ihan aloittelija kaivinkonehommissa.
Kyllä.
Siitä se just otetaan
-
Konetta tilattaessa muista vaatia propot koneeseen ja pyörittäjä neljällä letkulla. Parit ylimääräisiä rullia ja nappeja kahvoihin jos vaikka haluat kouran tai energiakahmaria. Ja totta kai neljä läpivientiä roton läpi.
Koskakohan tulee standardia noitten pyörittäjen ja kallistajien, miten ja millä niitä käyttää. Nyt on aika villi laki ja kaikilla eri. Nää vähän uudempii jossa näyttö ja ohjelmoitavissa on aika helppoa vaihtaa suunta tai nappien toiminnot jos kuski vaihtuu
-
Katselin netistä eri liitintyyppejä, nuo on flat-face -mallia. Liekkö joku idea miksi tuollaiset? Rototiltin vois laittaa kun tulee sopivasti tarjolle. Nyt löytyi kallistaja edukkaasti niin sillä mennään. Ei riitä mielenkiinto tilata uusia varusteita, kun ei ole tarkoitus tehdä laskutettavia töitä.
-
Käytetyt tiltit on sitten yleensä väljiä. Tiltti on muutenkin aika turha pellonraivauksessa, etenkin kantojen repimisessä.
-
Käytetyt tiltit on sitten yleensä väljiä. Tiltti on muutenkin aika turha pellonraivauksessa, etenkin kantojen repimisessä.
Niinhän se tahtoo olla, että käytetystä on paras terä mennyt. Täytyy tuohonkin vaihtaa sylinterin korvakko.
-
Yhellä Komatsulla kaivelin muutaman päivän, tosi huonosti pidetty vehje. Korjasin siihen puomin niveliä. Kauhan kallistus oli vasarahydrauliikasta ja kehno käyttää, on-off löi laidasta laitaan. Siinä olis tarvinnut olla kunnon kuristus öljylle. Ei sen tarkemmin tullut perehdyttyä koneen hydrauliikkaan. Olis siellä voinut vaikka ollakin säätö olemassa. Kone oli uitettu Britanniasta ja vasaratyössä nivelet kuluneet.
-
No mahtaako olla hiukan reilusti virtausta vasaralinjassa?
Eikö siinä pienempiä putkia mene ku vasaralinja?
Mitään nappuloita kahvois?
-
No mahtaako olla hiukan reilusti virtausta vasaralinjassa?
Eikö siinä pienempiä putkia mene ku vasaralinja?
Mitään nappuloita kahvois?
Ei.
Siitä se öljy otetaan ihan uusissakin koneissa. Ja öljy tilttiikin otetaan siitä.
Saahan sitä virtausta kuristaa jos on liian nopeat liikkeet.
-
No mahtaako olla hiukan reilusti virtausta vasaralinjassa?
Eikö siinä pienempiä putkia mene ku vasaralinja?
Mitään nappuloita kahvois?
Ei.
Siitä se öljy otetaan ihan uusissakin koneissa. Ja öljy tilttiikin otetaan siitä.
Saahan sitä virtausta kuristaa jos on liian nopeat liikkeet.
Toi noin mel ainaki on firman koneis erilliset linjat vasaralle. Yksisuuntainen linja josta toinen menee suoraan tankkiin.
Sitte tilteille yms menee erikseen omat linjansa.
Näin siis 12kaivuris ja yhdessä pienessä joka onse 13toista on vasaralinjasta tiltille kyllä.
-
Juu, eri linjat ja propot tilti/rotoille ja omana vasaralle. Tän hetkisen ei otettu vasara hyd, kun ei ole edes vasaraa. Ne rototiltit jotka toteutettu yhdellä linjalla ja venttiilit rototiltitissä, toimii vähän huonosti, kääntö ja kallistus yhtä aikaa. Se karkaa siihen mikä on helpompi
-
Juu, eri linjat ja propot tilti/rotoille ja omana vasaralle. Tän hetkisen ei otettu vasara hyd, kun ei ole edes vasaraa. Ne rototiltit jotka toteutettu yhdellä linjalla ja venttiilit rototiltitissä, toimii vähän huonosti, kääntö ja kallistus yhtä aikaa. Se karkaa siihen mikä on helpompi
Joo jasitte onse hana sulkeinen kun noihin työkaluja vaihtaa.
Esim pulveri vasara ja purkukoura.
Isois koneis 30ja40tn on 8pikaliitintä siä puominpääs onneks eri kokosia sentään😂
Sitte niitä hanoja pitää käännellä eri asentoon välillä.
Jasen vasaran kans pitää isoohana kääntää että menee suoraa tankkiin paluu.
-
Kannattaa joo miettiä mitä siihen koneeseen meinaa jatkossa laitella ja mitä sillä meinaa tehdä. Jos tiltin meinaa joskus laittaa, niin sitten kallistus pitää olla rullalla eikä napilla ja mieluiten omalla linjalla. Jos vaan kallistimen, niin sen hydrauliikan voi ottaa vaan vasaralta ja laittaa nappiohjauksen sille.
Maidontuottajan käyttö on varmaankin sellaista, että tiltistä ei 95% ole mitään hyötyä. Tietenkin se on kiva paskanlastauksessa ku saa kauhan toisinpäin näppärästi.
-
Jotkut ovat kallistimen hydrauliikan kauhan työliikkeestäkin vaihtoventtiilillä ottaneet, melko hankala käytössä.
-
No ainakin puoli vuotta vanhassa Hitachi 225 on vasara linjasta otettu öljy ja paluu. Ja on indexsatorin pyörittäjä ja rullat kahvoissa. Eikä ole mitään ongelmaa ohjauksessa. Ja niin oli edellisessäkin.
Edit: kahvio korjattu,😂😂😂
-
No ainakin puoli vuotta vanhassa Hitachi 225 on vasara linjasta otettu öljy ja paluu. Ja on indexsatorin pyörittäjä ja rullat kahviossa. Eikä ole mitään ongelmaa ohjauksessa. Ja niin oli edellisessäkin.
Kuinka hyvin toimiikaan kun laittaa paikoilleen ;D
-
No ainakin puoli vuotta vanhassa Hitachi 225 on vasara linjasta otettu öljy ja paluu. Ja on indexsatorin pyörittäjä ja rullat kahviossa. Eikä ole mitään ongelmaa ohjauksessa. Ja niin oli edellisessäkin.
Kuinka hyvin toimiikaan kun laittaa paikoilleen ;D
Tuo on erittäin hyvä ilmaisu. Onhan manuaali eli koskettimistokin sormio... I like. :D
-
No ainakin puoli vuotta vanhassa Hitachi 225 on vasara linjasta otettu öljy ja paluu. Ja on indexsatorin pyörittäjä ja rullat kahvoissa. Eikä ole mitään ongelmaa ohjauksessa. Ja niin oli edellisessäkin.
Edit: kahvio korjattu,😂😂😂
No ainakin muutaman vuoden ikäisestä uuteen korean ihmeeseen on kyllä erikseen neet linjat.
Ja heittäkää ny vit,tuun semmonen idexraato😂
Eisilti hajos enkkoniki tänään🤔
Niis raattoreis hajoo kyllä aivan kaikki kokoajan.
Sisäkalut ei pysy paikoillaan runkot halkee kallistajan korvat lohkeilee pyörittäjän öljyt tulee ulos venttiilipaketit irtoo paska!
-
No ainakin puoli vuotta vanhassa Hitachi 225 on vasara linjasta otettu öljy ja paluu. Ja on indexsatorin pyörittäjä ja rullat kahvoissa. Eikä ole mitään ongelmaa ohjauksessa. Ja niin oli edellisessäkin.
Edit: kahvio korjattu,😂😂😂
No ainakin muutaman vuoden ikäisestä uuteen korean ihmeeseen on kyllä erikseen neet linjat.
Ja heittäkää ny vit,tuun semmonen idexraato😂
Eisilti hajos enkkoniki tänään🤔
Niis raattoreis hajoo kyllä aivan kaikki kokoajan.
Sisäkalut ei pysy paikoillaan runkot halkee kallistajan korvat lohkeilee pyörittäjän öljyt tulee ulos venttiilipaketit irtoo paska!
Juu, vanha mikä lähti vaihtoon 4500h ajettu. Meni pyörittäjä moottoreita, kunnes rottatori teki siihen ylivuoto linjan paluuseen. Venttiililohko on onnettomasti kiinni, sitten pysyy kun hitsasin kiinni. Muuten en sitä saanut rikki. Kyllä nähnyt kun niitä on revitty kahtia, ja ylempi runko murtuu sieltä sivuista. Uusissa runko erilainen.
Pronssi kehien kuluminen yleensä johtuu laiskuudesta kun ei viitsitä rasvata niitä kahta nippaa. Öljyt pitäisi vaihtaa 1000h välein. Tämä oli kokoa 60, nyt otin uuteen 80:sen vai r8 ko se nykyään mallimerkintä oli. 225 työpaino on kumminkin 26t.
Hyvin on tässä maatalous käytössä toiminut ja välillä jotain talonpohjia kaivellut.
-
No joo nuo ei ole maatalouskäytös mitä tuolla on😂
Ja käyttö no seon raakaa😰
Ittelle meinannu marttiinin kallistajaa ja siihen se irto pyöritin.
Kuitenki ampukivi/louhe ja kannon nosto ja metsäojat erinäisiin kivikkoihin se päätoimenkuva omalla kalustolla.
Ajelee tuolla virmas sitte niitä hifistelyhommia.
-
Martin on varmaan kanssa hyvä, eikä tule liian korkeaksi pyörittäjän ollessa kiinni.
Itsellä tiltti on pikakiinnikkeellä, jotta saa pois jos tarvii.
-
Noin se tarvis olla, kiinteä kallistin ja siihen irroitettava pyöritin.
-
Omassa koneessa on ainakin melko selkeästi toteutettu elikkä puomille lähtevien letkujen välissä on hana, joka on pultilla lukittu. Se avataan ja käännetään toiseen asentoon, niin toimii kallistin käytössä. Venttiilissä on pienet kuvakkeet ohjeistamassa valintaa. Öljymäärän voi valita näytön paneelin kautta, taisi olla joku attachement kohta ja sieltä naputtelee haluamansa öljymäärän. Taisi olla joku 120l/min aika sopiva. Muitten vehkeistä en tiedä...
-
Eiköhän kaikissa vähän uudemmissa koneissa pysty säätämään virtaus määriä(koneen näytöstä) vasara tai lisä hydrauliikka piirissä.
-
Heh pystyy josne saa~tanan hilavitkuttimet vaan toimii.
Painetta kanssa pitää säätää rotolle alas. Kun taas esim pulverit kanto pilkkurit yms tarvii enempi.
Nämä siis jos on se yksi linja muutettu moneen tarpeeseen.
Muutoinhan niissä on kaikissa oma tarvitsemansa paine ja virtaus.
Onneksi vielä löytyy koneita jotka on entisöitävissä käyttö laitteiksi ilman vaiha poxsi vaiha tapsi vaiha kokopaska sulkeisia.
Ja ilman kommunisti railia!
Siis tuonne metsän parannustöihin yms. Eisielä noita sähkö säätöjä tarvita.
Voisin sen jokusen tarinan kertoo kuihienoo on kun bitti menee poikittain ja voin kertoo että maksaa vähä saa~tanasti kun laitellaan. Niitä näyttöjä ja muuta.
-
Liian kalliita ja painavia tiltit ja rotot ja rototiltit ja tilttirotot.
Jos ei oikeasti tarvi.
Kallis hankkia, kallis ylläpitää.
Paino syö tehokkuutta tai kuormittaa konetta tai muuten
Vaan vaikeuttaa työntekoa.
Toki vaatimukset alkaa olla moninaiset. Mutta kuka maksaa viulut.?
-
Tähän voi vastata vaan että joo alkutietojen perusteella.
😂
voi ja painella
-
:)
Heh pystyy josne saa~tanan hilavitkuttimet vaan toimii.
Painetta kanssa pitää säätää rotolle alas. Kun taas esim pulverit kanto pilkkurit yms tarvii enempi.
Nämä siis jos on se yksi linja muutettu moneen tarpeeseen.
Muutoinhan niissä on kaikissa oma tarvitsemansa paine ja virtaus.
Onneksi vielä löytyy koneita jotka on entisöitävissä käyttö laitteiksi ilman vaiha poxsi vaiha tapsi vaiha kokopaska sulkeisia.
Ja ilman kommunisti railia!
Siis tuonne metsän parannustöihin yms. Eisielä noita sähkö säätöjä tarvita.
Voisin sen jokusen tarinan kertoo kuihienoo on kun bitti menee poikittain ja voin kertoo että maksaa vähä saa~tanasti kun laitellaan. Niitä näyttöjä ja muuta.
kommyuvnisti railia!!
-
No joo nuo ei ole maatalouskäytös mitä tuolla on😂
Ja käyttö no seon raakaa😰
Ittelle meinannu marttiinin kallistajaa ja siihen se irto pyöritin.
Kuitenki ampukivi/louhe ja kannon nosto ja metsäojat erinäisiin kivikkoihin se päätoimenkuva omalla kalustolla.
Ajelee tuolla virmas sitte niitä hifistelyhommia.
Jos sen koneen ottaisit kauhankiinnikkeellä ja sen indeksaattorin erikseen niin siinä 2 (tai 3 jos on rasvari pyörittäjåssä)letkun irrotuksessa ei oikein osaamatonkaan saa menemään paria minuuttia pidempään.Jos kerran käyttö on tollasta repimistä valtaosaltaan. Siinä säästää aika paljon rahaa kun saa samaa pyörittäjää pitää useemman koneen ajan. Kaikki ne paskaksi saa kun väärin käyttää. Ja enkkonin kehuminen on pahimman luokan kiroilua.
-
No työpaikan koneet eivät ole minun. Joten niiden varusteluun en voi vaikuttaa.
Mitä enkkoniin tulee niin mitenkään eiole mahdollista valmistaa indexraatoa huonompaa kapinetta.
Joo ja nuo on tappikiinnitteisiä nuo tiltit.
Toisekseen mielellään letkuihin painetta jää.
Ja pääasiassa ruuvattavat liittimet käytössä.
Mroto pyöritin menee ilman sulkeisia paikalleen ja irtoo myös.
Ainakin uutena on hieno.
-
Jännää, että indexdaattori on nykyään noin huonossa maineessa. Sen mitä olen paria urakoitsijaa haastatellut ja myyjiä siihen kaupan päälle, niin paskaksi menee kaikki ja remonttia tulee jollain aikavälillä aina. Se vaan kuuluu pelin henkeen. Itse en myöskään näe muuta vaihtoehtoa kuin kallistuvan kaveriksi erillinen pyöritin, sitten joskus....
-
Juu kaikki hajoo eisillä mutta raattorit on nytvaan sattunu esittäytymään kaikkine vaivoineen.
-
Itekkin ihmettelen tuota että indeksaattori olis nykyään huono. Tosin about 10 vuotta ollu noista kuokkimiskapineista pääsääntöisesti erossa, yhden muutaman kuukauden tuurauksen tein jokunen vuosi sitten ja se enkkoni ainakin vuoti öljyä ja sainpa siitä myöskin kallistus sylinterin kieroon kun käänsin alavaunua puomin varassa (mitä nyt oon noitten romujen kanssa harrastanuöö...25 vuotta, tiltillä ja ilman). En tiiä onko enkkoni tuolla propolla minkälainen mutta ainakin ne omat kokemukset että ohjataan niillä nappuloilla mankkuja ja sitten polkimella säännöstellään virtaus oli ihan jees verrattuna siihen että se toimi on/off siitä nappulasta.
Tämä suomalainen (en nyt muista kenen innovaatio se on) missä kallistussylinterit on piilossa kiinnikkeen sisällä ja siinä oli se oli-quick vai mikä olikaan systeemi mihin sitten saa pyörittäjää ja kouraa ja mitä lie kiinni vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta.
Ja varjolle sen verran että eikö varovasti jo kannattais kysyä työnantajalta että olisko mitään järkeä tuhlata tonni-pari ja säästää sitä parin-kolmen kympin tiltlttiä? Flat-face liittimet tai ne reikäpää Temat kun laittaa niin ei kyllä jää painetta putkiin.rasvarin letkuun kun laittaa uroksen puomiin ja nartun tilttiin ja lyö siitä nartusta sisuskalut pihalle niin ei jää sinnekään vastapainetta. Joskus nuo rasvari linjassa olevat liittimet osaa kyllä lyödä ittensä niin umpijumiin ettei tosikaan, mutta aikanaan kerrottiin tuo keino että narttupää aina sinne käyttämättömälle puolelle ja sieltä tuurnalla ne roippeet vene ni ei ahosta.