Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: metsajussi - 27.07.18 - klo:21:35
-
On tässä ährätty ja tuhrattu otsikon mukaisten laakereiden vaihdossa. Tällä hetkellä kohlimet ovat kärryn lavalla mutta akselit vielä puimurissa paikoillaan.
Kohlinten irrotus ja kiinnitys sinne etummaiselle akselille ei ole ihan niitä väljimpiä puuhia mitä tähän mennessä on vastaan tullut :-(
Laakerit itsessään ovat kammenkauloilla kätevästi halkaistuilla kartioholkeilla, mutta systeemin kiinnitys itse kohlimeen on /c:stä.
Sellainen pellissä hahlossa oleva lukkokulmilla oleva kupukantainen ylipitkä pultti jossa umpimetallinen lukkomutteri pöpertyneessä kierteessä, paikassa jossa edes mutteriin ei mitenkään tahdo edes päästä käsiksi.
Homman kruunasi se että parista oli kai jo tehhtaalla pilattu kierteet ja niihin oli laitettu sitten sen lukkomutterin lisäksi toinen mutteri päälle varmistukseksi. Ainakin maalit oli päällä molemmissa. Sellaiset olivat hieman työläitä saada pois.
Onneksi sentään elevaattoreita ei ilmeisesti tarvitse irrottaa pois tieltä ellei kohlinakselin hihnapyörän puoleista runkolaakeria halua vaihtaa.
Onhan tuo itsehillintää ja sisua kasvattanut melkein yhtä paljon kuin erästä uloketta otsaan :-|
-
Eipä tuo claasissakaan ihan helppo ole. Siitä pikkuluukusta käsivarsia raapien 4 tuuman pituinen jenka ja krympätty mutteri.
-SS-
-
Kuinka monessa puimaajassa on nykyään vielä puulaakerit kohlimissa?
Sellaisten luulisi olevan hieman helpommat vaihtaa, vaikka paikka voi yhtä hankala ollakin.
Ainakin yksi kerrallaan vaihtaminen sijainnista riippumatta on helpompaa.
-
Kuinka monessa puimaajassa on nykyään vielä puulaakerit kohlimissa?
Sellaisten luulisi olevan hieman helpommat vaihtaa, vaikka paikka voi yhtä hankala ollakin.
Ainakin yksi kerrallaan vaihtaminen sijainnista riippumatta on helpompaa.
Ja hauskinta, että niitä voi tehdä itte koivukalikasta.
Vanhemmissa Sampoissa on kaatokelan lavat huonosta männystä ja kun uuden tekee koivusta, saa ikuisen.
(Latojan huomautus).
-
500 Sampoon ostin aikoinaan uudet halot kohlinlaakereiksi. En oo vielä vaihtanut ja näyttää että jää vaihtamatta, kun entisilläkin kohlii ihan tarpeeksi.
-
.....nii että halkoihinki rasvanipat
-
Laitahan sitten rasvanipat niihin niin ei tarvitse enää remotteerata, jos silloin tällöin työnnät rasvaakiin niihin..
-
mistä nuo laakerit tehty nykyään? ite ostin aikoinaan vaariin laakerit jotka tehty ebenholzista ja on vieläkii laittamatta kun entisen vaan kestänny. niissäkii rasvanipat valmiina, orikinelli varaosat. mutta pirun rasvaiset on vieläkin hyllyllä... valuu koko ajan muovinsaumoista.
-
Eräs vanhempi huoltoukko sano että kun puupalikat vaihtaa hyvissä ajoin takana missä ne on vähän helpompi vaihtaa, etupää pysyy kunnossa pidempää.
-
tuo muuten taivaan tosi. helppo kannattaa tehä ajoissa ettei tartte tehtä sitä vaikiaa. klappi vaan vielä noissa aikas pientä.
-
Kuningas Leisson opettaa nöyryyttä!
Ei se mitenkään huono asia ole, että asentajalla on sen verran moraalia, että koittaa varmistaa sen, ettei kone leviä kesken kaiken. Jos Leisson kyrsii, niin ainahan voi ostaa kotimaisen vaihtoehdon. Siinä puidessa voi sitten miettiä, että onkohan ne irtoavat seulat yms. ihan vaan legendaa....
-
irtoaako porilaisesta seulat? ai niiin helppoa puhistaa. mut hihnapyörät elää kylläkin, näillä helteillä.
-
Kuningas Leisson opettaa nöyryyttä!
Ei se mitenkään huono asia ole, että asentajalla on sen verran moraalia, että koittaa varmistaa sen, ettei kone leviä kesken kaiken. Jos Leisson kyrsii, niin ainahan voi ostaa kotimaisen vaihtoehdon. Siinä puidessa voi sitten miettiä, että onkohan ne irtoavat seulat yms. ihan vaan legendaa....
Nöyryyttä ja sitkeyttä tämä maahomma kyllä opettaa muutenkin.
Osansa remontin hankaluudesta aiheuttaa se, että vaikka aika pieni kaveri olenkin niin sellaista parikymppisen notkeutta ei enää joka suuntaan tahdo löytyä. Tuolla koneen sisällä vinkkelissä maatessa tulee mieleen että hyvinkoulutettu asentaja-apina saisi pätkätyöpaikan.
Vaan luulen (jopa tiedän) että jos käsissä olisi 28-vuotias Sampo niin nöyryys olisi vaihtunut jo krooniseen epätoivoon :-|
-
mistä nuo laakerit tehty nykyään? ite ostin aikoinaan vaariin laakerit jotka tehty ebenholzista ja on vieläkii laittamatta kun entisen vaan kestänny. niissäkii rasvanipat valmiina, orikinelli varaosat. mutta pirun rasvaiset on vieläkin hyllyllä... valuu koko ajan muovinsaumoista.
Öljytty tammi on yleinen materiaali. Ja se ei ole mikään pintaöljyäminen, vaan se puu on imenyt öljyä kunnolla ja se on sen pitkän keston salaisuus.
-
On tässä ährätty ja tuhrattu otsikon mukaisten laakereiden vaihdossa. Tällä hetkellä kohlimet ovat kärryn lavalla mutta akselit vielä puimurissa paikoillaan.
Kohlinten irrotus ja kiinnitys sinne etummaiselle akselille ei ole ihan niitä väljimpiä puuhia mitä tähän mennessä on vastaan tullut :-(
Laakerit itsessään ovat kammenkauloilla kätevästi halkaistuilla kartioholkeilla, mutta systeemin kiinnitys itse kohlimeen on /c:stä.
Sellainen pellissä hahlossa oleva lukkokulmilla oleva kupukantainen ylipitkä pultti jossa umpimetallinen lukkomutteri pöpertyneessä kierteessä, paikassa jossa edes mutteriin ei mitenkään tahdo edes päästä käsiksi.
Homman kruunasi se että parista oli kai jo tehhtaalla pilattu kierteet ja niihin oli laitettu sitten sen lukkomutterin lisäksi toinen mutteri päälle varmistukseksi. Ainakin maalit oli päällä molemmissa. Sellaiset olivat hieman työläitä saada pois.
Onneksi sentään elevaattoreita ei ilmeisesti tarvitse irrottaa pois tieltä ellei kohlinakselin hihnapyörän puoleista runkolaakeria halua vaihtaa.
Onhan tuo itsehillintää ja sisua kasvattanut melkein yhtä paljon kuin erästä uloketta otsaan :-|
Tulpahan mieleen, taas siitä edesmennestä farmphotosta, mä linkitin joskus kaauan sitten kun turkki? asentajan joka leikkas NH 1530? ihan palaseksi ja vaihtoi kaiken ja kasas ja maalas sen. Olisko ollut helpompi leikata kylkeen luukun että pääsis vaihtaa osia? Kuinka tämä jubi? olis tehnyt tän omaan NH puimuriin?
-
Tuo kyljen polttaminen auki ja akselisysteemien korjaaminen verstaassa on ihan toimiva tapa, kun on kyse esimerkiksi saksalaisten ylisuunnittelusta. Krymppi ja nestetyppiliitokset, kiilaliitokset, valtavan painoiset hihnapyörälimput, joihin tarvitaan nosturi, ym.
Mitään ongelmaa ei ole, kun on 100 m x 50 m x 10 m halli, jossa on 20 t. niskanosturi, jolla voidaan nostaa eri komponentit vaikka sitten polttamalla pois paikaltaan, ja sitten jää vain runko, jossa sitten on tilaa vaihtaa vaikka jokin heittokuljettimen tiiviste. Sitten hitsaamalla taas kokoon ja tulee kuin uusi.
Niin, 150 tonnin prässi, johon voi nostella puimurin kyljelleen akselien pois ottoa varten, on tietenkin yksi vaihtoehto.
-SS-
-
Kuningas Leisson opettaa nöyryyttä!
Ei se mitenkään huono asia ole, että asentajalla on sen verran moraalia, että koittaa varmistaa sen, ettei kone leviä kesken kaiken. Jos Leisson kyrsii, niin ainahan voi ostaa kotimaisen vaihtoehdon. Siinä puidessa voi sitten miettiä, että onkohan ne irtoavat seulat yms. ihan vaan legendaa....
Nöyryyttä ja sitkeyttä tämä maahomma kyllä opettaa muutenkin.
Osansa remontin hankaluudesta aiheuttaa se, että vaikka aika pieni kaveri olenkin niin sellaista parikymppisen notkeutta ei enää joka suuntaan tahdo löytyä. Tuolla koneen sisällä vinkkelissä maatessa tulee mieleen että hyvinkoulutettu asentaja-apina saisi pätkätyöpaikan.
Vaan luulen (jopa tiedän) että jos käsissä olisi 28-vuotias Sampo niin nöyryys olisi vaihtunut jo krooniseen epätoivoon :-|
Joo . Montaa 28 vuotiasta Sampoo ei ole enää käytössä .
-
Joo . Montaa 28 vuotiasta Sampoo ei ole enää käytössä .
Hephep. Täällä Komia 690 vm. -87. Ja yli 2000 h mittarissa. On sitä kyllä laitettukin...
-
Joo . Montaa 28 vuotiasta Sampoo ei ole enää käytössä .
Hephep. Täällä Komia 690 vm. -87. Ja yli 2000 h mittarissa. On sitä kyllä laitettukin...
Kerran semmosta tullu ajettua , toista kertaa en kaipaa.
-
Sampomyytit ovat samanlaisia kuin valtramyytit. Yleensä eniten tietävät ne, jotka eivät tiedä.
-SS-
-
Sampomyytit ovat samanlaisia kuin valtramyytit. Yleensä eniten tietävät ne, jotka eivät tiedä.
-SS-
Valmettia on tullut ajettua eikä pahaa saa ole sanomista . Kyllä noi sampot on nähty , huomattavasti heikompia kuin muut ja oli alitehoisia aikanaan .
Kai noin uudet on parempia .
-
Mun tänä syksynä 33-vuotias Sampo suoritti vielä viime vuonna rahtipuintiakin kun uudemmasta löytyi laakerihäikkä seulaston käytöstä juuri kun piti alkaa puinnit. Vanha Sampo kaipaa ennen puintikautta hieman hellyyttä ja rakkautta muutaman laakerin ja hihnan kera jonka sitten palkitsee luotettavalla toiminnalla vuodesta toiseen, ei kiroamista ja haukkumista ynnämuuta mesoamista. Onhan tuo vanhus toki nyt jo neljättä syksyä varakoneena "uudemman" 1998-vuoden mallia edustavan punaisen paholaisen rinnalla. Muutamia erilaisia puimureita on tullut oltua remontoimassa ja on niissä omat ongelmansa kaikissa, joka koneessa on joku hankala paikka tai kummallisesti sijoitettu komponentti, isommat koneet avarampia ja yleensä on vähemmän heikkoja rakenneratkaisuja kun ovat yleensä suurempaan vuosittaiseen ajotuntimäärään rakennettuja kuin pikkukoneet joissa hinta ja pieneksi tavoiteltu paino ovat esteenä paremmille rakenteille.
-
eikös se ole niin että kun pikkasen uhraa aikaansa ja kattelee värkit kuntoon ennen sesonkia niin moni harmi jää pois? oli sitten merkki mikä tahansa. ja pikkulaitolla selviää kun laittaa huomaamat viat/huomiot ylös edellisellä kaudella ja sit ennen sesonkia huoltaa/poistaa nuo kohteet ni aika huoletonta onpi työnteko.
-
eikös se ole niin että kun pikkasen uhraa aikaansa ja kattelee värkit kuntoon ennen sesonkia niin moni harmi jää pois? oli sitten merkki mikä tahansa. ja pikkulaitolla selviää kun laittaa huomaamat viat/huomiot ylös edellisellä kaudella ja sit ennen sesonkia huoltaa/poistaa nuo kohteet ni aika huoletonta onpi työnteko.
Juu kyllä ennakointi kannattaa aina.
Tuokin vika tuli huomattua ihan sattumalta. Koneen sisuksia huvikseni lampulla katsellessani huomasin että yksi kohlinakselin kaula oli laakerin reunoilta kiiltävä kun muut olivat maalissa. Ensin ajattelin että joku olkitukko on vaan siinä hiertänyt mutta sitten kokeilin ravistella kohlinta ja sivuttainhan se liikkui siinä akselilla. Pystysuuntaista välystä ei vielä käsin heilutellen ollut havaittavissa.
-
Täältäkin löytyy 28v sampo 680 ! 2300h, pikkuisen laiteltu joo, pitäisi nyt seulastonkäyttöakselin laakerit vaihtaa..
-
Sampomyytit ovat samanlaisia kuin valtramyytit. Yleensä eniten tietävät ne, jotka eivät tiedä.
-SS-
Kolmesta Samposta omakohtaisia kokemuksia. Lopputulos: ei koskaan enää Sampoa.
Ennen vaikka viidettäkymmenettä vuottaan käyvä hytitön saksanseisoja.