Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SamiT - 17.09.17 - klo:12:44

Otsikko: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: SamiT - 17.09.17 - klo:12:44
Naapurilla 500:sta moottorin vauhtipyörän joustokytkimen kumiholkit sököt ja ne pitää saadaa uusittua mutta minkälainen prosessi kyseessä lienee? Pitääkö koko moottori heivata pihalle vai saako ne holkit jotenkin uusittua sinne moottori paikallaan?
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: Mualaisjuntti - 17.09.17 - klo:17:37
Naapurilla 500:sta moottorin vauhtipyörän joustokytkimen kumiholkit sököt ja ne pitää saadaa uusittua mutta minkälainen prosessi kyseessä lienee? Pitääkö koko moottori heivata pihalle vai saako ne holkit jotenkin uusittua sinne moottori paikallaan?

Taitaa olla samat kuin Makon vespumpussa?
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.09.17 - klo:20:10
Viimeksi kun en kytkinrempassa meinannut saada variaattoria säätöihin (ohjekirjan säädöt ovat vain ns. huoltosäätöjä) kysyin asiaa tehtaalta, ja sieltä annettiin ihan sitten tehtaan oma säätöohje maksutta joten suosittelen kysymään asiaa suoraan tehtaalta miten asia hoidetaan viksuiten. Mainiota palvelua muuten rosenlewiltä, veikkaan, ettei clayson tai jd puimureihin saa yhtä nopeasti yhtä hyvää palvelua suomeksi.
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: Make - 17.09.17 - klo:20:24
Jontikkaan saa Laukkaselta
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: ht - 17.09.17 - klo:20:42
Naapurilla 500:sta moottorin vauhtipyörän joustokytkimen kumiholkit sököt ja ne pitää saadaa uusittua mutta minkälainen prosessi kyseessä lienee? Pitääkö koko moottori heivata pihalle vai saako ne holkit jotenkin uusittua sinne moottori paikallaan?

Ei tarvi ainakaan moottoria ottaa irti. Puhaltimen pohjalevyt ensin irti. Jos ei pysty niitä kumeja paikallaan vaihtamaan, niin pääakseli pois. Polttoainetankki tyhjäksi ja pois, ajovariaattorin hihna pois, puhaltimen siivet pois, pääakselin vasemman pään laakeri löysälle akselista ja akselia sen verran moottorista poispäin, että se tulee sen joustokytkimen pooreista pois. Sen jälkeen se joustokytkin irti vetolevystä ja pöydälle. 

Ja kattokaa että onko sen joustokytkimen ja pääakselin poorit kunnossa. Jos on väljää niin korjattava;  muuten on seuraavaksi jotain muuta rikki. Pääakselin laakerointi tai ajovariaattori.
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: jartsa - 17.09.17 - klo:22:49
jos huomannut ajoissa niin moottorin kiinnitys pultit irti ja siirtää moottoria sen verran että saaholkit vaihdettua
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: SKN - 17.09.17 - klo:23:02
Viimeksi kun en kytkinrempassa meinannut saada variaattoria säätöihin (ohjekirjan säädöt ovat vain ns. huoltosäätöjä) kysyin asiaa tehtaalta, ja sieltä annettiin ihan sitten tehtaan oma säätöohje maksutta joten suosittelen kysymään asiaa suoraan tehtaalta miten asia hoidetaan viksuiten. Mainiota palvelua muuten rosenlewiltä, veikkaan, ettei clayson tai jd puimureihin saa yhtä nopeasti yhtä hyvää palvelua suomeksi.

No heti on ykköspalvelua...

:D :D
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: SamiT - 18.09.17 - klo:07:23
Naapurilla 500:sta moottorin vauhtipyörän joustokytkimen kumiholkit sököt ja ne pitää saadaa uusittua mutta minkälainen prosessi kyseessä lienee? Pitääkö koko moottori heivata pihalle vai saako ne holkit jotenkin uusittua sinne moottori paikallaan?

Ei tarvi ainakaan moottoria ottaa irti. Puhaltimen pohjalevyt ensin irti. Jos ei pysty niitä kumeja paikallaan vaihtamaan, niin pääakseli pois. Polttoainetankki tyhjäksi ja pois, ajovariaattorin hihna pois, puhaltimen siivet pois, pääakselin vasemman pään laakeri löysälle akselista ja akselia sen verran moottorista poispäin, että se tulee sen joustokytkimen pooreista pois. Sen jälkeen se joustokytkin irti vetolevystä ja pöydälle. 

Ja kattokaa että onko sen joustokytkimen ja pääakselin poorit kunnossa. Jos on väljää niin korjattava;  muuten on seuraavaksi jotain muuta rikki. Pääakselin laakerointi tai ajovariaattori.

Pääakselin laakeri mennyt jo kahdesti, 30 ha siinä ehtivät puida välissä. Pikkuisen tuntuu välystä booreissa kun pyörittää pääakselia edestakaisin. Väljää on varmaan joka välissä moottorin tukikumit mukaanluettuna kun kone on 32 vuotta vanha ja tämä on ensimmäinen kerta kun näitä osai siihen laitetaan, on ollut samassa talossa uudesta se kone niin korjaushistoria on tiedossa.
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: Ärrpää - 18.09.17 - klo:08:17
Viimeksi kun en kytkinrempassa meinannut saada variaattoria säätöihin (ohjekirjan säädöt ovat vain ns. huoltosäätöjä) kysyin asiaa tehtaalta, ja sieltä annettiin ihan sitten tehtaan oma säätöohje maksutta joten suosittelen kysymään asiaa suoraan tehtaalta miten asia hoidetaan viksuiten. Mainiota palvelua muuten rosenlewiltä, veikkaan, ettei clayson tai jd puimureihin saa yhtä nopeasti yhtä hyvää palvelua suomeksi.

 Jäljempänä mainituissa taitaa olla semmoinen variaattorin malli, että hihnan kiristys ja laakereiden kunnon tarkastus(+1 rasvanippa) ovat ainoat mahdolliset huoltotoimet. Ja saattaapa kampiraudan päässä olla laakeri hässäkkä viritettynä, ettei kampilaakereiden tarvitse omien hommien lisäksi muiden taakkoja kantaa. 360:ssä on variaattori jotain saksanpaskarautaa.
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: metsajussi - 18.09.17 - klo:08:28
Viimeksi kun en kytkinrempassa meinannut saada variaattoria säätöihin (ohjekirjan säädöt ovat vain ns. huoltosäätöjä) kysyin asiaa tehtaalta, ja sieltä annettiin ihan sitten tehtaan oma säätöohje maksutta joten suosittelen kysymään asiaa suoraan tehtaalta miten asia hoidetaan viksuiten. Mainiota palvelua muuten rosenlewiltä, veikkaan, ettei clayson tai jd puimureihin saa yhtä nopeasti yhtä hyvää palvelua suomeksi.

 Jäljempänä mainituissa taitaa olla semmoinen variaattorin malli, että hihnan kiristys ja laakereiden kunnon tarkastus(+1 rasvanippa) ovat ainoat mahdolliset huoltotoimet. Ja saattaapa kampiraudan päässä olla laakeri hässäkkä viritettynä, ettei kampilaakereiden tarvitse omien hommien lisäksi muiden taakkoja kantaa. 360:ssä on variaattori jotain saksanpaskarautaa.

Ei ole juu NH:n variaattorissa muuta säätämistä kuin hihnojen kireys. Jos on hihnat kuluneet aivan liian kapeiksi (säätöalue loppuu) niin sitten vaihdetaan. Ilmeisesti olen säästynyt ongelmalta jota en ole tiennyt olevan olemassakaan :-/
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: klapikasa - 18.09.17 - klo:09:33
Jos boorit loppu, onko unohdettu rasvata se liuku? Huomasin omasta 500 ulompi tyynyn pultti n.cm irti. Se laakeri variaatorin päässä pääakselissa lämpenee. Täytyis varmaan kokeilla mitata sen suoruus, millä sen sitten oikoo jos väärin?
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: ruisleipä - 19.09.17 - klo:12:57
Joskus tehtiin vastaava operaatio kun tuollaisen pelin omistin. Holkit maksoi mielestäni paljon mutta operaatio oli kuinkin suhteellisen yksinkertainen. Olisko jollain hulilla kannateltu moottoria vai muistanko väärin. Siinä kun oli niin paljon laitettavaa, että ei edes kaikkia vikoja enää muista.
Otsikko: Vs: Sampo 500 joustokytkimen holkkien vaihto
Kirjoitti: Mualaisjuntti - 19.09.17 - klo:17:46
Joskus tehtiin vastaava operaatio kun tuollaisen pelin omistin. Holkit maksoi mielestäni paljon mutta operaatio oli kuinkin suhteellisen yksinkertainen. Olisko jollain hulilla kannateltu moottoria vai muistanko väärin. Siinä kun oli niin paljon laitettavaa, että ei edes kaikkia vikoja enää muista.

Viimesessä lauseessa kaik olennainen tieto. Raktori opittiin Suomessa tekemään 1991-2007, mutta puiminen ja naiminen tarkottaa ihan sammaa Sampon puimakonneen kanssa. Joskus jouvvut olemaan alla. Vaikka en aivan kokematon poeka olekkaan, niin enemmän tuo keltasen peltikasan rispiikiekkohihnapyöräisen alla tullut vietettyy.