Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: icefarmer - 16.04.17 - klo:20:38
-
mehän muistamme että ruotsissa on mittavat ongelmat ainakin joidenkin mielestä siinä että mamut valtaa kokonaisia kaupunginosia ja kaupunkeja vaikka tuossa uutisessa väitetään jotta niitä on sijoitettu ruotsin tundralle.
mistä tuossa ruotsin ja norjan tundran sinertämisessä on kysymys, muujussihan on useaan kertaan todistanut kuinka ruotsi on tyhjentänyt lappinsa ja lopettanut aluetuet koska ei ole mitään järkeä pitää sitä asuttuna.
ihmettelenkin nyt miten ruotsi saa pakolaiset pysymään lapissa kun suomessa nämä ns isot metropolit oulu, jkl, tampere eivät siinä onnistu vaan mamu painaa helsinkiin jopa omalla kustannuksellaan... ettei vaan ruotsissa kyseessä olisi aluetuet jotka jaetaan maataloustukien sijaan joinain sosialiavustuksina :) ;) :D :D
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201704162200103502_uu.shtml
-
tämäkin odottaa vielä vastausta, veeti ja eemilkin saa vastata
https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=76090.15
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Liian vaikea kysymys noille tomppeleille?😋
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Paremminkin selittävä tekijä on teollisuuden rakennemuutos.
Kummallakin alueella teollisuuden ulosliputus ja jäljelle jäävän teollisuuden automaatio ovat vähentäneet työpaikkoja dramaattisella tavalla.
Maailman sivu väki on liikkunut työpaikkojen ja toimeentulon perässä melkein minne vaan, ja mikään ei ole tuossa muuttunut.
Lappiin ja Klondykeenkin virtasi hurjasti porukkaa keskelle ei mitään kun oli hyvää tienestiä tiedossa.
-
8 miljardia hukkaan vuosittain. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. 🎅
-
ja tuo koko summa on vain pelkästään pohossuomeen? onko ihan varma ja että sekin menee vielä asutustoimeen?
-
8 miljardia hukkaan vuosittain. Ei kannettu vesi kaivossa pysy. 🎅
Niin se on työttömyysturvan ja sumistukien ynm. KELAN maksamien etuuksien kanssa.
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Tää on just kuin perätila sanoi, kummallakaan alueella ei ole mitään mikää pitäisi asukkaat siellä tai antaisi syytä muuttaa sinne asumaan. Ukiin rekrytään porukkaa ja Porissa on satama, mutta molempiin niin saatanan huonot yhteydet.
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Tää on just kuin perätila sanoi, kummallakaan alueella ei ole mitään mikää pitäisi asukkaat siellä tai antaisi syytä muuttaa sinne asumaan. Ukiin rekrytään porukkaa ja Porissa on satama, mutta molempiin niin saatanan huonot yhteydet.
Porukka valuu töitten perässä etelään samalla kun siellä osa porukasta haluaa vain "hengailla"!
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Tää on just kuin perätila sanoi, kummallakaan alueella ei ole mitään mikää pitäisi asukkaat siellä tai antaisi syytä muuttaa sinne asumaan. Ukiin rekrytään porukkaa ja Porissa on satama, mutta molempiin niin saatanan huonot yhteydet.
Porukka valuu töitten perässä etelään samalla kun siellä osa porukasta haluaa vain "hengailla"!
Olikos se ihan noinkaan ? ; http://yle.fi/uutiset/3-9528608
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Tää on just kuin perätila sanoi, kummallakaan alueella ei ole mitään mikää pitäisi asukkaat siellä tai antaisi syytä muuttaa sinne asumaan. Ukiin rekrytään porukkaa ja Porissa on satama, mutta molempiin niin saatanan huonot yhteydet.
Poriin on suora rautatie Tampereelta ja melko suora väylä laivoille (Suomen lyhin eli. halvin luotsausmaksu ja halvimmat väylämaksut).
Valkeakosken paperi alkoi 1971 kulkemaan Rauman kautta, kun lokakuussa 1970 Poriin neuvottelemaan tullut Juuso Walden ei päässyt kapakkaan (muut pääsee, mutta ei toi lippispäinen, joka oli J. Walden (porilainen ovimies lausui)). Seuraavana vuonna paperi kulkikin Rauman kautta ja 1972 J. Walden kuoli.
Muistettakoon että Poriin piti rakentaa nykyinen Tornion terästehdas, jonka Kekkonen junttasi Tornioon: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tornion_ter%C3%A4stehdas
"Outokummulla oli teräksen valmistamiseen tarvittavaa kromia ja nikkeliä, mutta ei omaa tuotantolaitosta ruostumattoman teräksen valmistamiseen.[4] Keminmaalta löydettiin kromimalmio ja paikalle perustettiin Kemin kaivos vuonna 1968. Saman vuonna aloitti toimintansa myös Tornion ferrokromitehdas.[8] 1960-luvun alusta selvitettiin ruostumattoman teräksen valmistamista. Outokummun hallintoneuvosto suunnitteli uutta terästehdasta Poriin, mutta muun muassa valtiovalta, lappilaiset ja kehitysaluepolitiikka ajoivat sitä Tornioon, jossa oli jo ennestään tehdasalueella ferrokromitehdas sekä läheinen Kemin kaivos. Tornion kannalla olivat myös pääministeri Ahti Karjalainen, sekä tasavallan presidentti Urho Kekkonen.[4][8] Suomen hallitus suositteli 31. joulukuuta 1970 sijoitupaikaksi Torniota, mutta Outokumpu suunnitteli toimitusjohtaja Petri Brykin johdolla tehdasta Poriin aina vuoteen 1973 saakka ja teki laskelmat ja suunnitelmat sitä varten. Lopulta valtioneuvoston päätös helmikuussa 1973 sinetöi tehtaan rakentamisen Tornioon. Outokummun hallintoneuvosto hyväksyi hankkeen 8. helmikuuta ja rakennustyöt alkoivat vielä samana vuonna. Terästehtaan peruskivi muurattiin syyskuussa 1974.[8]"
Sitä ihmettelen suuresti, että miksi uusi rakenteilla oleva sellutehdas teki sopimuksen Vuosaaren kanssa?
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Tää on just kuin perätila sanoi, kummallakaan alueella ei ole mitään mikää pitäisi asukkaat siellä tai antaisi syytä muuttaa sinne asumaan. Ukiin rekrytään porukkaa ja Porissa on satama, mutta molempiin niin saatanan huonot yhteydet.
Porukka valuu töitten perässä etelään samalla kun siellä osa porukasta haluaa vain "hengailla"!
Olikos se ihan noinkaan ? ; http://yle.fi/uutiset/3-9528608
http://yle.fi/uutiset/3-9461727
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Paremminkin selittävä tekijä on teollisuuden rakennemuutos.
Kummallakin alueella teollisuuden ulosliputus ja jäljelle jäävän teollisuuden automaatio ovat vähentäneet työpaikkoja dramaattisella tavalla.
Maailman sivu väki on liikkunut työpaikkojen ja toimeentulon perässä melkein minne vaan, ja mikään ei ole tuossa muuttunut.
Lappiin ja Klondykeenkin virtasi hurjasti porukkaa keskelle ei mitään kun oli hyvää tienestiä tiedossa.
Kymenlaakso elänyt perinteisesti metsäteollisuudesta. Neljän paperitehtaan sulkeminen (Hovinsaari, Voikkaa, Summa ja Myllykoski) viimeisen 20 v. aikana näännyttänyt maakuntaa. Pari tuhatta ihmistä saanut suoraan kenkää näiltä tehtailta, lisäksi vaikutukset puuhuoltoon, kunnossapitoon, kuljetuksiin ja satamiin. Satamia hiljentää lisäksi Venäjän talouden taantuma ja uuden Ust Lugan sataman valmistuminen Pietarin lähelle.
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Tää on just kuin perätila sanoi, kummallakaan alueella ei ole mitään mikää pitäisi asukkaat siellä tai antaisi syytä muuttaa sinne asumaan. Ukiin rekrytään porukkaa ja Porissa on satama, mutta molempiin niin saatanan huonot yhteydet.
Poriin on suora rautatie Tampereelta ja melko suora väylä laivoille
Tähän se jääkin. Satama on satama, mutta Porista, tai muualta satakunnasta pendelöinti on erittäin haasteellista.
-
Elikkä kaikki tuet pois etelänkin taantuvilta alueilta ihan niinkuin lappalaisiltakin vai ollaanko armollisempia :-\ :-\ :-\ :-\
-
Tosiaan tuet pois kolmeksi vuodeksi, sopii minulle ainakin, sopiiko sinulle... röh...röh
-
mikä selittää satakunnan ja kymenlaakson väestönkadon :o :o :o :o
Isojen ja menestyvien kaupunkien puute.. katos, ei maaseutu, paraskaan sellainen, houkuta ketään ko. paikoissa asumaan kun asumista ei tueta yhtä massiivisesti kuin tundralla :-\
Tää on just kuin perätila sanoi, kummallakaan alueella ei ole mitään mikää pitäisi asukkaat siellä tai antaisi syytä muuttaa sinne asumaan. Ukiin rekrytään porukkaa ja Porissa on satama, mutta molempiin niin saatanan huonot yhteydet.
Poriin on suora rautatie Tampereelta ja melko suora väylä laivoille
Tähän se jääkin. Satama on satama, mutta Porista, tai muualta satakunnasta pendelöinti on erittäin haasteellista.
Satakunnassa ei ole yliopistoa. Yksikään suurista kaupungeista ei kasva ilman yliopistoa. Poriin sellaista 1960-luvulla tarjottiin, mutta ei kelvannut SKDL+SDP:lle kun olisi tullut "vääränlaisia äänestäjiä". Raskaaseen teollisuuteen "hirttäytyminen" oli virhe.
Ironista kyllä Porista on taas tulossa 10:ksi suurin kaupunki, koska Porin väkiluku laskee hitaammin kuin Kouvolan.
En ole Satakunnassa koskaan asunut, mutta vielä pari vuotta sitten tuli Technipillä usein käytyä: Sokos hotel Vantaalle ranskalaisia tapaamaan ja karaokea laulamaan ja seuraavana päivänä lento Tampereelle, josta vuokra-autolla Mäntyluotoon. Porista ei ole lentoja minnekään, Satakunnan liikenteen busseilla ei yhteyttä Seutulaan enää. Arkisin kolme Intercity junaa, joilla yhteys Seutulaan. Tee siinä sitten businessta ja kehu kaupunkia kehittyväksi ja elinvoimaiseksi. Yyterinkin mahdollisuudet täysin rappiolla; yksi 1960-luvun hotelli, jossa ärtsyt 1970-luvun kokolattiamatot, ei ilmastointia; usein HAZOB siellä pidetty kun ei muutakaan paikkaa telakan liepeillä ole.
-
Voi! Minua on kaivattu!
Mutta jos kuvittelette että kun olen pääsisäislomalla Pariisissa tuoreen naistuttavuuden kanssa ja rupean selaamaan agronetttiä niin miettikääs uudstaan...
Mutta tässä on oikeastaan ne tärkeimät jo tullutkin. Siis Satakunta ja Kymenlaakso. Rakennemuutos. Ja yliopiston puute.
Mutta jos ice olisi nähnyt sen verran vaivaa etä olisi tuolta
https://twitter.com/timoaro/status/853314296645812224/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fwww.iltalehti.fi%2Fuutiset%2F201704162200103502_uu.shtml
katsonut kuntakohtaiset kehityskartat. Kommentteineen. Kannattaa muuten lukea kaikki kommentit...
Mm nämä:
"Mitä me ollaan tehty politiikassa eri tavalla? Tai mikä yhdistää muita pohjoismaita?
Hyvä kysymys. Olemmeko padonneet alue- ja kuntarakenteeseen, kaupungistumiseen jne. liittyviä muutoksia liikaa?"
Niin icen kovasti ylistämä pohjoisen Ruotsin kasvu tulee vain ja ainostaan siitä että muutama rannikkokaupunki on kasvanut. Lähes koko muua alue on kärsinyt vakavasta muuttotappiosta.
-
Ja kun iskra muualla kyseli että
Tuo karttahan näyttää muuttoliikettä, minkähän näköinen olisi joku asukastiheyttä esittävä.
niin kannattaa katsoa tuoltakin
https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=75422.msg1365380#msg1365380
löytyvät linkit eli
Jos katsotte noita
http://tilastokoulu.stat.fi/verkkokoulu_v2.xql?page_type=sisalto&course_id=tkoulu_vaesto&lesson_id=13&subject_id=8
ja varsinkin tuota
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/peruskoulu/ge/ge3/4_suomen_vaesto/03?C:D=2027348&m:selres=2027348
ja siinä olevaa karttaa. Niin huomataan että 50% väestöstä on lounaisessa Suomessa Pori - Tampere - Lahti - Helsinki -rajauksella.
Mutta että? Aluepoltiikasta ja sen rahoista 50% pitäisi suunnata tuolle alueelle. Tai oikeasti satsata nimenomaan tuohon alueeseen jos Suomi nousuun halutaan.
Ja tuolta
http://sedac.ciesin.columbia.edu/mapping/viewer/
kun katsotte niin huomaatte että Ruotsin väestö on keskittynyt Tukholma - Göteborg linjan eteläpuolelle tai oikeastaan kaakkoispuolelle. Ja Tukholman pohjoispuolella on käytännössä erämaata varsinkin Suomeen verrattuna.
niin huomaatte missä mennään. Vaikka deCitonni kovasti yrittää todistella että Ruotsissa satsataan aluepolitiikaan niin todellisuudessa Ruotsi on antanut kaupungistumisen ja muun kehityksen tapahtua kun meillä on pyritty sitä estämään. Kalliisti...
-
Elikkä kaikki tuet pois etelänkin taantuvilta alueilta ihan niinkuin lappalaisiltakin vai ollaanko armollisempia :-\ :-\ :-\ :-\
Mitkä tuet?
-
Porukka valuu töitten perässä etelään samalla kun siellä osa porukasta haluaa vain "hengailla"!
Olikos se ihan noinkaan ? ; http://yle.fi/uutiset/3-9528608
Niin... Lainaus tuosta
http://yle.fi/uutiset/3-9528608
jutusta.
"Itä-Suomi on nuorisotyöttömyyden ytimessä
Juuso ei istu päiviä tietokoneella, hän ei edes omista sellaista. Päivät täyttyvät musiikista ja sulan maan aikaan skeittauksesta. Kotipaikkakunta Pohjois-Karjalassa on pieni, mutta skeittipaikkoja löytyy. Muualle hän ei halua muuttaa.
– Suurin osa samanikäisistä on muuttanut muualle opiskelemaan tai etsimään sellaista, että on enemmän hälinää ja ihmisiä ympärillä. Minä en halua sellaista, enkä halua muuttaa täältä mihinkään. Minulle sopii tämä rauhallisuus."
Eli työtä haluavat muuttavat etelään töiden perässä ja jäljelle jäävät ne jotka haluavat vain rauhassa hengailla?
-
Kerroppas mitä järkeä ruotsin on sitten sijoittaa maahanmuuttajia tuonne harvaan asuttuun pohjoiseen, luulis että tuloo tolkuttoman tyyriiks kun mamut pakkaa tarvimaan vähän enempi kaikenlaista jelppimistä alkuunpääsemiseen tulkista ja koulutuksesta lähtien, tällöinhän mamut olisi teesisi pohjalta järkevää sijoittaa sinne tukholman eteläpuolelle sivistyksen ja opetuksen kehtoon :) ;) :D ;D
mielenkiintoista olisi myös avata tuota ruotsin maahanmuuttoa, ettei vain olisi niin että etelän sininen johtuu sompansseista ja sitten tuo pohjoisen sininen itäblokin oikeita töitä tekemään tulevien muuttajien aiheuttamaa kun tyhmyyksissään on luonnonvaroja tursuavat alueet tyhjennetty asukkaista lyhytnäisen voittojen maksimoinnin takia, taitaa kiirunan siirtämiseen päästä suomalaisekki osallistumaan ihan mukavasti :) ;) :D ;D
todellisuudessa kyse taitaa olla siitä että ruottissa aletaan huomaamaan että puut ei tuu sinne rannikon tehtaille eikä malmi nouse itestään maaperästä vaan vaaditaan osaavia käsiä tekemään työtä myös siellä kasvukeskusten ulkopuolella, myös turvallisuuspuolella alkaa tulla pientä huolen aihetta idän karhun suhteen jos suomi jatkaa ruotsin erinomaisen esimerkin pohjalta pohjoisen tyhjennystä, ruotalaiset kun on mielellään aina puolustaneet maataan viimeiseen suomalaiseen asti :) ;) :D ;D
-
Ja kun iskra muualla kyseli että
Tuo karttahan näyttää muuttoliikettä, minkähän näköinen olisi joku asukastiheyttä esittävä.
niin kannattaa katsoa tuoltakin
https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=75422.msg1365380#msg1365380
löytyvät linkit eli
Jos katsotte noita
http://tilastokoulu.stat.fi/verkkokoulu_v2.xql?page_type=sisalto&course_id=tkoulu_vaesto&lesson_id=13&subject_id=8
ja varsinkin tuota
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/peruskoulu/ge/ge3/4_suomen_vaesto/03?C:D=2027348&m:selres=2027348
ja siinä olevaa karttaa. Niin huomataan että 50% väestöstä on lounaisessa Suomessa Pori - Tampere - Lahti - Helsinki -rajauksella.
Mutta että? Aluepoltiikasta ja sen rahoista 50% pitäisi suunnata tuolle alueelle. Tai oikeasti satsata nimenomaan tuohon alueeseen jos Suomi nousuun halutaan.
Ja tuolta
http://sedac.ciesin.columbia.edu/mapping/viewer/
kun katsotte niin huomaatte että Ruotsin väestö on keskittynyt Tukholma - Göteborg linjan eteläpuolelle tai oikeastaan kaakkoispuolelle. Ja Tukholman pohjoispuolella on käytännössä erämaata varsinkin Suomeen verrattuna.
niin huomaatte missä mennään. Vaikka deCitonni kovasti yrittää todistella että Ruotsissa satsataan aluepolitiikaan niin todellisuudessa Ruotsi on antanut kaupungistumisen ja muun kehityksen tapahtua kun meillä on pyritty sitä estämään. Kalliisti...
"En decentraliserad förvaltningen är grunden för ett Sverige som håller ihop. Det är en av de slutsatser som utredarna drar. I ett första steg behöver staten se till att de statliga jobb som finns ute på landsbygden – blir kvar. Därefter bör staten se till att omlokalisera hela myndigheter och vissa funktioner till landsbygderna.
– Vi har bland annat tittat på Danmark där 3900 jobb utlokaliserats från Köpenhamnsområdet till 40 orter, säger Anna-Caren Sätherberg."
Hajauttaminen on jopa Ruotsin vientituote.
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Kiev/Aktuellt/Nyheter/Sverige-startar-stodprojekt-for-decentralisering-i-Ukraina-sys/
Nyt noin 60 prosenttia valtion virastoista sijaitsee Tukholman työssäkäyntialueella, siis ei välttämättä itse kaupungissa ja 40 prosenttia hajautettuna muualle maahan ja lisää siirtoja suunnitellaan.
Lääkevirastokin siittettiin pois Tukholmasta jo 70 luvulla.
Mitä täällä meillä Kuopioon tulee, niin eikös se ole yliopistokaupunki jossa on lääkärikoulutusta? Huonoksi sen sijainnin tietysti tekee kaksikielisyyden puute, joten Turku olisi voinut olla parempi paikka.