Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maidontuottaja - 03.12.16 - klo:10:49
-
Peltikärry tuhti, vai raskastekoisempi maanajokärry? Ert jne, saa reilulla kympillä, tuhti jonkun tonnin edullisempi, eli hinta ei ratkaise. Miksi kannattaisi valita raskastekoinen ja painava kärry vertaa kevyempi ratkaisu. Näillä näkymin ei louheen yms ajoa, ehkä sitten jos aletaan tehdä navettaa, mutta siihen on vielä aikaa.
-
Ilman muuta Tuhti, korotetuilla viljalaidoilla, saa kunnon kuormia.
Eikö teilläpäin ole autoilijoita, jotka ajaa hietaa? Kumma juttu kun kaikki laitteet pitää olla kavinkoneesta kuljetuskalustoon itsellä, ettei vain tarvitse kellekkään maksaa mistään mitään. Ihmekään kun kriisiä pukkaa!
-
Ei ert taida olla raskastekoisempi, tai raskasvetoisempi, kuin tuhti. Ja molempiin kai saa sellaista hardoxia pohjaan, kuin tahtoo?
-
Ilman muuta Tuhti, korotetuilla viljalaidoilla, saa kunnon kuormia.
Eikö teilläpäin ole autoilijoita, jotka ajaa hietaa? Kumma juttu kun kaikki laitteet pitää olla kavinkoneesta kuljetuskalustoon itsellä, ettei vain tarvitse kellekkään maksaa mistään mitään. Ihmekään kun kriisiä pukkaa!
niin, kun ei ole kuin ritiläpohjainen paalikärry ja siinä on hankala kuljettaa muuta kuin paaleja. 10 vuotta olen jo sinnitellyt ilman kippikärryä, niin ajattelin jos se olis kiva olla jo. naapurit on kyllä ystävällisiä ja ovat joskus lainanneet kun on ollut tarvis, mut olis se oma helpompi ja ei tarvi kysellä lainaan. ja ajaa nuo soraukot aina sillon tällön kuorman soraakin.
-
Peltikärry tuhti, vai raskastekoisempi maanajokärry? Ert jne, saa reilulla kympillä, tuhti jonkun tonnin edullisempi, eli hinta ei ratkaise. Miksi kannattaisi valita raskastekoinen ja painava kärry vertaa kevyempi ratkaisu. Näillä näkymin ei louheen yms ajoa, ehkä sitten jos aletaan tehdä navettaa, mutta siihen on vielä aikaa.
Jos sulla ei ennestään ole kippikärryjä,niin osta heti kunnolliset joilla onnistuu kaikki.
Vähintään 18tn kantavuutta.
-
Mulla on tuhtin 120 dumpperi käytössä ja on ajettu viljaa kiviä hiekkaa ja maatakin ei voi moittia sitä mitenkään, etuina matala lastauskorkeus ja kevyt, miinuksena pieni ja pienillä renkailla.
Kiviä lastattu niin isoja kuin 140 volvo saa nostettua kyyytiin.
Löytyy myös ert 18t tilava iso lava helppo lastata siihenkin paitsi vaatii ison kaivurin että pysyy kivi kauhassa lavalle asti eli korkea, Etukuormaimella lastatessa sama.
Samoja töitä tehty myös sillä.
Etuina iso lava isot kantavat renkaat kevyt vetää, kuormattuna rullaa jopa tuhtia paremmin ja pitkällä lavalla niin ei pompotakkaan, kippauskulma jyrkempi tuhtiin verrattuna.
Jos nuista kahdesta pitäisi valita yksi niin ert
Nuista on suoraan omia huomioita jakokemusta vaikkakin ovat erikokoisia.
-
Joskinin, Starkin ja ERTn vaunuja tullut revittyä perässä ja kyydissä ollut kaikkea mitä lavalla vaan on pysynyt.
Jos pelkkää hiekan ajoa niin mun mielestä tuhtikin riittää aivan hyvin, miinuksena tietty matalat "maanajolaidat" eli kuormakoko aika vaatimaton. Kevyt vetää ja paremmin muunneltavissa kuin kiinteälaitaiset kärryt.
Jos uudet kärryt harkinnassa niin ERT hinta kyllä tosi houkutteleva ja sit saakin ajaa jo vähän muutakin kun hiekkaa.
Minkä kokoluokan veturi sulla on? Sataheppaisella pärjää vielä 120 tuhtin kanssa mutta pienemmänkin ERTn kanssa on jo tekemistä...
-
Joskinin, Starkin ja ERTn vaunuja tullut revittyä perässä ja kyydissä ollut kaikkea mitä lavalla vaan on pysynyt.
Jos pelkkää hiekan ajoa niin mun mielestä tuhtikin riittää aivan hyvin, miinuksena tietty matalat "maanajolaidat" eli kuormakoko aika vaatimaton. Kevyt vetää ja paremmin muunneltavissa kuin kiinteälaitaiset kärryt.
Jos uudet kärryt harkinnassa niin ERT hinta kyllä tosi houkutteleva ja sit saakin ajaa jo vähän muutakin kun hiekkaa.
Minkä kokoluokan veturi sulla on? Sataheppaisella pärjää vielä 120 tuhtin kanssa mutta pienemmänkin ERTn kanssa on jo tekemistä...
Maidontuottajalla on 7530,ja niis on kaikis vähintään 300hv 8)
-
Peltikärry tuhti, vai raskastekoisempi maanajokärry?
Onko nuo vaihtoehdot semmoinen perinteinen viljakärry, jota ei ole oikeastaan tarkoitettukaan hiekan tai maan ajamiseen vs. maanajamiseen jo alunperin edes hiukan vakavissaan tarkoitetut kärryt? Vai jonkin sortin välimuoto noista (ts. ei oikein hyvä kumpaakaan)
(Kippi)kärryn tarve taitaa sinulla olla kyllä muuta kuin viljan- tai sahanpurun/kutterinlastujen ajamista. Joten investoi vähän enemmän ja hanki vakavaan mutta kuitenkin harrastusmielessä kivisen maan ja hiekan ajamiseen tarkoitetut kärryt, joihin saa helposti korokelaidat viljaa tms. varten ja takalaita pitää myös viljaa.
Jos hinnan vuoksi päädyt perinteiseen viljakärryyn, niin osta sitten puulaitaiset. Ne eivät ole niin herkkiä vääntymään pysyväisesti sitten kun kumminkin ajat kivistä maata tai hiekkaa, jonkin sortin kuivalantaa tms. tai kuskaat niilläkin paaleja ja paali lipsahtaa päin laitaa.
-
mä kyllä oon sitä mieltä että avattavalaitaaset käy moneen ajoon perusmaatilalla, käy siihen pieneen maanajoonki tilapäisesti vaikka kuormakoko ei häävi ookkaa..
mutta jos sitä paskan maan yms kauhalla kaivinkoneella yms lastattavan materiaalin ajoa on oikiasti ja muu kalusto on suhtees siihen niin ert yms on hyvä vaihtoehto varmasti, parilla naapurilla on ja ovat tykänneet.
ittellä on nuota kaanian alustoja ollu kun tykkää harrastaa..
-
Noissa raskaimmissa tuo kömpelyys ja korkeus on jonkinlainen miinus, mitä olen yksiä 15 tn palmseja käyttänyt.
-
Ilman muuta Tuhti, korotetuilla viljalaidoilla, saa kunnon kuormia.
Eikö teilläpäin ole autoilijoita, jotka ajaa hietaa? Kumma juttu kun kaikki laitteet pitää olla kavinkoneesta kuljetuskalustoon itsellä, ettei vain tarvitse kellekkään maksaa mistään mitään. Ihmekään kun kriisiä pukkaa!
Maanajoon tarvitaan maanajokärry. Oma kaivuri kyllä puolustaa paikkaansa, kun joka tilalla on helposti 10km
ojankaivuuta/vuosi. Urakoitsijan iltahommina ei tule valmista. Nyttemmin näkyy monessa pihassa ikkunapaikalla
olevan Multivoiden kaverina 4- akselinen sora- auto.
-
Jos uutta on hankkimassa, niin 15+ tonnin kantavuus ja kunnolliset 22,5 tuumaset kumit. Eikä se hardox pohjakaan ole hulluttelua, ainakin jälleenmyyntihinnassa se näkyy jos ikinä tarviaa luopua. Myös yksinkertainenkin aisajousitus tasaa menoa mukavasti. Ja hyvä peruskärri on päivitettävissä lisälaidoilla kevyemmän materiaalin kuskaukseen, paskempaan kärriin ei edes tee mieli moisia laittaa vaikka tulis tarvistakin.
Kaveri tuumas joskus ertin kärrystä että meinas tulla ongelma vanhan puimurin kanssa tyhjennyskorkeudesta, mut ongelma ratkes kun ajo toisen puolen ojaan. Isot kumit kun on, niin poispääsykään ei ollut ongelma...
-
Hiukan on köykäisiä nuo peltilaitavelsat maansiirtohommiin. Pyrkii pohja lommoutumaan ja matalienkin laitojen tolpat tai niiden korvakot antavan periksi, joten viljan ajoon ei helposti enää taivu. Yleiskärryinä hyviä kun saa laidat pois tarvittaessa eikä ole turhaa omamassan siirtoa. Lastauskorkeus kivikonetta ajatellen sopivampi kuin noissa isommissa. Jarrut suosittelen ottamaan, jos ei ole vakiona.
-
Ite en kyllä palapelikärryä enää ostaisi jos tarkoitus kuljettaa pelkästään tavaraa joka valuisi ilman laitoja pihalle... On nuo palapelikärryt vaan semmoisia kolisijoita ja kovemman aineksen ajon jälkeen laitojen kans värkkääminen voi olla haasteellista. Maansiirtokärry+lisälaidat on nykyajan yleiskärry.
-
Meil on palapelikärry joka aikanaan ostettiin sillä perusteella, että sillä voi kuskata melkolailla kaikkea. Nyt sillä kuskataan kesäisin päisteylitysten rumpuja ja syksy/talvi/kesä paaleja, muuta ei tuommoisella kannata kuskata. 150Hd Multiva lisälaidoilla, 560-22,5 renkailla ja hydraulisella aisanjoustolla on sitten oikeisiin maansiirto ja paskansiirto hommiin. On muuten hyvä tuo Hydr. Aisanjousto, vaikka on märkääkin paskaa niin se ei edes pyri laidan yli vaikka tulisi isompikin monttu vastaan.
Ilman lisälaitoja tuo menee täydessä paska -tai soralastissa 105hp kolmesylinterisellä, on tosi kevyt kärry vetää.
Ei sen pakko ole Multiva olla, mutta jos maansiirtokärryn ostat, niin osta semmoinen johon saa tuon hydraulisen aisanjouston.
-
ihan ny täytyy kysyä että paljonko nykyään ajatte maata vuores per maatila? urakointeja ei oteta lukuun..
-
Meil on palapelikärry joka aikanaan ostettiin sillä perusteella, että sillä voi kuskata melkolailla kaikkea. Nyt sillä kuskataan kesäisin päisteylitysten rumpuja ja syksy/talvi/kesä paaleja, muuta ei tuommoisella kannata kuskata. 150Hd Multiva lisälaidoilla, 560-22,5 renkailla ja hydraulisella aisanjoustolla on sitten oikeisiin maansiirto ja paskansiirto hommiin. On muuten hyvä tuo Hydr. Aisanjousto, vaikka on märkääkin paskaa niin se ei edes pyri laidan yli vaikka tulisi isompikin monttu vastaan.
Ilman lisälaitoja tuo menee täydessä paska -tai soralastissa 105hp kolmesylinterisellä, on tosi kevyt kärry vetää.
Ei sen pakko ole Multiva olla, mutta jos maansiirtokärryn ostat, niin osta semmoinen johon saa tuon hydraulisen aisanjouston.
Ja mä olisin voinut vähän maksaakin, että olisi saanut mekaanisen jouston tuon hydraulisen tilalle. Toimii, hyvin, mutta aiempi kokemus toisenmerkkisestä mekaanisesta täsmälleen sama. Toimi tosi hienosti mutta ilman letkusulkeisia ja jousituksen tarkkailua, onko pohjassa vai ylästopparissa. Vientiin menee mekaanisella jousituksella, enää muista nähtiinkö peräti sellainen eräässä tilaisuudessa vai sanoiko vain myyntimies.
Muuten ihan ok., renkaat omassa 620/22.5 eikä haittaisi vaikka olisi isommatkin mutta sitten pitää ottaa 18 tonnin telillä. Kippi ei nouse oikeasti täydellä kuormalla, mutta se harvinaista, ja silloin on lipsahtanut ylikuorman puolelle aika paljonkin.
Jos palapelikärryn ostaa, ehdottomasti puulaidoilla kuten joku sanoi. On sisältä sileät, ja ainakin Kipassa korkeat ja matalat laidat oli kokonaan erilaidat. Korkeat laidat oli aina tiiiviit, kunhan lava oli suora. Puulaidat kestää uskomattoman paljon osumaa, taipuu muttei hajoa. Voihan niitä matalia laitoja vaikka vahvistaa, tai tehdä kokonaan järeämmät?? Jos saisi pelkästään viljalaidoilla? Kuitenkin talossa hyvä olla kärry, minne saa trukilla/trukkipiikeillä tavaraa kyytiin.
Jaa, paljonko ajan... Tänä syksynä ojamaita ehkä 100 kuormaa, kiviä ja mursketta ehkä 25 kuormaa. Kokonaisajomäärä tuolla maakärryllä aikalailla 150-250 kuormaa vuodessa, tuskin enempää kun ei raivioita tms. missä ajoa on. Aikoinaan raivioilla ollut paljonkin kannon ajoa mutta ei enää.
-
ihan ny täytyy kysyä että paljonko nykyään ajatte maata vuores per maatila? urakointeja ei oteta lukuun..
Ei ihan 1000mottia taida tulla täyteen/vuosi.
-
Tänä syksynä pellonkunnostustyömaalla tuli ajettua peltilaitavelsalla/junkkarilla muutamia kymmeniä kuormia kummallakin plus joitakin hiekkakuormia plus keväällä kiviä kivikoneen alta joitakin kuormia. Lisäksi viljalaita-multivalla joitakin hiekkakuormia. Eli taitaa yhteismäärä alle sadan jäädä keskimäärin vuodessa, joten pelkkään maanajoon ei kannata vaunua ostaa meikäläisen käytöllä.
Kyllä voi tällä meidän alueella unohtaa kyllä sataheppaisella 15-18 tonnin kuormat, sen verran on mäkeä. Tai menee ainakin nyhräämiseksi, varsinkin maantiellä.
-
ihan ny täytyy kysyä että paljonko nykyään ajatte maata vuores per maatila? urakointeja ei oteta lukuun..
Ei ihan 1000mottia taida tulla täyteen/vuosi.
kunnostuksia massanvaihtoa tasauksia vai piiriojia?
-
ihan ny täytyy kysyä että paljonko nykyään ajatte maata vuores per maatila? urakointeja ei oteta lukuun..
Ei ihan 1000mottia taida tulla täyteen/vuosi.
kunnostuksia massanvaihtoa tasauksia vai piiriojia?
Salaojahiekkaa meni viimmevuonna n600m3
Vuottaennemmin meni tuohon kylätiehen joku 600-700m3 hiekkaa.
Navetalle meni sitä edellisenä vuonna noin 1000m3 lietemontun ympäröivän tien tekoon.
Ja sitä edellisenä navetan peräpään maisemointiin hiekkaa n800m3.
Jokavuosi jossainvaihees on ollu noita hetkellisiä innostumisia hiekkamontuilla.Noiden lisäksi satunnaisia ajoja.
-
Ittellä 12 junkkari mikä on levietty ja tehty kiinteät laidat. Itte pidän hyvänä. Koen että normi puuhastelutilalle just toi kympin- 15 kokoluokan palapelikärryt joihin itse hitsaa kiinteät laidat on ihan parhaimpia satunnaiseen maanajoon. Eivät ole kiikkeriä kippi pystyssä ja näkee hyvin yli peruutettaessa jne. Palapelikärryt sitte muuhun maatilan siirtoon siten että laitoja on tai ei ole tarpeen mukaan.
Noi isot ertit ym rupee vaan olemaan sellaiset että niillä ei oikein voi kilpailla missään koska sinne minne niillä mahtuu ja pääsee kuormalla niin pääsee jo melkein autollakin.