Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Pōllumees - 08.09.16 - klo:09:54

Otsikko: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pōllumees - 08.09.16 - klo:09:54
Hain eilen illalla puimurin 5 km päästä kotiin kun tänään on tarkoitus mennä viimeiselle lohkolle puimaan aivan toiseen suuntaan. Valot on nyt vanhassa vm 89 Sampomassikassa miten milläkin päällä ja nytkin toinen silmä oli pimeänä.
Jätin valot päälle kun pysähdyin pihaan ja avasin lampun ja hieman kopeloin johtoja ja lamppu alkoi toimimaan . Juuri kun pääsin tuosta puimurin eteen niin sakea savu alkoi nousta hytin oikean sivun alta. Hyppäsin hyttiin sammuttamaan valot ,mutta savun tulo vaan yltyi . Laskeuduin nopeasti alas ja vääsin päävirtakytkimen pois päältä ja sitten savu alkoi hiljalleen hälvetä. 
Pikaisen tarkastelun jälkeen sulakerasialle menevän johtonipun alimmainen virtajohto oli mennyt oikosulkuun johtojen metallikiinnikkeen kanssa . Valojen kytkimet ja johdot sulivat pilalle ja valoille menevä päävirtajohto virtalukolta vaikka tilannetta kesti vain muutaman kymmenen sekunnin ajan .
 Irroitin palaneen virtajohdon liittimen virtalukolta ja väänsin virran päälle ja kokeilin lähteekö käyntiin ja alkaako savu taas nousemaan. Näyttäisi että oikosulku oli juuri noissa kohdissa .Täytyy vielä tarkistaa johtoja päivän valossa tässä nyt ennenkuin lähtee puimaan onko siinä johtonipussa vielä  muita sulaneita tai kuorettomia johtoja .
Onneksi ei tullut tämän pahempaa vahinkoa . Kyllä päävirtakytkin on tarpeellinen puimurissa ja se katsastettu sammutin vaikka sitä ei nyt tarvinnut onneksi käyttää .
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Oksa - 08.09.16 - klo:10:09
tuollaiset sattumukset noissa vanhemmissakin koneissa aina pikkasen pysäyttää... ja laittaa taas yhen satepäivän kattelemaan miten net piuhat oikein tuolla värkeissä kulkeekaan...   nuo metalliset johtokiinnittimet aina suututtannu miuta kun ei huomaa kuin tärisevä pelti hinkkaakaan noita eristeitä..
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pōllumees - 08.09.16 - klo:11:58
Meni askarteluksi , virtajohto oli sulanut joka liittimen juuresta hytistä aina moottoritilan liittimeen asti.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Köntys - 08.09.16 - klo:12:43
Meni askarteluksi , virtajohto oli sulanut joka liittimen juuresta hytistä aina moottoritilan liittimeen asti.

Kyllä siinä virtajohdossa saisi sitten olla "pääsulake" likempänä akkua, josko seuraavalla kerralla ei olekaan noin hyvä tuuri.

Vai olisko se kumminkin ollut parempi, kun olis roihunnut ja saanut vakuutuksesta uuden pelin  :D
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: -SS- - 08.09.16 - klo:13:50
Joo 77 mallinen Leulanti. Siinä on yksi sulake. Hytin yläpaneelissa sivuvaloja ? varten. Muita sulakkeita ei ole. Paksu johto lähtee starttimoottorilta hyttiin, nippu hieroo heiluvan hytin ja rungon kulman välillä. mm käynnistysavaimelle ja sieltä takaisin solenoidille, käyden vaihdekepin kytkimen kautta,, ja johtoja menee erkkarilla kiedotuissa nipuissa takaisin etupäähän eri kohteisiin. Sieltä lampuilta esim työvaloilta tulee johto takaisin katkaisijalle, josta sitte maihin. Joskus on työvalo alkanut palaa riippumatta katkaisimen asennosta. Hytin maadoituksessa on muutama kuparikarva, ja alkuperäinen asennus liian lyhyt, että nyki poikki sitä.

Sitten se alkoi palaa hytin ja kytkinkopan välistä.Olisiko 400 runtia ajettu. Siihen mennessä oli jo käynnistysmoottori tehnyt tenän 200 h: ssa ja lämmityslaitteen ja valojen kytkimet kytkentänastojen osalta sulaneet. No meni koko johtosarja, ja se oli lähes 1000 mk silloista rahaa. Tein itse ne johdot. On 35 vuotta ollut palamatta.

Viritin tapahtuman jälkeen pari 25A sulaketta siihen nippuun. Melko englantilainen viritys oli se alun perinkin. Fordiin tuli 70- luvun alussa sulakekotelo. Siinä myös jännitteen, kytkimien, kuorman ja siitä lyhyen maadoituksen looginen johdonmukaisuus näkyi asennuksissa. Olen kuullut, että uudemmissa Foordeissa olisi enempi ongelmia sähköissä ?

Austimessa oli siihen aikaan muodissa olleet littanat ryhmäjohdinsarjat, joista halkaistiin eri kohteisiin siivu kirjavaa raitalittua. Päävalotkin jotain 1 neliömillin johdinta. 10 vuoden vanhana kun hiukan taipui niin eristykset varisivat sinne asennuskanaviin. Huh-huh sitäkin romua !

-SS-
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pōllumees - 08.09.16 - klo:16:45
Meni askarteluksi , virtajohto oli sulanut joka liittimen juuresta hytistä aina moottoritilan liittimeen asti.

Kyllä siinä virtajohdossa saisi sitten olla "pääsulake" likempänä akkua, josko seuraavalla kerralla ei olekaan noin hyvä tuuri.

Vai olisko se kumminkin ollut parempi, kun olis roihunnut ja saanut vakuutuksesta uuden pelin  :D

Jos uuden saisi niin mikäs siinä vaikka palaa mutta kun saa päivänarvon korvauksen niin se on kumminkin huonompi kuin 1550 tuntia ajetusta.

Se oli kuitenkin päävirtajohto solenoidilta virtalukkoon joka oli myös sulanut osittain . Piti uusia johto kokonaan varotoimena kun kuoret oli joka liittimen kohdalta vähän paljaana. Se Sulake saisi olla siellä moottoritilassa ja laitankin vielä sellaisen sinne. Mikähän amppeerinen olisi sopiva .
Laitan ajovalotkin samalla ledeiksi jotta virtamäärää voi pienentää. Työvalot onkin jo vaihdettu ledilamppuihin .
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Dr.Who - 08.09.16 - klo:20:32
Harmin paikka se on jos puiman palamisen vuoksi jää hyvällä kelillä puimatta.parempi se on sitten sadekauden alkaessa käräyttää puima, ja mieluusti sitten kun kaikki on likimain puitu.Asiaan sen verran että nuo  puiman sähköt on vähän kuinka sattuu,ei oikein hyvin laitettu ja ei ihme jos hiuka savua pölähtää.Sulakkeet............ne olis hyvä olla ampeereiltaan pienet ja useimmat eikä yhdn varassa.Tai jotain sinn päin
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: iskra - 08.09.16 - klo:20:52
 Tiedän parikin tapausta joissa rotat/hiiret ovat jyrsineet puimurin johtosarjoja, joissain merkeissä on maistuvia eristeitä.
  Hiiristä on kyllä oma riesansa, kaverin puimurista söivät istuimen pehmusteet melko uudesta päästä, ja naapurikylässä eräänä syksynä puintia aloitettaessa moottori oli jumissa, kannen poisoton jälkeen selvisi että erääseen pyttyyn olivat tehneet rypsivaraston, senverran ettei masiina päässyt pyörimään..
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: jariman - 08.09.16 - klo:21:16
Tän mallisarjan sampoissa ei ole kun tasan yks rele, vilkkurele!!
Ja onnettoman ohutta sähköjohtoa virtajohdot.
Pistä pääsulake 30-50 A siihen startin päähän virtalukolle lähtevään
Johtosarjaan, ja 6 mm2 johtimilla, ja kunnon suojaus johdoille.

Jos hyvän meinaa, releet vähintään työvaloille.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Oksa - 09.09.16 - klo:08:04
tartteeko leditkin releet?     itellä meininki laittaa lisävaloja nyykkäriin ja mietin tuota.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: andypoge - 09.09.16 - klo:08:47
Ainakin joissakin 2000-sarjalaisissa on jonkinlainen pääsulake moottorin vieressä kohlinkammion päällä.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pōllumees - 09.09.16 - klo:09:41
tartteeko leditkin releet?     itellä meininki laittaa lisävaloja nyykkäriin ja mietin tuota.

Kyllä rele aina parempi on kuin että ottaa lisävaloille  suoraan virtaa niistä alkuperäisistä työvaloista . Mutta rele tarvii ohjausvirran ,maadoituksen ,ehkä oman kytkimenkin ja päävirran releelle josta johto sitten lampulle . Vaatii ainkin enemmän johdotusta .

Minä taidan vaan laittaa LEDit ajovaloiksi ,voi puolittaa helposti watit ja valoteho kasvaa. Tuskin poliisia erityisesti kiinnostaa puimurien valot ,pääasia kunhan on jotain valon näköistä ja vilkut?
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: mermiina - 09.09.16 - klo:10:01
Tiedän parikin tapausta joissa rotat/hiiret ovat jyrsineet puimurin johtosarjoja, joissain merkeissä on maistuvia eristeitä.
  Hiiristä on kyllä oma riesansa, kaverin puimurista söivät istuimen pehmusteet melko uudesta päästä, ja naapurikylässä eräänä syksynä puintia aloitettaessa moottori oli jumissa, kannen poisoton jälkeen selvisi että erääseen pyttyyn olivat tehneet rypsivaraston, senverran ettei masiina päässyt pyörimään..
Sitä samaa johtoeristettä käytettiin joskus varhemmin myös MMJ johdoissa. Hiiret kuvittelivat eristeen olevan vettä, ja suorastaan himoitsivat sitä.
Onneksi et muuten suihkuttanut jauhesammutinta sinne tyhjäksi. Jauhe pilaa kaikki johtoliitännät ja ruostuttaa myös raudan. Joidenkin tihulaisten hupina on rikkoa työkoneista ikkuna ja suihkuttaa sisään jauhesammuttimen sisältö.
Vaahtosammutin saattaa muuten olla parempi puimuripaloissa kuin jauhesammutin. Esimerkiksi, jos öljyinen pystyseinämä palaa, niin jauhe valuu seinämästä suoraan maahan. Oikeastaan vaahtosammutimen ainoa huono puoli on se, että se jäätyy.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: -SS- - 09.09.16 - klo:14:34
Claasissa on semmoinen nestesammutin. Pitää tuoda sisälle pakkasyöksi.

-SS-
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.09.16 - klo:17:19
tartteeko leditkin releet?     itellä meininki laittaa lisävaloja nyykkäriin ja mietin tuota.
Ihan samoin sitä virtapiiriä kuormittaa LEDin 10A kuin hehkulampun 10A, jos tarkkoja ollaan ja miksi ei oltaisi? Jos toisaalta LED ottaa vähemmän virtaa sen "korjaus ominaisuudet" ovat heikommat, eli vaatii hyvät kontaktit.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Oksa - 09.09.16 - klo:20:12
hyvät liitokset pitää tosiaan olla noilla ledeillä... kun hehku loistaa vaikka välistä melkein piuha puuttuu...     mikä on muuten hyvä liitos jos sitä tinausta ei oteta lukuun?   ite ettinä hyvätasoisia abikoja mutta tahtoo olla tarjulla vain noita hiton kovakuorisia kinukkeja..
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.09.16 - klo:20:27
(http://www.fspec.fi/files/hisideverkkokauppa.tarjoaa.fi/Valoraudat_ja_kylkiputket/Superseal-2-napainen.jpg)
Tuo nyt vaan yhtenä esimerkkinä.
Ei niillä abikoilla tehdä kuin väliaikaisia virityksiä, ne on tarkoitettu kuiviin puhtaisiin tiloihin.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pekkis - 09.09.16 - klo:23:20
Just tälle kaudelle laittelin uudet ledi valot vanhojen halogeenien valaisimien tilalle. Oikeilla abiko pihteilla ja kunnon abikoilla (ei mallia motonet) ja lisäks liimalla varustettua kutiste sukkaa päälle niin voin luvata että varmasti pelaa paremmin ku yllä oleva liitin.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Oksa - 10.09.16 - klo:08:11
miten nuo on muka parempia kuin oikeat abikot?   eihän noissa ole sen parempaa tekniikkaa, huolimatta noista onnettomista tiivisteistä... kuin abikoissakaan...
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: metsajussi - 10.09.16 - klo:14:09
miten nuo on muka parempia kuin oikeat abikot?   eihän noissa ole sen parempaa tekniikkaa, huolimatta noista onnettomista tiivisteistä... kuin abikoissakaan...

Ainakin Deutschin liittimet ovat kyllä ihan hintansa arvoisia - ne pitää kyllä sitten myös asentaa oikein ja oikeilla työkaluilla. Joita työkaluja nyt ei ihan joka jampan kylläkään kannata yhtä liitosta varten hankkia :-(

Homman tärkeimpiä juttuja on tiivistys ja tietysti tiivisteille sopivat kaapelit.
Kun avaa muutaman vuoden pölyssä ja ryönässä olleen liittimen se on sisältä puhdas ja hapettumaton kuin tehtaalta tullut. Uudelleen kasatessa ei kannata sitten työntää kaikkia hiekkoja sinne väliin...

Kyllähän sitä nyt pari työvalon johtoa liittää vaikka sokeripalalla ja solmuun, mutta kun kyseessä on jokin hieman useamman kriittisen johtimen nippu....

Kaiken kaikkiaan koneissa tahtoo jo originaalina olla kyllä luvattoman heppoisia sähköasennuksia :-(
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Köntys - 10.09.16 - klo:15:21

Kaiken kaikkiaan koneissa tahtoo jo originaalina olla kyllä luvattoman heppoisia sähköasennuksia :-(

Tuo että päävirtajohto kiemurtelee läpi työkoneen, päästä päähän, akulta tai starttimoottorilta, virtalukolle tai sulakerasialle, milloin mistäkin läpi ujutettuna ilman mitään suojausta, ja ilman minkäänlaista sulaketta alkupäässä, on tosi alkeellista ja vaarallista sähköasennusta!
Ja laittakaa päävirtakatkaisimet joka työkoneeseen, kipikapi, niinkuin olisi jo   :-\
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: metsajussi - 10.09.16 - klo:16:43

Tuo että päävirtajohto kiemurtelee läpi työkoneen, päästä päähän, akulta tai starttimoottorilta, virtalukolle tai sulakerasialle, milloin mistäkin läpi ujutettuna ilman mitään suojausta, ja ilman minkäänlaista sulaketta alkupäässä, on tosi alkeellista ja vaarallista sähköasennusta!
Ja laittakaa päävirtakatkaisimet joka työkoneeseen, kipikapi, niinkuin olisi jo   :-\

Juu. Ja tarkastakaa välillä että se päävirtakytkin todella katkaisee. On tullut vastaan useampikin joka ei katkaise. Sekä vielä useampi joka ei kunnolla kytke, mutta sen huomaa helpommin :-)

Tarina tosielämästä:

- olipa kerran kaverin traktori jossa on 2 akkua, yksi molemmin puolin konetta ohjaamon alla. Välissä kulkee yhdyskaapeli siellä täällä pujotellen.

- kuski ajeli aikansa ja ihmetteli kun sellainen vieno käry pyörii ohjaamossa. Kun kone pysäytettiin, se ei enää lähtenyt käyntiin, ei tullut sähköä. Todettiin että päävirtakytkin oli lämmin - ja sökö.

- pikakorjaus tehtiin ohittamalla kytkin, laittamalla molemmat johdot saman mutterin alle.

- koneella ajeltiin ehken tunti ilman mitään ihmeellistä.

- seuraavan pysähdyksen jälkeen lähdin itse ajamaan samalla koneella. Noin minuutin päästä alta tulee savua siinä määrin että heikkonäköisempikin olisi sen huomannut. Pysäytin, kaveri lähti hakemaan sammutinta ja minä aloin repimään akkuja ulos ja johtoja irti. Saatuani 1. akun käännettyä ulos alkoi savu vähetä, sain kuitenkin pikavauhdilla toisen kengän irti.

- tarkempi tutkimus paljasti että suurin osa kaikista akkuihin liittyvistä paksuista kaapeleista oli enemmän tai vähemmän kärventyneitä.

Syynä oli etuvedon kardaaniin paljaaksi hinkkautunut akkujen yhdyskaapeli. Kardaanissa ollut muovisuojus oli metsässä rikkoutunut joitakin aikoja sitten, ja se oli rikkinäisenä poistettu kokonaan roikkumasta. Kukaan ei ollut huomannut että kun toisen akun työntää paikoilleen niin johto painuu nojaamaan kardaaniin. Kun vedin akun ulos niin kaapeli liikahti ja oikosulku poistui. Heikkolaatuinen alkuperäinen päävirtakytkin oli toiminut sulakkeena ja hajonnut silloin aikaisemmin.

Lähellä oli ettei palanut koko moottorivetäjä. Nyt arvoitukseksi jäi vain se että mitä kardaanin, etuperän ja vaihteiston tumpin laakerit ovat pyöriessään tykänneet niiden kautta ajetusta 'hitsausvirrasta' :-(
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.09.16 - klo:21:32
Just tälle kaudelle laittelin uudet ledi valot vanhojen halogeenien valaisimien tilalle. Oikeilla abiko pihteilla ja kunnon abikoilla (ei mallia motonet) ja lisäks liimalla varustettua kutiste sukkaa päälle niin voin luvata että varmasti pelaa paremmin ku yllä oleva liitin.
Liitos ja liitin on kaks eri asiaa. Tuota ei saa ilman puukkoa auki.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Köntys - 10.09.16 - klo:21:35
Just tälle kaudelle laittelin uudet ledi valot vanhojen halogeenien valaisimien tilalle. Oikeilla abiko pihteilla ja kunnon abikoilla (ei mallia motonet) ja lisäks liimalla varustettua kutiste sukkaa päälle niin voin luvata että varmasti pelaa paremmin ku yllä oleva liitin.
Liitos ja liitin on kaks eri asiaa. Tuota ei saa ilman puukkoa auki.

Mutta kosteus menee sisälle.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pekkis - 10.09.16 - klo:22:01
Oikein tehtynä ei mene..( keskeltä reunoille päin lämmittämällä) Varmasti köntyksenkin mäeltä löytyy maakaapeli. Mikä on jatkettu, ja kaiken lisäksi jatkettu kutiste jatkona!
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pōllumees - 10.09.16 - klo:22:26

Tuo että päävirtajohto kiemurtelee läpi työkoneen, päästä päähän, akulta tai starttimoottorilta, virtalukolle tai sulakerasialle, milloin mistäkin läpi ujutettuna ilman mitään suojausta, ja ilman minkäänlaista sulaketta alkupäässä, on tosi alkeellista ja vaarallista sähköasennusta!
Ja laittakaa päävirtakatkaisimet joka työkoneeseen, kipikapi, niinkuin olisi jo   :-\

Juu. Ja tarkastakaa välillä että se päävirtakytkin todella katkaisee. On tullut vastaan useampikin joka ei katkaise. Sekä vielä useampi joka ei kunnolla kytke, mutta sen huomaa helpommin :-)

Tarina tosielämästä:

- olipa kerran kaverin traktori jossa on 2 akkua, yksi molemmin puolin konetta ohjaamon alla. Välissä kulkee yhdyskaapeli siellä täällä pujotellen.

- kuski ajeli aikansa ja ihmetteli kun sellainen vieno käry pyörii ohjaamossa. Kun kone pysäytettiin, se ei enää lähtenyt käyntiin, ei tullut sähköä. Todettiin että päävirtakytkin oli lämmin - ja sökö.

- pikakorjaus tehtiin ohittamalla kytkin, laittamalla molemmat johdot saman mutterin alle.

- koneella ajeltiin ehken tunti ilman mitään ihmeellistä.

- seuraavan pysähdyksen jälkeen lähdin itse ajamaan samalla koneella. Noin minuutin päästä alta tulee savua siinä määrin että heikkonäköisempikin olisi sen huomannut. Pysäytin, kaveri lähti hakemaan sammutinta ja minä aloin repimään akkuja ulos ja johtoja irti. Saatuani 1. akun käännettyä ulos alkoi savu vähetä, sain kuitenkin pikavauhdilla toisen kengän irti.

- tarkempi tutkimus paljasti että suurin osa kaikista akkuihin liittyvistä paksuista kaapeleista oli enemmän tai vähemmän kärventyneitä.

Syynä oli etuvedon kardaaniin paljaaksi hinkkautunut akkujen yhdyskaapeli. Kardaanissa ollut muovisuojus oli metsässä rikkoutunut joitakin aikoja sitten, ja se oli rikkinäisenä poistettu kokonaan roikkumasta. Kukaan ei ollut huomannut että kun toisen akun työntää paikoilleen niin johto painuu nojaamaan kardaaniin. Kun vedin akun ulos niin kaapeli liikahti ja oikosulku poistui. Heikkolaatuinen alkuperäinen päävirtakytkin oli toiminut sulakkeena ja hajonnut silloin aikaisemmin.

Lähellä oli ettei palanut koko moottorivetäjä. Nyt arvoitukseksi jäi vain se että mitä kardaanin, etuperän ja vaihteiston tumpin laakerit ovat pyöriessään tykänneet niiden kautta ajetusta 'hitsausvirrasta' :-(

Tuo oli hyvä huomio päävirtakytkimestä ,sitä ei pidä koskaan "korjata" ja laittaa kaapelin päät saman mutterin alle. Täytyy myöntää että näinkin olen  joskus kyllä tehnyt . Nykyään on päävirtakytkin kyllä varalla kotona ettei sitä tarvitse kaupasta lähteä hakemaan.
Tulee oikeasti kiire alkaa irrottamaan akun kaapelia ellei päävirtaa saa katkaistua . Ja entä jos se vanhan puimurin tai työkoneen hydrauliputken tärinässä valmiiksi kulunut päävirtajohto tai joku virtajohto lyö vesisateen kastuttamana maihin silloin kun et ole lähimaillakaan
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: metsajussi - 11.09.16 - klo:09:46

Tuo oli hyvä huomio päävirtakytkimestä ,sitä ei pidä koskaan "korjata" ja laittaa kaapelin päät saman mutterin alle. Täytyy myöntää että näinkin olen  joskus kyllä tehnyt . Nykyään on päävirtakytkin kyllä varalla kotona ettei sitä tarvitse kaupasta lähteä hakemaan.
Tulee oikeasti kiire alkaa irrottamaan akun kaapelia ellei päävirtaa saa katkaistua . Ja entä jos se vanhan puimurin tai työkoneen hydrauliputken tärinässä valmiiksi kulunut päävirtajohto tai joku virtajohto lyö vesisateen kastuttamana maihin silloin kun et ole lähimaillakaan

Mulla oli kerran käytettynä hankittu puimuri jossa edellinen omistaja oli 'korjannut' päävirtakytkimen. Paikka oli vielä sellainen että temppua ei huomannut ellei alkanut purkaa kotelon peltejä pois. Aiheutti kerran pientä vipinää kinttuihin.

Kannattaa muuten harkita hetki ja vielä toinenkin  ennen kuin lähtee irrottamaan akusta johtoa silloin kun siinä menee (ja on pitkään mennyt) muutamia satoja ampeereja. Riski siihen että akku jysähtää silmille on suurempi kuin iso. Kuumaksi asti rääkätty akku sisältää varmasti räjähdyskelpoista kaasua, ja siihen kun sitten menee kunnolla räiskimään navan kohdalle...

Parempi olisi järeät leikkurit joilla napsaisisi kaapelin poikki jostain kauempaa. Vaikka siinä puuhassa leikkurin terät saavatkin kipeää.

Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Köntys - 11.09.16 - klo:09:59
Oikein tehtynä ei mene..( keskeltä reunoille päin lämmittämällä) Varmasti köntyksenkin mäeltä löytyy maakaapeli. Mikä on jatkettu, ja kaiken lisäksi jatkettu kutiste jatkona!

Mää oletin että oli kyseessä toi Toivo Tontan kuvassa oleva liitin  :-\
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.09.16 - klo:10:55
Just tälle kaudelle laittelin uudet ledi valot vanhojen halogeenien valaisimien tilalle. Oikeilla abiko pihteilla ja kunnon abikoilla (ei mallia motonet) ja lisäks liimalla varustettua kutiste sukkaa päälle niin voin luvata että varmasti pelaa paremmin ku yllä oleva liitin.
Onneks ei kauheasti näitä kuvaamiasi "huippu " liitoksia tule tehdas tekeleissä vastaan ::)
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: metsajussi - 11.09.16 - klo:12:12
Oikein tehtynä ei mene..( keskeltä reunoille päin lämmittämällä) Varmasti köntyksenkin mäeltä löytyy maakaapeli. Mikä on jatkettu, ja kaiken lisäksi jatkettu kutiste jatkona!

Voi olla valuhartsiliitos.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pōllumees - 11.09.16 - klo:14:17
Olisiko ns Midi Sulake sulakepesineen sopiva systeemi moottoritilaan kun ei ole kokemusta tämmöisestä ?

 https://www.google.fi/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.tsp.fi%2Ffileadmin%2Fuser_upload%2Ftuotekuvat%2F80145120.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.tsp.fi%2Ftuotteet%2Ftuoteryhma%2Fsulakepesat%2Faction%2Flist%2F&docid=AxddsWgXZN5TbM&tbnid=uY7YNIi0hQRtCM%3A&w=550&h=310&client=ms-android-bullitt&bih=452&biw=320&ved=0ahUKEwjI08T5l4fPAhXLBiwKHfoLBDEQMwgbKAEwAQ&iact=mrc&uact=8
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Köntys - 11.09.16 - klo:15:43

Olikohan sähköjohdot tässäkin Sampoksessa kuluneet puhki?

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636 (http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636)


Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Pōllumees - 11.09.16 - klo:15:57

Olikohan sähköjohdot tässäkin Sampoksessa kuluneet puhki?

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636 (http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636)

Mulla on napsahtanut startatessa solenoidin päähän tuleva akkukaapeli poikki kun pärkinssi lähti käyntiin. Oli pimeää kun haettiin puimuria kotiin ja kun moottori käynnistyi niin kaikki virrat pimeni hetkeksi . Ei voinut lähteä ajamaan ja sammutin koneen ja käänsin päävirtakytkimen päältä. Seuraavana päivänä vikaa selvittämään ja se pääkaapelin liitin oli poikki . Onneksi ei ollut ottanut runkoon kiinni vaan oli hitsaantunut pultin päähän löyhästi kiinni. Huh huh  Jos olisi ollut puimassa tuota ei olisi ehkä huomannut heti.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: 100-90 - 11.09.16 - klo:19:37

Olikohan sähköjohdot tässäkin Sampoksessa kuluneet puhki?

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636 (http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636)

Eikös tuollainen sampo olisi joutanut tonnikalapurkkien raaka-aineeksi jo 20v sitten?
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.09.16 - klo:22:00

Olikohan sähköjohdot tässäkin Sampoksessa kuluneet puhki?

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636 (http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuutiset/puimuri-roihahti-palamaan-isossakyrössä-katso-lukijan-kuvat-1.2120636)

Eikös tuollainen sampo olisi joutanut tonnikalapurkkien raaka-aineeksi jo 20v sitten?
Pelti oli vielä liian paksua.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: metsajussi - 12.09.16 - klo:08:14
Olisiko ns Midi Sulake sulakepesineen sopiva systeemi moottoritilaan kun ei ole kokemusta tämmöisestä ?


Muutenhan tuollainen näyttää ihan asialliselta ja tukevalta - mutta mieleen tulee etsiä sellainen sijoituspaikka joka on pölytiivis. Tuo oma kotelo ei välttämättä pysy sisältä pölyttömänä, ja kun sulake joskus toimii, se voi sytyttää ympärillään olevan töhnän :-/

Paras olisi tiivisteellä oleva erillinen kotelo. Puimurin moottoritila on aika ikävä paikka, kuuma, pölyinen ja usein hieman öljyhuuruinenkin.

Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Mopomies - 12.09.16 - klo:08:48
Tuollainen ANL-sulakkeenpidin piltemasta.

(http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/25-232_xl_2_2.jpg)





Yleensäkin venesähköpuolella on kaikenlaista roinaa, jotka ovat eristetty jollakin tavalla ulkoilmasta.

Esim. https://www.bluesea.com/


Noille midi-sulakepitimille kannattaa katsella suojapönttöjä ihan isojen poikien sähköpuolelta. Eli verkkosähkörojuista.

Tai sitten jos haluaa parhaan, niin tekee itse vaikka raudasta.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: mermiina - 12.09.16 - klo:11:36
Melkein aina syttyminen johtuu huonosta liitoksesta, joka kuumenee. Siihen sulake ei auta mitään. Liitokset pitäisi tehdä sellaiseen paikkaan, missä ne kuumetessaan eivät aiheuta paloa. Akun, pääkytkimen ja startin johdoissa kulkee käynnistäessä suuri virta, joka vastaa puikkohitsausta. Jäähdyttimen edessä oleva olkituppo syttyy uskomattoman helposti kipinästä, joka lentää akun navasta tai päävirtakytkimen liitoksista.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: metsajussi - 12.09.16 - klo:21:04
Sanoisin että fifty-fifty.

Puolet johtuu noista huonon liitoksen ylimenovastuksen kuumenemisista, ja toinen puoli sitten hinkkaantuneiden johtojen oikosuluista maahan tai toisiinsa.
Itsestään liiterissä tai yöllä syttyneet ovat näitä jälkimmäisiä.

Työssä ilmenevät palon alut taas ovat kumpaa vaan, tai sitten perinteisiä öljy- tai polttoainevuotoja kuumiin osiin, pölyn tai muuhun töhkän kertymistä johonkin turbon tai pakosarjan päälle jne.

Sulake ei tosiaan auta noihin huonoihin liitoksiin kun niissä virta ei välttämättä saavuta edes normaalia mutta teho vaan syntyy väärässä paikassa ja vielä lämmöksi. Usein tuollainen kontaktivika kyllä oireilee jotenkin näkyvästi jo paljon aikaisemmin (esim valot välkkyvät ja himmenevät, jokin toiminta pätkii jne) ja tällöin pitäisi kuskin jo alkaa selvittää syyllistä oireeseen, ennen taudin pahenemista.
Otsikko: Vs: Olipas sattuma
Kirjoitti: Oksa - 13.09.16 - klo:08:01
joskus katellu noita vaihtotraktoreita että ei niiden puhistukseen ole paljon käyttty aikaa tiloilla....  on sen verta paljon ja vanhaa töhkää joka paikassa... ihme että ei tuon enempää noita paloja ole..