Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:10:35

Otsikko: Liikenneriisto
Kirjoitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:10:35
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001050279.html?utm_source=facebook.com&utm_campaign=fb-share&utm_medium=social&utm_content=android.iltasanomat.fi

  Liikenteestä on tullut samanlainen rahankeruu automaatti, kuin alkoholivero. Kummallakaan ei mitään tekemistä yleisen turvallisuuden kanssa.
  Meille laittoivat 40km rajoituksen pelkästään sakkoja varten 500m matkalle. Nyt poliisit käyvät päivittäin mittailemassa nopeuksia. Porukat ajelee nykyisin sitten kolmeekymppiä varoiksi.
 
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: pig24 - 06.09.16 - klo:11:31
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:11:35
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Terminator II - 06.09.16 - klo:11:49
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.

Audissa taitaa olla jo tuo ominaisuus. Tosin se huomauttaa jos ajat liian kovaa rajoituksiin nähden.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:11:52
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.

Audissa taitaa olla jo tuo ominaisuus. Tosin se huomauttaa jos ajat liian kovaa rajoituksiin nähden.

Uusissa Volvoissa myös merkkien tunnistus. Mutta se että kulkee rajoitusten mukaan. No nämä autot jotka kulkee ilman kuljettajaa, niin niissä varmaan on tuo toiminto.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Terminator II - 06.09.16 - klo:11:56
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.

Audissa taitaa olla jo tuo ominaisuus. Tosin se huomauttaa jos ajat liian kovaa rajoituksiin nähden.

Uusissa Volvoissa myös merkkien tunnistus. Mutta se että kulkee rajoitusten mukaan. No nämä autot jotka kulkee ilman kuljettajaa, niin niissä varmaan on tuo toiminto.

Tuommonen auto tehtiin Suomessa jo 10 vuotta sitten. Kolmesti varoitti että "ajat liian kovaa" sitten tiputti itse nopeuden sallituun.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:12:02
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.

Audissa taitaa olla jo tuo ominaisuus. Tosin se huomauttaa jos ajat liian kovaa rajoituksiin nähden.

Uusissa Volvoissa myös merkkien tunnistus. Mutta se että kulkee rajoitusten mukaan. No nämä autot jotka kulkee ilman kuljettajaa, niin niissä varmaan on tuo toiminto.

Tuommonen auto tehtiin Suomessa jo 10 vuotta sitten. Kolmesti varoitti että "ajat liian kovaa" sitten tiputti itse nopeuden sallituun.

 Ei ollut vissiin kysyntää, kun ei sarjatuotantoon ole tullut. Suomi on liian pieni markkina. Jos koko eurooppa menee Suomen sakotusjärjestelmään, niin tulee kysyntää.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: de Citonni - 06.09.16 - klo:12:39
Taitaa olla jo kaikissa uusissa, tai melkein uusissa autoissa vakkarit vakiona. Sen avulla on aika helppo välttyä nopeussakoilta. Edellyttää tietysti, että on näkökykyä huomata rajoitusmerkit.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:12:53
Taitaa olla jo kaikissa uusissa, tai melkein uusissa autoissa vakkarit vakiona. Sen avulla on aika helppo välttyä nopeussakoilta. Edellyttää tietysti, että on näkökykyä huomata rajoitusmerkit.

Nämä merkit on joskus tosiaan vaikeita huomata. Sain Tampereella pysäköintivirhemaksun kun kieltomerkki oli ravintolan sisäänkäynnin lipan päällä 3,5 metrin korkeudella lumen sisällä. Pikkasen yläkulmaa näkyi.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Terminator II - 06.09.16 - klo:13:05
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.

Audissa taitaa olla jo tuo ominaisuus. Tosin se huomauttaa jos ajat liian kovaa rajoituksiin nähden.

Uusissa Volvoissa myös merkkien tunnistus. Mutta se että kulkee rajoitusten mukaan. No nämä autot jotka kulkee ilman kuljettajaa, niin niissä varmaan on tuo toiminto.

Tuommonen auto tehtiin Suomessa jo 10 vuotta sitten. Kolmesti varoitti että "ajat liian kovaa" sitten tiputti itse nopeuden sallituun.

 Ei ollut vissiin kysyntää, kun ei sarjatuotantoon ole tullut. Suomi on liian pieni markkina. Jos koko eurooppa menee Suomen sakotusjärjestelmään, niin tulee kysyntää.

Tää oli ihan jonku  valtion tutkimuslaitoksen tai korkeakoulun rakentama mosse. Tavan sarjatuotanto autoon oli tehty gps paikannus, tietokone ohjelma joka otti nopeuseajoitukset verkosta. Nä oli kytketty auton tietokone ohjelmistoon. Tässä tulee vain se ongelma että jos nopeusrajoitus päivitys on myöhässä, niin ketäs siinä sakotetaan?
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: de Citonni - 06.09.16 - klo:13:07
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.

Audissa taitaa olla jo tuo ominaisuus. Tosin se huomauttaa jos ajat liian kovaa rajoituksiin nähden.

Uusissa Volvoissa myös merkkien tunnistus. Mutta se että kulkee rajoitusten mukaan. No nämä autot jotka kulkee ilman kuljettajaa, niin niissä varmaan on tuo toiminto.

Tuommonen auto tehtiin Suomessa jo 10 vuotta sitten. Kolmesti varoitti että "ajat liian kovaa" sitten tiputti itse nopeuden sallituun.

 Ei ollut vissiin kysyntää, kun ei sarjatuotantoon ole tullut. Suomi on liian pieni markkina. Jos koko eurooppa menee Suomen sakotusjärjestelmään, niin tulee kysyntää.

Tää oli ihan jonku  valtion tutkimuslaitoksen tai korkeakoulun rakentama mosse. Tavan sarjatuotanto autoon oli tehty gps paikannus, tietokone ohjelma joka otti nopeuseajoitukset verkosta. Nä oli kytketty auton tietokone ohjelmistoon. Tässä tulee vain se ongelma että jos nopeusrajoitus päivitys on myöhässä, niin ketäs siinä sakotetaan?

Noiden navigaattoreiden ilmoittamiin nopeusrajoituksiin ei juurikaan voi luottaa, niitä päivitetään todella hitaasti.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:13:34
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.

Audissa taitaa olla jo tuo ominaisuus. Tosin se huomauttaa jos ajat liian kovaa rajoituksiin nähden.

Uusissa Volvoissa myös merkkien tunnistus. Mutta se että kulkee rajoitusten mukaan. No nämä autot jotka kulkee ilman kuljettajaa, niin niissä varmaan on tuo toiminto.

Tuommonen auto tehtiin Suomessa jo 10 vuotta sitten. Kolmesti varoitti että "ajat liian kovaa" sitten tiputti itse nopeuden sallituun.

 Ei ollut vissiin kysyntää, kun ei sarjatuotantoon ole tullut. Suomi on liian pieni markkina. Jos koko eurooppa menee Suomen sakotusjärjestelmään, niin tulee kysyntää.

Tää oli ihan jonku  valtion tutkimuslaitoksen tai korkeakoulun rakentama mosse. Tavan sarjatuotanto autoon oli tehty gps paikannus, tietokone ohjelma joka otti nopeuseajoitukset verkosta. Nä oli kytketty auton tietokone ohjelmistoon. Tässä tulee vain se ongelma että jos nopeusrajoitus päivitys on myöhässä, niin ketäs siinä sakotetaan?

Noiden navigaattoreiden ilmoittamiin nopeusrajoituksiin ei juurikaan voi luottaa, niitä päivitetään todella hitaasti.

Ainut uskottava tapa on, että auto lukee merkit. Merkkeihin pitäis laittaa joku siru, niin näkyvyys ei olis este
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: de Citonni - 06.09.16 - klo:13:43
Espoossa vaihtoivat taannoin Kilon nokiakampuksen edessä joulunpyhinä 40:n 30:ksi. Koulu vastapäätä. Sitten ekana arkipäivänä sinitiaiset tekivät kunnon tilin.

 Odottelen sitä hetkeä, kun joku valmistaa auton joka tunnistaa nopeusrajoitusmerkit ja kulkee niiden mukaan. Ei tarvitse vahtia. Nykyinen järjestelmä aiheuttaa vaaratilanteita, koska tärkeintä on vahtia nopeutta. Navigaattori ei ole tarpeeksi tarkka ja reaaliaikainen. Näyttää kyllä todellisen nopeuden onneksi.

Audissa taitaa olla jo tuo ominaisuus. Tosin se huomauttaa jos ajat liian kovaa rajoituksiin nähden.

Uusissa Volvoissa myös merkkien tunnistus. Mutta se että kulkee rajoitusten mukaan. No nämä autot jotka kulkee ilman kuljettajaa, niin niissä varmaan on tuo toiminto.

Tuommonen auto tehtiin Suomessa jo 10 vuotta sitten. Kolmesti varoitti että "ajat liian kovaa" sitten tiputti itse nopeuden sallituun.

 Ei ollut vissiin kysyntää, kun ei sarjatuotantoon ole tullut. Suomi on liian pieni markkina. Jos koko eurooppa menee Suomen sakotusjärjestelmään, niin tulee kysyntää.

Tää oli ihan jonku  valtion tutkimuslaitoksen tai korkeakoulun rakentama mosse. Tavan sarjatuotanto autoon oli tehty gps paikannus, tietokone ohjelma joka otti nopeuseajoitukset verkosta. Nä oli kytketty auton tietokone ohjelmistoon. Tässä tulee vain se ongelma että jos nopeusrajoitus päivitys on myöhässä, niin ketäs siinä sakotetaan?

Noiden navigaattoreiden ilmoittamiin nopeusrajoituksiin ei juurikaan voi luottaa, niitä päivitetään todella hitaasti.

Ainut uskottava tapa on, että auto lukee merkit. Merkkeihin pitäis laittaa joku siru, niin näkyvyys ei olis este
Yksinkertainen ja nopein keino olisi velvoittaa nämä tienhoidon urakoitsijat hoitamaan myös liikennemerkkien ja tienviittojen näkyvyys. Se on tosi huonolla tolalla. Usein merkit ja opasteet ovat pensaiden tai muiden näköesteiden piilottamia.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:13:56
http://yle.fi/uutiset/rikesakon_alaraja_laskee__sakkoja_jo_7_kmh_ylinopeudesta/9146382

Kyllä on huono pisnes. Liikennetutkijat ovat tutkineet, ettei pienet nopeuden ylitykset aiheuta onnettomuuksia.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: JösseJänis - 06.09.16 - klo:16:43
Taitaa olla jo kaikissa uusissa, tai melkein uusissa autoissa vakkarit vakiona. Sen avulla on aika helppo välttyä nopeussakoilta. Edellyttää tietysti, että on näkökykyä huomata rajoitusmerkit.

Eipä tuo vielä paljoa auta. Tieosuudella, jolla nopeusrajoitus vaihtuu irrationaalisesti vähän väliä, on suurimmalle osalle autoilijoista suurta tuskaa muistaa varmuudella, mitä siinä kyltissä viimeksi luki. Paremmat ihmiset kuittaavat tämän yleensä toteamuksella, että pysykää dementikot poissa liikenteestä, mutta asia ei ole ihan näin yksinkertaista. Kyllä Suomen talous ja elämä muutenkin vaatii pyöriäkseen myös meidän keskivertoa lyhytmuistisempien tai muilla muistettavilla asioilla kuormitettujen ihmisten panoksen. Vähintä, mitä pitäisi tehdä, olisi sijoittaa vallitsevan nopeusrajoituksen merkki jokaisen kameratolpan kohdalle joko samaan tolppaan tai välittömästi ennen. Mikäli näin ei tehdä, on se osoitus siitä, että tarkoituskaan ei ole alentaa ajonopeuksia, vaan saada kerätyksi autoilijoilta rahaa. Ne, joilla sitä rahaa ei liikaa ole tai ei ole varaa riskeerata korttia, jarruttavat sitten tolpan kohdalla varmuuden vuoksi.

Varmuudeksi jarruttaminen ei tapahdu pelkästään satasen alueella. Toki esim. Lahti-Tampere -tiellä nopeusrajoitus seilaa päättömästi 80:n ja satasen välillä vailla mitään logiikkaa. Tiessä, liikenneolosuhteissa tai missään muussa ei muutu mikään, vain rajoitus muuttuu parin, kolmen kilometrin välein ja kameroita on aina siellä, missä ovat parhaat ohituspaikat täysin nopeusrajoituksesta riippumatta. Jos tienpitäjän on noin vaikea päättää, saako osuudella ajaa 80 vai 100 km/h, eikö oikea rajoitus olisi silloin 90? Se kun on ainoa tasakymmen 110:n ohessa, mikä ei Suomessa ole käytössä.

Vielä surkuhupaisampi tieosuus on Raisiosta Kustaviin vievä reilu 30 km., jolla ovat käytössä 50, 60, 70, 80 ja 100 km/h rajoitukset ja kylttien ripottelu on aivan villiä, mutta niin on kameratolppienkin. Ainoa varma ja looginen asia on, että tolppa on keskellä kaikkia niitä kolmea suoraa, joilla kyseisellä tien pätkällä on mahdollisuus ohittaa rekka-auto. Esimerkkinä kameroiden sijainnista mainittakoon paikka, jossa 50:n rajoitus vaihtuu 80:ksi. Kamera on sijoitettu 10 metriä ennen 80:n merkkiä. Jos olisi tärkeää, että ihmiset ajavat sitä viittäkymppiä koko rajoitusalueen, eikä kameran pitäisi pikemminkin olla sen 50:n alueen alkupäässä, kun siinä on risteys, eikä loppupäässä risteyksen jälkeen?! Seuraava samanlainen risteys ohitetaankin sitten laillisesti 80:n nopeudella, seuraava 70:n, sitten satasen jne. Kun talvi tulee, osa näistä rajoituksista sitten alenee, osa pysyy ennallaan. Aika välkky pitää olla ja mieli puhdas muista murheista, joka pitää lukua näistä nopeusrajoituksista.

Mistä tällainen nopeusrajoitusten ja kameratolppien ripottelu muusta kertoo kuin kiusanteosta? Vastaan itse:
- Tienpitäjällä on liikaa määrärahoja.
- Poliisi on priorisoinut siisteihin sisätöihin.
- Kameravalvonta on yksi verotuksen muoto.

Ja kerrankin olen Veemeliteuksen kanssa jostain asiasta  samaa mieltä.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Sepeteus - 06.09.16 - klo:17:56
Taitaa olla jo kaikissa uusissa, tai melkein uusissa autoissa vakkarit vakiona. Sen avulla on aika helppo välttyä nopeussakoilta. Edellyttää tietysti, että on näkökykyä huomata rajoitusmerkit.

Eipä tuo vielä paljoa auta. Tieosuudella, jolla nopeusrajoitus vaihtuu irrationaalisesti vähän väliä, on suurimmalle osalle autoilijoista suurta tuskaa muistaa varmuudella, mitä siinä kyltissä viimeksi luki. Paremmat ihmiset kuittaavat tämän yleensä toteamuksella, että pysykää dementikot poissa liikenteestä, mutta asia ei ole ihan näin yksinkertaista. Kyllä Suomen talous ja elämä muutenkin vaatii pyöriäkseen myös meidän keskivertoa lyhytmuistisempien tai muilla muistettavilla asioilla kuormitettujen ihmisten panoksen. Vähintä, mitä pitäisi tehdä, olisi sijoittaa vallitsevan nopeusrajoituksen merkki jokaisen kameratolpan kohdalle joko samaan tolppaan tai välittömästi ennen. Mikäli näin ei tehdä, on se osoitus siitä, että tarkoituskaan ei ole alentaa ajonopeuksia, vaan saada kerätyksi autoilijoilta rahaa. Ne, joilla sitä rahaa ei liikaa ole tai ei ole varaa riskeerata korttia, jarruttavat sitten tolpan kohdalla varmuuden vuoksi.

Varmuudeksi jarruttaminen ei tapahdu pelkästään satasen alueella. Toki esim. Lahti-Tampere -tiellä nopeusrajoitus seilaa päättömästi 80:n ja satasen välillä vailla mitään logiikkaa. Tiessä, liikenneolosuhteissa tai missään muussa ei muutu mikään, vain rajoitus muuttuu parin, kolmen kilometrin välein ja kameroita on aina siellä, missä ovat parhaat ohituspaikat täysin nopeusrajoituksesta riippumatta. Jos tienpitäjän on noin vaikea päättää, saako osuudella ajaa 80 vai 100 km/h, eikö oikea rajoitus olisi silloin 90? Se kun on ainoa tasakymmen 110:n ohessa, mikä ei Suomessa ole käytössä.

Vielä surkuhupaisampi tieosuus on Raisiosta Kustaviin vievä reilu 30 km., jolla ovat käytössä 50, 60, 70, 80 ja 100 km/h rajoitukset ja kylttien ripottelu on aivan villiä, mutta niin on kameratolppienkin. Ainoa varma ja looginen asia on, että tolppa on keskellä kaikkia niitä kolmea suoraa, joilla kyseisellä tien pätkällä on mahdollisuus ohittaa rekka-auto. Esimerkkinä kameroiden sijainnista mainittakoon paikka, jossa 50:n rajoitus vaihtuu 80:ksi. Kamera on sijoitettu 10 metriä ennen 80:n merkkiä. Jos olisi tärkeää, että ihmiset ajavat sitä viittäkymppiä koko rajoitusalueen, eikä kameran pitäisi pikemminkin olla sen 50:n alueen alkupäässä, kun siinä on risteys, eikä loppupäässä risteyksen jälkeen?! Seuraava samanlainen risteys ohitetaankin sitten laillisesti 80:n nopeudella, seuraava 70:n, sitten satasen jne. Kun talvi tulee, osa näistä rajoituksista sitten alenee, osa pysyy ennallaan. Aika välkky pitää olla ja mieli puhdas muista murheista, joka pitää lukua näistä nopeusrajoituksista.

Mistä tällainen nopeusrajoitusten ja kameratolppien ripottelu muusta kertoo kuin kiusanteosta? Vastaan itse:
- Tienpitäjällä on liikaa määrärahoja.
- Poliisi on priorisoinut siisteihin sisätöihin.
- Kameravalvonta on yksi verotuksen muoto.

Ja kerrankin olen Veemeliteuksen kanssa jostain asiasta  samaa mieltä.

    Edes kerran :D
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: JösseJänis - 07.09.16 - klo:16:01
Taitaa olla jo kaikissa uusissa, tai melkein uusissa autoissa vakkarit vakiona. Sen avulla on aika helppo välttyä nopeussakoilta. Edellyttää tietysti, että on näkökykyä huomata rajoitusmerkit.

Eipä tuo vielä paljoa auta. Tieosuudella, jolla nopeusrajoitus vaihtuu irrationaalisesti vähän väliä, on suurimmalle osalle autoilijoista suurta tuskaa muistaa varmuudella, mitä siinä kyltissä viimeksi luki. Paremmat ihmiset kuittaavat tämän yleensä toteamuksella, että pysykää dementikot poissa liikenteestä, mutta asia ei ole ihan näin yksinkertaista. Kyllä Suomen talous ja elämä muutenkin vaatii pyöriäkseen myös meidän keskivertoa lyhytmuistisempien tai muilla muistettavilla asioilla kuormitettujen ihmisten panoksen. Vähintä, mitä pitäisi tehdä, olisi sijoittaa vallitsevan nopeusrajoituksen merkki jokaisen kameratolpan kohdalle joko samaan tolppaan tai välittömästi ennen. Mikäli näin ei tehdä, on se osoitus siitä, että tarkoituskaan ei ole alentaa ajonopeuksia, vaan saada kerätyksi autoilijoilta rahaa. Ne, joilla sitä rahaa ei liikaa ole tai ei ole varaa riskeerata korttia, jarruttavat sitten tolpan kohdalla varmuuden vuoksi.

Varmuudeksi jarruttaminen ei tapahdu pelkästään satasen alueella. Toki esim. Lahti-Tampere -tiellä nopeusrajoitus seilaa päättömästi 80:n ja satasen välillä vailla mitään logiikkaa. Tiessä, liikenneolosuhteissa tai missään muussa ei muutu mikään, vain rajoitus muuttuu parin, kolmen kilometrin välein ja kameroita on aina siellä, missä ovat parhaat ohituspaikat täysin nopeusrajoituksesta riippumatta. Jos tienpitäjän on noin vaikea päättää, saako osuudella ajaa 80 vai 100 km/h, eikö oikea rajoitus olisi silloin 90? Se kun on ainoa tasakymmen 110:n ohessa, mikä ei Suomessa ole käytössä.

Vielä surkuhupaisampi tieosuus on Raisiosta Kustaviin vievä reilu 30 km., jolla ovat käytössä 50, 60, 70, 80 ja 100 km/h rajoitukset ja kylttien ripottelu on aivan villiä, mutta niin on kameratolppienkin. Ainoa varma ja looginen asia on, että tolppa on keskellä kaikkia niitä kolmea suoraa, joilla kyseisellä tien pätkällä on mahdollisuus ohittaa rekka-auto. Esimerkkinä kameroiden sijainnista mainittakoon paikka, jossa 50:n rajoitus vaihtuu 80:ksi. Kamera on sijoitettu 10 metriä ennen 80:n merkkiä. Jos olisi tärkeää, että ihmiset ajavat sitä viittäkymppiä koko rajoitusalueen, eikä kameran pitäisi pikemminkin olla sen 50:n alueen alkupäässä, kun siinä on risteys, eikä loppupäässä risteyksen jälkeen?! Seuraava samanlainen risteys ohitetaankin sitten laillisesti 80:n nopeudella, seuraava 70:n, sitten satasen jne. Kun talvi tulee, osa näistä rajoituksista sitten alenee, osa pysyy ennallaan. Aika välkky pitää olla ja mieli puhdas muista murheista, joka pitää lukua näistä nopeusrajoituksista.

Mistä tällainen nopeusrajoitusten ja kameratolppien ripottelu muusta kertoo kuin kiusanteosta? Vastaan itse:
- Tienpitäjällä on liikaa määrärahoja.
- Poliisi on priorisoinut siisteihin sisätöihin.
- Kameravalvonta on yksi verotuksen muoto.

Ja kerrankin olen Veemeliteuksen kanssa jostain asiasta  samaa mieltä.

    Edes kerran :D

Jompikumpi meistä alkaa pehmitä.
Otsikko: Vs: Liikenneriisto
Kirjoitti: Oksa - 07.09.16 - klo:16:53
miksi net ei vala hitastemöykkyä siihen merkin kohalle... että sepekin huomais merkin..      olis se messevää ajaa kunnolla möykkyyn niinku net kossit silloin aikanaan kun mikkelissä laittovat sen ekan...                  oli pikkasen helmapakkelia ja pakarin pätkää tiellä....