Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: -SS- - 25.08.16 - klo:00:35

Otsikko: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: -SS- - 25.08.16 - klo:00:35
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?

Eihän tuosta mitään tule, että kun puskee 7-tonnariin Elmeriin täysiä, pysähtyy kola siihen paikkaansa.
Elmeristä tosiaan tulee tuplat Mitjaan verrattuna. Mutta on tavattoman sitkeää ja nahkeaa se korsi. Ikävä puida. Kasa kertyy terän taakse. Möyy. Kasa kertyy taas . Möyy. Tympivää. Olisiko se strobiluriini nyt sitten tehnyt kepposet.

-SS-
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: jariman - 25.08.16 - klo:08:12
Onko se kitkalevy kulunut liian ohueksi/loppuun, uusi kitkalevy.
Kiristä kitkalevyä tarvittaessa vähän kerrallaan, eli säätöruuveja
1/6 kierrosta kerralla tasaisesti. Yleisohje tämä.
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: Dr.Who - 25.08.16 - klo:08:40
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?

Eihän tuosta mitään tule, että kun puskee 7-tonnariin Elmeriin täysiä, pysähtyy kola siihen paikkaansa.
Elmeristä tosiaan tulee tuplat Mitjaan verrattuna. Mutta on tavattoman sitkeää ja nahkeaa se korsi. Ikävä puida. Kasa kertyy terän taakse. Möyy. Kasa kertyy taas . Möyy. Tympivää. Olisiko se strobiluriini nyt sitten tehnyt kepposet.

-SS-
Jospa aloitat säädöt sieltä kuskin pukilta,tai vedä se luistokytkin niin kireelle ettei luista ja poraa vielä muutamalle läpipultille reikä ja pulttaa kiinteäksi.Ei luista sitten kolakuljetin.
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: Naturalis - 25.08.16 - klo:08:56
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?
-SS-
Uudet levyt 18€/kpl, 2kpl siellä on. Eikös siellä kirjassa ole että 200Nm olis säätö luistokytkimillä?

KORJAUS:Kaatokela ja syöttöruuvi 200Nm, kolakuljetin 90Nm. Löytyy ohjekirjasta kohdasta turvalaitteet...
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: -SS- - 25.08.16 - klo:10:32
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?
-SS-
Uudet levyt 18€/kpl, 2kpl siellä on. Eikös siellä kirjassa ole että 200Nm olis säätö luistokytkimillä?

En kyyl nähnyt suomenkielisessä. Levyt katsoin että oli
pintaa hyvästi, eikä se vastinpintaollut kulunut kovin
uralle. Nyt tuli vähän kiiltoa kun alkoi hillittämästi luistamaan.

On huomattava, että tuo kytkin siivapyörineen on Dominator 48 purkukolakuljettimesta,
kolmiketjuisesta, ja siirretty 38:n kaksiketjuiseen. Eli voimaa pitäisi mennä vähemmän
varmaankin per ketju.

38:n oma varokytkin oli hiukan erilanen, ja ketju siitä lähtee sinne pöydälle.

Täytyypä laittaa 1/3 kierrosta kiinni muttereita ja kokeilla, kestääkö pyörimässä. Ehkä se
valtaisa kaste ja kuution multakasa yöllä pöydälle vaikuttivat asiaan. Nyt
näyttäisi kuivalta, juuri ennen sadetta tuleekin semmonen tuuli.

-SS-
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: Naturalis - 25.08.16 - klo:12:49
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?
-SS-
Uudet levyt 18€/kpl, 2kpl siellä on. Eikös siellä kirjassa ole että 200Nm olis säätö luistokytkimillä?

En kyyl nähnyt suomenkielisessä. Levyt katsoin että oli
pintaa hyvästi, eikä se vastinpintaollut kulunut kovin
uralle. Nyt tuli vähän kiiltoa kun alkoi hillittämästi luistamaan.

On huomattava, että tuo kytkin siivapyörineen on Dominator 48 purkukolakuljettimesta,
kolmiketjuisesta, ja siirretty 38:n kaksiketjuiseen. Eli voimaa pitäisi mennä vähemmän
varmaankin per ketju.

38:n oma varokytkin oli hiukan erilanen, ja ketju siitä lähtee sinne pöydälle.

Täytyypä laittaa 1/3 kierrosta kiinni muttereita ja kokeilla, kestääkö pyörimässä. Ehkä se
valtaisa kaste ja kuution multakasa yöllä pöydälle vaikuttivat asiaan. Nyt
näyttäisi kuivalta, juuri ennen sadetta tuleekin semmonen tuuli.

-SS-
Korjattu arvot liukukytkimille!
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: -SS- - 25.08.16 - klo:13:06
Ei toi kyllä 90 Nm ollut kun sentään sai käännetyksi kiintoavaimella melko helposti. Lukitus on helpoin puolen kierroksen välein niin kiristin puoli kierrosta kaikkia.

-SS-
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: -SS- - 25.08.16 - klo:23:47
Joo suurin luiston syy taisi olla haastava ohralajike. Tänään Mitjaa juoksuvauhtia sisään, ei kytkin edes lämmennyt. Pöytäkin kiilteli nyt puhtaana, keskenvamistunut Mitja olikin hyvä "puimurinpuhdistuslajike"

Nyt jälkeenpäin alkaa epäilyttää, jatkaisiko enää tuolla Elmerillä, tosi tahmeaa oli puitavuus, ja korsi olisi vihreä varmaan maailman tappiin. Kiva toisaalta oli säiliöntäysiä siinä  pikkupalstalla tyhjennellä.

En varmaan osaa kaksitahoisia viljellä, minusta eivät ole niin sadokkaita mitä paperilla.

-SS-
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: mike - 26.08.16 - klo:22:09
Oletkos pannut Sampon eläkkeelle? Vai onko siinä Claassissa sittenkin sitä jotain? ):
Otsikko: Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kirjoitti: -SS- - 26.08.16 - klo:23:55
Oletkos pannut Sampon eläkkeelle? Vai onko siinä Claassissa sittenkin sitä jotain? ):

Ei kyllä Sampoa varmaan jännittää, pääsiskö rapsipeltoa
puimaan. Se on siellä etäpellolla, koitin jo käymmäänkin, niin vaan
jyrähti räpätäti säksättämään. Viimeksi puitu toissasyksynä
ohria eli Barkea. Jos tulee märkää niin Sampohan lähtee kotiakin
Proximoa puimaan, eihän  Claasi nouse kostealla oikein mäkeä ylös,
ja tyhjillä renkailla on semmoinen rasittava lieruaja, vaikka onkin
traktorikuvioiset  twinit takapäässä.

En uskalla Claasin päälle ihan vielä luottaa, olihan se niin väsähtänyt.
Mutta ei 1300 tuntia luulisi liikaa sille olevan.

No juuri tuo levykytkinen luisto oli aivan yllätys, aika piukan oloinen se
90 Nm olisi, en laita kuitenkaan kuin vähän päälle 60, kun on vajaa määrä
kettinkejäkin kolassa. Jätin silloin kasatessa löysemmälle, ajattelin, että
ei hajoaisi oma viritys.

Ei Sampossa taida olla kuin siinä pöydänkäyttöakselilla kitkakytkin.

-SS-