Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Claas Dominator kolakuljettimen kytkin  (Luettu 3771 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19966
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?

Eihän tuosta mitään tule, että kun puskee 7-tonnariin Elmeriin täysiä, pysähtyy kola siihen paikkaansa.
Elmeristä tosiaan tulee tuplat Mitjaan verrattuna. Mutta on tavattoman sitkeää ja nahkeaa se korsi. Ikävä puida. Kasa kertyy terän taakse. Möyy. Kasa kertyy taas . Möyy. Tympivää. Olisiko se strobiluriini nyt sitten tehnyt kepposet.

-SS-

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Onko se kitkalevy kulunut liian ohueksi/loppuun, uusi kitkalevy.
Kiristä kitkalevyä tarvittaessa vähän kerrallaan, eli säätöruuveja
1/6 kierrosta kerralla tasaisesti. Yleisohje tämä.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?

Eihän tuosta mitään tule, että kun puskee 7-tonnariin Elmeriin täysiä, pysähtyy kola siihen paikkaansa.
Elmeristä tosiaan tulee tuplat Mitjaan verrattuna. Mutta on tavattoman sitkeää ja nahkeaa se korsi. Ikävä puida. Kasa kertyy terän taakse. Möyy. Kasa kertyy taas . Möyy. Tympivää. Olisiko se strobiluriini nyt sitten tehnyt kepposet.

-SS-
Jospa aloitat säädöt sieltä kuskin pukilta,tai vedä se luistokytkin niin kireelle ettei luista ja poraa vielä muutamalle läpipultille reikä ja pulttaa kiinteäksi.Ei luista sitten kolakuljetin.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?
-SS-
Uudet levyt 18€/kpl, 2kpl siellä on. Eikös siellä kirjassa ole että 200Nm olis säätö luistokytkimillä?

KORJAUS:Kaatokela ja syöttöruuvi 200Nm, kolakuljetin 90Nm. Löytyy ohjekirjasta kohdasta turvalaitteet...

Viimeksi muokattu: 25.08.16 - klo:12:48 kirjoittanut Naturalis

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19966
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?
-SS-
Uudet levyt 18€/kpl, 2kpl siellä on. Eikös siellä kirjassa ole että 200Nm olis säätö luistokytkimillä?

En kyyl nähnyt suomenkielisessä. Levyt katsoin että oli
pintaa hyvästi, eikä se vastinpintaollut kulunut kovin
uralle. Nyt tuli vähän kiiltoa kun alkoi hillittämästi luistamaan.

On huomattava, että tuo kytkin siivapyörineen on Dominator 48 purkukolakuljettimesta,
kolmiketjuisesta, ja siirretty 38:n kaksiketjuiseen. Eli voimaa pitäisi mennä vähemmän
varmaankin per ketju.

38:n oma varokytkin oli hiukan erilanen, ja ketju siitä lähtee sinne pöydälle.

Täytyypä laittaa 1/3 kierrosta kiinni muttereita ja kokeilla, kestääkö pyörimässä. Ehkä se
valtaisa kaste ja kuution multakasa yöllä pöydälle vaikuttivat asiaan. Nyt
näyttäisi kuivalta, juuri ennen sadetta tuleekin semmonen tuuli.

-SS-

Naturalis

  • Vieras
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Kolakuljettimen isossa siivapyörässä on pikkuruinen kitkalevy. Siinä kytkimessä on paininlevyssä kehä muttereita, joiden alla jouset painavat sitä levyä kiinni pyörään. Mitään mittaa ei ole annettu, mitään kierrosmäärää esim. löysästä  kireäksi, ainoa ohje oli käyttöohjekirjassa: Älä koskaan kiristä kytkintä niin kireälle, että se lakkaa toimimasta kytkimenä.

Hmmm... eli näin. Noh, pitää tarkistaa ketjut ja kolat sekä kiristää kettju jos tarpeen. Sitten vedän viisi kierrosta kiinni kaikkia ?
-SS-
Uudet levyt 18€/kpl, 2kpl siellä on. Eikös siellä kirjassa ole että 200Nm olis säätö luistokytkimillä?

En kyyl nähnyt suomenkielisessä. Levyt katsoin että oli
pintaa hyvästi, eikä se vastinpintaollut kulunut kovin
uralle. Nyt tuli vähän kiiltoa kun alkoi hillittämästi luistamaan.

On huomattava, että tuo kytkin siivapyörineen on Dominator 48 purkukolakuljettimesta,
kolmiketjuisesta, ja siirretty 38:n kaksiketjuiseen. Eli voimaa pitäisi mennä vähemmän
varmaankin per ketju.

38:n oma varokytkin oli hiukan erilanen, ja ketju siitä lähtee sinne pöydälle.

Täytyypä laittaa 1/3 kierrosta kiinni muttereita ja kokeilla, kestääkö pyörimässä. Ehkä se
valtaisa kaste ja kuution multakasa yöllä pöydälle vaikuttivat asiaan. Nyt
näyttäisi kuivalta, juuri ennen sadetta tuleekin semmonen tuuli.

-SS-
Korjattu arvot liukukytkimille!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19966
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Ei toi kyllä 90 Nm ollut kun sentään sai käännetyksi kiintoavaimella melko helposti. Lukitus on helpoin puolen kierroksen välein niin kiristin puoli kierrosta kaikkia.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19966
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Joo suurin luiston syy taisi olla haastava ohralajike. Tänään Mitjaa juoksuvauhtia sisään, ei kytkin edes lämmennyt. Pöytäkin kiilteli nyt puhtaana, keskenvamistunut Mitja olikin hyvä "puimurinpuhdistuslajike"

Nyt jälkeenpäin alkaa epäilyttää, jatkaisiko enää tuolla Elmerillä, tosi tahmeaa oli puitavuus, ja korsi olisi vihreä varmaan maailman tappiin. Kiva toisaalta oli säiliöntäysiä siinä  pikkupalstalla tyhjennellä.

En varmaan osaa kaksitahoisia viljellä, minusta eivät ole niin sadokkaita mitä paperilla.

-SS-

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Oletkos pannut Sampon eläkkeelle? Vai onko siinä Claassissa sittenkin sitä jotain? ):
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19966
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Claas Dominator kolakuljettimen kytkin
Oletkos pannut Sampon eläkkeelle? Vai onko siinä Claassissa sittenkin sitä jotain? ):

Ei kyllä Sampoa varmaan jännittää, pääsiskö rapsipeltoa
puimaan. Se on siellä etäpellolla, koitin jo käymmäänkin, niin vaan
jyrähti räpätäti säksättämään. Viimeksi puitu toissasyksynä
ohria eli Barkea. Jos tulee märkää niin Sampohan lähtee kotiakin
Proximoa puimaan, eihän  Claasi nouse kostealla oikein mäkeä ylös,
ja tyhjillä renkailla on semmoinen rasittava lieruaja, vaikka onkin
traktorikuvioiset  twinit takapäässä.

En uskalla Claasin päälle ihan vielä luottaa, olihan se niin väsähtänyt.
Mutta ei 1300 tuntia luulisi liikaa sille olevan.

No juuri tuo levykytkinen luisto oli aivan yllätys, aika piukan oloinen se
90 Nm olisi, en laita kuitenkaan kuin vähän päälle 60, kun on vajaa määrä
kettinkejäkin kolassa. Jätin silloin kasatessa löysemmälle, ajattelin, että
ei hajoaisi oma viritys.

Ei Sampossa taida olla kuin siinä pöydänkäyttöakselilla kitkakytkin.

-SS-