Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ilpu - 12.03.16 - klo:18:56
-
Eli tämmöinen tapaus kun delavalin hydr.lantakoneen ohjauslogiikkaboksi alkoi vikomaan ja vaihdettiin uusi. Ohjauslogikkana on Schneider elektronicin Twido.
Delaval pyysi tästä osasta n. 1300€ + alv. Netissä näitä samoja myydään 200-230€. Ongelmana on se, että tämä logikkayksikkö on ohjelmoitava. Voiko vanhasta imuroida jollain konstilla ohjelmat uuteen vai onko ohjelmointi erillisessä boksissa joka liitetään logiikkaboksin kylkeen.
-
Eli tämmöinen tapaus kun delavalin hydr.lantakoneen ohjauslogiikkaboksi alkoi vikomaan ja vaihdettiin uusi. Ohjauslogikkana on Schneider elektronicin Twido.
Delaval pyysi tästä osasta n. 1300€ + alv. Netissä näitä samoja myydään 200-230€. Ongelmana on se, että tämä logikkayksikkö on ohjelmoitava. Voiko vanhasta imuroida jollain konstilla ohjelmat uuteen vai onko ohjelmointi erillisessä boksissa joka liitetään logiikkaboksin kylkeen.
Ei onnistu pitää olla ohjelma ja salauskoodit jolla voi ohjelman asennuksen aloittaa.
-
tätä vähän epäilinkin. Vetuttaa vaan tämä delavalin hinnoittelupolitiikka, joka ei oikeastaan perustu mihkään varaosissa. Esim. hydrulisuodatin 200€ samaan masinaan delavalilta, mutta viimeks tuli sellanen vahinko, että lähettivät sellaisessa laatikossa jossa oli valmistajan nimi ja varaosanumero. Hydrauliikkaliikkessä sama 75€
-
SAS:sin vastauksiin kannattaa suhtautua aika isolla varauksella ::)
-
SAS:sin vastauksiin kannattaa suhtautua aika isolla luottamuksella ::)
Korjasin ! ;)
Onko niin hullua valmistajaa että antaa ohjelmansa vapaasti kopioitavaksi jonka kehittäminen
on tullut maksamaan.
-
Jos tuntee jonkun insinöörinörtin, niin se naputtaa ne pari ohjelmariviä hetkessä sinne boksin sisälle. Ei se ole mitään raketti tiedettä vaan paskakone
-
Ei välttämättä mahdotonta, mutta kalliimpaa kuin uus.
Merkkiosa, tuo maailman ihmeellisin, paras ja kallein komponentti. ;D
ihan normaalia nykyvaraosaperiaatteissa.
-
Traktorien bokseja voi korjata jopa suurin komponentti eli keskusyksikkö löytyy netistä ,mutta sitten tulee vaikeus mistä ohjelma ja salaus saadaan jotta voidaan se sinne asentaa.
-
lähinnä ajattelin , että kun boksiin liitetään I/O expansion connectoriin lisäboksi. Voisiko Logiikkaohjaus olla tässä osassa. Itse olen tullut toimeen koneen kanssa kun tiedän mitä raamatunkohtaa pitää missäkin tilanteessa koneelle lukea. hankaluuksia tulee siinä vaiheessa kun lomittajille pitää puhelimen kautta selittää, mihin ja kuinka lujaa pitää kumivasaralla lyödä, jotta alkaa toimimaan. Vika on niissä pienissä kärjissä, jotka ohjaavat hydrauliikan magneettiventtiilejä. jumittavat ja eivät aukaise tai jäävät yhtä aikaa päälle.Eikä näitä nykyaiaisia minä ainakaan enää saa tinatuksi ja vaihdetuksi, ovat niin pieniä
-
Salasana voi olla kynnyskysymys. Yleensä noita ohjelmoidaan ihan läppärin kautta. Tarvitaan vaan ns. sovellustyökalu ohjelman tekemiseen. Schneideriltä voi kysyä saako ilmaiseksi vai onko lisenssimaksun takana. Fiksuinta olisi, kun löytyisi automaation kanssa tekemisissä oleva paja, jolla olisi tuo työkalu. Pystyisivät nopeasti tarkistamaan onko mitään tehtävissä. Ohjelman voi siirtää toiseen yksikköön jos siihen pääsee käsiksi. Toi schneider itsessään on ongelma, koska ei ole kovin yleinen. Jos olisi Siemens, Omron, mitsubishi niin tekijöitä löytyisi helpommin.
-
lähinnä ajattelin , että kun boksiin liitetään I/O expansion connectoriin lisäboksi. Voisiko Logiikkaohjaus olla tässä osassa. Itse olen tullut toimeen koneen kanssa kun tiedän mitä raamatunkohtaa pitää missäkin tilanteessa koneelle lukea. hankaluuksia tulee siinä vaiheessa kun lomittajille pitää puhelimen kautta selittää, mihin ja kuinka lujaa pitää kumivasaralla lyödä, jotta alkaa toimimaan. Vika on niissä pienissä kärjissä, jotka ohjaavat hydrauliikan magneettiventtiilejä. jumittavat ja eivät aukaise tai jäävät yhtä aikaa päälle.Eikä näitä nykyaiaisia minä ainakaan enää saa tinatuksi ja vaihdetuksi, ovat niin pieniä
Jos toi logiikka on ns. modulaarinen eli se on palasista koottu, niin sinun ei tarvitse päästä ohjelmaan käsiksi, kun riittäisi pelkkä io-kortin vaihto. Mutta jos logiikka on yhtenäinen paketti, niin sitten menee koko matolaatikko vaihtoon.
-
lähinnä ajattelin , että kun boksiin liitetään I/O expansion connectoriin lisäboksi. Voisiko Logiikkaohjaus olla tässä osassa. Itse olen tullut toimeen koneen kanssa kun tiedän mitä raamatunkohtaa pitää missäkin tilanteessa koneelle lukea. hankaluuksia tulee siinä vaiheessa kun lomittajille pitää puhelimen kautta selittää, mihin ja kuinka lujaa pitää kumivasaralla lyödä, jotta alkaa toimimaan. Vika on niissä pienissä kärjissä, jotka ohjaavat hydrauliikan magneettiventtiilejä. jumittavat ja eivät aukaise tai jäävät yhtä aikaa päälle.Eikä näitä nykyaiaisia minä ainakaan enää saa tinatuksi ja vaihdetuksi, ovat niin pieniä
Releiden vaihto onnistuisi minultakin jos olisi aikaa - tuntuu vaan olevan vähän tiukassa tällä hetkellä. Mutta varmasti löytyy joku joka vaihtaa ne järkevällä hinnalla.
-
SAS:sin vastauksiin kannattaa suhtautua aika isolla varauksella ::)
Logiikka ei ole SAShan vankimpia osaamisalueita. ;D
-
tätä vähän epäilinkin. Vetuttaa vaan tämä delavalin hinnoittelupolitiikka, joka ei oikeastaan perustu mihkään varaosissa. Esim. hydrulisuodatin 200€ samaan masinaan delavalilta, mutta viimeks tuli sellanen vahinko, että lähettivät sellaisessa laatikossa jossa oli valmistajan nimi ja varaosanumero. Hydrauliikkaliikkessä sama 75€
Eli tämä paskamasiina jossa moottori päällä ja öljysäiliö roikkuu neljän lukitustapin varassa? Jos on, niin mulle saa laittaa yksärillä tuon suodattimen koodin, jos vain jaksat/kehtaat. ;D
-
Juurikin samanlainen. Filtrec a-2-21-c10bm
-
Traktorien bokseja voi korjata jopa suurin komponentti eli keskusyksikkö löytyy netistä ,mutta sitten tulee vaikeus mistä ohjelma ja salaus saadaan jotta voidaan se sinne asentaa.
Mitä sääkin noista muka tiedät?? Dille... ;D
-
Elektroniikkaa tungetaan joka asiaan nykyään, kohta kai rautakangessakin on joku elektroninen toiminto, eiväthän nuoret isännät enää jaksa innostua mistään sellaisesta jutusta, mihin ei sisälly elektroniikkaa jossain muodossa.
-
Traktorien bokseja voi korjata jopa suurin komponentti eli keskusyksikkö löytyy netistä ,mutta sitten tulee vaikeus mistä ohjelma ja salaus saadaan jotta voidaan se sinne asentaa.
Mitä sääkin noista muka tiedät?? Dille... ;D
Mikä hemmetin keskusyksikkö ja salaus. Ykköstä ja nollaa ne uskovat. :o
-
Juurikin samanlainen. Filtrec a-2-21-c10bm
Kiitän!
-
Elektroniikkaa tungetaan joka asiaan nykyään, kohta kai rautakangessakin on joku elektroninen toiminto, eiväthän nuoret isännät enää jaksa innostua mistään sellaisesta jutusta, mihin ei sisälly elektroniikkaa jossain muodossa.
Ennen oli helpompaa. Silloin riitti että paineen nousu sääti paskakoneen suunnanvaihtoventtiiliä. Nyt varmaan pitää olla GPS anturi ilmoittamassa milin suuuntaan kolat liikkuu ;)
-
Jos on ulostulot (rele) rikki tai kulunut voi ohjelmassa muuttaa käyttämään tosia ulostuloja jos niitä on vapaana ja muuttaa johdot niihin (edellyttää ettei ole salasana suojattu, netissä oli kaapelille ohje, +ohjelmia??), seuraava ohjelmistopäivitys palauttaa alkuperäisen kytkennän, piirilevyllä olevat releet voivat olla kannalla jolloin voi vaihtaa käyttämättömissä ulostuloista jos niitä on
ja voihan ne juotetut vaihtaa jos taitoa on.
Itse kysyisin huoltomieheltä neuvoa jos voisi jatkaa toimita näin, mutta paras tapa on vaihtaa ja jättää vanha varaosiksi ja korjata se jos taitoa riittää ja on aikaa, koska voi hukkua jojonkin jos ei onnistu
-
Traktorien bokseja voi korjata jopa suurin komponentti eli keskusyksikkö löytyy netistä ,mutta sitten tulee vaikeus mistä ohjelma ja salaus saadaan jotta voidaan se sinne asentaa.
Nuffieldissa ei ole bokseja, kuskilla saattaa olla bokserit
-
Kiitoksia kommenteista ja neuvoista. Uusi on paikalla ja täytyy vain niellä harminsa ja maksaa. Pari paikkaa on tiedossa, missä voisi ainakin käydä näyttämässä piirilevyä, että voiko sille tehdä mitään. Olisi sitten ainakin varalla.
Kovin tuntuvat herkille sähköjen räpyttelylle. Tämökin alkoi vikoa kun muuntajasta tippui yksi vaihe pois eikä ennättänyt ajoissa sammuttaa konetta.
-
saiskos vakuutuksesta mitään?
-
Todennäköisesti saa, muutama vuosi sitten kun se ukkosrintama kulki Suomen yli, hajosi meiltä navetasta em boksin lisäksi ilmastoinnin säädin ja tietokone. Tapiolalle soitto ja maksoivat isompia kyselemättä omavastuun ylittävän osan. Se vain nakertaa, että varaosahinnoittelu on joissain osissa tällä mallilla.
-
Kannattaiskohan kysellä esim Ransucolta. Sieltähän saa ainakin sveaverkenin lantakoneosat raapat, sylinterit suodattimet ym. Lavalilta ku noita ostaa niin ei ole kyse kaupasta vaan ryöstöstä. Esim. se hydr. paluu suodatin noin 200e ja hydraulisylinteri raapalle(siis se 40cm liikkeellä noin 40mmmännällä) 1200e :-\. Luulen että lavali möi noita sveaverkenin lantakoneita mutta nyt teettää kopioita puolassa ku ei tieten muuten saaneet riittävästi katetta toiminnalleen/toimihenkilöilleen ::)
-
DElaval ei myy enää sveaverkenin tavaroita ja varaosiakin vain niin kauan kuin varastossa riittää. Joitakin varaosia, jotka kuuluvat tuotevastuuseen joutuvat tilamaan lisää, mutta esim. primaventin kohdalla ransuco taitaa olla ainut vaihtoehto