Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: RainMan - 19.01.16 - klo:15:08
-
Sampower oli vapaamäntä moottori ilman kampi-akselia mutta moottorista ei taida kuulua edelleenkään erityistä vaikka 2000 luvulla veikattiin uutta tulemista ruiskutustekniikan parantumisen ansiosta .
Nyt ruotsalaiskeksijä tekee moottorin ilman nokka -akselia ? menneekö taas 5-20 vuotta ennen kuin todetaan ettei tämäkään sitten lyö läpi .
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaiskeksija-hylkasi-nokka-akselin-seuraava-ihmemoottori/SG7dSLKK
-
Paikallinen Heikki ???
http://www.google.com/patents/US5619965
-
on se vaan ikävä kun on aikaansa edellä keksijänä ja sitten unohetaan ... ja joku toinen korjaa sievästi hedelmät sitten kun aika onpi kypsempi..
-
Eipä tuo Christian von Koenigsegg ole keksinyt noita paineilmalla toimivia venttiilikoneistoja. Käsittääkseni niitä on käytetty jo vaikka kuinka kauan formula1 moottoreissa. Tuskin niissäkään mikään nokka enää painelee paineilmaventtiilejä, eiköhän ne hoideta elektroniikalla kampiakselin asentotunnistimia hyödyntäen. Ja linuxia.
-
Eikun onkin korvattu venttiilijousi paineilmalla. Tosin Renault on tehnyt tämmöisiä suunnitelmia:
Renault has been researching computer controlled electro hydraulic valves using no camshaft, to reduce moving parts while improving valve control.
(http://www.formula1-dictionary.net/Images/electro_hydraulic_valve_actuation_renault.gif)
http://www.formula1-dictionary.net/pneumatic_valve_actuation.html
Tuohon kun hydrauliikan tilalle laittaa pneumatiikan niin siinähän se. Taitaa se sittenkin olla ruåtsalaisten kehitelmä, ensteks.
-
Eipä tuo Christian von Koenigsegg ole keksinyt noita paineilmalla toimivia venttiilikoneistoja. Käsittääkseni niitä on käytetty jo vaikka kuinka kauan formula1 moottoreissa. Tuskin niissäkään mikään nokka enää painelee paineilmaventtiilejä, eiköhän ne hoideta elektroniikalla kampiakselin asentotunnistimia hyödyntäen. Ja linuxia.
Von Koenigsegg on kuitenkin rajoja rikkova autotehtailija, vasta ovat kehitelleet auton jossa ei ole vaihteistoa. Tehoakin on hieman reipas 1700hp.
-
Formula 1:ssä on nokka-akselittomat moottorit arkipäivää. Että ei siinä mielessä uusi keksintö, mutta nyt tulossa "siviilipuolelle". F1:ssä toimivat hydrauliikalla solenoidiventtiilien ohjaamana. Ja auto jossa ei ole vaihteistoa, toimii samalla periaatteella kuin dieselveturi... Tosin tuossa Koenigseggissä bensa-V8:n jatkona generaattori ja 3 sähkömoottoria. Molemmille takapyörille oma ja etuakselille 1. Taisipa olla vielä akkupaketti mukana, eli tavallaan hybridi
-
Formula 1:ssä on nokka-akselittomat moottorit arkipäivää. Että ei siinä mielessä uusi keksintö, mutta nyt tulossa "siviilipuolelle". F1:ssä toimivat hydrauliikalla solenoidiventtiilien ohjaamana. Ja auto jossa ei ole vaihteistoa, toimii samalla periaatteella kuin dieselveturi... Tosin tuossa Koenigseggissä bensa-V8:n jatkona generaattori ja 3 sähkömoottoria. Molemmille takapyörille oma ja etuakselille 1. Taisipa olla vielä akkupaketti mukana, eli tavallaan hybridi
Juu hybridihän tuo on. Koenigsegg ottaa aika paljon mallia formuloista, autot on hiilikuitua ja tankkia ei ole vaan bensa on hiilikuitukorin sisällä. Eipä mistään muusta "sarjatuotantoautosta" oteta niin julmia tehoja kuin koenigseggista. Koenigsegg on ollut vähän unelma-auton tapainen, hinta vaan tahtoo nousta esteeksi. ;D
-
Tuota tuota.......nyt saattaa olla tyhmä kysymys ...mutta... jos moottorissa ei ole kampiakselia niin miten sieltä voima otetaan ulos?
-
Kuninkaan muna?
-
Minulla oli kerran moottoripyörä jossa ei ollut nokka-akselia.
-
Tuota tuota.......nyt saattaa olla tyhmä kysymys ...mutta... jos moottorissa ei ole kampiakselia niin miten sieltä voima otetaan ulos?
Sampowerissa bokserimoottorin männät käyttivät hydraulipumppua ja voima otettiin hydraliikasta
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/sampower-moottori-syntyi-uudelleen/128548/&ved=0ahUKEwimudaI0LbKAhVK_HIKHffuDoIQFggZMAA&usg=AFQjCNG5vicPPulYDt7OMEtcr5DufmW_5A&sig2=HYEPcOUxUsUwg6kfGLaE8w
-
Tuota tuota.......nyt saattaa olla tyhmä kysymys ...mutta... jos moottorissa ei ole kampiakselia niin miten sieltä voima otetaan ulos?
Google: Hydrauliikalla lähinnä.
Äh. Rainman ehti.
-
Tuota tuota.......nyt saattaa olla tyhmä kysymys ...mutta... jos moottorissa ei ole kampiakselia niin miten sieltä voima otetaan ulos?
Google: Hydrauliikalla lähinnä.
Äh. Rainman ehti.
Eihän tuosta moottorista ole tainnut kuitenkaan kuulua mitään 15 vuoteen :-\
-
Näitä ihmekoneita on monenlaisia. Teslan generaattori vielä vanhempi ja liekö vieläkään oikeasti toimivaa olemassa vaikka videoitakin virityksistä löytyy.
-
Mullakin on dieseltraktori, jonka moottorissa ei ole nokka-akselia.
-
Siinä on vireoota miten vehjes toimii. Lontoota pitää osata hieman.
https://m.youtube.com/watch?v=OZWeNPi2XkE
-
tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\
-
tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\
Näin on.
Olisihan tuo hienoa jos koneissa olisi aina useampi moodi valittavana, se onnistuu helposti kun nokka-akseli on korvattu ohjelmistonpätkällä.
Esim. tietyille kierroksille aina tehokkain, polttoainetta säästävin, kierrosherkin, stabiilein tai meluttomin vaihtoehto.
Tai sitten etana, kilpikonna, jänis ja härkä.
-
Moottori tekniikassa aina löytyy näitä hienoja innovaatioita. Moottoripyöräpalstalla oli idea värinättömästä 2-sylliterisestä moottorista. Siinä oli vierekkäin kaksi 1-mukista konetta, kummallakin oma kampiakseli. Toinen pyöri myötä- ja toinen vastapäivään, kampiakselien päissä oli hammaspyörät kosketuksessa. Kun toisen mäntä meni ylöspäin, niin toisen meni alaspäin, ne siis kompensoivat toisiaan. Moottori siis on käytännössä värinätön,mihin MP-käytössä pyritään. Nykyään ainoa värinätön kone on Hondan 6-pyttyinen boxer moottoripyöräpuolella.
-
tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\
Näin on.
Olisihan tuo hienoa jos koneissa olisi aina useampi moodi valittavana, se onnistuu helposti kun nokka-akseli on korvattu ohjelmistonpätkällä.
Esim. tietyille kierroksille aina tehokkain, polttoainetta säästävin, kierrosherkin, stabiilein tai meluttomin vaihtoehto.
Tai sitten etana, kilpikonna, jänis ja härkä.
Koenigseggilla lähdetään liikkeelle 400hp sähkömoottoreilla, joilla kiihdytetään ~35km/h vauhtiin asti ja sitten peliin astuu mukaan ~1200hp polttomoottori. Näin saadaan vähennettyä renkaiden tyhjään pyörimistä. Auto kiihtyy nollasta sataan 2,7sekunnin aikaan, että kait tuo ihan toimiva systeemi on.
Taitaa hybridiautoissakin olla jo jonkinlainen automatiikka säätelemässä millä ajetaan. Kaupungissa menevät sähköllä, jolloin säästyy paljon bensaa ja luontoa. Harmi vain että suurin osa hybrideistä on käsittämättömän rumia. Lexus Is300 Hybrid kelpaisi kyllä. :)
-
Poppakonstit ei kuutiotuumia voita! Nuita korjamaan ei sitten tavan taliainen pysty eikä vielä mikään nyrkipajakaan.
-
tuohan on vielä joutavaa röpeltämistä, sähkösolenoidi vaan venttiilin päähän kiinni ja ses siitä :-\ :-\ :-\ :-\
Remmi-Teamissa (bensanpihistysajokkia rakentava kerho) kokeiltiin solenoideilla ohjattuja venttiileitä 90 -luvulla. Systeemin sai toimimaan kunnolla vain tasaisella kuormalla vakiokierroksilla, koska paineen vaihdellessa venttiilin kahta puolta vaadittiin erisuuri voima venttiilin avaamiseksi. Ajoitukset eivät pysyneet kohdallaan. Solenoidin olisi pitänyt olla järjettömän suuri, jotta olisi voinut käyttää normaalin kokoista palautusjousta, jotta venttiili olisi myös mennyt kiinni ajallaan ja tiivistänyt kunnolla.
Nokka-akselissa on aina riittävästi voimaa runnoa venttiili auki joka tilanteessa samaan aikaan, ja suurehko jousivoima vetää sen myös kiinni.
Voihan tietysti olla, että tekniikka on noista ajoista hieman kehittynyt. Meidän proto oli tehty Mankin kannesta ja Pappatunturin kampiakselista. Venttiilejä ja sytytystä ohjasi piirikortti, joka oli rakennettu teurastamovaa-an sisuskaluista...
Mika
-
Miksi venttiilin pitää ylipäätään olla venttiilin muotoinen, lautasella ja varrella. Eikö ilmaakin voisi syöttää jonkinlaisella suuttimella.
-
silloin kun moottorit ottivat formuloissa kierroksia, niin kaikistellen ei rautajouset tahtoneet pysyä mukana ja venttiilit sekosivat. ferrari alkoi käyttää perinteisen jousen sijaan paineilmapalkeita.
-
Miksi venttiilin pitää ylipäätään olla venttiilin muotoinen, lautasella ja varrella. Eikö ilmaakin voisi syöttää jonkinlaisella suuttimella.
kaasujen vaihtuvuus ja pyörteily kai siinä lie takana. siis venttiililautasella.
-
Miksi venttiilin pitää ylipäätään olla venttiilin muotoinen, lautasella ja varrella. Eikö ilmaakin voisi syöttää jonkinlaisella suuttimella.
kaasujen vaihtuvuus ja pyörteily kai siinä lie takana. siis venttiililautasella.
Niin, tai ylipäätään miten saadaan rakenne joka on palokaasuja vastaan tiivis. Muistan pienenä poikana kun TM hehkutti uutta keksintöä jossa venttiileinä toimivat kuulaventtiilin tapaiset samalla akselilla pyörivät pallot kannessa. Ei kai siitäkään mitään tullut.
Mika
-
Miksi venttiilin pitää ylipäätään olla venttiilin muotoinen, lautasella ja varrella. Eikö ilmaakin voisi syöttää jonkinlaisella suuttimella.
lautanen johtaa lämpöä istukan kautta kanteen ja venttiilin varsi samoin, voi olla jopa täytetty jollain aineella joka hölkätessään johtaa lämpöä...
tavallaanhan voi ajatella että turbo on eräänlainen suutin ja venttiili suuttimen kärki, jos taas polkupyörän venttiilin kaltaisella suuttimella tohauttas ilmaa männän päälle syntyis kylmiä alueita palopäähän mikä eio ole suotavaa :-\ :-\ :-\ :-\
-
kun aatelee kuin nuo ensimmäiset ukkelit keksikin tuon moottorin varustaa niin alkaa pikkasen jo epäillä että onko älykkyys ollenkaan lisääntyny vuosisatojen aikana? ja miten yleensäkin nuo on keksitty jossain pikkupajassa... ja niillä materiaaleilla ja koneilla...
-
kun aatelee kuin nuo ensimmäiset ukkelit keksikin tuon moottorin varustaa niin alkaa pikkasen jo epäillä että onko älykkyys ollenkaan lisääntyny vuosisatojen aikana? ja miten yleensäkin nuo on keksitty jossain pikkupajassa... ja niillä materiaaleilla ja koneilla...
Väljiä prutkujahan ne vanhat moottorit olikin. Noihin aikoihin on ollut melkoiset paineet kehittyä. Nyt taas tehdään "timmejä" koneita kun on tekniikka joka sen mahdollistaa. Kun männän ja sylinterin seinän välistä puhutaan nykyään mikrometreissä, taisi ennenvanhaan™ vastaavan välyksen loppuliite olla millimetriä.
-
Tässä minun nokka-akselittomassa on puristus 18:1 ja Roots-ahdin hoitaa sylinterien tuuletuksen.