Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Veeti - 02.01.16 - klo:19:27
-
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/12/04/traktorikaravaani-kokkolasta-helsinkiin-vuonna-1925
-
Voortteja
-
ei tainnu pahemmin tuolloin olla noita valinnanvaihtoehtoja? montako valtua olikaan???
-
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/12/04/traktorikaravaani-kokkolasta-helsinkiin-vuonna-1925
veetilässäkin kun oltaisiin aikoinaan hylätty nuo fordsonit ja ostettu hankkialta oikea traktori niin nyt olisi c-alueen tissinkoittajat kadehtijan roolissa ja veeti kadehtittava....puolimetrisessä hangessa 35 ferkku porhaltaa useampi tukki perässä kuin tyhjää vaan ja nykykuorma-auton nuppikuormakaan ei menoa hidasta kylätiellä, kylkystilanteessaki ois massikka vaan möytästäny seuraavaan liittymään ojan pohjaa pitkin ja ylös kun kumpikin etupyörä vetää, toisin kuin foordissa 8) 8) 8) 8)
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/20/uusi-traktori-haikaisi-1950-luvun-isannat
-
lukiko kukaan ... muistaaksein koneviestissä juttua valtun kehityskestä? siinä joku silmäätekevä tuolla virmassa, joku koneinssi, kerto että oli onttoja tukkeja kuormassa kun mainoskuvia tekivät, jakso vetää hyvin kun ei ollu painoa kuin murto-osa koosta. on net ennenkin osanneet vetättää...
-
lukiko kukaan ... muistaaksein koneviestissä juttua valtun kehityskestä? siinä joku silmäätekevä tuolla virmassa, joku koneinssi, kerto että oli onttoja tukkeja kuormassa kun mainoskuvia tekivät, jakso vetää hyvin kun ei ollu painoa kuin murto-osa koosta. on net ennenkin osanneet vetättää...
oksan fiudet on aivan vastaantulijoita kun verrataan oikeisiin metsäraktoreihin ja nyyhky ei tukehtus yli pölisevään lumeen kun tuommosen vanhan valtran korkeemman levyn löytäs nokalle ;) :D ;D 8)
https://www.youtube.com/watch?v=aKn2sD4Pk18
-
lukiko kukaan ... muistaaksein koneviestissä juttua valtun kehityskestä? siinä joku silmäätekevä tuolla virmassa, joku koneinssi, kerto että oli onttoja tukkeja kuormassa kun mainoskuvia tekivät, jakso vetää hyvin kun ei ollu painoa kuin murto-osa koosta. on net ennenkin osanneet vetättää...
Sorakuormiakin oli mulkattu. Tyhjiä puulaatikoita pohjalle ja vähän soraa päälle. ;D
-
iso mieshän nuita tekstoja ja ferkkuja lykkäs lumessa, joskus miettiny jotta pitäs kesällä kokkeilla laittaa naru textan ja 800 polariksen väliin ;D ;D ;D ;D
-
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/08/28/muna-ja-voivuoret-vaihtokaupalla-neuvostoliittoon
Tämä se vasta mielenkiintoinen on. saisko nyt tuhannella munalla öljytynnyrin.
Taitais saada barrelin hyvinkin. Mutta tärkeintä on se, mitä sen tuhannen munan tuottamiseen on mennyt. Barreli öljyä. 🎅
-
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/08/28/muna-ja-voivuoret-vaihtokaupalla-neuvostoliittoon
Tämä se vasta mielenkiintoinen on. saisko nyt tuhannella munalla öljytynnyrin.
Taitais saada barrelin hyvinkin. Mutta tärkeintä on se, mitä sen tuhannen munan tuottamiseen on mennyt. Barreli öljyä. 🎅
jo tuolloin tila ollut 25 vuotta karjattomana, joko tundralle siirtyminen oli tapahtunu :'( :'( :'( :'(
-
lukiko kukaan ... muistaaksein koneviestissä juttua valtun kehityskestä? siinä joku silmäätekevä tuolla virmassa, joku koneinssi, kerto että oli onttoja tukkeja kuormassa kun mainoskuvia tekivät, jakso vetää hyvin kun ei ollu painoa kuin murto-osa koosta. on net ennenkin osanneet vetättää...
niin se oli 90-lukua, kun suolahden auditoriossa joku valtran logoilla varustettu iäkkäämpi herrasmies kertoi tuon koiruuden toteuttaneensa. olivat kuulemma joskus, oliko 60-lukua, niin esitelleet englantilaisille massikan edustajille kakskymppistä valmettia metsätöissä suomen talvessa.
niin hän kertoi, jotta se näytöksessä vedetty tukkikuorma tehtiin edellisenä päivänä ja siinä kuormassa tosiaan oli päädyt ladottu lyhysistä pölkyistä ja ainoastaan sivut ja päällimmäinen kerros oli pitkiä puita. hämmästystä oli vetokyky herättänyt.
-
Täällä eräs isäntä. kun pikkuvallu ei jaksanyt vetää auraa savikossa, laittoi jälkikasvun ratin taakse ja alkoi itse työntämään, välillä kun rupesi hikeä pyyhkimään naamaltaan niin vallu kuopi senaikaa paikoillaaan..
-
Täällä eräs isäntä. kun pikkuvallu ei jaksanyt vetää auraa savikossa, laittoi jälkikasvun ratin taakse ja alkoi itse työntämään, välillä kun rupesi hikeä pyyhkimään naamaltaan niin vallu kuopi senaikaa paikoillaaan..
Ihan varmasti joo😃
-
miksei muka? onhan täällä monen muunkin jutut tuota luokkaa... mutta pitääkö nuo mainokset nykypäivänäkään ihan paikkansa?
-
Täällä eräs isäntä. kun pikkuvallu ei jaksanyt vetää auraa savikossa, laittoi jälkikasvun ratin taakse ja alkoi itse työntämään, välillä kun rupesi hikeä pyyhkimään naamaltaan niin vallu kuopi senaikaa paikoillaaan..
Ihan varmasti joo😃
Takuulla tositapaus, vielä on elossa silminnäkijöitä, ja se jälkikasvukin oli tyttö joka oli ruotelissa, oli samaisesta perheestä aikoinaan juttujakin lehdissä, kun raivasivat kylmää tilaa..
-
siinä muuten hyvä esimerkki siitä kuin vähästä saattaa olla kinni tuo juuttuminen. isävainaa oli aikoinaan kyntänny naapurille ja algaier ei ollu jaksannu vetää turpeikossa jolloin naapuri oli köyden pätkällä vetäny pahimman yli! toimiiii. mutta yritäppä nykyvaltun kanssa....
-
Onko oksalla ollu allgaier? Malli ja ikä? Mulla on tuola liiterissä ajokuntonen ap17 -52.....
-
https://www.youtube.com/watch?v=K_19IbdEFr8
-
ei rassukka ollu vielä maailmalla kun tuo oli... mutta siitä ei jääny kuvaa tahi muuta muistoa, pelkkä kuulopuhe, mitä isävainaa kertoi... joku 50 luvun ekat vuodet tuo...
-
Veeti se elää mennyttä aikaa.Ja tää kuuluisi kyllä tuonne konepuolelle,noin niinkuin huomautuksena.
-
Voortteja
Niin kaunis muisto vain ei ole enään Foorteja uutena saatavana vaan fiiuua. ;D ;D
Mikä johti Ford traktoreiden tuhoon ,kyllä siinä varmaan oli pysähtynyt tuotekehitys 70 luvun tasolle. ;D
-
Eiköhän Engelsmannien niin auto-kun muukin teollisuus kärsinyt ammattiliittojen edunvalvonnasta..
-
Voortteja
Niin kaunis muisto vain ei ole enään Foorteja uutena saatavana vaan fiiuua. ;D ;D
Mikä johti Ford traktoreiden tuhoon ,kyllä siinä varmaan oli pysähtynyt tuotekehitys 70 luvun tasolle. ;D
1992 esiteltiin 40-sarja. Oli kilpailukykyinen aikalaisiinsa. Valtran edesmennyt tuotekehitysinsinööri tokaisikin Käytännön Maamies-lehden traktorinumerossa vuosia sitten Basildonin Powerstar-moottorin olleen erään parhaimmista moottoreista.
Ja tottahan tuo oli 100-270 hv;n malleista ei paljon pahaa ole kuulunut. Voimansiirrossa Foordi oli aikalaisiaan kestävämpien maineessa, mitäpä siinä enää kehittämistä. Synkrothan oli vain remonttia varten, kyllä Valtsu-mies 1970-80 luvuilla tän ties.
Sitäpaitti ei noilla nykynewhollandeilla ole enää hirveitä sukurasitteita tai -hyveitä?
-
Eiköhän Engelsmannien niin auto-kun muukin teollisuus kärsinyt ammattiliittojen edunvalvonnasta..
Kärsi. Etupäässä BLMC.
-
Voortteja
Niin kaunis muisto vain ei ole enään Foorteja uutena saatavana vaan fiiuua. ;D ;D
Mikä johti Ford traktoreiden tuhoon ,kyllä siinä varmaan oli pysähtynyt tuotekehitys 70 luvun tasolle. ;D
1992 esiteltiin 40-sarja. Oli kilpailukykyinen aikalaisiinsa. Valtran edesmennyt tuotekehitysinsinööri tokaisikin Käytännön Maamies-lehden traktorinumerossa vuosia sitten Basildonin Powerstar-moottorin olleen erään parhaimmista moottoreista.
Ja tottahan tuo oli 100-270 hv;n malleista ei paljon pahaa ole kuulunut. Voimansiirrossa Foordi oli aikalaisiaan kestävämpien maineessa, mitäpä siinä enää kehittämistä. Synkrothan oli vain remonttia varten, kyllä Valtsu-mies 1970-80 luvuilla tän ties.
Sitäpaitti ei noilla nykynewhollandeilla ole enää hirveitä sukurasitteita tai -hyveitä?
Joko 40 sarjassa oli keskellä ja piilossa etupäähän kartaani ?
Juuri tuohon tasoon Foorti pysähtyi se vaan on fakta jota on joittekin vaikea hyväksyä. ;)
-
Voortteja
Niin kaunis muisto vain ei ole enään Foorteja uutena saatavana vaan fiiuua. ;D ;D
Mikä johti Ford traktoreiden tuhoon ,kyllä siinä varmaan oli pysähtynyt tuotekehitys 70 luvun tasolle. ;D
1992 esiteltiin 40-sarja. Oli kilpailukykyinen aikalaisiinsa. Valtran edesmennyt tuotekehitysinsinööri tokaisikin Käytännön Maamies-lehden traktorinumerossa vuosia sitten Basildonin Powerstar-moottorin olleen erään parhaimmista moottoreista.
Ja tottahan tuo oli 100-270 hv;n malleista ei paljon pahaa ole kuulunut. Voimansiirrossa Foordi oli aikalaisiaan kestävämpien maineessa, mitäpä siinä enää kehittämistä. Synkrothan oli vain remonttia varten, kyllä Valtsu-mies 1970-80 luvuilla tän ties.
Sitäpaitti ei noilla nykynewhollandeilla ole enää hirveitä sukurasitteita tai -hyveitä?
Valtumiehillä on kokemusta pehmeistä vaihtelaatikoista,alennusvaihteiston hammassäryistä,booriholkkien pettämisistä moottorin stefojen laukeamisista,katkenneista vaihdekepeistä ja aikoinaan esim 361 vaihteiden jumittumisesta.Ja saman paskan tekeminen sallitaan edelleen valtion myötävaikutuksella.
-
Voortteja
Niin kaunis muisto vain ei ole enään Foorteja uutena saatavana vaan fiiuua. ;D ;D
Mikä johti Ford traktoreiden tuhoon ,kyllä siinä varmaan oli pysähtynyt tuotekehitys 70 luvun tasolle. ;D
1992 esiteltiin 40-sarja. Oli kilpailukykyinen aikalaisiinsa. Valtran edesmennyt tuotekehitysinsinööri tokaisikin Käytännön Maamies-lehden traktorinumerossa vuosia sitten Basildonin Powerstar-moottorin olleen erään parhaimmista moottoreista.
Ja tottahan tuo oli 100-270 hv;n malleista ei paljon pahaa ole kuulunut. Voimansiirrossa Foordi oli aikalaisiaan kestävämpien maineessa, mitäpä siinä enää kehittämistä. Synkrothan oli vain remonttia varten, kyllä Valtsu-mies 1970-80 luvuilla tän ties.
Sitäpaitti ei noilla nykynewhollandeilla ole enää hirveitä sukurasitteita tai -hyveitä?
Joko 40 sarjassa oli keskellä ja piilossa etupäähän kartaani ?
Juuri tuohon tasoon Foorti pysähtyi se vaan on fakta jota on joittekin vaikea hyväksyä. ;)
Ei se mihinkään pysähtynyt. 4-portainen pikavaihde, säätötilavuuspumppu, hiljainen ohjaamo samaa tasoa kuin parhaissa kilpailijoissa, ja suora 4-vedon kardaani keskellä ilman mitään murroksia kuten eräässä kotomaisessa. Se siitä sitten.
-
Murrosnivel on välttämätön valtran kardaanissa.
-
niin. kun antaa niin paljon periksi pulattoman valun jäljiltä. kuten aikoinaan oma 604ssa... ja net pallon puolikkaat kardanin liittomenä aina anto ekana periks kun jossain joutu vetämään. fiudessa ei etuakselissa vieläkään edes väljää 26 vuoden käytön jälkeenkään. mutta eikös noissa nyyissä ole paljon fordin perua tm ja m malleissa? pienemmät sitten fiude peruja.
-
Ford 5000 perintö elää CNH konsernissa hyvin. Meksikon tehtaat suoltavat 5610S - 7610S - malleja kovaan käyttöön. 8+2 vaihteisto, pikavaihde optiona. Neliveto keskikardaanilla. Ainoa mikä on täysin uutta, on 4.5 litran moottori, bosch ruiskutuspumpulla. Olisiko iveco.
Tuommoisen kun saisi vielä, ei olisi pelkoa että pitää remonttimiehellä ihan ensimmäisen 30 v aikana käyttää.
http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/NSeries/Serie10's.htm
-SS-
-
Ford 5000 perintö elää CNH konsernissa hyvin. Meksikon tehtaat suoltavat 5610S - 7610S - malleja kovaan käyttöön. 8+2 vaihteisto, pikavaihde optiona. Neliveto keskikardaanilla. Ainoa mikä on täysin uutta, on 4.5 litran moottori, bosch ruiskutuspumpulla. Olisiko iveco.
Tuommoisen kun saisi vielä, ei olisi pelkoa että pitää remonttimiehellä ihan ensimmäisen 30 v aikana käyttää.
http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/NSeries/Serie10's.htm
-SS-
Vuonna 69 ostettiin taloon ensimmäinen Foorti Ford OK6 no 1600 tuntia niin mäntä posahti moottorista että sellanen tapaus oli se.
Mikä oli syynä tosiaan että foorti hylättiin ja nyykkäriä alettiin makaroonin osista kyhämään ja sekin pilattiin ei ole fiiatin veroinen kestävyydeltään ei..
Etuakseleilla ei kannatta fiiu miesten ylpeillä ainakin Vapolla kuutos fiiatin akseli rempattiin joka ainut talvi murikkaakselin lukitus petti ,öljyt pursusi vaihteistosta etuperään tuli öljy tulva. :D
-
Ford 5000 perintö elää CNH konsernissa hyvin. Meksikon tehtaat suoltavat 5610S - 7610S - malleja kovaan käyttöön. 8+2 vaihteisto, pikavaihde optiona. Neliveto keskikardaanilla. Ainoa mikä on täysin uutta, on 4.5 litran moottori, bosch ruiskutuspumpulla. Olisiko iveco.
Tuommoisen kun saisi vielä, ei olisi pelkoa että pitää remonttimiehellä ihan ensimmäisen 30 v aikana käyttää.
http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/NSeries/Serie10's.htm
-SS-
Vuonna 69 ostettiin taloon ensimmäinen Foorti Ford OK6 no 1600 tuntia niin mäntä posahti moottorista että sellanen tapaus oli se.
Mikä oli syynä tosiaan että foorti hylättiin ja nyykkäriä alettiin makaroonin osista kyhämään ja sekin pilattiin ei ole fiiatin veroinen kestävyydeltään ei..
Etuakseleilla ei kannatta fiiu miesten ylpeillä ainakin Vapolla kuutos fiiatin akseli rempattiin joka ainut talvi murikkaakselin lukitus petti ,öljyt pursusi vaihteistosta etuperään tuli öljy tulva. :D
Ensinnäkin tuo OK-6 malli on Orasvuolla kyhätty, Customin/Traderin peru koneella oleva, ei ole juuri milläänlailla yhteneväinen Fordin traktorimoottoreiden kanssa. Että se siitä taas. Montakos Foortia sulla ittelläs on ollut? Ja sen verta paljon olen noiden Vapon koneiden kanssa ollut tekemisissä, niin kysynkin sinulta: monessako Valumeetissä oli Bertan 2300 etukuormainta ja kuis kesti? -05 a -02 Carraro oli menestys? Vai oliko?
Noi Nyykkäritkin on tainneet pelata voimansiirrollisesti edelleen nykyvalumeettejä paremmin? Versuskin on Direktin ohella ollu se murhehen kryyni, Hitechki menee sinne 5000-10000 h väliin. Sitteen aletaan remppaamaan ja remanlaatikkoa ettimään yleensä. Siksi kai sekin pisnes kukoistaa?
-
ei rassukka ollu vielä maailmalla kun tuo oli... mutta siitä ei jääny kuvaa tahi muuta muistoa, pelkkä kuulopuhe, mitä isävainaa kertoi... joku 50 luvun ekat vuodet tuo...
Nii justiin, menneet hukkaamaan sen. Niitä kun ei tänä päivänä joka riihen nurkalla ole.
Vuonna -52 turbiinikytkin, ajovoimanotto, tasauspyörästönlukko ja kytkimestä riippumaton nostolaite.
Valtamerkkeihin tuli nämä yli kymmenen vuotta myöhemmin...
Tosin turbiinia valmetti esitteli maailman uutuutena reilu 30vuotta myöhemmin.
-
Ford 5000 perintö elää CNH konsernissa hyvin. Meksikon tehtaat suoltavat 5610S - 7610S - malleja kovaan käyttöön. 8+2 vaihteisto, pikavaihde optiona. Neliveto keskikardaanilla. Ainoa mikä on täysin uutta, on 4.5 litran moottori, bosch ruiskutuspumpulla. Olisiko iveco.
Tuommoisen kun saisi vielä, ei olisi pelkoa että pitää remonttimiehellä ihan ensimmäisen 30 v aikana käyttää.
http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/NSeries/Serie10's.htm
-SS-
Vuonna 69 ostettiin taloon ensimmäinen Foorti Ford OK6 no 1600 tuntia niin mäntä posahti moottorista että sellanen tapaus oli se.
Mikä oli syynä tosiaan että foorti hylättiin ja nyykkäriä alettiin makaroonin osista kyhämään ja sekin pilattiin ei ole fiiatin veroinen kestävyydeltään ei..
Etuakseleilla ei kannatta fiiu miesten ylpeillä ainakin Vapolla kuutos fiiatin akseli rempattiin joka ainut talvi murikkaakselin lukitus petti ,öljyt pursusi vaihteistosta etuperään tuli öljy tulva. :D
Ensinnäkin tuo OK-6 malli on Orasvuolla kyhätty, Customin/Traderin peru koneella oleva, ei ole juuri milläänlailla yhteneväinen Fordin traktorimoottoreiden kanssa. Että se siitä taas. Montakos Foortia sulla ittelläs on ollut? Ja sen verta paljon olen noiden Vapon koneiden kanssa ollut tekemisissä, niin kysynkin sinulta: monessako Valumeetissä oli Bertan 2300 etukuormainta ja kuis kesti? -05 a -02 Carraro oli menestys? Vai oliko?
Noi Nyykkäritkin on tainneet pelata voimansiirrollisesti edelleen nykyvalumeettejä paremmin? Versuskin on Direktin ohella ollu se murhehen kryyni, Hitechki menee sinne 5000-10000 h väliin. Sitteen aletaan remppaamaan ja remanlaatikkoa ettimään yleensä. Siksi kai sekin pisnes kukoistaa?
Allan ei nyt tiedä paljoa ,eli moottori ei ollut noista kumpainenkaan
vaan ns. teollisuusmoottori ja Fortin tekemä.Surullinen taival on ollut myös esim. 5000 jossa loki vuoti lähes jokaisessa .Täällä TM 150 oli ajettu 2500 tuntia kun laatikko hirtti kiinni ja pyörät raahunaa.Samalla ukolla portaaton
nyykkäri jota viety lavetilla useimmin kuin kylän direktejä.
Etuakseli tosiaan noissa isoissa fiiussa ei tahtonut kestää etukuormain käyttöä eikä se surullisen kuuluisa kytkin.Vaihteisto oli muuten hyvä mutta toivottoman hidas ja laakeroitu hipposesti ainakin pienet mallit.
Tässä pieni osa vioista että ei se nyt ihan viaton ole nyykkärin sukukaan. ;D
-
eipä tosiaan... mutta kun markkintalous noi koneet tekee niin se säästö on jostain löydettävä. mutta itellä on vain posetiivista kokemusta fiudeista ja muutamasta jopa urakointikäytössä olleesta... mutta en nyt niin hirveesti tiedä merkkiä joka kaikilla ja kaikessa työssä kestäis. toiset vaan antautuu helpommalla.
-
Taitaa useimmat merkit kestää omistajan/maksajan ajamina kestää paremmin kuin renkien ajamina. Suomessa taitaa tuo käyttökin olla rankkaa, niin ainakin Nuhvin tehtaan miehet oli vähän kauhistelleet, kun Nuhvi oli valjastettu Ukkomestari peruskoneeksi.
-
Ford 5000 perintö elää CNH konsernissa hyvin. Meksikon tehtaat suoltavat 5610S - 7610S - malleja kovaan käyttöön. 8+2 vaihteisto, pikavaihde optiona. Neliveto keskikardaanilla. Ainoa mikä on täysin uutta, on 4.5 litran moottori, bosch ruiskutuspumpulla. Olisiko iveco.
Tuommoisen kun saisi vielä, ei olisi pelkoa että pitää remonttimiehellä ihan ensimmäisen 30 v aikana käyttää.
http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/NSeries/Serie10's.htm
-SS-
Vuonna 69 ostettiin taloon ensimmäinen Foorti Ford OK6 no 1600 tuntia niin mäntä posahti moottorista että sellanen tapaus oli se.
Mikä oli syynä tosiaan että foorti hylättiin ja nyykkäriä alettiin makaroonin osista kyhämään ja sekin pilattiin ei ole fiiatin veroinen kestävyydeltään ei..
Etuakseleilla ei kannatta fiiu miesten ylpeillä ainakin Vapolla kuutos fiiatin akseli rempattiin joka ainut talvi murikkaakselin lukitus petti ,öljyt pursusi vaihteistosta etuperään tuli öljy tulva. :D
Ensinnäkin tuo OK-6 malli on Orasvuolla kyhätty, Customin/Traderin peru koneella oleva, ei ole juuri milläänlailla yhteneväinen Fordin traktorimoottoreiden kanssa. Että se siitä taas. Montakos Foortia sulla ittelläs on ollut? Ja sen verta paljon olen noiden Vapon koneiden kanssa ollut tekemisissä, niin kysynkin sinulta: monessako Valumeetissä oli Bertan 2300 etukuormainta ja kuis kesti? -05 a -02 Carraro oli menestys? Vai oliko?
Noi Nyykkäritkin on tainneet pelata voimansiirrollisesti edelleen nykyvalumeettejä paremmin? Versuskin on Direktin ohella ollu se murhehen kryyni, Hitechki menee sinne 5000-10000 h väliin. Sitteen aletaan remppaamaan ja remanlaatikkoa ettimään yleensä. Siksi kai sekin pisnes kukoistaa?
Allan ei nyt tiedä paljoa ,eli moottori ei ollut noista kumpainenkaan
vaan ns. teollisuusmoottori ja Fortin tekemä.Surullinen taival on ollut myös esim. 5000 jossa loki vuoti lähes jokaisessa .Täällä TM 150 oli ajettu 2500 tuntia kun laatikko hirtti kiinni ja pyörät raahunaa.Samalla ukolla portaaton
nyykkäri jota viety lavetilla useimmin kuin kylän direktejä.
Etuakseli tosiaan noissa isoissa fiiussa ei tahtonut kestää etukuormain käyttöä eikä se surullisen kuuluisa kytkin.Vaihteisto oli muuten hyvä mutta toivottoman hidas ja laakeroitu hipposesti ainakin pienet mallit.
Tässä pieni osa vioista että ei se nyt ihan viaton ole nyykkärin sukukaan. ;D
Ok. Moottori oli teollisuus 2704E, customin perua kuitenkin. Taitaa olla Vallu pilalla jo Sassilla?
-
Ford 5000 perintö elää CNH konsernissa hyvin. Meksikon tehtaat suoltavat 5610S - 7610S - malleja kovaan käyttöön. 8+2 vaihteisto, pikavaihde optiona. Neliveto keskikardaanilla. Ainoa mikä on täysin uutta, on 4.5 litran moottori, bosch ruiskutuspumpulla. Olisiko iveco.
Tuommoisen kun saisi vielä, ei olisi pelkoa että pitää remonttimiehellä ihan ensimmäisen 30 v aikana käyttää.
http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/NSeries/Serie10's.htm
-SS-
Vuonna 69 ostettiin taloon ensimmäinen Foorti Ford OK6 no 1600 tuntia niin mäntä posahti moottorista että sellanen tapaus oli se.
Mikä oli syynä tosiaan että foorti hylättiin ja nyykkäriä alettiin makaroonin osista kyhämään ja sekin pilattiin ei ole fiiatin veroinen kestävyydeltään ei..
Etuakseleilla ei kannatta fiiu miesten ylpeillä ainakin Vapolla kuutos fiiatin akseli rempattiin joka ainut talvi murikkaakselin lukitus petti ,öljyt pursusi vaihteistosta etuperään tuli öljy tulva. :D
Foordeista saatto tosin niistä kutosista mäntä mennä mut meni muistakin . Fordit oli tosi hyviä kestämään . 8700 eteenpäin oli huonoja koneitakin , lohkoja halkeili ja jotakin muutakin meni .
-
Eiköhän Engelsmannien niin auto-kun muukin teollisuus kärsinyt ammattiliittojen edunvalvonnasta..
Kärsi. Etupäässä BLMC.
Isäukko oli ostamassa uutta traktoria 1960-luvulla... Fergua ei ollut saatavana eikä tietoa, koska olisi taas ostettavissa. Brittiduunarit olivat lakossa, elivät vielä II maailmansodan voittohuumassa. Saksalainen ahkeroi ja ohitti britit nopeasti = "talousihme".
-
Veeti se elää mennyttä aikaa.Ja tää kuuluisi kyllä tuonne konepuolelle,noin niinkuin huomautuksena.
Höpsistä, traktorit olivat tuossa filmissä sivuseikka.
-
Ford 5000 perintö elää CNH konsernissa hyvin. Meksikon tehtaat suoltavat 5610S - 7610S - malleja kovaan käyttöön. 8+2 vaihteisto, pikavaihde optiona. Neliveto keskikardaanilla. Ainoa mikä on täysin uutta, on 4.5 litran moottori, bosch ruiskutuspumpulla. Olisiko iveco.
Tuommoisen kun saisi vielä, ei olisi pelkoa että pitää remonttimiehellä ihan ensimmäisen 30 v aikana käyttää.
http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/NSeries/Serie10's.htm
-SS-
Vuonna 69 ostettiin taloon ensimmäinen Foorti Ford OK6 no 1600 tuntia niin mäntä posahti moottorista että sellanen tapaus oli se.
Mikä oli syynä tosiaan että foorti hylättiin ja nyykkäriä alettiin makaroonin osista kyhämään ja sekin pilattiin ei ole fiiatin veroinen kestävyydeltään ei..
Etuakseleilla ei kannatta fiiu miesten ylpeillä ainakin Vapolla kuutos fiiatin akseli rempattiin joka ainut talvi murikkaakselin lukitus petti ,öljyt pursusi vaihteistosta etuperään tuli öljy tulva. :D
Foordeista saatto tosin niistä kutosista mäntä mennä mut meni muistakin . Fordit oli tosi hyviä kestämään . 8700 eteenpäin oli huonoja koneitakin , lohkoja halkeili ja jotakin muutakin meni .
Tälle SASsille pitäis kustantaa Tanskan koneasemille ja sumusaarten contractoreiden luokse opintomatka, niin silmät aukeisivat kuinka sinisellä tekniikalla rehu menee paaliin sekä siiloon. Saattaapa slurryakin jossain levitä. Tästä sinisestä tekniikasta pidetään edelleen, ja 10-sarjan Deerekin on kovassa maineessa.
-
Niin ei niitä paljon pohjoismaissa myidä nyykkäreitä mikä niitä vaivaa.
-
ainakin täälläpäin on myyjistä pula. kaikanmaaliman sössöjä myyjinä ja ne ei edes tarjousta osaa tehä. merkkiuskollisillekaan. moni tykkäis koneesta mutta kukaan ei myy!
-
Eiköhän Engelsmannien niin auto-kun muukin teollisuus kärsinyt ammattiliittojen edunvalvonnasta..
Kärsi. Etupäässä BLMC.
Isäukko oli ostamassa uutta traktoria 1960-luvulla... Fergua ei ollut saatavana eikä tietoa, koska olisi taas ostettavissa. Brittiduunarit olivat lakossa, elivät vielä II maailmansodan voittohuumassa. Saksalainen ahkeroi ja ohitti britit nopeasti = "talousihme".
joku 265 massikka sopis veetilään kuin nenä päähän ja voimakoneeksi 399 8) 8) 8) 8)
-
Eiköhän Engelsmannien niin auto-kun muukin teollisuus kärsinyt ammattiliittojen edunvalvonnasta..
Kärsi. Etupäässä BLMC.
Isäukko oli ostamassa uutta traktoria 1960-luvulla... Fergua ei ollut saatavana eikä tietoa, koska olisi taas ostettavissa. Brittiduunarit olivat lakossa, elivät vielä II maailmansodan voittohuumassa. Saksalainen ahkeroi ja ohitti britit nopeasti = "talousihme".
joku 265 massikka sopis veetilään kuin nenä päähän ja voimakoneeksi 399 8) 8) 8) 8)
Kuuspyttynen....eeeei, kyllä ne viron vientiviljat ja tuontimaidot liikkuu ihan varmasti 698T:llä...
-
Eiköhän Engelsmannien niin auto-kun muukin teollisuus kärsinyt ammattiliittojen edunvalvonnasta..
Kärsi. Etupäässä BLMC.
Isäukko oli ostamassa uutta traktoria 1960-luvulla... Fergua ei ollut saatavana eikä tietoa, koska olisi taas ostettavissa. Brittiduunarit olivat lakossa, elivät vielä II maailmansodan voittohuumassa. Saksalainen ahkeroi ja ohitti britit nopeasti = "talousihme".
joku 265 massikka sopis veetilään kuin nenä päähän ja voimakoneeksi 399 8) 8) 8) 8)
Kuuspyttynen....eeeei, kyllä ne viron vientiviljat ja tuontimaidot liikkuu ihan varmasti 698T:llä...
tasalattiainen palmun hytti suurine oviaukkoineen ois aivan amerikkaa ollu kiireisen viljanviljelijän arkeen askeleen ollessa jo raskas raiviolla rymyämisestä :-\ :-\ :-\ :-\
-
siinä muuten hyvä esimerkki siitä kuin vähästä saattaa olla kinni tuo juuttuminen. isävainaa oli aikoinaan kyntänny naapurille ja algaier ei ollu jaksannu vetää turpeikossa jolloin naapuri oli köyden pätkällä vetäny pahimman yli! toimiiii. mutta yritäppä nykyvaltun kanssa....
Meilläkin mutsin velipojat lykkäsivät puimuria sillon sadekesän joskus vuotta en tiedä kun en ollu syntynykkään. Se tappuri oli semmonen kuplankoneela oleva pikku häristin. Mullaon vielä korjussa suvun eka traktori 15valmetti ja kyllä sitä varmasti pystyy raavasmies pahassapaikassa käsin avittaan.
-
Kyllä noi New Hollandia edeltävän aikakauden Fordin omistajat on pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä omistamaansa koneeseen. Ja aika monessa talossa tuntuu tuo sininen linja pitävän, kun siihen on kerran lähdetty. Meillä on tota Valmettia ollut viissatasesta alkaen, en sitä merkkinä kenellekkään voi suositella. Mutta parempaakaan ei ole ollut. Vaatii aika paljon perehtymistä eri merkkeihin, että oppii tuntemaan niiden ominaisuudet ja varsinkin viat. Mitään Valmetin mallia ei ole ostettu heti sen tullessa markkinoille. Vanha viisaus, että ensimmäiset sarjat ovat susia pätee Valmettiin tosi hyvin. Se on parempi, että antaa muitten tehdä tuotekehityshommat ensin. Tosin pakko myöntää, että kyllä tää 143 on ollut sillä rajoilla, että protohan se oli tämäkin, mutta onneksi on nyt asettunut.
-
Kyllä noi New Hollandia edeltävän aikakauden Fordin omistajat on pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä omistamaansa koneeseen. Ja aika monessa talossa tuntuu tuo sininen linja pitävän, kun siihen on kerran lähdetty. Meillä on tota Valmettia ollut viissatasesta alkaen, en sitä merkkinä kenellekkään voi suositella. Mutta parempaakaan ei ole ollut. Vaatii aika paljon perehtymistä eri merkkeihin, että oppii tuntemaan niiden ominaisuudet ja varsinkin viat. Mitään Valmetin mallia ei ole ostettu heti sen tullessa markkinoille. Vanha viisaus, että ensimmäiset sarjat ovat susia pätee Valmettiin tosi hyvin. Se on parempi, että antaa muitten tehdä tuotekehityshommat ensin. Tosin pakko myöntää, että kyllä tää 143 on ollut sillä rajoilla, että protohan se oli tämäkin, mutta onneksi on nyt asettunut.
Mulla on se käsitys että kun Fordsonista putos se son pois, niinsenjälkeen lähti laatu heikkenemään..
Valmetteja ollut 60 vuotta, nytkin 2 punavanteista jäljellä, mutta olen sitä mieltä että nää Saksan punavanteiset ovat parempia, tiedä sitten miten jatkossa näidenkin käy, ainakin tää viimeinen ostos tuntuu jotenkin muovisemmalta, hienouksista huolimatta.
Valmettien kanssa kyllä taivasosuus on tullut hankittua..
-
Voortteja
Eikös weetin nuoruudessa ajeltu pääasiassa hevosilla? Taitaa naapurissa olla vieläkin hevosia – uljas eläin.
-
juuri tuo mallien muutto jatkuvasti ja kikkailulla on itelle se myrkky jota en ihan heti niele. tuntuu että tuon volvo bmn jälkeen valtun muutokset on vasta nykypäivinä oikeita. aiemmin vain kosmeettisia. nykyään ite hieman karsastan tuon sähkön lisäämistä noissa koneissa... ainkin monessa nuo piuhat on jo sellaista tavaraa ja niiden vedot sillä tasolla että harmeja piisaa... kattokaapa noita puhanippuja koneen kupeessa... kuin paljon käytössä ja montako väriä /kaapelisukka? ja lliittimet näyttää nykyisissä aika hepposilta remppoja ajatellen
-
Voortteja
Niin kaunis muisto vain ei ole enään Foorteja uutena saatavana vaan fiiuua. ;D ;D
Mikä johti Ford traktoreiden tuhoon ,kyllä siinä varmaan oli pysähtynyt tuotekehitys 70 luvun tasolle. ;D
1992 esiteltiin 40-sarja. Oli kilpailukykyinen aikalaisiinsa. Valtran edesmennyt tuotekehitysinsinööri tokaisikin Käytännön Maamies-lehden traktorinumerossa vuosia sitten Basildonin Powerstar-moottorin olleen erään parhaimmista moottoreista.
Ja tottahan tuo oli 100-270 hv;n malleista ei paljon pahaa ole kuulunut. Voimansiirrossa Foordi oli aikalaisiaan kestävämpien maineessa, mitäpä siinä enää kehittämistä. Synkrothan oli vain remonttia varten, kyllä Valtsu-mies 1970-80 luvuilla tän ties.
Sitäpaitti ei noilla nykynewhollandeilla ole enää hirveitä sukurasitteita tai -hyveitä?
Joko 40 sarjassa oli keskellä ja piilossa etupäähän kartaani ?
Juuri tuohon tasoon Foorti pysähtyi se vaan on fakta jota on joittekin vaikea hyväksyä. ;)
Ei se mihinkään pysähtynyt. 4-portainen pikavaihde, säätötilavuuspumppu, hiljainen ohjaamo samaa tasoa kuin parhaissa kilpailijoissa, ja suora 4-vedon kardaani keskellä ilman mitään murroksia kuten eräässä kotomaisessa. Se siitä sitten.
Se nelivedon akseli ilman murroksia on vanhemmiten aika tarkka etuakselin keinun laakeroinnin kunnosta.
-
Kyllä noi New Hollandia edeltävän aikakauden Fordin omistajat on pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä omistamaansa koneeseen. Ja aika monessa talossa tuntuu tuo sininen linja pitävän, kun siihen on kerran lähdetty. Meillä on tota Valmettia ollut viissatasesta alkaen, en sitä merkkinä kenellekkään voi suositella. Mutta parempaakaan ei ole ollut. Vaatii aika paljon perehtymistä eri merkkeihin, että oppii tuntemaan niiden ominaisuudet ja varsinkin viat. Mitään Valmetin mallia ei ole ostettu heti sen tullessa markkinoille. Vanha viisaus, että ensimmäiset sarjat ovat susia pätee Valmettiin tosi hyvin. Se on parempi, että antaa muitten tehdä tuotekehityshommat ensin. Tosin pakko myöntää, että kyllä tää 143 on ollut sillä rajoilla, että protohan se oli tämäkin, mutta onneksi on nyt asettunut.
Oikeassa olet. Eikä tuo ensimmäisten mallien heikkous ole yksin Valtsulla, sitä on muillakin. Eräs vihriäkin tais kärsi 2007-08 malleissa aika pahasti? Ja autoteollisuudessa lisää. SASsia härnätäkseni on myönnettävä, että potaskaa kirjoitin, tämän hetken moottoreistakin AgroPower taitaa olla kärkikahinoissa.....Ja 8400 myötä maine nousi.