Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 28.11.15 - klo:19:16

Otsikko: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 28.11.15 - klo:19:16
taas huomasin , kun työntelin niitä viime talven lumia että nyy (  100 tla ) osaa tempoa lumipölyn kivasti suotimeen ja sitten alkaa soppa maistua.   nyt kyselen teiltä onko jollain mitään mallia/keinoa moisen estoksi?   tuo ottaa keulata ilman akun kannelta ja kun koko keula on verkkoa niin kyllä löytää lumi hyvin sisään.       suunnittelin jo ilmanoton kääntöä ylös päin mutta ei oikein ole tilaa moiselle kun konepellin ja syylärin väli on niin kaponen.   ja muutenkin on ahasta.     
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: SAS - 28.11.15 - klo:20:30
Ne on kesämaahan suunniteltu alun perin niin  se vaan on. :o
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 29.11.15 - klo:08:18
niin tuntuu olevan mutta eipä saa sitten kesällä keittämäänkään ihan helposti!              mutta on jotenkin aika ärsyttävä piirre toi lumionkelma.     pakkaslumella mahoton.   ja löpöä palaaa!
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: kylmis - 29.11.15 - klo:19:24
No, voin lohduttaa, että 6800 on myös ongelmallinen muutamana pyrypäivänä vuodessa, kun lumi pöllyää lingolta traktorin päälle, niin laturin merkkivalo syttyy. Ilmeisesti lunta menee laturiin tai sulaa johonkin liitoksiin tms. Ja ongelman ydin on se, että sivupelleissä on isot reiät juuri tässä laturin kohdalla. Pääsee kaikki lumi suoraan läpi. Esim. joku 805 on sellainen, että nuo samat reiät on pokattu peltiin siten, että reikä on alaspäin jolloin sivulta tuleva viima ei mene suoraan läpi. Että ei ne suomalaisiin olosuhteisiin suunnitellut koneet ole pohjimmiltaan yhtään sen kummempia... ;D
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: SAS - 29.11.15 - klo:20:16
No, voin lohduttaa, että 6800 on myös ongelmallinen muutamana pyrypäivänä vuodessa, kun lumi pöllyää lingolta traktorin päälle, niin laturin merkkivalo syttyy. Ilmeisesti lunta menee laturiin tai sulaa johonkin liitoksiin tms. Ja ongelman ydin on se, että sivupelleissä on isot reiät juuri tässä laturin kohdalla. Pääsee kaikki lumi suoraan läpi. Esim. joku 805 on sellainen, että nuo samat reiät on pokattu peltiin siten, että reikä on alaspäin jolloin sivulta tuleva viima ei mene suoraan läpi. Että ei ne suomalaisiin olosuhteisiin suunnitellut koneet ole pohjimmiltaan yhtään sen kummempia... ;D
Niin nostaako laturi sitten kulutusta (polttoaineen) ;D jos nyt pysyttäisiin asiassa.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: kylmis - 29.11.15 - klo:20:18
Sinä tuolla viittasit kesämaihin suunnitellusta koneesta. Minä kerroin esimerkin talvimaihin suunnitellusta koneesta, joka näyttäisi sekin viihtyvän paremmin kesäisissä olosuhteissa. ;D
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Dr.Who - 29.11.15 - klo:20:19
taas huomasin , kun työntelin niitä viime talven lumia että nyy (  100 tla ) osaa tempoa lumipölyn kivasti suotimeen ja sitten alkaa soppa maistua.   nyt kyselen teiltä onko jollain mitään mallia/keinoa moisen estoksi?   tuo ottaa keulata ilman akun kannelta ja kun koko keula on verkkoa niin kyllä löytää lumi hyvin sisään.       suunnittelin jo ilmanoton kääntöä ylös päin mutta ei oikein ole tilaa moiselle kun konepellin ja syylärin väli on niin kaponen.   ja muutenkin on ahasta.   
Paa sille nyykkärille säkki päähän,jääp isommat lumihöytyt siihen.lämpömittaria sitten paremmin tarkkaillen ettei nyykkärin tule kovin hiki.Mä olen laittanut talvisin pahvin syylärin eteen,en kokonaan umpeen silleen sopivasti vain,kones lämpii ja samoin öljyt,tuollaista lumen imemistä en ole huomannut.Lapsia on kyllä moitittu lumensyönnistä,vois olla traktorillekin paikallaan,sanoopi että siitä tulee yskää.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: SAS - 29.11.15 - klo:20:24
Sinä tuolla viittasit kesämaihin suunnitellusta koneesta. Minä kerroin esimerkin talvimaihin suunnitellusta koneesta, joka näyttäisi sekin viihtyvän paremmin kesäisissä olosuhteissa. ;D
Niin laturi on joko natsien tekemä tai jugoslaavien.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Ärrpää - 29.11.15 - klo:20:26
No, voin lohduttaa, että 6800 on myös ongelmallinen muutamana pyrypäivänä vuodessa, kun lumi pöllyää lingolta traktorin päälle, niin laturin merkkivalo syttyy. Ilmeisesti lunta menee laturiin tai sulaa johonkin liitoksiin tms. Ja ongelman ydin on se, että sivupelleissä on isot reiät juuri tässä laturin kohdalla. Pääsee kaikki lumi suoraan läpi. Esim. joku 805 on sellainen, että nuo samat reiät on pokattu peltiin siten, että reikä on alaspäin jolloin sivulta tuleva viima ei mene suoraan läpi. Että ei ne suomalaisiin olosuhteisiin suunnitellut koneet ole pohjimmiltaan yhtään sen kummempia... ;D
Niin nostaako laturi sitten kulutusta (polttoaineen) ;D jos nyt pysyttäisiin asiassa.

 Laturin remmi taitaa sutia. Lunta putsarissa> Hengitystä ahistaa, pumppu lisää soppa-annosta.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: kylmis - 29.11.15 - klo:20:47
Sinä tuolla viittasit kesämaihin suunnitellusta koneesta. Minä kerroin esimerkin talvimaihin suunnitellusta koneesta, joka näyttäisi sekin viihtyvän paremmin kesäisissä olosuhteissa. ;D
Niin laturi on joko natsien tekemä tai jugoslaavien.
Mutta se sivupelti on kai kotimaista suunnittelua/valmistetta.. ;D
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: SAS - 29.11.15 - klo:20:57
Sinä tuolla viittasit kesämaihin suunnitellusta koneesta. Minä kerroin esimerkin talvimaihin suunnitellusta koneesta, joka näyttäisi sekin viihtyvän paremmin kesäisissä olosuhteissa. ;D
Niin laturi on joko natsien tekemä tai jugoslaavien.
Mutta se sivupelti on kai kotimaista suunnittelua/valmistetta.. ;D
Ei johdu pellistä vaan laturista.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: SKN - 29.11.15 - klo:21:01
Sinä tuolla viittasit kesämaihin suunnitellusta koneesta. Minä kerroin esimerkin talvimaihin suunnitellusta koneesta, joka näyttäisi sekin viihtyvän paremmin kesäisissä olosuhteissa. ;D
Niin laturi on joko natsien tekemä tai jugoslaavien.
Mutta se sivupelti on kai kotimaista suunnittelua/valmistetta.. ;D
Ei johdu pellistä vaan laturista.

Entä aski tai laatikko???????
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Varjo79 - 29.11.15 - klo:21:05
Ni ja vitut johtuu laturista. Tai tietysti johtuu kun ottaa voimaa ja on alimitotetut remmit. Kas kovalla sateella myös alkaa remmit helposti sutiin. Ja talvella kun yleensä on enemmän kuormaa laturilla valoja lämppäriä ja ihan akun lataustakin. Niin sitte vielä helpommin sutii tyhjää toisekseen neet remmit on kovemmat siellä pakkasessa joten eivät pidä sitäkään kun kesällä.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: kylmis - 29.11.15 - klo:21:14
Kyllä se siitä pellin rei'ityksestä johtuu. Ei ole osattu ottaa huomioon, että menee lumet läpi ja osuu arkaan paikkaan, kun on laturi toisella puolella.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: kylmis - 29.11.15 - klo:21:18
Ni ja vitut johtuu laturista. Tai tietysti johtuu kun ottaa voimaa ja on alimitotetut remmit. Kas kovalla sateella myös alkaa remmit helposti sutiin. Ja talvella kun yleensä on enemmän kuormaa laturilla valoja lämppäriä ja ihan akun lataustakin. Niin sitte vielä helpommin sutii tyhjää toisekseen neet remmit on kovemmat siellä pakkasessa joten eivät pidä sitäkään kun kesällä.
Tommoset on kaikki viime kädessä traktorin valmistajan vastuulla miettiä, että kokonaisuus on toimiva ja ulkopuolelta hankitut osat ovat laadukkaita ja sopivat tähän tuotteeseen.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: icefarmer - 29.11.15 - klo:22:12
hihnathan ei ole ikuisia vaikka ne eivät enää nykypäivänä katkeakkaan millään, vanha hihna kovettuu kiillottuu ja pohjaa...jossain vaiheessa kannattaa se hihna vaihtaa kun yleensä vanhemmissa koneissa niitä teeseitse sähkötöitäkin yleensä tahtoo löytyä ja laturin kohdalta reikien peittämnen ei suomen talvessa taida mitään dramatiikkaa saada aikaan :) :) :) :)
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 01.12.15 - klo:19:18
tuota pahvia en uskalla laittaa nyyn keulaan kun nostaa noilla hommilla lämmöt jo ihan kivasti normaalin yläpuolelle.   mutta jollain hommalla pitää yrittää sitä ilmanootoa hajauttaa...  jos yrittäis kääntää sen oton syylärin puolelle ylöspäin.    on se nättiä kun ei ihan noissa muissakaan merkeissä joka asia ole paremmin...                miten nuo nykyiset uudet valtut, pelkkää verkkoa koko keula?
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Varjo79 - 01.12.15 - klo:21:28
Tua noin saiskos siihen nyyskyyn jostain purkaamosta tai jostain vara maskia? Jota vois sitte vähän tuunata meinaan vetäisit sen ilmanoton raakasti läpi putkella ja korkeemmalle. Sitten siihen päähän kunnon syklooni hässäkkä. Sitte taas kesäksi tavallinen tilalle.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: markopolo - 02.12.15 - klo:06:46
TS:ssä oli syklooni pitkällä putkella tuotu hytin yläkulmaan, http://www.dplantfarm.com/Images/ListBuilder/NH_TS100_FRONT_LARGE.jpg

Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 02.12.15 - klo:07:40
ite mittasin että konepellin ja syylärin yli ei mahu kuin ohut putki läpi ja luulen että se ahistaa liikoja kovemmassa tyässä, jota just linkoominen ja auraus tuolla mopolla on. ja kun tuon rakenteen vuoksi juuri ei saa edes sivukautta tuotua putkea kopinkulmalle tms. niin alkaa jotenkin jurppia moinen.  mutta juuri tuon koon ja kopin avaruuden vuoksi en nyt mitään muutakaan merkkiä kehtais vaihtaa...   en kaipaa lennonjohtotornia mitä nämä nykyset on järestään.   uutta nyykkäriäkin katoin...
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Dr.Who - 02.12.15 - klo:08:08
(http://www.ikh.fi/images/tuotekuvat/kuva400/Tuotekuvat/DFP607351_S_1_web.jpg)
jos siellä on tollanen ilmanputsari niin tukkii.
Ja kyllä se säkkikangas nokan päällä estää lumipölyn menon
(http://www.ikh.fi/images/tuotekuvat/kuva400/Tuotekuvat/F82027153_S_1_web.jpg)
tuossa on enempi ilmareikää
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 02.12.15 - klo:08:45
toi alempi käytössä ja mihin sen säkkikankaan laittaa?   hieno pakkaslumi kyllä menee aika ohuenkin reiän läpi.      ei taija ihan tänä vuonna enää olla harmia mutta tulevaa.....
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Varjo79 - 02.12.15 - klo:10:12
Niin yleensä kun jotain muuttaa niin alkuperäsiin pelleihin/muoveihin on vaan tehtävä raakasti reikiä yms. Ei munakastakaan saatehtyä rikkomatta munia. Niin se sitte kanssa nostaa niitä lämpöjä kun se kone eisaa sitä ilmaa. Ja kun ilmaa ei tule tarpeeks niin koitetaan korvata hiipuvaa tehoa polkasemalla lisää lämää. Siittä sitte seuraa palotapahtuman perseelleen meno kun löpöö kyllä menee mutta masiina ei saakkaan happea= lämmönnousu ja tehottomuus. Sitte vielä se turbonsirra saattaa vetää ns päikseen laakereissaan= kuluu vituiks herkemmin. Sitten vielä kaikki paine arvot menee kuralle taas huonoo tykkää.
Eli hormia vaan raakasti jostain läpi. Ja paksumpaa mitä alkuperäinen koska pituus kasvaa niin eisais sitte sentakia alkaa ahistaan.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Dr.Who - 02.12.15 - klo:16:16
toi alempi käytössä ja mihin sen säkkikankaan laittaa?   hieno pakkaslumi kyllä menee aika ohuenkin reiän läpi.      ei taija ihan tänä vuonna enää olla harmia mutta tulevaa.....
No kyllä kokeilisin sitä säkkiä,siis laittaa sen siihen nokkaan mistä nyykkärissä on reikiä,ja ihan oikeesti reikää konehuoneen puolelle sieltä nokalta niin saa lämmintä ilmaa.En ole kyllä tollaista ongelmaa koskaan havainnut että traktori lumipöllyn vuoksi hyytyy,vaikka on jonkun verran tullut linkoiltuakin.
(http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot/VkPics/vkkuva/Picture%203416.jpg)
onhan tuoskin nyykkärissä henkitorvi tuossa kopin kulmalla
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 02.12.15 - klo:20:13
juu, noita nyykkäreitä näkyy olevan niin perhanasti eri mallisia mutt.  kyllä tuo alueaura aika hyvin pöllyttää hienoa pakkaslunta kun painaa noita teitä pitkin.   tuossa miun ottaa ilman siitä akun päältä, joka on keulalla.   ja kun tuota ritilää on koko keula niin jopas riittää koputeltavaa.    syylärin ja konepellin välillä on noin 4,5 senttiä tilaa joten sitä kautta ei ja etupyörät polkasee aika liki keulaa ja sitten koneen kuvetta että ei sitäkauttakaan saa putkea vedettyä.  ihan konepeltiin en kehtais laittaa kuin voortissa putsaria.   haittaa näkyvyyttä kuormaimeen.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 02.12.15 - klo:21:08
45mm korkea ja 300mm leveä, onhan siinä jo röörillä kokoa ::)
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Dr.Who - 03.12.15 - klo:06:04
Se on sitten vain nautittava nyykkärin hienoista ominaisuuksista.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 03.12.15 - klo:08:07
jeeee, ja sitten naatitaaan ja laakastaan.                         tosa just yks asentaja sanoi että toi vasta syklonilla paranis...
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: mah - 03.12.15 - klo:10:03
En tiedä, mutta onko tuossa oksan "nyyssä" myös ilmanputsari keulassa vai moottorin takana? Koskapa onhan N-ja T-valtroissakin, joissa ei ole ilmatotto A-pilarissa, tuotu moottorin takaosasta tuo imu syylärin päälle. Onhan kesällä toki pölyttömin, ehkä viileinkin, paikka, mutta talvella ehkä lumisin. Tuon nuunuunhan voi riipiä valtrassa irti talveksi, saisiko NHstakin? :-X
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Varjo79 - 03.12.15 - klo:12:00
Nii oiskohan noissa kuvien NHssa vetästy se imuputki ihan sieltä ahtimelta jo erisuuntaan. Eikä ängetty mistään jähdyttimien välista 2kertaa. Sinne sitte väliin joku puhdistin pönttö jne.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Dr.Who - 03.12.15 - klo:14:25
jeeee, ja sitten naatitaaan ja laakastaan.                         tosa just yks asentaja sanoi että toi vasta syklonilla paranis...
No kun ajattelin ihan samaa että se syklooni ne lumet kerää,mut olisit kuitenki sanonut että pilaa näkökentän.Muuten,eipä nuo italiaanot tiedä mitään talvesta,nuo pendoliinotkin pikkuisellakin pyryllä hyytyy,ovet,jarrut,ja matkustajat hyytyy.Eikö se lie tuo tomaattiviljelijän traktori samoilla lähtökohdilla suunniteltu.
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 03.12.15 - klo:16:12
mutta miten oiken on noissa nykyvaltuissa tuo homma oikein tehty?               meinaan vaan että jos ostais valtun ilmanoton tohon nyyhyn nin onaisko..?
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Dr.Who - 03.12.15 - klo:18:44
Hehe heh,ei taida valteemilta saada pelkkää ilman ottoa mutta pelkkää ilmaa kylläkin.
Ei se paska siitä miksikään muutu.Mutta miten se on jos lämpii jo talvella aurauksilla niin kuin se sitte kesemmällä keittelee.Aattelin että imaseekos myös syylärin tukkoon lumesta.Jos kerran lämpii.asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu mutta;kuuluisa sanonta Pätkältä
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: 115 - 03.12.15 - klo:18:58
Mites jos laittaa keulan verkkomaskista vaikka yläosan tukkoon, jos ilmanotto on ylhäällä. Tai koko etuosan ja sivut avoimeksi?
Fiatit ei vähästä  nosta kesälläkään lämpöjä vaikka talven jäljiltä pahvi syylärin edessä! Kokemusta mm. äestyksestä :-[
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: Oksa - 03.12.15 - klo:19:18
juu, itellä oli kanssa tuossa pikkufiussa pahvi nokalla kesällä ja ihmettelin kun nosti lämmöt yli normin.!   juu, enpä ole koittannu kun ei ole tullu mielen päälle.   jospa laittais net alemmat verkot kiinni jollain säkkikankaalla ja kattos sitten...        kun en tiiä muutakaan merkkiä mikä olis MULLE hyvä.   naapurin valtuun en koske enää kolmen metrin kepilläkään...      helekutin keppividakko ja joka värkinsäätö huitsin nevadassa.  miä en ole niitä korkkiruuvisällejä!
Otsikko: Vs: nyyykärin ilman otto
Kirjoitti: mikkocu - 04.12.15 - klo:18:32
taas huomasin , kun työntelin niitä viime talven lumia että nyy (  100 tla ) osaa tempoa lumipölyn kivasti suotimeen ja sitten alkaa soppa maistua.   nyt kyselen teiltä onko jollain mitään mallia/keinoa moisen estoksi?   tuo ottaa keulata ilman akun kannelta ja kun koko keula on verkkoa niin kyllä löytää lumi hyvin sisään.       suunnittelin jo ilmanoton kääntöä ylös päin mutta ei oikein ole tilaa moiselle kun konepellin ja syylärin väli on niin kaponen.   ja muutenkin on ahasta.   
itellä sama ongelma hiekkapöllyn kanssa jxu casessa,original ilmanputsari ottaa ilman jäähdyttimen edestä-kaikki pölyävä tavara sisään-joutu toukoaikana muutaman tunnin  välein putsaamaa panosta.nousevaan muoviseen nokkapeltiin olis ollu hankala virittää esiputsaria..sitten kun vaihoin hukkaportti turbon,alko original putsari käymää pieneksi.
Suodattimen tukkeutumis valo alko palaa.
yhen huoltomiehen yllyttämänä hain romikselta fl 6-volvon pitkän suodattimen,viritin sen nokkapainotelineen päälle,putket konepellin kyljestä ulos.
putsarin päälle esiputsarimalja.
akun joka oli syylärin edessä,viritin kopin alle.
virityksellä sain N-H merkkiliikkeessä kylähullun maineen,mut toimii :P