Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: klapia - 09.11.15 - klo:15:51
-
Moro.
Muistan joskus nähneeni kuvan (täällä?) jonkun 8000-sarjan hytistä mistä oli karsittu pois kaikki ylimääräinen roina istuimen oikealta puolelta jolloin oli saatu aikaan riittävä lisätila istuimen kääntöön. Oli suunnanvaihtovipu ja venttiilivivut korvattu sähköllä jne. Nyt en vaan löydä sitä kuvaa/sivua mistään??
-
http://www.metsaenergia.fi/images/pages/large/ohjaamo2.jpg
-
juuri tämä oli hakusessa.. näin tuo ns. metsäohjaamo olisi pitänyt olla jo tehtaalta lähtiessään. Itse lähinnä mietin miten sais edes sen 5cm lisätilaa sivusuunnassa jolloin penkki mahtuis paremmin kääntymään.
mitä kaikkea oli muutettu tuossa kuvassa?
-
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=33716&sid=a4f11ceecb6aa968bc66a6fdfaa33d3c
-
Onsiin hiukan puuhaa kun lohkot muuttaa sähvölle varmaan pitää siirtääkkin niitä. Olikohan ulosoton systeemitkin toteutettu sähköllä mielenkiintoisia virityksiä tulee sano. Nii juu ja se suunnanvaihdin. No joo onnistuuhanse mut eise ihan ittellään kyllä valmistu. Tuo tuossa kuvassa oli kyllä huippu siistiä jälkee.
-
kun on taakseajolaite niin ei tarvi jakkaraa niin usein pyöritellä...
-
löytyy kyllä ratti ja muut siellä takana mutta silti se kääntöoperaatio on liian hankala/ahdas kun on vielä raanan vivut penkissä kiinni. Tuo kuvan mukainen systeemi olis ihan jees mutta se vaatii jo hiukan liikaa työtä.. mutta jos sais edes sen viiden sentin lisätilan tuohon niin helpottaisi. toisen 5cm vois siirtää penkkiä pois keskilinjasta vasemmalle. Lisäksi vois laittaa pienemmän ratin talven ajaksi kun tuo alkuperäinen ottaa herkästi kiinni selkänojaan..
-
löytyy kyllä ratti ja muut siellä takana mutta silti se kääntöoperaatio on liian hankala/ahdas kun on vielä raanan vivut penkissä kiinni. Tuo kuvan mukainen systeemi olis ihan jees mutta se vaatii jo hiukan liikaa työtä.. mutta jos sais edes sen viiden sentin lisätilan tuohon niin helpottaisi. toisen 5cm vois siirtää penkkiä pois keskilinjasta vasemmalle. Lisäksi vois laittaa pienemmän ratin talven ajaksi kun tuo alkuperäinen ottaa herkästi kiinni selkänojaan..
Siis sulla kääntyy vissiin se penkki oikealta niinkuin alkuperäisellä jalustalla tekee? Sen kun muuttaa vasemmalta kääntyväksi on paljon paremmin tilaa nosturin vivuille ja polville.
-
löytyy kyllä ratti ja muut siellä takana mutta silti se kääntöoperaatio on liian hankala/ahdas kun on vielä raanan vivut penkissä kiinni. Tuo kuvan mukainen systeemi olis ihan jees mutta se vaatii jo hiukan liikaa työtä.. mutta jos sais edes sen viiden sentin lisätilan tuohon niin helpottaisi. toisen 5cm vois siirtää penkkiä pois keskilinjasta vasemmalle. Lisäksi vois laittaa pienemmän ratin talven ajaksi kun tuo alkuperäinen ottaa herkästi kiinni selkänojaan..
Siis sulla kääntyy vissiin se penkki oikealta niinkuin alkuperäisellä jalustalla tekee? Sen kun muuttaa vasemmalta kääntyväksi on paljon paremmin tilaa nosturin vivuille ja polville.
Ehdottomasti kannattaa ennemmin laittaa se penkki kääntymään vasemman kautta, samalla poistaa sen työkalulaatikon siitä lattialta(Mezzo mallissa on tällä paikalla käsijarru) pois edestä. Huomattavasti pienemmällä vaivalla saa lisää tilaa ;)
-
Oliko tuo kuva siitä teknillisen korkeakoulun tekemästä 8550 HT . Se oli joskus 2000 luvun alussa kone viestissä. Se taisi liittyä niihin surullisen kuuluisiin yrityksiin saaha urakka kokoluokan traktorilla (suo) lisää käyttö tunteja metsäpuolelta. Ainakin jutun perusteella siinä oli tuo sähkö hydrauliikka ja joku advancen prototyyppi vaihteisto robottia ja muutenkin tais olla paljon muutakin t-sarjan prototyyppi osaa.
-
Voishan se olla fiksumpaa miettiä sen kääntösuunnan muutosta ja vaikka 'patin' tekoa vasempaan lokariin, kuin oikean sivukonsolin uudelleenrakentamista ? Se mekaaninen käsijarrukin on senverta perseestä käyttää lattian tasalta, että sen mielellään ideoisi uusiksi jos olis pakko muutella koppia.
-
Penkkiä nostamallakin saa jaloille tilaa kääntyä. Mulla on penkin alla koroke ja normaalisti ajelen istuin ala-asennossa. Kuormaintyössä nostan penkin yläasentoon ja ergonomia takapolkimillekin paranee. Ylänäkyvyys huononee tietty kun istutaan pää katossa.
-
Ok, pitää vähän tutkia miten se toimis vasemmalle käännettynä. Se käsijarru on sitten toinen asia mikä hankaloittaa työntekoa kun on liian lähellä lattiaa ja siitä vivusta pitää sit vetää x-kertaa päivän aikana. Onko joku tehnyt muutoksia siihen? sähköllä/jarrusylinterillä?
Olis niin paljon helpompi jos tämä lähtis päälle napista painamalla. Uudemmissa 2000-luvun alun 6000/8000-laitteissa on ilmeisesti automaaginen kässäri joka lähtee päälle suunnanvaihtimen N-asennosta? Miten tämä on toteutettu käytännössä - vaikuttaako jarruihin vai onko vaihdelaatikossa joku stoppari?
-
Hitecissa se sähkönen käsijarru on toteutettu sylinterillä
joka käyttää sitä vaijeri. Sylinteri on sijoitettu sen käsijarruvivun kanssa samalle kohdalle, mutta lattian alle.
-
Hitecissa se sähkönen käsijarru on toteutettu sylinterillä
joka käyttää sitä vaijeri. Sylinteri on sijoitettu sen käsijarruvivun kanssa samalle kohdalle, mutta lattian alle.
jousi sylinterinsisällä joka vetää käsijarrun päälle ja hydraulipaine ottaa pois päältä.
-
Juu se hitechin käsijarru on simppeli systeemi. jos lähtee käkkäriä muuttamaan, niin ehdottomasti vaan sen osat purkaamosta tai varaosatiskiltä.
-
Tunnustetaan nyt sitten tännekin, millaisia viritelmiä 6400:n hytistä löytyy.
Eli kyseessä ei ole Hitech vaan ihan tavallinen nappikytkimellä varustettu Valtra. Virallisia taakseajolaitteita ei ole, mutta vuosien jälkeen sain kyhättyä jotakin.
Eli suunnanvaihtokeppiin on pultattu kiinni lisäkahva, joka sojottaa takaviistoon. Se päässä nappi, jolla käytetään kytkintä. Käsijarruvivussa on myös lisävarsi ylöspäin. Tämän päässä on polkupyörän jarrukahva, josta vaijerilla käsijarrun vapautus. Ohjaus on toteutettu sähköisellä jakoventtiilillä kuormaajan käännöstä.
Jonkun verran rakentelua, mutta parannus edelliseen huomattava. Fiksumpi ehkä hommata Hitech kun viritellä tämmöisiä.
-
Kiitos tiedoista. Löytyikin aiheesta jo hieman infoa..
Vaikka jostain sais alkuperäiset osatkin niin signaalin ottaminen agrodatan boksista lienee mahdotonta.
Normi jarrusylinteri / 12v lineaarimoottori vois olla helpompi/halvempi pellepeloton-ratkaisu.
-
Niin se agrodata estää käsijarrun käytön jos vauhti on muistaakseni yli 4 km\h. Onhan se tietty pien ongelma estää kytkeytyminen liian kovassa vauhdissa. Pieni kuristus kai siellä malapainepiirin letkussa lienee, kun hitechissäkin käkkäri kytkeytyy pienellä viiveellä.
-
Joo ,Olen sitä mieltä että 6000 ja8000 kopissa on vielä hyvin tilaa verrattuna vaikka N3 ,tietysti lisätila ei haitaksi ole.Mulla 6850 penkki käänty oikean kautta ja on helppo siirtää konetta ,kun istuu naama sivulasiin päin .Näkee hyvin eteen ja taakse ja voi käyttää kärrynaisaa helposti.Kun taas uudessa N3 hytti sisältä pari senttiä kapeampi ja heti on ahtaampi vaikka penkissä kronoksen putkijalka, silti tykkään kääntyä oikealta puolelta ja kun löytyy paikka missä vois hyttiä avaruttaa vien heti sinne.Jos tulee mieleen keski-suomessa tälläsia pajoja vinkatkaa !
-
on helppo siirtää konetta ,kun istuu naama sivulasiin päin
Laita taakse polkimet,toisella eteen,toisella taakse,kaksikärkiset jolloin samalla avaa jarrun ja kytkee vedon.Eli korvaa siis ht.n ajotapin täysin.
Johdotkin vedetty valmiiksi taakse maton alle,liittimet vain kiinni...
Sit halvin tapa käännellä etupyöriä on haaroittaa orbitrolilta letkut pikaliittimillä ulkop.hydr.venttiilille.Tieajossa pikaliittimet sitten irti!
Kannattaa laittaa käsijarrulle pakko-ohjausnappi (palautuva).
Tällainen paketti paljon halvempi kuin valtran oma taka-ajolaite ja voi ajaa samalla kun käyttää nosturia.