Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Arra - 15.09.15 - klo:20:53
-
Olis kiva kuulla mielipiteitä heiltä , joilla näistä on kokemuksia.
-
Olis kiva kuulla mielipiteitä heiltä , joilla näistä on kokemuksia.
Kyllä tässä keksityssä kustannuskriisissä on Avero parempi. Nyt on tulossa vielä laskutaidottomille talotolloille 9milj. hätäapu ... ;D Ei muuta ku kaupoille. :)
Leipävehnää????? ;D
-
Olis kiva kuulla mielipiteitä heiltä , joilla näistä on kokemuksia.
Sampo on kuitenki mainettaan parempi puimuri 8) Ja suunniteltu suomen oloihin.
-
Olis kiva kuulla mielipiteitä heiltä , joilla näistä on kokemuksia.
Sampo on kuitenki mainettaan parempi puimuri 8) Ja suunniteltu suomen oloihin.
Sampossa on hyvää varaosien saatavauus, ja niitä tarvitaan... ;D
-
Olis kiva kuulla mielipiteitä heiltä , joilla näistä on kokemuksia.
Sampo on kuitenki mainettaan parempi puimuri 8) Ja suunniteltu suomen oloihin.
Sampossa on hyvää varaosien saatavauus, ja niitä tarvitaan... ;D
Mulla oli edellinen kone dominaattori,uutena ostettu.Ja ei tähän nykyiseen uutena ostettuun sampoon yhtään enempää remontteihin rahaa ole menny.
Nyt kun oikein mietin,niin 1762hehtaarin aikana on menny pari remmiä,hydeletku,laonnostokelan sähkösylinteri ja terä :)
-
Joo kyllä sampolla sen pui kuin claassillakin.
Ja voihan renkaat täyttää elohopealla, niin painaa
tonnin enempi, silloinhan puimuri muuttuu hyväksi,
kun se painaa paljon ?`
-SS-
-
Olis kiva kuulla mielipiteitä heiltä , joilla näistä on kokemuksia.
Sampo on kuitenki mainettaan parempi puimuri 8) Ja suunniteltu suomen oloihin.
Sampossa on hyvää varaosien saatavauus, ja niitä tarvitaan... ;D
Mulla oli edellinen kone dominaattori,uutena ostettu.Ja ei tähän nykyiseen uutena ostettuun sampoon yhtään enempää remontteihin rahaa ole menny.
Nyt kun oikein mietin,niin 1762hehtaarin aikana on menny pari remmiä,hydeletku,laonnostokelan sähkösylinteri ja terä :)
Sampo on jotenkin vaan nolo puimuri, sanoo mies joka ajaa avovaarilla, mut on sentään saksalainen.. ;D
Porilaiset kun on samalla tasolla kun jutun vintti ja SAS... :'(
-
Joo kyllä sampolla sen pui kuin claassillakin.
Ja voihan renkaat täyttää elohopealla, niin painaa
tonnin enempi, silloinhan puimuri muuttuu hyväksi,
kun se painaa paljon ?`
-SS-
Ensimmäisen kerran mun maajusseilun aikana puimuri istahti kiinni suonlaitaan iltapäivällä. Sellainen vaaleanvihreä saksalainen. Porin peltiseppien tekele meni tuostakin kohtaa aiempina vuosina kuin sukkasillaan. ;D
-
Joo kyllä sampolla sen pui kuin claassillakin.
Ja voihan renkaat täyttää elohopealla, niin painaa
tonnin enempi, silloinhan puimuri muuttuu hyväksi,
kun se painaa paljon ?`
-SS-
Ensimmäisen kerran mun maajusseilun aikana puimuri istahti kiinni suonlaitaan iltapäivällä. Sellainen vaaleanvihreä saksalainen. Porin peltiseppien tekele meni tuostakin kohtaa aiempina vuosina kuin sukkasillaan. ;D
Mehupöytämaasika se vasta eteniä on märjässä... ;D
-
Joo kyllä sampolla sen pui kuin claassillakin.
Ja voihan renkaat täyttää elohopealla, niin painaa
tonnin enempi, silloinhan puimuri muuttuu hyväksi,
kun se painaa paljon ?`
-SS-
Ensimmäisen kerran mun maajusseilun aikana puimuri istahti kiinni suonlaitaan iltapäivällä. Sellainen vaaleanvihreä saksalainen. Porin peltiseppien tekele meni tuostakin kohtaa aiempina vuosina kuin sukkasillaan. ;D
Eli sitten kun nyppästy irti, voisi laittaa puolen tusinaa vaikka zetorin vanhaa vannepainoa niihin pyöriin, sekä pulttais jonkun etupainotelineen silppurin taakse, 10 limppua sinne, nin menis vieläkin paremmin ? :P :P
On se kumma kun kuorma-autotkin nykyään tehdään jostakin prässätyistä peltilevyistä niittaamalla rungot, eikä 100 x200 umpitangosta ?
-SS-
-
Nyt on tulossa vielä laskutaidottomille talotolloille 9milj. hätäapu ... ;D Ei muuta ku kaupoille. :)
Jaa mulle vaan? No kyllä mä voin laskutaidoton tollo olla 9 millillä :)
-
Nyt on tulossa vielä laskutaidottomille talotolloille 9milj. hätäapu ... ;D Ei muuta ku kaupoille. :)
Jaa mulle vaan? No kyllä mä voin laskutaidoton tollo olla 9 millillä :)
;D ;D
-
Taitaa olla sillä kuskilla ::) tai paremminkin sillä huoltajalla myös suuri merkitys puimurin kestävyyteen ja varaosien tarpeeseen. Olen vaan seuraillut että toisella pihalla sampoa hitsataan ja paukutetaan melkein joka ilta/aamu ja toisen talon isännät kaahaa vuorotellen hihnakauppaan. Meidän vanhalle (tosi vanhalle) Peuralle kelpaa vaseliini päivittäin. Toisaalta tässä ketjussahan vertailtiin alussa Comioita ja Averoita. Meikäläisen Peuran hinnalla taitaisi saada Comiaan korkeintaan uuden peilin tai koneeseen suodattimen :) :P
-
Taitaa olla sillä kuskilla ::) tai paremminkin sillä huoltajalla myös suuri merkitys puimurin kestävyyteen ja varaosien tarpeeseen. Olen vaan seuraillut että toisella pihalla sampoa hitsataan ja paukutetaan melkein joka ilta/aamu ja toisen talon isännät kaahaa vuorotellen hihnakauppaan. Meidän vanhalle (tosi vanhalle) Peuralle kelpaa vaseliini päivittäin. Toisaalta tässä ketjussahan vertailtiin alussa Comioita ja Averoita. Meikäläisen Peuran hinnalla taitaisi saada Comiaan korkeintaan uuden peilin tai koneeseen suodattimen :) :P
Ruumenlevitin tai ilmapenkki.... ;D
-
Taitaa olla sillä kuskilla ::) tai paremminkin sillä huoltajalla myös suuri merkitys puimurin kestävyyteen ja varaosien tarpeeseen. Olen vaan seuraillut että toisella pihalla sampoa hitsataan ja paukutetaan melkein joka ilta/aamu ja toisen talon isännät kaahaa vuorotellen hihnakauppaan. Meidän vanhalle (tosi vanhalle) Peuralle kelpaa vaseliini päivittäin. Toisaalta tässä ketjussahan vertailtiin alussa Comioita ja Averoita. Meikäläisen Peuran hinnalla taitaisi saada Comiaan korkeintaan uuden peilin tai koneeseen suodattimen :) :P
Kotimaisen ollessa kysessä ei valitettavasti ole välttämättä kyse siitä penkin kuluttajastakaan. Seuraillut erään koneen tarinaa uudesta asti ja onhan se ollut uskomatonta. Tai emmä tiiä uskomatonta, Sampomaista. Tarkempaa käyttäjää ei yksinkertaisesti ole, ei voi olla, ja silti kone ei pysy läjässä. Jo eka kuormalla alkoi ongelmat, joita ei olisi saanut aikaiseksi millään käyttövirheelläkään :-X Oisko tänä vuonna puitu 4ha tms. ja kaks kertaa remppa keskeyttänyt puinnin. Maanantai kappaleita voi olla, mutta onko Porissa lähes aina maanantai?
-
Kotimaisen ollessa kysessä ei valitettavasti ole välttämättä kyse siitä penkin kuluttajastakaan. Seuraillut erään koneen tarinaa uudesta asti ja onhan se ollut uskomatonta. Tai emmä tiiä uskomatonta, Sampomaista. Tarkempaa käyttäjää ei yksinkertaisesti ole, ei voi olla, ja silti kone ei pysy läjässä. Jo eka kuormalla alkoi ongelmat, joita ei olisi saanut aikaiseksi millään käyttövirheelläkään :-X Oisko tänä vuonna puitu 4ha tms. ja kaks kertaa remppa keskeyttänyt puinnin. Maanantai kappaleita voi olla, mutta onko Porissa lähes aina maanantai?
Ei nyt sentään. Seitsemästoista puintikausi menossa ja viime syksynä oli ensimmäinen puinnin keskeyttävä vika, terä lakkasi liikkumasta. Puinti jatkui samana päivänä, uusi nivel löytyi Agrista.
-
On paljon ollut puhetta myös ns. kesällä kootuista porilaispuimureista,joissa mm.varstoja irronnut heti ensikokeilussa. Sampon kesätyöntekijät olleet asialla ja jättäneet ruuveja kiristämättä.
-
On paljon ollut puhetta myös ns. kesällä kootuista porilaispuimureista,joissa mm.varstoja irronnut heti ensikokeilussa. Sampon kesätyöntekijät olleet asialla ja jättäneet ruuveja kiristämättä.
Joo, ja tää lienee ihan tosi, kun toiset pelaa kuin kello sen kun pelaavat, mutta näitä sekundoja sitten paljon liikkeellä myöskin. Esimerkkejä ois paljon mutta olkoon, ei vain vakuuta laatu vaikka kotimaisen haluaisi ostaakin :-X
-
Minkäs takia Claassi muuten käyttää vieläkin sitä 45 senttistä puintikelaa?
-
Ne on myyny vahigossa niitä Afrikkaan meneviä jotka sullotaan kontteihin.
-
Minkäs takia Claassi muuten käyttää vieläkin sitä 45 senttistä puintikelaa?
45-senttinen puintikela lienee Claasilla perinne, pieni tehontarve, riittävän hyvä toiminta eri materiaaleissa. Puintitapahtuma pääosin kuitenkin tapahtuu varstan ensi iskulla viljavirtaan, kehänopeus säädetään puitavan materiaalin mukaan, Isolla kelalla varustetussa on pienempi kierrosnopeus kuin pienellä kelalla varustetussa. Claas myös on varovainen uudistaja; vastahan se on siirtynyt 1980-luvulle hallintalaitteissa ja käytettävyydessä. Taitaa vaihdekankikin olla lähtenyt kokonaan pois, ettei tarvitse lapaluun takana väännellä käännellä ja kiskoa putkikangen nysää. Ja varmaan pöytä nousee ja laskeekin alta minuutin nyt jo. Ja oliskohan sen ns. yhdistelmähallinta pallopäävivun aika jo ohi ?
Johndeere aikanaan oli siellä toisessa ääripäässä, jättikelalla.
Puimurin ominaisuuksissa pöytä ja erilaiset yksityiskohdat ratkaisevat paljon. Suomessa puidaan ruostuttavaa tarttuvaa mössömassaa, siellä oikeiden puimureiden kotimaissa 12 prosentin vehnä krapisee siellä kiiltävissä sisäpinnoissa. Kyllä Suomessa pilattu Claas itselle siirtyneenä oli kuin näkkileipää joka kolossa, suojaviljaheiniä ja papuja oli puitu jos jonkin kerran. Vasta parin vuoden puintien jälkeen on pelti taas kiitävää, muutamia mustia syöpymäkuoppia lukuun ottamatta.
Pysyvä laadun tae on kuulemma se, että vasta yli 18 tonnia omapainoa tekee puimurin.
-SS-
-
Kotimaisen ollessa kysessä ei valitettavasti ole välttämättä kyse siitä penkin kuluttajastakaan. Seuraillut erään koneen tarinaa uudesta asti ja onhan se ollut uskomatonta. Tai emmä tiiä uskomatonta, Sampomaista. Tarkempaa käyttäjää ei yksinkertaisesti ole, ei voi olla, ja silti kone ei pysy läjässä. Jo eka kuormalla alkoi ongelmat, joita ei olisi saanut aikaiseksi millään käyttövirheelläkään :-X Oisko tänä vuonna puitu 4ha tms. ja kaks kertaa remppa keskeyttänyt puinnin. Maanantai kappaleita voi olla, mutta onko Porissa lähes aina maanantai?
Ei nyt sentään. Seitsemästoista puintikausi menossa ja viime syksynä oli ensimmäinen puinnin keskeyttävä vika, terä lakkasi liikkumasta. Puinti jatkui samana päivänä, uusi nivel löytyi Agrista.
Jaa-a, olihan liityttävä seuraan kun on tullut lueskeltua jo hyvä tovi.
Siis Samposta, niin. Hyvä se on toimiessaan mutta myönnettävä on, että yllätysten puimuri välillä. Omassa 2045 oli uudehkona yksi isohko sulake konehen kyljestä päässyt irti. Sitä ihmetellessä miksei käynnisty, meni aikaa. Mikä lie kestävyys vihreissä värkeissä? Miten onko mittaeroja puimureissa siinä terältä syöttörummulle? Ei ole muista kokemusta.
-
Vaihtui viime syksynä kesken puintien Porin keltainen toisen merkkiseen keltaiseen, käytettyyn. Sampo kun alkoi viihtymään pajalla enemmän kuin puintihommis.
Tähän mennessä olen tehnyt sellaisen havainnon että lakoviljan puinti on huomattavasti helpompaa, puitu vilja on puhtaampaa, puintiteho parempi vaikka sampo kohlinten ja seulojen osalta kai jopa isompi.
Ja sitte se mukavin puoli, ei minkäänlaista remppaa tai muuta murhetta, joita sampon kanssa vain tuppas tulemaan vaikka kuinka yritti huoltaa ja kattella ennakkoon mahdollisia vikapaikkoja
-
Miten onko mittaeroja puimureissa siinä terältä syöttörummulle?
On. Esim. NH:ssa on n. 10cm lyhyempi väli kuin 2000-sarjan Sampossa, muista en tiedä. Tästä oli just hetki sitten jossain ketjussa vähän juttua.
-
Vaihtui viime syksynä kesken puintien Porin keltainen toisen merkkiseen keltaiseen, käytettyyn. Sampo kun alkoi viihtymään pajalla enemmän kuin puintihommis.
Tähän mennessä olen tehnyt sellaisen havainnon että lakoviljan puinti on huomattavasti helpompaa, puitu vilja on puhtaampaa, puintiteho parempi vaikka sampo kohlinten ja seulojen osalta kai jopa isompi.
Ja sitte se mukavin puoli, ei minkäänlaista remppaa tai muuta murhetta, joita sampon kanssa vain tuppas tulemaan vaikka kuinka yritti huoltaa ja kattella ennakkoon mahdollisia vikapaikkoja
Olen joskus miettinyt että mistä tämä luotettavuusero oikeastaan johtuu?
Soisin kyllä mielelläni että täällä kotimaassa tehtäisiin kilpailukykyisiä ja menestyviä laitteita. Ja periaatteessa puimuri on kuitenkin aika yksinkertainen laite, tavallisia laakereita, akseleita, hihnoja ja ketjuja ne vaan ovat. Niin ja nykyään sähköjohtoja...
Perinteistä koneenrakennusta siis, ei mitään huippulabroissa tehtävää hitech'iä.
Onko ero suunnittelussa, käytetyissä materiaaleissa ja komponenteissa, kokoonpanon laadussa vai missä? Säästetäänkö väärissä paikoissa vai eikö ongelmia tiedosteta? Luulisi että tämä tieto kiinnostaisi tehdastakin, vaikka sitten ei-julkisesti, takaoven kautta...
Ja yhä sanon että yhtäkään täydellistä laitetta ei ihminen ole vielä tähän mennessä tehnyt, minkään merkkistä.
-
Onko ero suunnittelussa, käytetyissä materiaaleissa ja komponenteissa
Suunnittelun laatu on kyllä heikko lähes kaikissa kotimaisissa, pl ehkä metsäkoneiden valmistajilla. Erot näkyvät etenkin korjatessa, materiaalien väsymisessä ja varaosien vaihtamisessa. Sampossa v*****aa osien vaihtamisen vaikeus, kun saa purkaa puolet koneistosta päästäkseen vaihtamaan jonkun 15 euron laakerin, aina jotain ongelmaan kuulumatonta edestä pois. Olisivat nyt edes laittaneet ne parhaat osaat sinne syvemmälle ja kinnittäneet ne rautaan, eikä pläkkipeltiin raudan vierestä. Huono suunnittelu ja sitä kautta laatu on viennin este, kun tekniikka vastaa puolalaisia ja hinta saksalaisia kilpailijoita.
Jossain puimuiriesittelyssä oli aikoinaan lista Sampo 2000-sarjan parannuksista, ja tarina oli kyllä surkuhupaisaa luettavaa. Yli 10v sarjan esittelyn jälkeen korjattiin vielä aika rankkojakin suunnitteluvirheitä.
Ainut hyvä ja syy miksi itselläkin keltainen, on varaosien edullisuus ja puinnin kokonaiskustannukset, kun puhutaan yli 10v vanhasta. Vaivatonta se ei ole, mutta kassavrta ratkaisee. Uusi SR mennee siinä missä muutkin, mutta niissä ei ole hintaeroa.
-
Justjust. Ettei Claasissakin kumminkin ole polttoleikkauslaite ensimmäinen ja viimänen purkutyökalu.
-SS-
-
Miten onko mittaeroja puimureissa siinä terältä syöttörummulle?
On. Esim. NH:ssa on n. 10cm lyhyempi väli kuin 2000-sarjan Sampossa, muista en tiedä. Tästä oli just hetki sitten jossain ketjussa vähän juttua.
Ja NH:n extra capasity pöydässä noin 15cm pidempi väli kun normi pöydässä. On hyvä.
-
Justjust. Ettei Claasissakin kumminkin ole polttoleikkauslaite ensimmäinen ja viimänen purkutyökalu.
-SS-
On ja prässi ja hydrauliikka ulosvedin. Se polttoleikkaus kyllä jääkin herkästi viimeiseksi toimeksi ::) koska se tappuri palaa perkkeles. Mutta silti Claas on hyvä puimuri. Eisilti kyllä sampullakin pärjää mua vaan alko aikanaan vitut*n se peltisyys. Niinpaljon että urakoitsija on puinut jo montavuotta ;)
-
Taitaa olla sillä kuskilla ::) tai paremminkin sillä huoltajalla myös suuri merkitys puimurin kestävyyteen ja varaosien tarpeeseen. Olen vaan seuraillut että toisella pihalla sampoa hitsataan ja paukutetaan melkein joka ilta/aamu ja toisen talon isännät kaahaa vuorotellen hihnakauppaan. Meidän vanhalle (tosi vanhalle) Peuralle kelpaa vaseliini päivittäin. Toisaalta tässä ketjussahan vertailtiin alussa Comioita ja Averoita. Meikäläisen Peuran hinnalla taitaisi saada Comiaan korkeintaan uuden peilin tai koneeseen suodattimen :) :P
Kotimaisen ollessa kysessä ei valitettavasti ole välttämättä kyse siitä penkin kuluttajastakaan. Seuraillut erään koneen tarinaa uudesta asti ja onhan se ollut uskomatonta. Tai emmä tiiä uskomatonta, Sampomaista. Tarkempaa käyttäjää ei yksinkertaisesti ole, ei voi olla, ja silti kone ei pysy läjässä. Jo eka kuormalla alkoi ongelmat, joita ei olisi saanut aikaiseksi millään käyttövirheelläkään :-X Oisko tänä vuonna puitu 4ha tms. ja kaks kertaa remppa keskeyttänyt puinnin. Maanantai kappaleita voi olla, mutta onko Porissa lähes aina maanantai?
Ei päästy edes pellolle aikoinaan - rautaa tippui jo pihamaalle ensimetreille, oli osa hitsauksista vaan heftattu kiinni....
Sitten oli seuraavaksi ongelmia hihnojen linjauksien kanssa, hihnapyörät väärässä linjassa - pari hihnaa savuna ilmaan ekojen hektaarien aikana....
No, jonkun käyttövuoden jälkeen paljastui seuraava kokoonpanovirhe: Erään akselin asennussyvyys kuului työohjeen mukaisesti olla 18 mm, meillä oli ollut 12 mm, ja akselipää mureni palasiksi, ja seurauksena tietynsorttinen täystuho... huoltomies purki tuhon ja sanoi heti, että tässä on asennusvirhe, hirveä nikottelu tehtaalta aluksi, lopulta pukkasin kirjeenvaihdon vielä mukana vaikuttaneelle pappa-prihtille, ja hommaan löytyi kompromissi tunnissa.
Niin, kesällä koottu sampotin. Muitakin harmeja riittänyt, mutta onneksi tässä on eletty sentään sellainen reilun 500 tunnin ongelmaton jaksokin. Nyt tarttis thedä ennakoivaa remonttia ja huoltoa, kun tunteja on reilut 1500.
-
Siis kyllähän 2000 sarjan Sampo jos mikä on helppo korjauskohde - osatkin on niin köykäsiä.
Ja varaosat Porista salamannopeesti, toi Valtran toiminta nyt on opettelua tässä Sampon varaosapuolella, mutta eiköhän ne parissa vuodessa saa homman pakettiin.
-
Taitaa olla sillä kuskilla ::) tai paremminkin sillä huoltajalla myös suuri merkitys puimurin kestävyyteen ja varaosien tarpeeseen. Olen vaan seuraillut että toisella pihalla sampoa hitsataan ja paukutetaan melkein joka ilta/aamu ja toisen talon isännät kaahaa vuorotellen hihnakauppaan. Meidän vanhalle (tosi vanhalle) Peuralle kelpaa vaseliini päivittäin. Toisaalta tässä ketjussahan vertailtiin alussa Comioita ja Averoita. Meikäläisen Peuran hinnalla taitaisi saada Comiaan korkeintaan uuden peilin tai koneeseen suodattimen :) :P
Kotimaisen ollessa kysessä ei valitettavasti ole välttämättä kyse siitä penkin kuluttajastakaan. Seuraillut erään koneen tarinaa uudesta asti ja onhan se ollut uskomatonta. Tai emmä tiiä uskomatonta, Sampomaista. Tarkempaa käyttäjää ei yksinkertaisesti ole, ei voi olla, ja silti kone ei pysy läjässä. Jo eka kuormalla alkoi ongelmat, joita ei olisi saanut aikaiseksi millään käyttövirheelläkään :-X Oisko tänä vuonna puitu 4ha tms. ja kaks kertaa remppa keskeyttänyt puinnin. Maanantai kappaleita voi olla, mutta onko Porissa lähes aina maanantai?
Ei päästy edes pellolle aikoinaan - rautaa tippui jo pihamaalle ensimetreille, oli osa hitsauksista vaan heftattu kiinni....
Sitten oli seuraavaksi ongelmia hihnojen linjauksien kanssa, hihnapyörät väärässä linjassa - pari hihnaa savuna ilmaan ekojen hektaarien aikana....
No, jonkun käyttövuoden jälkeen paljastui seuraava kokoonpanovirhe: Erään akselin asennussyvyys kuului työohjeen mukaisesti olla 18 mm, meillä oli ollut 12 mm, ja akselipää mureni palasiksi, ja seurauksena tietynsorttinen täystuho... huoltomies purki tuhon ja sanoi heti, että tässä on asennusvirhe, hirveä nikottelu tehtaalta aluksi, lopulta pukkasin kirjeenvaihdon vielä mukana vaikuttaneelle pappa-prihtille, ja hommaan löytyi kompromissi tunnissa.
Niin, kesällä koottu sampotin. Muitakin harmeja riittänyt, mutta onneksi tässä on eletty sentään sellainen reilun 500 tunnin ongelmaton jaksokin. Nyt tarttis thedä ennakoivaa remonttia ja huoltoa, kun tunteja on reilut 1500.
On tosi kumma kun kokemukset on niinkin erilaisia :o
Täs on ihan pienellä alueella 7 kuusvitosta,joilla kaikilla on puitu liki 300ha vuoteen.Ja mitään suurempia ei kait ole ollu kellään :-\
-
kun tunteja on reilut 1500
Peli on jo menetetty.
Kerran olin menossa ottamaan viimeisen kärryn pois ennen luvattuja sateita, oljet oli tarkoitus paalata. Tiputin silppurin alas, hyvin se alas menikin, ihan maahan asti, poikki korvistaan. Onneksi ei ollut varpaat alla
-
kun tunteja on reilut 1500
Peli on jo menetetty.
Kerran olin menossa ottamaan viimeisen kärryn pois ennen luvattuja sateita, oljet oli tarkoitus paalata. Tiputin silppurin alas, hyvin se alas menikin, ihan maahan asti, poikki korvistaan. Onneksi ei ollut varpaat alla
Oliko perä liian kevyt? :P
-
Taitaa olla sillä kuskilla ::) tai paremminkin sillä huoltajalla myös suuri merkitys puimurin kestävyyteen ja varaosien tarpeeseen. Olen vaan seuraillut että toisella pihalla sampoa hitsataan ja paukutetaan melkein joka ilta/aamu ja toisen talon isännät kaahaa vuorotellen hihnakauppaan. Meidän vanhalle (tosi vanhalle) Peuralle kelpaa vaseliini päivittäin. Toisaalta tässä ketjussahan vertailtiin alussa Comioita ja Averoita. Meikäläisen Peuran hinnalla taitaisi saada Comiaan korkeintaan uuden peilin tai koneeseen suodattimen :) :P
Kotimaisen ollessa kysessä ei valitettavasti ole välttämättä kyse siitä penkin kuluttajastakaan. Seuraillut erään koneen tarinaa uudesta asti ja onhan se ollut uskomatonta. Tai emmä tiiä uskomatonta, Sampomaista. Tarkempaa käyttäjää ei yksinkertaisesti ole, ei voi olla, ja silti kone ei pysy läjässä. Jo eka kuormalla alkoi ongelmat, joita ei olisi saanut aikaiseksi millään käyttövirheelläkään :-X Oisko tänä vuonna puitu 4ha tms. ja kaks kertaa remppa keskeyttänyt puinnin. Maanantai kappaleita voi olla, mutta onko Porissa lähes aina maanantai?
Ei päästy edes pellolle aikoinaan - rautaa tippui jo pihamaalle ensimetreille, oli osa hitsauksista vaan heftattu kiinni....
Sitten oli seuraavaksi ongelmia hihnojen linjauksien kanssa, hihnapyörät väärässä linjassa - pari hihnaa savuna ilmaan ekojen hektaarien aikana....
No, jonkun käyttövuoden jälkeen paljastui seuraava kokoonpanovirhe: Erään akselin asennussyvyys kuului työohjeen mukaisesti olla 18 mm, meillä oli ollut 12 mm, ja akselipää mureni palasiksi, ja seurauksena tietynsorttinen täystuho... huoltomies purki tuhon ja sanoi heti, että tässä on asennusvirhe, hirveä nikottelu tehtaalta aluksi, lopulta pukkasin kirjeenvaihdon vielä mukana vaikuttaneelle pappa-prihtille, ja hommaan löytyi kompromissi tunnissa.
Niin, kesällä koottu sampotin. Muitakin harmeja riittänyt, mutta onneksi tässä on eletty sentään sellainen reilun 500 tunnin ongelmaton jaksokin. Nyt tarttis thedä ennakoivaa remonttia ja huoltoa, kun tunteja on reilut 1500.
On tosi kumma kun kokemukset on niinkin erilaisia :o
Täs on ihan pienellä alueella 7 kuusvitosta,joilla kaikilla on puitu liki 300ha vuoteen.Ja mitään suurempia ei kait ole ollu kellään :-\
Joo... näistä kokoonpanomurheista unohtui mainita vielä yksi hokkikiila, joka hävis jonnekin ekojen tuntien aikana. No, se oli vaan tyhjennyksen käyttöakselilta, ei siitä syntynyt isompia harmeja.
Mutta kaikesta huolimatta toi on ollut pidetty peli siinä mielessä, että ihan kaiken tarjotun laihon se on syönyt mukisematta. Ikuna en ole olkea tai tukoksia tai sellasia joutunut tosta perkaamaan. Pikkupoikana rukiinpuinnissa oli aina puukkosaha, pari rautakankea, pari jauhesammutinta mukana 'varuiksi'. Oli tietty pieniä puimakoneetkin tohon verrattuna.
Mutta sivusta olen seuraillut sangen ihmeellisiä ongelmia erään laatumerkin kohdalla, ei niinkään kestävyyden osalta, koska killtelevä kone vaan kun tavara ei vaan kulje niinkuin pitäisi - kietoo ja sillee ja murahtelee ja silllee tai jotain. Vaihtokoneiksikin sellasia on tästä päätynyt kovin nuorena...
-
Perskules kun jaarittelette vaan vanhoista Sampoista, eix kellään oo Comiaa tai Averoa, että niitä vois vertailla?
-
Perskules kun jaarittelette vaan vanhoista Sampoista, eix kellään oo Comiaa tai Averoa, että niitä vois vertailla?
Palaa 10v päästä aiheeseen, on ehkä paremmin kokemusta ;D
-
No justiin tänä syksynä päivitin puintikaluston ja pääsin jo 70-luvulta 90-luvun alkuun :)
Jos tolla nyt pärjäis seuraavat 10 - 15 vuotta niin sitten ehkä jo 2000 lukulainen ::)
-
Eilen oli serkku comiallansa menny jotain rapaisempaa peltoa puimaan.Ja napsauttanu nelivedon päälle ja takapyörät lukkiutunu.Tehtaalla laitettu letkut väärinpäin :o
Ei ilmeisesti paljoakaan testailla ennen luovutuksia.
Mutta nyt samalla tuli sellainen tieto että jos nelivedon letkut on väärinpäin,alkaa napamoottorit toimia pumppuina :-\ :-\ Niin voisko ne kytkeä pidemmän siirtymän ajaksi väärinpäin,ja alkais maisemat vaihtua ;D
-
Nyt Comian omistaja hiukan mainitti että eikö sätänä 200000e n kone voisi olla valmis kun se tulee tilalle,ettei ekaa puintikautta tökitä johtoja oikeisiin reikiin ja paikkailla muita kasausvirheitä :o
-
Nyt Comian omistaja hiukan mainitti että eikö sätänä 200000e n kone voisi olla valmis kun se tulee tilalle,ettei ekaa puintikautta tökitä johtoja oikeisiin reikiin ja paikkailla muita kasausvirheitä :o
Kyl se siitä helpottaa. Seuraavassa puimurin vaihdossa, joko on EHKÄ toimiva tsampo tai merkki vaihtuu... ::) Kasausvirheissä metka juttu, että ne viat saattaa poikia piileviä uusia ja tulee esille vuosien päästä, aiheuttaen jatkuvan kierteen remonteissa kohteesta toiseen. Alkuperäinen vika joku heikosti hitsattu remminkiristäjän tuki tms.
-
Noita etukellallisia on ollut katkaisuhoidossa kun on kietonut kolakuljettimen tukkoon, Hydrauliputkia poikki. Pyörä irti.
Laihoa ei mene sisälle niinkuin pitäisi. Pöydän säädöt pielessä.
Tulee varmaan pian uusi sarja.
-
Miten onko mittaeroja puimureissa siinä terältä syöttörummulle?
On. Esim. NH:ssa on n. 10cm lyhyempi väli kuin 2000-sarjan Sampossa, muista en tiedä. Tästä oli just hetki sitten jossain ketjussa vähän juttua.
Ja NH:n extra capasity pöydässä noin 15cm pidempi väli kun normi pöydässä. On hyvä.
Onko sulla kokemusta kummastakin?
-
Sillon jos toisessa talossa pelaa ja toisessa ei, niin miten on istuimen ja ohjauksen väli?
-
Miten onko mittaeroja puimureissa siinä terältä syöttörummulle?
On. Esim. NH:ssa on n. 10cm lyhyempi väli kuin 2000-sarjan Sampossa, muista en tiedä. Tästä oli just hetki sitten jossain ketjussa vähän juttua.
Ja NH:n extra capasity pöydässä noin 15cm pidempi väli kun normi pöydässä. On hyvä.
Onko sulla kokemusta kummastakin?
Laittaa Zurn:in Premium Flow:n siihen niin voi sen jälkeen murehtia ihan muita juttuja...
-
Sillon jos toisessa talossa pelaa ja toisessa ei, niin miten on istuimen ja ohjauksen väli?
Monessa tapauksessa juuri siitä kohtaa vika löytyy.. Niin tai näin, mutta axial flow nielee ainakin aika mukavasti laihoa sisuksiinsa sampoon verraten, painii tietysti aivan eri sarjoissa.
-
Miten onko mittaeroja puimureissa siinä terältä syöttörummulle?
On. Esim. NH:ssa on n. 10cm lyhyempi väli kuin 2000-sarjan Sampossa, muista en tiedä. Tästä oli just hetki sitten jossain ketjussa vähän juttua.
Ja NH:n extra capasity pöydässä noin 15cm pidempi väli kun normi pöydässä. On hyvä.
Onko sulla kokemusta kummastakin?
On. Lyhyt ohra hankalampi syöttää tasaseen. Puinti onnistuu molemmilla.
-
kokemusta on SR 1996-2045, 2002-2055, 2007-2065 ja 2012 C6 Comialla nyt tunteja 420 isommilta murheilta ainakin välttyny, kohlinten päällä oleva kela repesi irti toiselta puolelta, meni takuu aikana. Vanhemmissa koneissa oli satunnaisia ilmavaivoja siirtopumppuja ja takaisku venttiileitä asennettiin/vaihdettiin. Kaupat tehnyt aina niin että kone tilalla Toukokuussa. :) :)