Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: KJL - 20.12.08 - klo:12:37

Otsikko: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: KJL - 20.12.08 - klo:12:37
Nojoo tosin vain noin kilometrin verran tuli kiirees kokeiltua... jaa mitäkö?

Siis Valtran direct tuli kokeiltua. Löytyi hätäisesti ryömintäalue, vähä nopeempi, ja sit pari muuta. Eli abcd. Hiomistahan tuo kaiketi tarvinnee, muttei kysees ollukkaa vielä tuotantoversio. Kulki ja kiihtyi ihan mukavasti, mutten vielä muutaman minuutin maistiaisten perusteella julista mitään lopullista tuomiota.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: juumassi - 20.12.08 - klo:20:50
Nojoo tosin vain noin kilometrin verran tuli kiirees kokeiltua... jaa mitäkö?

Siis Valtran direct tuli kokeiltua. Löytyi hätäisesti ryömintäalue, vähä nopeempi, ja sit pari muuta. Eli abcd. Hiomistahan tuo kaiketi tarvinnee, muttei kysees ollukkaa vielä tuotantoversio. Kulki ja kiihtyi ihan mukavasti, mutten vielä muutaman minuutin maistiaisten perusteella julista mitään lopullista tuomiota.

varmasti on hyvä ajaa ja käyttää kunhan pääsee koneen kanssa sinuiksi.
Otsikko: Vs: Opettelua...
Kirjoitti: Ojala - 20.12.08 - klo:21:17
Kyllähän totuus on et Valtu on vähintään sen 10 vuotta
kehityksestä jäljessä  :P
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: mike - 20.12.08 - klo:21:47


varmasti on hyvä ajaa ja käyttää kunhan pääsee koneen kanssa sinuiksi.
[/quote]
_________________________________________________________________________________________________________________
Niinpä tietysti.Hyvä ajaa?
Otsikko: Vs: Opettelua...
Kirjoitti: juumassi - 20.12.08 - klo:21:58
Kyllähän totuus on et Valtu on vähintään sen 10 vuotta
kehityksestä jäljessä  :P

mutta kummasti sillä tekee samat työt kun muillakin merkeillä.

eikö maailma ole ihmeellinen????????
Otsikko: Vs: Opettelua...
Kirjoitti: Saskia - 20.12.08 - klo:22:29


mutta kummasti sillä tekee samat työt kun muillakin merkeillä.

eikö maailma ole ihmeellinen????????
[/quote]


niin tekee Belaruksellakin.......  :))
Otsikko: Vs: Opettelua...
Kirjoitti: juumassi - 20.12.08 - klo:22:31


mutta kummasti sillä tekee samat työt kun muillakin merkeillä.

eikö maailma ole ihmeellinen????????


niin tekee Belaruksellakin.......  :))
[/quote]

kyllä ja paljon vähemmän on rahaa kiinni koneessa.  ;D
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: KJL - 20.12.08 - klo:23:42
Niin... olihan se ihan hyvä ajaa ja niin pitääkin. Sentään konsernin tuotteita...

Lopullisen arvostelun teen sitten joskus, kun varsinaisen sarjatuotantomallin ohjaimiin satun pääsemään. Tuomio on sitten se mikä se on...
Otsikko: Vs: Opettelua...
Kirjoitti: Wejjo - 20.12.08 - klo:23:56
Kyllähän totuus on et Valtu on vähintään sen 10 vuotta
kehityksestä jäljessä  :P

Niinniin, onhan toikin tapa sanoa se tosiasia, jotta Fendtin versio portaattomasta on jo sen 10 vuotta vanhanaikainen  :D
Otsikko: Vs: Opettelua...
Kirjoitti: Timppa - 21.12.08 - klo:11:55
Kyllähän totuus on et Valtu on vähintään sen 10 vuotta
kehityksestä jäljessä  :P

Niinniin, onhan toikin tapa sanoa se tosiasia, jotta Fendtin versio portaattomasta on jo sen 10 vuotta vanhanaikainen  :D

Ei taida Wejjolla olla käytännön kokemusta ko vanhasta vaihteistosta...
Otsikko: Vs: Opettelua...
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 21.12.08 - klo:12:33
Niinniin, onhan toikin tapa sanoa se tosiasia, jotta Fendtin versio portaattomasta on jo sen 10 vuotta vanhanaikainen  :D

Ihan viime vuosisadan tuote. Mahdollisesti jopa viime vuosituhannen.

Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: +200 - 21.12.08 - klo:13:48
Eikä ole,mä oon nähny niillä massikoitakin ;D
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Make - 21.12.08 - klo:13:53
Mihin keskiverto maatila tarvii portaattomalla voimansiirrolla varustettua traktoria? Ei yhtään mihinkään.
Nämä portaattomat ovatkin pohjosen maitotilojen etuoikeus. Aivan sama on lypsettäviä 30 vaikko 100, aina kummiskin traktorit viimesen päälle.

Täällä etelässä portaattomat on pääosin kasvinviljelytiloilla. Jonkinverran on myös sikatiloilla.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: pötsjölööm - 21.12.08 - klo:14:38
Portaaton vaihteistohan on parasta mitä traktoriin enää voi tulla. Nousee ajomukavuus ,ja woiman hallittavuus kummasti uudelle tasolle. Kyse on ainakin minusta pelkästä tekniikan kehityksestä, eikä niinkään siitä ,että tarvitseeko sitä todella ,vai ei.  Eihän koppiakaan tar***** ennen, kaksoiskykintä, hydraulista työntövartta , ilmajousitettu penkki, mitä sillä tekkee? Haravakoneen jakkarassahan on pieru reiätkin... Portaattoman valmistuskustannukset pienee sitä mukaa ,kun se yleistyy, ja aikaa myöten se kannattaa asentaa yhä pienempiin traktoreihin, hinnan siitä suhteettomasti nousematta. Tekniikan kärjessä ei tarvitse olla ,jos ei halua. Kehitys kustannusten maksatuksen voi jättää halukkaille, ketkä kokee siitä eniten hyötyvänsä. Itse voi odotella tekniikan arkipäiväistymistä, ja halpenemista.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Peurajussi - 21.12.08 - klo:15:00
Mihin keskiverto maatila tarvii portaattomalla voimansiirrolla varustettua traktoria? Ei yhtään mihinkään.
Nämä portaattomat ovatkin pohjosen maitotilojen etuoikeus. Aivan sama on lypsettäviä 30 vaikko 100, aina kummiskin traktorit viimesen päälle.


Portaattoman vaihteiston lisähinta ei ole päätä huimaava, vaikka iso onkin -toivottavasti tulevaisuudessa halpenevat vielä. Aika jännä näkökulma lähteä arvioimaan asiaa. Että saa olla vaikka viisi ylisuurta, uutta konetta rivissä mutta jos "keskivertotilalla" on portaaton niin sitä ei tarvita "yhtään mihinkään"?

Voi jessus.

Aina voi toki kokeilla noita edellisen kirjoittaja hyviä esimerkkejä, kuten haravakoneen penkkiä.

Mikä on keskivertotila? Ja miten se liittyy tähän keskusteluun?
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: jikow - 21.12.08 - klo:18:27
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.

Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Timppa - 21.12.08 - klo:19:00
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.



Ei ole portaaton. Massikan Dyna-6 on lähinnä vastaava.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: mah - 21.12.08 - klo:19:09
Samaa naukumista taisi olla kymmenisen vuotta sitten hydraulisesta suunnanvaihtajasta, ettei sitä kukaan oikeesti tarvitse? Tekniikka kehittyy, kaik muut ei.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Terminator - 21.12.08 - klo:19:43
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.





Ei ole portaaton. Massikan Dyna-6 on lähinnä vastaava.

No mikäs sitten on täysin portaaton?
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Timppa - 21.12.08 - klo:19:46
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.





Ei ole portaaton. Massikan Dyna-6 on lähinnä vastaava.

No mikäs sitten on täysin portaaton?

Portaaton on portaaton.

DynaVT on 0-52,5 km/h portaaton.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Terminator - 21.12.08 - klo:20:23
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.





Ei ole portaaton. Massikan Dyna-6 on lähinnä vastaava.

No mikäs sitten on täysin portaaton?

Portaaton on portaaton.

DynaVT on 0-52,5 km/h portaaton.

"Dyna-VT voimansiirrossa on kaksi portaatonta nopeusaluetta: 0-28 km/h peltotyöhön ja 0-50 km/h kuljetusajoon. Kun aloitat työn asetat Power Control vivun ‘eteenpäin’ tai ‘taaksepäin’ asentoon ja työnnät kyynärnojassa olevaa Dyna-VT vipua. Mitä enemmän vipua työnnät eteenpäin sitä nopeammin traktori kulkee."

Eikös siinä ole kaksi nopeus aluetta pellolle 0-28km/h ja siirtoajoon 0-50km/h? Joku kertoi että pitäisi vielä alueelta toiselle vaihdettaessa pysäyttää koko himmeli. Jontikassa sentään alueet voi vaihtaa liikkeessä, mikä minusta on lähempänä portaatonta.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:20:31
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.





Ei ole portaaton. Massikan Dyna-6 on lähinnä vastaava.

No mikäs sitten on täysin portaaton?

Portaaton on portaaton.

DynaVT on 0-52,5 km/h portaaton.

"Dyna-VT voimansiirrossa on kaksi portaatonta nopeusaluetta: 0-28 km/h peltotyöhön ja 0-50 km/h kuljetusajoon. Kun aloitat työn asetat Power Control vivun ‘eteenpäin’ tai ‘taaksepäin’ asentoon ja työnnät kyynärnojassa olevaa Dyna-VT vipua. Mitä enemmän vipua työnnät eteenpäin sitä nopeammin traktori kulkee."

Eikös siinä ole kaksi nopeus aluetta pellolle 0-28km/h ja siirtoajoon 0-50km/h? Joku kertoi että pitäisi vielä alueelta toiselle vaihdettaessa pysäyttää koko himmeli. Jontikassa sentään alueet voi vaihtaa liikkeessä, mikä minusta on lähempänä portaatonta.


jontikkahan on vain automaattivaihteinen ei portaaton ja dynä vt 0-67kmh
portaaton 67kmh tom tom lukema ,vaatii kylläki läppärin nokassa käyttöä mut kierrokset riittää silti 2250rpm  ja jotkut mallit 0-75kmh  ;)
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Terminator - 21.12.08 - klo:20:37
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.





Ei ole portaaton. Massikan Dyna-6 on lähinnä vastaava.

No mikäs sitten on täysin portaaton?

Portaaton on portaaton.

DynaVT on 0-52,5 km/h portaaton.

"Dyna-VT voimansiirrossa on kaksi portaatonta nopeusaluetta: 0-28 km/h peltotyöhön ja 0-50 km/h kuljetusajoon. Kun aloitat työn asetat Power Control vivun ‘eteenpäin’ tai ‘taaksepäin’ asentoon ja työnnät kyynärnojassa olevaa Dyna-VT vipua. Mitä enemmän vipua työnnät eteenpäin sitä nopeammin traktori kulkee."

Eikös siinä ole kaksi nopeus aluetta pellolle 0-28km/h ja siirtoajoon 0-50km/h? Joku kertoi että pitäisi vielä alueelta toiselle vaihdettaessa pysäyttää koko himmeli. Jontikassa sentään alueet voi vaihtaa liikkeessä, mikä minusta on lähempänä portaatonta.


jontikkahan on vain automaattivaihteinen ei portaaton ja dynä vt 0-67kmh
portaaton 67kmh tom tom lukema ,vaatii kylläki läppärin nokassa käyttöä mut kierrokset riittää silti 2250rpm  ja jotkut mallit 0-75kmh  ;)

Jaa.. Sitä sitten ajetaan maantiealueella pellolla?
Kulkeehan jontikkakin 0-50 vakiona nopealla puolen.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:21:16
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.





Ei ole portaaton. Massikan Dyna-6 on lähinnä vastaava.

No mikäs sitten on täysin portaaton?

Portaaton on portaaton.

DynaVT on 0-52,5 km/h portaaton.

"Dyna-VT voimansiirrossa on kaksi portaatonta nopeusaluetta: 0-28 km/h peltotyöhön ja 0-50 km/h kuljetusajoon. Kun aloitat työn asetat Power Control vivun ‘eteenpäin’ tai ‘taaksepäin’ asentoon ja työnnät kyynärnojassa olevaa Dyna-VT vipua. Mitä enemmän vipua työnnät eteenpäin sitä nopeammin traktori kulkee."

Eikös siinä ole kaksi nopeus aluetta pellolle 0-28km/h ja siirtoajoon 0-50km/h? Joku kertoi että pitäisi vielä alueelta toiselle vaihdettaessa pysäyttää koko himmeli. Jontikassa sentään alueet voi vaihtaa liikkeessä, mikä minusta on lähempänä portaatonta.


jontikkahan on vain automaattivaihteinen ei portaaton ja dynä vt 0-67kmh
portaaton 67kmh tom tom lukema ,vaatii kylläki läppärin nokassa käyttöä mut kierrokset riittää silti 2250rpm  ja jotkut mallit 0-75kmh  ;)

Jaa.. Sitä sitten ajetaan maantiealueella pellolla?
Kulkeehan jontikkakin 0-50 vakiona nopealla puolen.
joo turhaa sitä aluetta jonkun lietekuorman levityksen takia vaihtaa mutta jos vaikka kyntää tai jotain muuta tekee kauan ja kohtuupienellä nopeudella nii silloin kannattaa napsauttaa pikkupuoli
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Peurajussi - 21.12.08 - klo:21:17

Siis pitääkö VT:ssä tosiaan pysäyttää kone vaihdon ajaksi?
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:21:21

Siis pitääkö VT:ssä tosiaan pysäyttää kone vaihdon ajaksi?


toki mukavampi se on joskus pysäyttää ja vaihtaa aluetta kun pysäyttää aika tiuhaan tuonne huoltamonpuolelle pitemmäksi aikaan ootteeleen uutta laatikkoa ;)
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Peurajussi - 21.12.08 - klo:21:33

Siis pitääkö VT:ssä tosiaan pysäyttää kone vaihdon ajaksi?


toki mukavampi se on joskus pysäyttää ja vaihtaa aluetta kun pysäyttää aika tiuhaan tuonne huoltamonpuolelle pitemmäksi aikaan ootteeleen uutta laatikkoa ;)

Niin siis se toinen puoli on myös 0 km/h -> ? Ajattelinkin jo, että mikä ihmeen portaaton..  :)
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:21:43

Siis pitääkö VT:ssä tosiaan pysäyttää kone vaihdon ajaksi?


toki mukavampi se on joskus pysäyttää ja vaihtaa aluetta kun pysäyttää aika tiuhaan tuonne huoltamonpuolelle pitemmäksi aikaan ootteeleen uutta laatikkoa ;)

Niin siis se toinen puoli on myös 0 km/h -> ? Ajattelinkin jo, että mikä ihmeen portaaton..  :)

0-30kmh 1 alue mutta sehän on jo melkein sama nopeus mitä jontikka kulkee ;)
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Timppa - 21.12.08 - klo:21:53
Ei kannata ymmärtämättömien kanssa yrittää.

Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:22:08
Ajoin paljon 70-luvun lopulla IH 84 Hydro traktorilla.
Portaaton voimansiirto siinäkin oli, eteen päin pääsi
0-30 km/h. Heinän paalauksessa oli aivan verrattoman
ylivoimainen. Kotimaisen traktorin valmistaja tarjoili
vielä silloin vakiovarusteena pienemmässä kokoluokassa
ihan vakavalla naamalla 6+2 vaihteistoa.

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.


[/quote
mulla on tollainen hydro ih ollut 7 vuotta apevaunun edessä
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:22:08
Ei kannata ymmärtämättömien kanssa yrittää.


eipä niin
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: KJL - 21.12.08 - klo:22:09
Ei kannata ymmärtämättömien kanssa yrittää.


Niin kyllähän mä tuon directin pystyn jo kilometrin perusteella luokittamaan autopowrin yläpuolelle...
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Maalaispoika - 21.12.08 - klo:22:10
Niin kyllähän mä tuon directin pystyn jo kilometrin perusteella luokittamaan autopowrin yläpuolelle...

Kyllä sä aiva fiksulta vaikutit kasvotusten... ;D
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: +200 - 21.12.08 - klo:22:51
Saksalainen Der Lohnunternehmer=elinkeinona urakointi lehti testasi numerossa 8/2008
John Deere 7530 Premiumin teho188hv ece-r24 vetoteho oli 164hv.Vuotta aiemmin testattiin Fendt 820 jonka moottori teho oli 205hv ece-r24 vetoteho oli 164 hv,eli sama kuin Jontikas.Moottoritehois oli iso ero.Fendt hukkasi moottorin ja pyörien väliin 41hv eli 20prosenttia.
Olikos masseris sama loota kuin Fendtis ???
Ps Jontikka mitattiin ilman älytehoo.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Make - 21.12.08 - klo:22:59
Pääosin täällä kinattu kuitenkin noista Eccom Jontikoista.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: zetor8045 - 21.12.08 - klo:23:00
Pääosin täällä kinattu kuitenkin noista Eccom Jontikoista.
7530 jonnikassa on ZF eccom  ;)
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 21.12.08 - klo:23:03
Saksalainen Der Lohnunternehmer=elinkeinona urakointi lehti testasi numerossa 8/2008
John Deere 7530 Premiumin teho188hv ece-r24 vetoteho oli 164hv.Vuotta aiemmin testattiin Fendt 820 jonka moottori teho oli 205hv ece-r24 vetoteho oli 164 hv,eli sama kuin Jontikas.Moottoritehois oli iso ero.Fendt hukkasi moottorin ja pyörien väliin 41hv eli 20prosenttia.
Olikos masseris sama loota kuin Fendtis ???
Ps Jontikka mitattiin ilman älytehoo.
fendin ja jontikan laatikkoa ei tarvi edes vertailla keskenään .
siitä tehonhukasta kuitenki mulla oli ennen 6910jd jossa oli penkin
mukaan 176hv,keppilaatikko 4 pikavaihdetta ja vakio vanhemman mallin 7480 missä on 155/163hv
ja painoa tonnin verran enempi(punnittu paino) ku tuossa jonnissa silti kiihdytys 0-45kmh 20 tonnin lastilla oli just sama ja miksikö vertailtiin massikka tuntu paljo laiskemmalta ja syyt siihen pehmeä kyyti,hiljainen ohjaamo ja välitys vaihtuu täysin portaattomasti
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: juumassi - 21.12.08 - klo:23:03
Pääosin täällä kinattu kuitenkin noista Eccom Jontikoista.
7530 jonnikassa on ZF eccom  ;)


yhdestä 7530 jontikasta katkes kampiakseli 60h kohdalla.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: +200 - 21.12.08 - klo:23:05
Joku massikka katkesi kokonaan ;D ;D ;D
Eikö lootien tehohukka ole vertailun arvoista?
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Terminator - 22.12.08 - klo:06:47
Joku massikka katkesi kokonaan ;D ;D ;D
Eikö lootien tehohukka ole vertailun arvoista?

Ei kuulema oo. Minä olen mutaman kerran siitä kirjoittanut, muttä kuulema rahalla saa ja mopolla pääsee. Ettei se nyt kuulema niin haittaa jos sieltä yks 100 kaakkia häviää harakoille, matkalla moottorilta takarenkaille. ;D
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 22.12.08 - klo:10:12
Joku massikka katkesi kokonaan ;D ;D ;D
Eikö lootien tehohukka ole vertailun arvoista?

Ei kuulema oo. Minä olen mutaman kerran siitä kirjoittanut, muttä kuulema rahalla saa ja mopolla pääsee. Ettei se nyt kuulema niin haittaa jos sieltä yks 100 kaakkia häviää harakoille, matkalla moottorilta takarenkaille. ;D
se ois mielenkiintonen nähä missä tosiasiassa eniten jää hevosia välille  ;)
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Terminator - 22.12.08 - klo:10:17
Joku massikka katkesi kokonaan ;D ;D ;D
Eikö lootien tehohukka ole vertailun arvoista?

Ei kuulema oo. Minä olen mutaman kerran siitä kirjoittanut, muttä kuulema rahalla saa ja mopolla pääsee. Ettei se nyt kuulema niin haittaa jos sieltä yks 100 kaakkia häviää harakoille, matkalla moottorilta takarenkaille. ;D
se ois mielenkiintonen nähä missä tosiasiassa eniten jää hevosia välille  ;)

Siinä kohdassa missä sotketaan oljyä voiman siirtämiseen on hukka prosentti suurempi
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 22.12.08 - klo:10:58
Joku massikka katkesi kokonaan ;D ;D ;D
Eikö lootien tehohukka ole vertailun arvoista?

Ei kuulema oo. Minä olen mutaman kerran siitä kirjoittanut, muttä kuulema rahalla saa ja mopolla pääsee. Ettei se nyt kuulema niin haittaa jos sieltä yks 100 kaakkia häviää harakoille, matkalla moottorilta takarenkaille. ;D
se ois mielenkiintonen nähä missä tosiasiassa eniten jää hevosia välille  ;)

Siinä kohdassa missä sotketaan oljyä voiman siirtämiseen on hukka prosentti suurempi

mikä taika siinä jd,ssä on kun ne lämmöt nousee kovasti laatikossa ja voima ei kuitenkaan tuu pyörille asti. vaan onko siinä niin huono moottori ,että se ei kehitä voimaa   ;)
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Cynic - 22.12.08 - klo:12:24
Lainaus
Mihin keskiverto maatila tarvii portaattomalla voimansiirrolla varustettua traktoria? Ei yhtään mihinkään.

En minä tarvitse, mutta jos ajattelin maksaa uudesta koneesta sitten joskus lähemmäksi 50 k€ hinnan(erotuksen?) niin pitäähän siinä periaattestakin jo olla nykyaikainen tekniikka.

Itse en tarvitse portaatonta, mutta kytkimetöntä kylläkin. Kaikki pienet siirrot pihalla, olosuhteiden vaihtuvuus pellolla, kiihdytykset hankalissa paikoissa kuormalla tielle tullessa jne. Eli pitää päästä 5-25 km/h vedon katkeamatta ja vain nappia painamalla. Jos vaikkapa Dyna4 pystyy sen tarjoamaan 50k€:lla niin miksi muut eivät sitten? Vai pitäisikö vain sokeasti maksaa enemmän Valmetista ja huijata itseään että en tarvi, se mikä muilla on on turha.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Roberto - 22.12.08 - klo:14:21
Fendt - kerran koeajaneena, ei parempaa ole.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Cynic - 22.12.08 - klo:14:43
Fendt - kerran koeajaneena, ei parempaa ole.

Fendt on kyllä hyvä, ergonomia kohdallaan ja vaihteisto jees. Mutta monipuolisuus pienelle maatilalle huono, ei käänny penkki, näkyvyys heikko, ahdas ovi kulkea ja sairaan kallis hinta. Menee vähän JD linjalle -> paras vain eteenpäin ajettaessa ja laitteita hinattaessa.

Edelleen jos monipuolista pienkonetta tarvii niin MF, CNH ja Valmetin hytti ja koneen koko ehkä parhaita. Mielenkiinnolla jään katsomaan ensi vuoden tarjontaa, jos N121A-V tulisi järkevään tarjoukseen... 8)
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Saku M Allikko - 22.12.08 - klo:15:48
Lainaus
Mihin keskiverto maatila tarvii portaattomalla voimansiirrolla varustettua traktoria? Ei yhtään mihinkään.

Itse en tarvitse portaatonta, mutta kytkimetöntä kylläkin. Kaikki pienet siirrot pihalla, olosuhteiden vaihtuvuus pellolla, kiihdytykset hankalissa paikoissa kuormalla tielle tullessa jne. Eli pitää päästä 5-25 km/h vedon katkeamatta ja vain nappia painamalla. 

Tämän kaiken voi tehdä turbiini Valtralla, jopa koskematta yhteenkään nappiin

Jos vaikkapa Dyna4 pystyy sen tarjoamaan 50k€:lla niin miksi muut eivät sitten? Vai pitäisikö vain sokeasti maksaa enemmän Valmetista ja huijata itseään että en tarvi, se mikä muilla on on turha.

Vertailu kannatta aina
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Timppa - 22.12.08 - klo:15:54
"Mitä pimpillä tekee kun nappulahanskakin on keksitty." Vanha vallun omistajan toteamus.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: UCD - 22.12.08 - klo:15:57
Tämän kaiken voi tehdä turbiini Valtralla, jopa koskematta yhteenkään nappiin
Juu.... Ulosottoon 540 r/min (käsikaasulla) ja sopiva keppipykälä sisään ja eiku suunnanvaihtotikkua eteen ja sit vaan kolmella pikavaihdepykälällä menoks.  ;D ;D

Tiukka etukeno. Herkällä tatsilla. jee jee!

Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Peurajussi - 22.12.08 - klo:20:02

Liekö ikinä koskaan mikään aiheuttanut enemmän kuolan valumista tai verenpainetta kuin keskustelu voimansiirrosta..  :P

Itse lähinnä halusin tietoa tuosta VT:n toimintalogiikasta. Mutta sillä ei varmaan ole mitään merkitystä, koska se on paras. Ja Valtran loota toiseksi paras, koska se on Verkulle sukua.  ::) Pitänee testata molemmat, harmi kun jälkimainitun myynti on täälläpäin heikompaa kuin laki sallii eikä uusia oikein ole kokeiltavaksi.

Minkälaiset jarrut mahtaa olla VT:ssä, jos seittemää kymppiä kulkee?
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Timppa - 22.12.08 - klo:20:08
Minkälaiset jarrut mahtaa olla VT:ssä, jos seittemää kymppiä kulkee?


***Jos vertaa 6480 massikkaan niin reippaasti paremmat. DynaVt:ssä on kartaanijarru lisäksi. Pyssää.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 22.12.08 - klo:20:58

Liekö ikinä koskaan mikään aiheuttanut enemmän kuolan valumista tai verenpainetta kuin keskustelu voimansiirrosta..  :P

Itse lähinnä halusin tietoa tuosta VT:n toimintalogiikasta. Mutta sillä ei varmaan ole mitään merkitystä, koska se on paras. Ja Valtran loota toiseksi paras, koska se on Verkulle sukua.  ::) Pitänee testata molemmat, harmi kun jälkimainitun myynti on täälläpäin heikompaa kuin laki sallii eikä uusia oikein ole kokeiltavaksi.

Minkälaiset jarrut mahtaa olla VT:ssä, jos seittemää kymppiä kulkee?

huiput normaali jarrut +voimansiirrossa sellainen säädettävä jarru ,tavallaan moottorijarru ,eli ei tarvi ku kaasua löysätä jarruttaa automaattisesti ,ihan huippu kuormaintyössä.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Konemies - 22.12.08 - klo:21:00


huiput normaali jarrut +voimansiirrossa sellainen säädettävä jarru ,tavallaan moottorijarru ,eli ei tarvi ku kaasua löysätä jarruttaa automaattisesti ,ihan huippu kuormaintyössä.

Ja tappovehje liukkaalla maantiellä. Automaattijarrun lisäksi kun koittaa talvisin jäisillä varpailla polokia jarruja ja hämmentää risteyksissä vilkunviikseä edestakaisin kun ei ole palautinta. Tästä kun selviää niin vetää käsijarru lattiasta asti ja puhallella kaikessa rauhassa.. Sen jälkeen katsotaan ikkunatolppia väistellen taakse että jäikö kukaan alle. Sitte kotiin vaihtamaan linko perään.. no eiku hakemaan naapurin iso isäntä painoksi että saa vetarit alas..

Tällaiset kokemukset jäi Dyna VT- koeajosta päällimmäisiksi. Ei tullu kauppoja.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: lappalainen - 22.12.08 - klo:21:30


huiput normaali jarrut +voimansiirrossa sellainen säädettävä jarru ,tavallaan moottorijarru ,eli ei tarvi ku kaasua löysätä jarruttaa automaattisesti ,ihan huippu kuormaintyössä.

Ja tappovehje liukkaalla maantiellä. Automaattijarrun lisäksi kun koittaa talvisin jäisillä varpailla polokia jarruja ja hämmentää risteyksissä vilkunviikseä edestakaisin kun ei ole palautinta. Tästä kun selviää niin vetää käsijarru lattiasta asti ja puhallella kaikessa rauhassa.. Sen jälkeen katsotaan ikkunatolppia väistellen taakse että jäikö kukaan alle. Sitte kotiin vaihtamaan linko perään.. no eiku hakemaan naapurin iso isäntä painoksi että saa vetarit alas..

Tällaiset kokemukset jäi Dyna VT- koeajosta päällimmäisiksi. Ei tullu kauppoja.

et taija olla sitte konemies
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Konemies - 22.12.08 - klo:22:13
Voi olla, pitää vissiin ens vuonna ajella kolmaskin tonni täyteen. Jos sitä sitte oppis.

Menipä taas..kun ei vaan sovi kyseiseen käyttötarkoitukseen niin ei sovi. Johonkin muualle voi taasen olla paras mahdollinen laite. Eikö niitä siksi ole monenmallista ja merkkistä olemassa?
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Peurajussi - 23.12.08 - klo:09:44
Eikö niitä siksi ole monenmallista ja merkkistä olemassa?

Tämä on ihan hyvä huomio. Onhan jo ikivanha sanonta, että vehkeet homman mukaan. Peltohommissa varmasti VT hyvä, mutta pienemmässä hommassa jollakin toisella voi olla kokonaisuutena parempi laite. Ja illalla lakanoiden välissä vastaavasti..
Otsikko: Koeajolla... taas...
Kirjoitti: KJL - 23.01.09 - klo:10:36
Parantaa kuin sika juoksuaan...

Olipas sitten tirehtööri kehittynyt viime kerrasta. Ajettavuudessa ja hallittavuudessa (juuri voimansiirron osalta) oli jo tapahtunut melkoinen harppaus eteenpäin... jopa myydyimpään verrattuna.

Valinta direktin ja VT:n välillä tulevaisuudessa tulee olemaan puhtaasti makuasia itse kullakin.
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: 141142 - 23.01.09 - klo:13:40
portaaton=avuton thermodynamiikasta johtuen. kiertäkää suomen turvesuot jossa traktorin pitää elättää kuskinsa...tarkastelkaa merkkikirjoa ja jakaumaa ja olkaa sitte hiljaa. AJA MILLÄ AJAT MUTTA TYÖN TEKOON VALTRA
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: agricult - 23.01.09 - klo:14:41

Niin maatalous- kuin metsätraktoreiden vaihteistojen
kehittäjänä Valmet matkusti aina viimeisessä vaunussa.

Ehkä Valtra siirtyy nyt portaattomalla vaihteistollaan
80-luvulle.



Aika soopaa. Miten se Valmetin keskikokoisten/isojen täyssynkronoitu laatikko sitten? Tais olla Valmetissa ainoana kärkikolmikosta (MF/Valmet/Ford), muissa täysin[/u] synkronoimaton loota. 05-sarjan laatikkossakin ihan kilpailijoita vastaavat ominaisuudet. Jälkeenjääneisyys on ihan 90-luvun lopun ja 2000-luvun juttu, joka johtui yhteistyökuvioiden ja omistajien vaihdoksista.

Viittiitkö muuten kritisoida Fendtiä, joka ei 90-luvulle tultaessa vielä saanut lippulaivamalliinsakaan 2-portaista pikavaihdetta?
Otsikko: Vs: Koeajolla... vihdoinkin...
Kirjoitti: Tiimo - 23.01.09 - klo:17:29
portaaton=avuton thermodynamiikasta johtuen. kiertäkää suomen turvesuot jossa traktorin pitää elättää kuskinsa...tarkastelkaa merkkikirjoa ja jakaumaa ja olkaa sitte hiljaa. AJA MILLÄ AJAT MUTTA TYÖN TEKOON VALTRA
Miten ne Keski-Euroopan urakoitsijat pysyvät ollenkaan "leivän syrjässä" kiinni?
Otsikko: Vs: Koeajolla... taas...
Kirjoitti: kuu - 23.01.09 - klo:17:55
Parantaa kuin sika juoksuaan...

Olipas sitten tirehtööri kehittynyt viime kerrasta. Ajettavuudessa ja hallittavuudessa (juuri voimansiirron osalta) oli jo tapahtunut melkoinen harppaus eteenpäin... jopa myydyimpään verrattuna.

Valinta direktin ja VT:n välillä tulevaisuudessa tulee olemaan puhtaasti makuasia itse kullakin.

Kai siinä sama kronklottava perä kuitenkin vielä?
Otsikko: Vs: Koeajolla... taas...
Kirjoitti: KJL - 24.01.09 - klo:22:12
Parantaa kuin sika juoksuaan...

Olipas sitten tirehtööri kehittynyt viime kerrasta. Ajettavuudessa ja hallittavuudessa (juuri voimansiirron osalta) oli jo tapahtunut melkoinen harppaus eteenpäin... jopa myydyimpään verrattuna.

Valinta direktin ja VT:n välillä tulevaisuudessa tulee olemaan puhtaasti makuasia itse kullakin.

Kai siinä sama kronklottava perä kuitenkin vielä?
Emmä tommosta kuullu...