Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: fote - 05.09.15 - klo:09:58
-
New Holland 8040 liikkeelle lähtiessä nytkähti. Ei liiku nyt eteen eikä taakse vaihteet menee päälle normaalisti. Mistähän rupeis purkaan.
-
Vetari poikki :-\
-
Kyseisen sarjan koneissa se on sulake... katkee kaikista ennemmin tai myöhemmin
-
Vetari poikki :-\
voiskohan tuota todeta purkamatta ::)
-
Teetä vetari sorvaamo karpiola, vilppula,
Sielä niitä ovat teettäneet, kestää taas oman aikansa
-
Olen useasti tuosta viasta täällä varoitellut ,mutta olen saanut likasangon päälleni. Tm malleissa ei vetoakselin laippa ei kestä paripyörää.
Valtrassa sama vika mutta asiakas palaute tehosi ja nyt kestää kaksi pyörää emärenkaan lisäksi aika hyvin.
-
Olen useasti tuosta viasta täällä varoitellut ,mutta olen saanut likasangon päälleni. Tm malleissa ei vetoakselin laippa ei kestä paripyörää.
Valtrassa sama vika mutta asiakas palaute tehosi ja nyt kestää kaksi pyörää emärenkaan lisäksi aika hyvin.
Miten traktorit nyt tähän liittyy?
-
Olen useasti tuosta viasta täällä varoitellut ,mutta olen saanut likasangon päälleni. Tm malleissa ei vetoakselin laippa ei kestä paripyörää.
Valtrassa sama vika mutta asiakas palaute tehosi ja nyt kestää kaksi pyörää emärenkaan lisäksi aika hyvin.
Miten traktorit nyt tähän liittyy?
Samoja räpsyjähän ne on ja samalta tehtaalta tulee vetarit. :o
-
Kokeile jarrulla, vaihde päälle ja jarrua painamalla selviää kumpi vetari on poikki. Jos painaa vasemman puolen jarrua ja kone liikkuu, niin vasemman puolen akseli on poikki.
Pöytä ja kolakuljetin pois ja vaihteistoon pääsee käsiksi. Kansi auki ja akselimutteri irti akselin päästä. Navan ulkopuolella olevan pulttikehän pultit irti ja kansi pois, jolloin vetoakselin saa vetäistyä pois. Jos akselin loppupätkä on tuikassa vetorattaan spooreissa, hanki lyhyt tunkki, joka mahtuu vaihteiston sisään vetorattaiden väliin ja tunkkaa akselin pätkä irti. Purkamiseen menee 2 tuntia ja kasaamiseen tunti. Nimimerkki: Akseli katkennut ja kaksi vara-akselia varastossa.
-
Kaikki kyl tietää mut sehän katkee just sieltä sisältä ohennuksesta. Joku tarkotuskai sillä on mut,,, en ihan käsitä..
-
Sopikos johonki noista scanian vetari lievästi modattuna :-\
-
Kaikki kyl tietää mut sehän katkee just sieltä sisältä ohennuksesta. Joku tarkotuskai sillä on mut,,, en ihan käsitä..
Saman moinen ohennus (terävä kulma tehty sorvilla)oli leukun kaivurin vetoakselissa ,mutta Vilppulan paja alkoi siihen tehdä omaa versiota se kesti paljon paremmin eli kotimaassakin osataan jotakin.
Siinä ei ollut terävää härnäys reunaa. ;)
-
Kaikki kyl tietää mut sehän katkee just sieltä sisältä ohennuksesta. Joku tarkotuskai sillä on mut,,, en ihan käsitä..
Saman moinen ohennus (terävä kulma tehty sorvilla)oli leukun kaivurin vetoakselissa ,mutta Vilppulan paja alkoi siihen tehdä omaa versiota se kesti paljon paremmin eli kotimaassakin osataan jotakin.
Siinä ei ollut terävää härnäys reunaa. ;)
Olikko vyrtillä taas ostamassa jotain... ;D
-
Kaikki kyl tietää mut sehän katkee just sieltä sisältä ohennuksesta. Joku tarkotuskai sillä on mut,,, en ihan käsitä..
Saman moinen ohennus (terävä kulma tehty sorvilla)oli leukun kaivurin vetoakselissa ,mutta Vilppulan paja alkoi siihen tehdä omaa versiota se kesti paljon paremmin eli kotimaassakin osataan jotakin.
Siinä ei ollut terävää härnäys reunaa. ;)
Olikko vyrtillä taas ostamassa jotain... ;D
Tollo kuule launtaina wyrtti on suljettu. 8)
-
Kaikki kyl tietää mut sehän katkee just sieltä sisältä ohennuksesta. Joku tarkotuskai sillä on mut,,, en ihan käsitä..
Saman moinen ohennus (terävä kulma tehty sorvilla)oli leukun kaivurin vetoakselissa ,mutta Vilppulan paja alkoi siihen tehdä omaa versiota se kesti paljon paremmin eli kotimaassakin osataan jotakin.
Siinä ei ollut terävää härnäys reunaa. ;)
Olikko vyrtillä taas ostamassa jotain... ;D
Tollo kuule launtaina wyrtti on suljettu. 8)
Sori, kyseinen ketju on aika tuntematon mulle... :-[
-
Teetä vetari sorvaamo karpiola, vilppula,
Sielä niitä ovat teettäneet, kestää taas oman aikansa
Kurikan purkaamolla niitä pitäisi olla (uusia) hyllyssä valmiina kun vaan vetarin pituus tiedossa. "Kulutustavaraa" kuulemma. Omasta 8030:sta käytin vetarit irti juuri pari viikkoa sitten, olivat suorat, eikä tosiaan ole kummoinen jumppa mikäli ei tarvitse laakeroida laatikkoa samalla (kuten itse jouduin).
-
Teetä vetari sorvaamo karpiola, vilppula,
Sielä niitä ovat teettäneet, kestää taas oman aikansa
Kurikan purkaamolla niitä pitäisi olla (uusia) hyllyssä valmiina kun vaan vetarin pituus tiedossa. "Kulutustavaraa" kuulemma. Omasta 8030:sta käytin vetarit irti juuri pari viikkoa sitten, olivat suorat, eikä tosiaan ole kummoinen jumppa mikäli ei tarvitse laakeroida laatikkoa samalla (kuten itse jouduin).
Purkupörssissä viron poikien tarvikeakselia,
Mitta, ja kestävyysongelmaa, pahin on ns :valtakseli:, eli
Vauhtipyörän päässä oleva tumppi, kestää pahimmillaan vaan
Kymmenkunta tuntia, kun taas poikki. Pitäis olla
Tehty ns. Mogista, eli yhdestä aihiosta, tarvike taasen
Suorasta akselista, ja laipasta hitsaamalla kasattu, sekä
Toleranssia 0,30 (alikoko), eipä kauaa kestä kun koko
Siivapyörät taas lentää alas, sivusta seuranneena.
-
Opimme tästä, että navat ja portaalit kunniaan. Jossa se final drive on se sulake, jos voimansiirto sen sitten tarvitsee.
-
Kokeile jarrulla, vaihde päälle ja jarrua painamalla selviää kumpi vetari on poikki. Jos painaa vasemman puolen jarrua ja kone liikkuu, niin vasemman puolen akseli on poikki.
Pöytä ja kolakuljetin pois ja vaihteistoon pääsee käsiksi. Kansi auki ja akselimutteri irti akselin päästä. Navan ulkopuolella olevan pulttikehän pultit irti ja kansi pois, jolloin vetoakselin saa vetäistyä pois. Jos akselin loppupätkä on tuikassa vetorattaan spooreissa, hanki lyhyt tunkki, joka mahtuu vaihteiston sisään vetorattaiden väliin ja tunkkaa akselin pätkä irti. Purkamiseen menee 2 tuntia ja kasaamiseen tunti. Nimimerkki: Akseli katkennut ja kaksi vara-akselia varastossa.
Kiitos Jussi Ahoselle hyvistä neuvoista ! Vetari oli juu poikki.
-
Aikanaan oli rahtipuimurinpitäjä täällä, kolmella Clayssonilla. Eniten ajetulla oli ajettu yli 3000 h . Se kuulosti paljolta, mutta kävin Salon Valtralla katselemassa, siellä on Sampo Rosenlew 680, tunteja 2800 ! Nätisti pidetty eikä ruttua missään.
Takapyörät kuluneet, etupyörät uudet.
-SS-