Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 03.05.15 - klo:19:36

Otsikko: sähköonkelma
Kirjoitti: Oksa - 03.05.15 - klo:19:36
osaakohan kukaan arvata missä mahtaa olla vika;   fiatin ajovalot herkesi toimimasta ja kun otin kojelaudan auki niin siellä oli abikot sulaneet ja johtolenkki myös kuoreltaan kärynnyt valokatkaisimen liittimistä.     tuo katkaisija on vaihdettu palaneen tilalle muistaaksein joku vuosi sitten.    valot tuossa on aina päällä koska liikun tietä myöten melkein jatkuvasti ja kun siinä on se valomuisti.                tuo on mielestäni outoa kun kuitenkin on 10 ampeerin sulake tuota varten.   valoina on ollut viimeinen 15 vuotta ne hehkukannalla olevat halokeenit.     mikä olisi tehtävä että tuo ei toistuisi enää?     ite en ymmärrä noista mutta tuo on korjattu virmassa viimeeks huollon yhteydessä, joten.....                  tuolla fiuden sähköissä on muitakin liittimiä joiden muovikuori on sulahtanut, se kait tuon merkin ominaisuus mutta millä sen voisi estää?
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Dr.Who - 03.05.15 - klo:19:54
Kyllä siellä on pääsääntöisesti liikaa kuormaa johtojen takana.
Onko niin että myös työvaloja on saman katkaisimen/johdotukseen yhdistettynä.Tai ajovalot on liian tehokkaat.
Vastaat tietenkin että ei ,mutta kyllä alkuperäinen johdotus kestää sille tarkoitetut kuormitukset.
Kato vaan ettei ala enempi kärvähtelemään,saattaahan siellä olla ihan mitä muutakin hyvään.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: SKN - 03.05.15 - klo:20:02
Urakka alkaa sulakerasian vaihdolla. Seuraavaks maadotukset kuntoon ja kaikki liitokset putsaukseen. Jos intoa löytyy niin uusi syöttövirta akulta rasialle ja sulake väliin. Ja, päävirtakytkin,ehdottomasti.


MagnetiMarelli ja et saa palovakuutusta.... ;D
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: BACKSPACE - 03.05.15 - klo:20:04
Tai sit aja se Fiiu pimeään heinälatoon, laita valot Fiiuun päälle ja katso mistä hitsaa  ;D
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Oksa - 03.05.15 - klo:20:05
ei muuta kuormaa ole kuin nuo ajovalot tuolla sulakeella ja sitten takana pienet ledivalot jotka ollu mukana nyt kopin yläreunassa kolmatta vuotta.   työvaloille on omat sulakkeet ja ne laittettu jo muutama vuosi sitten ja viime kesänä vaihdettu halot ledeihin että net kestää kyllä..   tuo kuorma vaan hieman mietityttää kun ei tosiaan muuta noille...ja kärrin valotkin on ledejä...                   tuossa oli jo mulle tullessa vikaa valoissa, ja silloinkin levitti katkaisijan, sen takia nyt aina valot päällä...   kun ei saanut valoja tarvittaessa...
              kaikissa miun koneissa on päävirtakytkimet ollu jo vuosiakymmeniä.
 mistä muuten vois ottaa herätteen päivävaloille?   käykö laturin herätteestä?   kun olis lyhyt matka siihen ja parkin niiiin kaukana.                       sillä selviis nyt kevään työt valoilla.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Dr.Who - 03.05.15 - klo:20:12
Just jos edellisen jäljiltä on ollut valohäikkää,siellä on joku poropeukalo viritelllyt jotain.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: welger - 03.05.15 - klo:20:12
Kyllä tuo liittimien sulaminen oli/on fiateissa ominaisuus, en tiedä mistä johtuu mut johdot on ainakin tosi ohuvia.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Köntys - 03.05.15 - klo:20:15

Laita ne ajovalot toimimaan releen kautta, ellei ole.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Ala-Pertti - 03.05.15 - klo:20:16
ohjaako kyseisen vehkeen valokatkaisija releitä, vai meneekö virta suoraan lampuille.

jos tuo jälkimmäinen, niin niihin on rakennettu valolinjoja uusiksi viemällä releet sinne ajovalojen liki, otettu akulta virta suoraan releille omalla sulakkeella ja kytketty nuo alkuperäiset valojohdot ohjaamaan releitä, jolloin kuormitus katkaisijalla pienenee.
samoin, jos työvalojen syöttö tapahtuu valokatkaisijan kautta, pitäisi niillekin asentaa releet.

jokuhan siellä nyt kuluttaa enemmän virtaa, kuin tuo valokatkaisija läpäisee, tai sitten on huonot liittimet siinä katkaisijan yhteydessä.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: metsajussi - 03.05.15 - klo:20:23
Kyllä tuo liittimien sulaminen oli/on fiateissa ominaisuus, en tiedä mistä johtuu mut johdot on ainakin tosi ohuvia.

Viiatista en tiedä, mutta riittävän surkea kontakti hapettuneessa abikossa tms liittimessä jaksaa kuumentaa osia liikaa ihan normaalilla kuormallakin.
Jos normaali kuorma on 12 V 10 A ja tuosta jää liittimeen 6 V ja virta putoaa tietysti piirissä 5 ampeeriin niin se lämpöteho liittimeen on 30 W. Kyllä se sulattaa hennommat rakennelmat. Jos normaali kuorma on 15 A niin liitin lämpenee 45 W teholla. Kyllä sieltä silloin savu nousee ja muovit sulaa.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: SKN - 03.05.15 - klo:20:25
Kyllä tuo liittimien sulaminen oli/on fiateissa ominaisuus, en tiedä mistä johtuu mut johdot on ainakin tosi ohuvia.

Joku vuosi aikaa kyntelin pimeessä syysillassa ja polttelin tupakkia. Nakkasin vimpin ulos akkunasta ja ajelin kaikessa rauhassa. Sit alkokin haista sulanu muovi. Luulin körssin kekäleen varisseen lattialle joten otin taskulampun ja aloin tutkia lattiaa, ei ollu kekälettä. Kun valokeila osu sulakerasiaak ni selvis syy, kaks ekaa sulakepitimen rautaa oli tullu rasian kannesta ulos ja kärtsäs. Sulakket ei palanu vaan rasian kiinnikkeet suli. Kun sammutti valot ja traktorin ni lakkas käryäminen. Mitään järjellistä syytä ei ollu paitsi MagnetiMarelli.

Sit piti alottaa sähköjen reeraaminen.... :'(
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: JOUTOPOIKA - 03.05.15 - klo:20:41
Omassa fiudessa laitoin releet valoille ja kojetaulun kytkimellä tapahtuu nyt vain releidenohjaus. Työvirta releille suoraan akusta ja sulake väliin. Työvaloille on relekannat valmiina ohjaamon katossa ja sinne laitoin myös syötön paksummalla johdolla suoraan akulta sulakkeen kautta. Siihen loppui käryämiset. Kyseinen Fiat 80-luvulta jossa hytin yläkulmien työvalot jälkiasenteisia.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: mikasep - 03.05.15 - klo:21:16
osaakohan kukaan arvata missä mahtaa olla vika;   fiatin ajovalot herkesi toimimasta ja kun otin kojelaudan auki niin siellä oli abikot sulaneet ja johtolenkki myös kuoreltaan kärynnyt valokatkaisimen liittimistä.     tuo katkaisija on vaihdettu palaneen tilalle muistaaksein joku vuosi sitten.    valot tuossa on aina päällä koska liikun tietä myöten melkein jatkuvasti ja kun siinä on se valomuisti.                tuo on mielestäni outoa kun kuitenkin on 10 ampeerin sulake tuota varten.   valoina on ollut viimeinen 15 vuotta ne hehkukannalla olevat halokeenit.     mikä olisi tehtävä että tuo ei toistuisi enää?     ite en ymmärrä noista mutta tuo on korjattu virmassa viimeeks huollon yhteydessä, joten.....                  tuolla fiuden sähköissä on muitakin liittimiä joiden muovikuori on sulahtanut, se kait tuon merkin ominaisuus mutta millä sen voisi estää?

Liian ohuet piuhat, veikkaan. Tuo viritys voisi vielä toimia savuamatta kun laittaisi releet väliin. Relesarjoja tuohon tarkoitukseen saa valmiinakin... Olikohan Biltemassa muinoin nimellä "valovahvistinsarja" :)

Mika
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: metsajussi - 03.05.15 - klo:21:18
Kyllä tuo liittimien sulaminen oli/on fiateissa ominaisuus, en tiedä mistä johtuu mut johdot on ainakin tosi ohuvia.

Joku vuosi aikaa kyntelin pimeessä syysillassa ja polttelin tupakkia. Nakkasin vimpin ulos akkunasta ja ajelin kaikessa rauhassa. Sit alkokin haista sulanu muovi. Luulin körssin kekäleen varisseen lattialle joten otin taskulampun ja aloin tutkia lattiaa, ei ollu kekälettä. Kun valokeila osu sulakerasiaak ni selvis syy, kaks ekaa sulakepitimen rautaa oli tullu rasian kannesta ulos ja kärtsäs. Sulakket ei palanu vaan rasian kiinnikkeet suli. Kun sammutti valot ja traktorin ni lakkas käryäminen. Mitään järjellistä syytä ei ollu paitsi MagnetiMarelli.

Sit piti alottaa sähköjen reeraaminen.... :'(

Se on juuri se huono kontakti joka kuumenee kun siitä menee virtaa läpi. Se kuin sähkölämmitin, virta kulkee ja lämpöä syntyy. Valitettavasti vaan väärässä paikassa, lämpö syntyy siellä missä virtapiirissä on eniten vastustava kohta.
Ja sitten kun ne pinnat kerran kuumenevat, ne hapettuvat, löystyvät  ja 'palavat', jatkossa kontakti on entistä huonompi ja tuhon kierre on valmis . Lopulta ainoa mitä tapahtuu on se että ao. kohta kuumenee... jos sitäkään.

Sulakerasian tapauksessa ei oikein ole muuta kunnollista keinoa kuin vaihtaa koko rompe. Hätäkeinona voi yrittää hioa niitä pintoja kirkkaiksi ja varmistaa että jousivoima on tallella.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: 42 - 03.05.15 - klo:22:12
Nuhffman
110-90 Fiatagrin tuunaus osa 6 - sähköt reilaan ja ruosteenestomaalia kehiin
https://www.youtube.com/watch?v=35J8jUpbIMc

https://www.youtube.com/watch?v=5cufsYhEnmw

Ei liity fiudeen, mutta... ::)


***** paska windows saatana
https://www.youtube.com/watch?v=cK3prn6RGUw
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: 42 - 03.05.15 - klo:22:16
Paljonko ampeereja 12v järjestelmässä 1,5mm² johto siirtää lämpenemättä.?

Fiiatin johdot taitaa olla alle 1 mm²
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: ijasja2 - 03.05.15 - klo:23:46
Satakympistä meinas aikoinaan palaa koko sulakerasia, tuli hytissä ahdasta kun oli harmaata savua täys... Syynä ajovaloille menevä johto, joka oli vedetty lamppujen takana olevan tukiraudan/pellin päältä eikä alta. Oli hinkautunut kuoret rikki ja otti maihin sopivasti, lämmittäen sulakerasiaa mutta sulake ei palanut. Liekö sulake ollut pykälää isompi vaiko vain Skänän mainitsema syy. Eka viiatti jossa sulakerasia piti vaihtaa tai oli noin isoja ongelmia, ja viiatteja on ollut aikoinaan paljon...
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: kantola - 04.05.15 - klo:00:37
Reilumpi aina parempi.

Laskureita:

http://www.adita.fi/alasivut/kaapelilaskuri/

http://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/

http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/laskurit/resistansseja.htm
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: metsajussi - 04.05.15 - klo:08:00
Paljonko ampeereja 12v järjestelmässä 1,5mm² johto siirtää lämpenemättä.?

Fiiatin johdot taitaa olla alle 1 mm²

Jos käyttää näitä vahvasähköpuolen mitoituksia niin on aika varmalla puolella. Ainakaan johdot eivät enää merkittävästi lämpene ja oikosulkuvirta riittää varmasti polttamaan oikean kokoisen sulakkeen eikä johtoa. Voltteja saattaa vielä hukkua joissakin tapauksissa turhan paljon, joku 0,3 V alentunut ajovalopolttimon jännite himmentää valoa selvästi vaikka johto ei enää merkittävästi lämpenekään.

Eli
10 A -> 1,5 mm²
16 A -> 2,5 mm²
jne.

Jännitehän ei vaikuta kuin siirtyvään tehoon, johdon siirtokyvyn ratkaisevat vain ampeerit.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Oksa - 04.05.15 - klo:08:21
italiaanot on aina käyttänny hirmu paksuja eristetitä mutta hinteliä johtimia noissa viritelmissä.    aikoinaan unon oven sähkölukot lopetti toiminnann kun johdon kuori katki johdot saranapuolelta läpiviennin vierestä.   ja takalasin lämmitin alkoi lämmittää vain liittimen vierestä kun eriste ei antannu periks luukkua avatessa vaan nitkutti piuhan poikki.                    taitaa olla paras roijata koko kampe sähköjä laittavaan virmaan ja laitattaa nuo virtajutut kerralla kuntoon että menee seuraavakin 25 vuotta heilahtaen.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Oksa - 04.05.15 - klo:21:05
jepjep. nyt on fiun keulalla päivävalot ja hyvin toimii.  saa nähdä milloin kerkiää pajalle viemään oikeaan huoltoon?   mutta näillä mennään nyt ja paaaljon turvallisemmin.   ei pelkoa säköpalosta.   sulakekin pois valoilta.
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Dr.Who - 04.05.15 - klo:22:16
Hienoa kun ei olesulakkeita siinä välissä lämpiämässä,ja kait vedit sitten suoraan akulta virrat.Pääkatkaisin toiminee valokytkimenä ;D
Otsikko: Vs: sähköonkelma
Kirjoitti: Oksa - 05.05.15 - klo:07:53
ei toki. siinä päivävalosarjassa on oma poksi joka kytkee virrat päälle kun kone käy ja sammuu kun konekin sammuu.   autojen valosarja.   ja nyt ei sitten ajovaloja ole käytösä muutenkaan..             hitto, nyt muistin että miten vilauttaa pitkiä, pitää tarkistaa oliko se eri sulakkeella...