Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Viljelijä - 23.02.15 - klo:11:01

Otsikko: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Viljelijä - 23.02.15 - klo:11:01
 Tietääkö kukaan mistä löytäs mutterin kuumennukseen tarkoitetun sähköllä toimivan pienen laitteen, esim, jarrusylinterin ilmausruuville?
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Yodavaari - 23.02.15 - klo:11:11
http://www.ikh.fi/tuotehaku/telwin#!tid35255
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Mopomies - 23.02.15 - klo:11:11
Kaasupilleillä nuo yleensä aukee. Kai niitä induktiokuumentimellakin saa lämmitettyä.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Köntys - 23.02.15 - klo:11:37
Tietääkö kukaan mistä löytäs mutterin kuumennukseen tarkoitetun sähköllä toimivan pienen laitteen, esim, jarrusylinterin ilmausruuville?

Eikö tos pitäis lämmittää sitä jarrusylinteriä ja se ilmausruuvi pitäisi pysyä kylmänä. Kuumailmapuhallinta varovasti, ettei tiivisteet pala, ja kylmäsprayta siihe ilmaruuviin.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Partson - 23.02.15 - klo:12:18
Tietääkö kukaan mistä löytäs mutterin kuumennukseen tarkoitetun sähköllä toimivan pienen laitteen, esim, jarrusylinterin ilmausruuville?

Itse käytän sellaista pientä kaasutohoa, missä on n. sparay pullon kokoinen kaasupullo ja pieni poltin päässä. Olisko se jotain propaania/butaania tms seosta se kaasu. Sillä kun lämmittää nippaa ja sylinteriä nipan ympäriltä kohtuullisen mielivaltaisen ajan ja lämmityksen jälkeen ruikkii crc:tä nipan jenkaan niin irti lähtee, useimmiten. Jos et nyt ihan tuntitolkulla tuolla kuumenna niin riski tiivisteiden polttamisesta on olematon, kas se valurautainen sylinteri kuitenkin hukkaa sitä lämpöä tehokkaasti. Tietenkään kaasulla ei voi lämmitellä ihan kaikkea esim bentsiinilinjojen lähellä tai muuten kivassa öljy-heinä-pöly-muhju-naamiossa olevia paikkoja

Niin ja se laite mitä etsit on induktiokuumennin, löytyy googlella, tai allekirjoittaneelta. Alta tonnin sis alv, tarkemmat tiedot voit kysyä yv:nä mutta tässä en saa ruveta/en rupea mainostamaan.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Mopomies - 23.02.15 - klo:12:30
Tietääkö kukaan mistä löytäs mutterin kuumennukseen tarkoitetun sähköllä toimivan pienen laitteen, esim, jarrusylinterin ilmausruuville?

Itse käytän sellaista pientä kaasutohoa, missä on n. sparay pullon kokoinen kaasupullo ja pieni poltin päässä. Olisko se jotain propaania/butaania tms seosta se kaasu. Sillä kun lämmittää nippaa ja sylinteriä nipan ympäriltä kohtuullisen mielivaltaisen ajan ja lämmityksen jälkeen ruikkii crc:tä nipan jenkaan niin irti lähtee, useimmiten. Jos et nyt ihan tuntitolkulla tuolla kuumenna niin riski tiivisteiden polttamisesta on olematon, kas se valurautainen sylinteri kuitenkin hukkaa sitä lämpöä tehokkaasti. Tietenkään kaasulla ei voi lämmitellä ihan kaikkea esim bentsiinilinjojen lähellä tai muuten kivassa öljy-heinä-pöly-muhju-naamiossa olevia paikkoja

Niin ja se laite mitä etsit on induktiokuumennin, löytyy googlella, tai allekirjoittaneelta. Alta tonnin sis alv, tarkemmat tiedot voit kysyä yv:nä mutta tässä en saa ruveta/en rupea mainostamaan.

Kaasupilleillä tuo homma on jännempää. Voi pamahtaa vahingossa joku letku poikki ja sitten alkaa savumerkit... ;D

Mutta oikein tehtynä todella nopea hehkutus ja tiivisteet tai muutkaan osat eivät ehdi kissaa sanoa. Ja aukeaa varmasti sen jälkeen.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Viljelijä - 23.02.15 - klo:12:42
 Pikku toholla sain just aukeamaan, kiitos niin poikkeuksellisen asialliseta huomiosta!
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Pasi - 23.02.15 - klo:13:23
Tuommoisellakin voi yrittää jossain ahtaassa paikassa jos pitää kuumentaa jotain pientä. 

http://www.motonet.fi/fi/tuote/806828/Kaasujuotin

Hinta ei päätä huimaa kuten ei kokokaan. Paksuimmillaan noin pari senttiä ja pittuutta kymmenkunta senttiä.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: BACKSPACE - 23.02.15 - klo:13:28
Pikku toholla sain just aukeamaan, kiitos niin poikkeuksellisen asialliseta huomiosta!

Joo... "pikkutohon" liekin lämpö taitaa olla jopa 700 astetta, sillä saa jotain pientä punahehkuun aika kätevästi.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: 115 - 23.02.15 - klo:13:40
Miten tuollaisessa käytössä toimisi pikajäädyttävä ruosteenirroitusaine?

Jotkin pienet butaani ym. tohot esitteen mukaan lämmittävät jopa 1300 lämpöön, luulisi riittävän??
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Viljelijä - 23.02.15 - klo:13:59
  Kylmä spreillä saa pieniä kappaleita supistettua, kuten laakerin koolia tai vastaavaa.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: icefarmer - 23.02.15 - klo:19:27
hehkuuhan ne levyt joskus jotta tuota nuo tiivisteet oo sieltä herkimmästä päästä jollei liekki suoraan osu ::) ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Oksa - 23.02.15 - klo:20:07
ja nuo pienet tohot siinä käteviä että niillä on helppo lämpätä tarkasti jotain pienempää.   ja sit tuo kylmäsprey on ihan kätevä kanssa.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: ottosetä - 23.02.15 - klo:23:12
vanhaan aikaan käytettiin hyviä lukkopihtejä mutterien, ilmausruuvien yms. irroituksessa.. pihdit kunnolla kiinni kohteeseen, ensin kädet ristiin ja sitten pientä nytkytystä.. ottosetä voi muistaa väärin, mutta me mitään tohoja tar*****, kun sellaisia ei ollut koko kylällä.. 
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: firebird - 23.02.15 - klo:23:22
vanhaan aikaan käytettiin hyviä lukkopihtejä mutterien, ilmausruuvien yms. irroituksessa.. pihdit kunnolla kiinni kohteeseen, ensin kädet ristiin ja sitten pientä nytkytystä.. ottosetä voi muistaa väärin, mutta me mitään tohoja tar*****, kun sellaisia ei ollut koko kylällä.. 
Oliko seuraava vaihe rystyset auki ilmausruuvi poikki armoton ketutus ja porausta ja jenkatappeja
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: c.c.less - 24.02.15 - klo:08:20
Tietääkö kukaan mistä löytäs mutterin kuumennukseen tarkoitetun sähköllä toimivan pienen laitteen, esim, jarrusylinterin ilmausruuville?

Eikö tos pitäis lämmittää sitä jarrusylinteriä ja se ilmausruuvi pitäisi pysyä kylmänä. Kuumailmapuhallinta varovasti, ettei tiivisteet pala, ja kylmäsprayta siihe ilmaruuviin.

Olikin jännä huomata, että kylmäsprayn ponneaine on palavaa, olikohan propaania. Vähän isompaa soihtua, niin oli valoisaa työmaalla. Sittemmin olen bongannut toisen kylmäspray-pullon kyljestä tekstin palamaton. Ammattikoululla muistan kuulleeni, että auton ohjauslaitteita ei saa hitsata tai kuumentaa. Kuis se oikein on, entä jarrujen kanssa? Paras konsti tuo kyllä on. Netistä löysin vain rupattelua: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=127959
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Dr.Who - 24.02.15 - klo:08:24
Kyllä ne ihan oikeesti kuumentaa kaasupillillä raidetangon muttereita korjaamolla.Olen nähnyt oman autoni raidetangon päätä vaihdattaessa.
Hitsauksia ei sallita senhän nyt sanoo järkikin.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Viljelijä - 24.02.15 - klo:09:01
 Vein kerran autoni ammatikoululle etupään iskarien vaihtoon. Siellä oli tuuskattu kaasupillien kanssa ja poltettu piloille kumiosia, ja jarrupääsylinteri rikottu. Onneksi pääsin autolla kotiin. Oli muuten viimonen kerta ammattikoulun asiakkaana.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Partson - 24.02.15 - klo:09:09
Ohjauslaitteita ei toki saa hitsata/lämpökäsitellä, mutta raidetangon mutterin kuumentaminen irroittamista varten ei ole lämpökäsittelyä sanan varsinaisessa muodossa. Eri asia jos annat pillillä kuumaa itse raidetangon runkoon.
Tukivarsia on tullut itsekin hitsattua vahvistamistarkoituksessa useista harrastevehkeistä, eikä ole katsurit mutisseet, vaikka ovat todeneet että näin on hitsaamalla vahvistettu.

Löpöä! Kaikilla teillä on löpöä! Löpöllä lähtee! (siis liottamalla, ei liekkiä perään, tai miksei liekkiäkin jos on vakuutukset kunnossa). Noi induktiokuumentimet on vähän enemmän ammattikäyttöön tarkoitettuja, tai sitten pitää olla huonot vehkeet joita saa aina jostain aukoa.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: arzyboy - 24.02.15 - klo:15:17
Löpö on kyllä tosi hyvää irrottamaan pahimmatkin ruosteet kunhan saa ajan kanssa tehdä työn... hommasin kemperin kaasutohon jossa on piezosytytys. Liekki on parhaimmillaan reilusti 1000 astetta ja monessa paikassa on ollut käyttöä. Jäätyneitä juomakupin venttiilejä on sulatettu ja utarekarvoja poltettu ruostuneiden mutterien lisäksi ;)
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Dr.Who - 24.02.15 - klo:15:24
Tuo kylmäspray on vähän tai enempikin kuin tuuleen kusis,rahaa palaa ja mitään ei tapahdu.Pullollinen menee helposti pikkuhommassakin.
Siis jos todella jumittuneesta osasta ja sen irroittamisesta on kysymys parasta on;;;.
Lämmitys/kuumennus jopa punahehkuun,irrotusöljyn annetaan vaikuttaa riittävästi,napautus vasaralla,kunnon isku lekalla isompaan.Nuo yleensä herkistävät jumittuneen ruuvin mutterin nippelin ym.
Järjen käyttö ei ole kielletty,eli liikaa voimaa pilaa yleensä kaiken.
Ja sitten moititaan konetta ,että olipa huonosti tehty
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Ala-Pertti - 24.02.15 - klo:15:29
petrooli omaa myös hyvän tunkeutumiskyvyn. mutta jos saatte ne mutterit tai ruuvit irti ja asennatte takaisin, vaikka uusiakin, niin laittakaa tervaa kierteisiin. mutteri saa vaikka ruostua huitsinhelevettiin, mutta kierre ei ruostu.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: arzyboy - 24.02.15 - klo:16:28
Kuparitahna on myös tosi hyvää.ei ruostu koskaan. Laitan joka paikkaan jos arvelen että pitää saada joskus auki uudestaan.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Oksa - 24.02.15 - klo:16:37
niin, ei tuo maalaisjärki ole kielletty noissakaan hommissa.   ja ei maksa paljon.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Dr.Who - 24.02.15 - klo:18:36
Kuparitahna on myös tosi hyvää.ei ruostu koskaan. Laitan joka paikkaan jos arvelen että pitää saada joskus auki uudestaan.
Rälläkän mutteriin tuo kuparitahna on myös hyvä,joskus saattaa olla hiton tiukassa laikan mutteri.Ja moneen muuhunkin jonka joutuu aukaisemaan silloin tällöin.Lähinnä se on tarkoitettu esim.pakosarjan muttereihin ym.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Ala-Pertti - 24.02.15 - klo:19:01
Kuparitahna on myös tosi hyvää.ei ruostu koskaan. Laitan joka paikkaan jos arvelen että pitää saada joskus auki uudestaan.
Rälläkän mutteriin tuo kuparitahna on myös hyvä,joskus saattaa olla hiton tiukassa laikan mutteri.Ja moneen muuhunkin jonka joutuu aukaisemaan silloin tällöin.Lähinnä se on tarkoitettu esim.pakosarjan muttereihin ym.



rälläpyöriin tällaiset. ei tartte kikkailla.


http://www.taloon.com/pikakiinnitysmutteri-bosch-sds-clic-m-14-kulmahiomakoneisiin/CC-7045442/dp
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: arzyboy - 24.02.15 - klo:19:06
Ja jarruihin liukupintoihin...
Kuparia on muuten spray muodossakin. Kuparitahna on siinä mielessä hyvää että kestää myös korkeita lämpötiloja. Sotkusta värkkiähän se on mutta mun mielestä parasta. Akun navatkin pysyy uuden veroisena kun kuparitahnaa sipaisee...
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: bouli - 24.02.15 - klo:19:58
Kuparitahna on myös tosi hyvää.ei ruostu koskaan. Laitan joka paikkaan jos arvelen että pitää saada joskus auki uudestaan.
Rälläkän mutteriin tuo kuparitahna on myös hyvä,joskus saattaa olla hiton tiukassa laikan mutteri.Ja moneen muuhunkin jonka joutuu aukaisemaan silloin tällöin.Lähinnä se on tarkoitettu esim.pakosarjan muttereihin ym.
Tuon kanssa aina taisteltiin aina siihen asti kunnes eräs ystävällinen sielu neuvoi kiristämään laikan mutterin ainoastaan sormikireyteen. Pysyy kyllä kiinni ja aukeaa paaaaaljon helpommin.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Viljelijä - 24.02.15 - klo:21:51
 Kupari tahna on hyvää pyöränpultien kierteisiin, samoin terva, jopa ehkä ehkä parempaa kuin kupari. Tervattu kierre ei ruostu ja avatessa mutteri lämpiää ja terva tulee notekammaksi. Jotku kuormautoilijat kuulemma laittaa tervaa pyörän muttereihin, sitä saa sprey pullossakin.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: c.c.less - 24.02.15 - klo:21:54
Kupari tahna on hyvää pyöränpultien kierteisiin, samoin terva, jopa ehkä ehkä parempaa kuin kupari. Tervattu kierre ei ruostu ja avatessa mutteri lämpiää ja terva tulee notekammaksi. Jotku kuormautoilijat kuulemma laittaa tervaa pyörän muttereihin, sitä saa sprey pullossakin.

Normisettiä tuo terva, toimii. SOtkee vaan julmasti, kerran tihrasi spray-pullo itseään tyhjäksi pakkiin ja aika tatina kaikessa mitä siellä oli.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Mopomies - 24.02.15 - klo:22:00
Kuparitahna on myös tosi hyvää.ei ruostu koskaan. Laitan joka paikkaan jos arvelen että pitää saada joskus auki uudestaan.
Rälläkän mutteriin tuo kuparitahna on myös hyvä,joskus saattaa olla hiton tiukassa laikan mutteri.Ja moneen muuhunkin jonka joutuu aukaisemaan silloin tällöin.Lähinnä se on tarkoitettu esim.pakosarjan muttereihin ym.
Tuon kanssa aina taisteltiin aina siihen asti kunnes eräs ystävällinen sielu neuvoi kiristämään laikan mutterin ainoastaan sormikireyteen. Pysyy kyllä kiinni ja aukeaa paaaaaljon helpommin.

Hommaa semmosen pikalukitusmutterin. Ainakin Milwaukeella on semmonen. Kierre 14mm.

Niin siis tuollainen.(http://specnarzedzia.pl/EditorUpload/image/Milwaukee/FIXTEC/4932%203582%2025(1).jpg)
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Monttu Simeon - 24.02.15 - klo:22:01
Kuparitahna on myös tosi hyvää.ei ruostu koskaan. Laitan joka paikkaan jos arvelen että pitää saada joskus auki uudestaan.
Rälläkän mutteriin tuo kuparitahna on myös hyvä,joskus saattaa olla hiton tiukassa laikan mutteri.Ja moneen muuhunkin jonka joutuu aukaisemaan silloin tällöin.Lähinnä se on tarkoitettu esim.pakosarjan muttereihin ym.



rälläpyöriin tällaiset. ei tartte kikkailla.


http://www.taloon.com/pikakiinnitysmutteri-bosch-sds-clic-m-14-kulmahiomakoneisiin/CC-7045442/dp
Tuommonen meni kunnolla juntturaan, kun katkastava palkki nappasi laikan näpistyksiin. Ihmemutteri piti leikkaamalla kappaleiksi päästellä pois, ei millään pihdeillä saatu ehyenä auki. Sen koommin en moista enää ota, avaimella avattava vakio-mutteri parempi.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Mopomies - 24.02.15 - klo:22:06
Kupari tahna on hyvää pyöränpultien kierteisiin, samoin terva, jopa ehkä ehkä parempaa kuin kupari. Tervattu kierre ei ruostu ja avatessa mutteri lämpiää ja terva tulee notekammaksi. Jotku kuormautoilijat kuulemma laittaa tervaa pyörän muttereihin, sitä saa sprey pullossakin.

Useisiin kohteisiin laitan tervaa. Ihan jollain tikulla jotain kunnon hautatervaa. Estää ruostumisen, estää kiinnijumittumisen, estää aukeamisen tärinästä. Yllättävän hyvää, myöskin tuo spray. Ohenee ainakin asetonilla, mutta ite käytän mielummin lämpöä.

Liian kuumaa paikkaa ei kestä, ettei ny mihinkään pakosarjan pultteihin laita. Kuparitahna on hyvä semmoiseen kohteeseen.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.02.15 - klo:22:08
Kuparitahna on myös tosi hyvää.ei ruostu koskaan. Laitan joka paikkaan jos arvelen että pitää saada joskus auki uudestaan.
Rälläkän mutteriin tuo kuparitahna on myös hyvä,joskus saattaa olla hiton tiukassa laikan mutteri.Ja moneen muuhunkin jonka joutuu aukaisemaan silloin tällöin.Lähinnä se on tarkoitettu esim.pakosarjan muttereihin ym.



rälläpyöriin tällaiset. ei tartte kikkailla.


http://www.taloon.com/pikakiinnitysmutteri-bosch-sds-clic-m-14-kulmahiomakoneisiin/CC-7045442/dp
Tuommonen meni kunnolla juntturaan, kun katkastava palkki nappasi laikan näpistyksiin. Ihmemutteri piti leikkaamalla kappaleiksi päästellä pois, ei millään pihdeillä saatu ehyenä auki. Sen koommin en moista enää ota, avaimella avattava vakio-mutteri parempi.
Käyttäjän taitamattomuutta 8)
Hyvä se on!
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Oksa - 25.02.15 - klo:19:58
itellä on poschissa sellanen pikamutteri jossa ulkokehä on irtonainen, siis kiinni kuitenkin ja se ei jumi ja siinä on montut avaimensorkillekin.   on muuten hyvä mutta en muista mistä ostin sen jo kymmeniä vuosia sitten ja nyt en uutta saa tilalle.  makitalla on kanssa hyvä mutteri.    makso muistaaksein jotain parikymppiä.     en jaksa tapella noitten avaimien kanssa enää..
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: SAS - 25.02.15 - klo:20:03
Tuo pikalukitusmutteri on hyvä,kun vielä kaksi sekunttia ennen kuin laikka pysähtyy painaa nappia kulmavaihteen sivussa niin laikkamutteri on valmiiksi auki ei muuta kuin käsin kiertää irti. ;) ;) ;) ;)
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: SKN - 25.02.15 - klo:20:18
Tietääkö kukaan mistä löytäs mutterin kuumennukseen tarkoitetun sähköllä toimivan pienen laitteen, esim, jarrusylinterin ilmausruuville?

Tämän otsikon takaa voisi paljastua sukupuoliseen siveyteen viittaava asian haara, mutta näin en usko, en ainakaan halua uskoa. ;D

Ilmausruuvin saa parhaiten auki liottamalla sitä kunnollisessa irroitusöljyssä ja käyttää 6 kulmaista hylsyä vääntämiseen.

Ei sinne millään kaasutoholla passaa mennä soheltamaan. :o

90% ilmausruuveista irtoaa ilman lämpöä jos siinä on ollut se suojahattu päällä.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: 115 - 25.02.15 - klo:20:47
Tuo että tervaspray purkki tyhjentää sisuksensa ittekseen on tuttu juttu, valitettavasti.
Sen jälkeen yleensä muistaa käyttää purkkia ylösalaisin lopuksi, niin kuin spray maaliakin.    Ehkä ajan myötä terva kuivahtaa sisuksiin ja jää purku osittain päälle??
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.02.15 - klo:21:28
Tietääkö kukaan mistä löytäs mutterin kuumennukseen tarkoitetun sähköllä toimivan pienen laitteen, esim, jarrusylinterin ilmausruuville?

Tämän otsikon takaa voisi paljastua sukupuoliseen siveyteen viittaava asian haara, mutta näin en usko, en ainakaan halua uskoa. ;D

Ilmausruuvin saa parhaiten auki liottamalla sitä kunnollisessa irroitusöljyssä ja käyttää 6 kulmaista hylsyä vääntämiseen.

Ei sinne millään kaasutoholla passaa mennä soheltamaan. :o

90% ilmausruuveista irtoaa ilman lämpöä jos siinä on ollut se suojahattu päällä.
Eihän se hattu suojaa sitä ruostuvaa tyveä ::)
Kun se ilmausruuvi katkeaa, voi koittaa ilmata jarruputken liittimestä, riippuu tosin putken sijainnista saako kaiken ilman pois.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Make - 25.02.15 - klo:21:49
[
Tuon kanssa aina taisteltiin aina siihen asti kunnes eräs ystävällinen sielu neuvoi kiristämään laikan mutterin ainoastaan sormikireyteen. Pysyy kyllä kiinni ja aukeaa paaaaaljon helpommin.
[/quote]
Sehän on just toisinpäin. Jos jättää laikan mutterin löysälle se pääsee kiristymään jos nalkkaa kiinni. Kunnolla kiristetty ei kiristy lisää. Itse vaihtama laikalla ei ole ikinä lukitusmutteri nalkannut. Yleensä laikan saa auki lyömällä hanskakädellä laikkaan lukitusnappi alhaalla. Samaten kiristys laikasta nykäisemällä.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.02.15 - klo:22:17
[
Tuon kanssa aina taisteltiin aina siihen asti kunnes eräs ystävällinen sielu neuvoi kiristämään laikan mutterin ainoastaan sormikireyteen. Pysyy kyllä kiinni ja aukeaa paaaaaljon helpommin.
Sehän on just toisinpäin. Jos jättää laikan mutterin löysälle se pääsee kiristymään jos nalkkaa kiinni. Kunnolla kiristetty ei kiristy lisää. Itse vaihtama laikalla ei ole ikinä lukitusmutteri nalkannut. Yleensä laikan saa auki lyömällä hanskakädellä laikkaan lukitusnappi alhaalla. Samaten kiristys laikasta nykäisemällä.
[/quote]
En nyt muista nykäisenkö vai vedänkö, mutta jotenkin näin se menee, avaimet saa olla hukassa ihan rauhassa.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Viljelijä - 25.02.15 - klo:22:25
 Kyllä minä kumminkin ilmaus ruuvin sit lämmitin sillä pikku toholla ja hyvin onnistu.Ei palanut mitään ylmääräistä, toki suojasi kyllä hiukan. Olen nääs joskus niitä aukaissut/yrittänyt ilman mitään lämmitystä, niin poikki tupaa menemään, ja siinä sitte jo enemmän hommaa sen jälkeen.
Otsikko: Vs: mutterit ruostunut.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.02.15 - klo:22:28
100A ratsunin ilmausruuvi, siinä ne kaikki konstit tarvittiin, ei muuten edes aina riittäny :-[